رَهی نو

روستای ورکانه ؛ نخستین پایتخت ایران | رهی نو

تعداد بازدید: ۶۷ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

اگر قصد ایران‌گردی و سفر به شهرهای غربی ایران را دارید، بهتر است سری به استان همدان و روستاهای اطراف آن مانند روستای ورکانه که از نظر سرسبزی و پوشش گیاهی از شهرهای شمالی ایران چیزی کم ندارد، سفر کنید. ورکانه یکی از روستاهای بسیار قدیمی است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. همراهی شما با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو کمک می‌کند که اطلاعات بیشتری در مورد این روستا به‌دست بیاورید.

آشنایی با روستای تاریخی ورکانه

روستای زیبای ورکانه در 20 کیلومتری جنوب شرقی همدان، در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی واقع شده است. این روستا به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد سنگی خود، به‌عنوان روستای سنگی ورکانه شناخته می‌شود.  یکی از دلایلی که به این روستا زیبایی خاصی بخشیده، قرار گرفتن آن در منطقه کوهستانی است. این روستا به‌دلیل زیبا و بکر بودن، در لیست 6 روستای گردشگری همدان قرار گرفته است. زیبایی این روستا به‌اندازه‌ای است که علاوه‌بر ایران، در کل جهان نیز شهرت دارد.
تمامی خانه‌ها، کوچه‌ها و معابر این روستا از سنگ ساخته شده‌اند. این سنگ‌ها به‌صورت لاشه‌ای و بدون تراش، با ظرافت خاصی روی هم قرار گرفته و جلوه‌ای بی‌نظیر به روستا بخشیده‌اند. ورکانه در میان کوه‌ها و دره‌های سرسبز واقع شده و چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد. مردم ورکانه به زبان‌های ترکی، فارسی و کردی صحبت می‌کنند و آداب و رسوم و موسیقی محلی خاص خود را دارا هستند.

آشنایی با روستای تاریخی ورکانه

روستای زیبای ورکانه کجاست؟

ورکانه در نزدیکی سد اکباتان قرار گرفته که از شمال به کوه سردره، از جنوب به دره قشلاق و از غرب به روستای سیمین راه دارد. فاصله این روستا تا شهر همدان 20 کیلومتر است.
آدرس: استان همدان، 20 کیلومتری جنوب شرقی همدان، بعد از سد اکباتان

روستای زیبای ورکانه کجاست

چگونه به روستای تاریخی ورکانه برویم؟

در ابتدا بعد از ورود به شهر همدان، به سمت ملایر رفته و خود را به فرعی سد اکباتان برسانید. زمانی‌که روستاهای علی آباد، یلفان و شمس‌آباد را گذراندید، وارد ورکانه خواهید شد. 

گذری بر پیشینه روستای بکر ورکانه

ورکانه در استان همدان، با قدمتی بیش از 400 سال، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران شناخته می‌شود. این روستا در دامنه کوه الوند و در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان واقع شده است. نام ورکانه از دو کلمه "ور" به معنی کنار و "کانه" به معنی چشمه در زبان محلی گرفته شده است. بنابراین ورکانه به معنی "کنار چشمه" است. قدمت این روستا به دوره صفویان می‌رسد. هسته اولیه روستا در پیرامون قنات آن شکل گرفته و قدیمی‌ترین محله آن، محله درب مسجد است که قدمت آن به اوایل دوره صفویه برمی‌گردد.

سبک ساخت خانه های روستای سرسبز ورکانه

یکی از بارزترین ویژگی‌های ورکانه، معماری سنگی آن است. تمام خانه‌ها، کوچه‌ها و معابر روستا از سنگ ساخته شده‌اند. این سنگ‌ها به‌صورت لاشه‌ای و بدون تراش، با ظرافت خاصی روی هم قرار گرفته و زیبایی بی‌نظیری را به روستا هدیه داده‌اند.
یکی از مواردی که موجب استحکام خانه‌های این روستا شده، بکارگیری سنگ در ساخت آنهاست. سنگ به‌دلیل مقاومت بالایی که در برابر باد و باران دارد، مصالحی ایده‌آل برای ساخت خانه در منطقه کوهستانی ورکانه است. در اطراف ورکانه معادن زیادی وجود دارد که دسترسی به این مصالح را آسان می‌کند.

سبک ساخت خانه های روستای سرسبز ورکانه

مکان های دیدنی ورکانه

در روستای تاریخی ورکانه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

مکان های تاریخی ورکانه

زمانی‌که وارد روستای قدیمی ورکانه می‌شوید، مکان‌های تاریخی مختلفی توجه شما را به خود جلب می‌کند که از میان آنها می‌توان به مسجد روستا، قلعه مهری خانم و اصطبل پرورش اسب با معماری سنگی آن اشاره کرد. همچنین یک مقبره به نام امامزاده غیب هم در این روستا وجود دارد که مردم آن، احترام زیادی برای آن قائل هستند.

رزرو هتل های همدان در کوتاه ترین زمان از طریق سایت رهی نو

مکان های تاریخی ورکانه

ورکانه و مکان های طبیعی آن

یکی از عواملی که موجب زیبایی این روستا در بهار و تابستان شده، رودخانه‌های فصلی سیمین است. این رودخانه منجر به جریان دائمی آب قنات در این روستا شده است. پرآب بودن این رودخانه‌ها موجب شده تا درختان انگور، زردآلو، سیب و گردو    به این روستا زیبایی و جلوه خاصی ببخشد.
مناظر کوه‌ها و دره‌های خان و جن در فصل بهار به‌قدری سرسبز شده که گویی تن‌پوشی سبز رنگ به تن کرده‌اند. تمامی این موارد سبب شده تا سالانه هزاران گردشگر از نقاط مختلف ایران پا به این روستا نهاده و غرق در زیبایی و شکوه آن شوند.

مکان های طبیعی ورکانه

عشایر روستای زیبای ورکانه

یکی دیگر از مواردی که در زمان ورود به این روستا با آن روبرو خواهید شد، عشایر و اقوام چادرنشین ورکانه است. باتوجه به اینکه این روستا در میانه راه یارم طاقلو، طوایف قزل یوسف و ورکانی واقع شده، عشایر همه ساله از میانه آبان ماه، مهاجرت و کوچ خود را از این روستا آغاز می‌کنند.
عشایر ورکانه همانند اجداد خود به‌دنبال مراتع سرسبز هستند که همین امر موجب شده تا دره‌ها و کوه‌های زیادی را از سر بگذرانند. آنها بعد از اتراق در میان بندها، همین‌که فصل به حالت معتدل درمی‌آید، راهی قشلاق خود می‌شوند.

آداب و رسوم مردم ورکانه

مردم ورکانه به زبان‌های ترکی، فارس و کردی صحبت می‌کنند و آداب و رسوم و موسیقی محلی خاص خود را دارند. ازجمله آداب و رسوم رایج در ورکانه می‌توان به برگزاری جشن‌های باستانی مانند نوروز و یلدا، برگزاری مراسم سوگواری در ماه محرم و صفر، پخت غذاهای سنتی مانند آش ترخینه، آش کشک و کباب اشاره کرد.

سوغات ورکانه

ورکانه به‌دلیل تولید سفال، ماشته‌بافی، گلیم‌بافی و گیوه‌بافی مشهور است. زنان و مردان ورکانه با مهارت و ظرافت خاصی، این صنایع دستی را تولید می‌کنند و به‌عنوان سوغات به گردشگران می‌فروشند.

زمان مناسب برای بازدید از ورکانه

بهترین زمان سفر به ورکانه، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و دلپذیر است و طبیعت روستا به زیباترین شکل خود جلوه‌گری می‌کند. اگر با برودت هوا در فصول سرد سال مشکلی ندارید، می‌توانید به این روستا سفر کرده و خود را به تماشای لباس رنگارنگ و زیبای پاییز بر تن درختان دعوت کنید.

نکات مهم هنگام سفر به روستای تاریخی ورکانه

•    ورود به روستا برای گردشگران رایگان است.
•    لباس مناسب فصل به همراه داشته باشید.
•    از بردن وسایل غیر ضروری خودداری کنید.
•    به فرهنگ و آداب و رسوم مردم روستا احترام بگذارید.
•    در این روستا امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران وجود دارد.

جاذبه های دیدنی نزدیک روستای ورکانه

جاذبه‌های گردشگری این روستا فقط به خودش خلاصه نمی‌شود؛ بلکه مکان‌های دیدنی زیادی در اطراف آن وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

گنجنامه

این مکان تفریحی در 5 کیلومتری غرب همدان واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری همدان است. گنجنامه به‌دلیل وجود دو کتیبه به خط میخی از دوران هخامنشیان، ب این نام معروف شده است. در این تفرجگاه می‌توانید از آبشار، پیست اسکی، تله‌کابین و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها لذت ببرید.

گنجنامه

غار علیصدر

این غار در 75 کیلومتری شمال شرقی همدان و در نزدیکی روستای علیصدر واقع شده است. غار علیصدر به‌عنوان بزرگ‌ترین غار آبی ایران و یکی از طولانی‌ترین غارهای آبی جهان شناخته می‌شود. قایقرانی در داخل غار و دیدن قندیل‌های زیبا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

غار علیصدر

آرامگاه بوعلی سینا

مقبره ابوعلی سینا در مرکز شهر همدان و در میدان بوعلی سینا واقع شده است. بوعلی سینا دانشمند و طبیب مشهور ایرانی، در دروه ساسانی بود.  وی زمانی‌که در حال سفر از اصفهان به همدان بود، در میان راه به سختی بیمار شد و در منزل یکی از دوستان خود ساکن شد. بیماری وی اندازه‌ای شدید شد که در منزل دوستش از دنیا رفت. آرامگاه کنونی ابن سینا، درواقع حیاط منزل همان دوستش، یعنی ابوسعید دخدوک است. 

آرامگاه بوعلی سینا

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه در مرکز شهر همدان واقع شده است. تپه هگمتانه به‌عنوان اولین پایتخت مادها و هخامنشیان و یکی از باستانی‌ترین تپه‌های ایران است. قدمت این تپه به 3000 سال قبل می‌رسد و مساحت آن چیزی درحدود 30 هکتار است.

تپه هگمتانه

موزه تاریخ طبیعی همدان

این موزه در میدان رسالت همدان قرار دارد. در موزه تاریخ طبیعی همدان، انواع حیوانات تاکسیدرمی شده، انواع گیاهان، سنگ‌ها و فسیل‌ها به نمایش گذاشته شده است.

موزه تاریخ طبیعی همدان

آبشار گنجنامه همدان

آبشار مذکور در 5 کیلومتری غرب همدان و در منطقه تفریحی، گردشگری گنجنامه قرار دارد. آبشار گنجنامه با دارا بودن 12 متر ارتفاع، از زیباترین آبشارهای استان همدان به‌شمار می‌رود.

آبشار گنجنامه همدان

پیست زیبای اسکی تاریک دره

این پیست اسکی در 20 کیلومتری همدان و در جاده همدان-ملایر واقع شده است. پیست اسکی تاریک دره به‌عنوان یکی از پیست‌های اسکی ایران در فصل زمستان پذیرای علاقمندان به اسکی و اسنوبورد است.

پیست زیبای اسکی تاریک دره

حمام قلعه

حمام قلعه در مرکز شهر همدان و در خیابان اکباتان قرار دارد. این حمام، جزو قدیمی‌ترین حمام‌های ایران است که زمان ساخت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

حمام قلعه

سخن پایانی

روستای ورکانه با قدمت چند صد ساله، معماری سنگی منحصربه‌فرد، طبیعت بکر و فرهنگ غنی خود، گنجینه‌ای ارزشمند در استان همدان است. این روستا به‌‎عنوان یک مقصد گردشگری محبوب، تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌‎زند.
سفر به ورکانه، سفری به گذشته است. گویی در زمان سفر می‌کنید و به روزگارانی می‌روید که مردم در خانه‌های سنگی زندگی می‌کردند و با طبیعت بکر و آداب و رسوم سنتی خود انس داشتند.
در زمان ورود به این روستا می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی آن ساکن شوید؛ اما لازم است بدانید که امکانات این اقامتگاه‌ها کامل نخواهد بود. به همین جهت می‌توانید یکی از هتل‌های همدان مانند هتل پارسیان بوعلی همدان که یک هتل 4 ستاره است و امکانات رفاهی بسیار مناسبی را به میهمانان ارائه می‌دهد، رزرو کنید.
اگر به‌دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید، سفر به این روستا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این روستا می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی، معماری منحصربه‌‌فرد و فرهنگ غنی مردم لذت ببرید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول در مورد  روستای  ورکانه

چگونه می‌توان به ورکانه سفر کرد؟

برای رفتن به ورکانه می‌توانید از اتوبوس‌های همدان-ملایر استفاده کنید و در روستای ورکانه پیاده شوید. همچنین می‌توانید با ماشین شخصی از طریق جاده همدان-ملایر به ورکانه برسید.

بهترین زمان سفر به ورکانه چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به ورکانه، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و طبیعت بسیار زیبا جلوه می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری ورکانه کدامند؟

خانه‌های سنگی، موزه مردم‌شناسی، امامزاده یعقوب، طبیعت بکر

صنایع دستی ورکانه چیست؟

تولید سفال، ماشته‌بافی، گلیم‌بافی و گیوه‌بافی.

آیا برای سفر به ورکانه به راهنما نیاز داریم؟

خیر، برای سفر به ورکانه نیازی به راهنما ندارید. مسیرهای روستا به‌خوبی مشخص شده و می‌توانید به‌راحتی در روستا گشت‌وگذار کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...