رَهی نو

غار علیصدر

تعداد بازدید: ۶۲۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

غارعلیصدر بزرگ‌ترین و زیباترین غار آبی ایران است که چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را به تصویر می‌کشد. این غار دارای بزرگ‌ترین مسیر قایق‌رانی است که در دنیا نظیر آن وجود ندارد. غیرممکن است در سفر به همدان کسی از غار علیصدر بازدید نکند.
 

غار علیصدر همدان


بیشتر بخوانید: لیست جاهای دیدنی و تفریحی همدان + عکس و آدرس


تاریخچه غار علیصدر همدان

این جاذبه گردشگری بسیار مهیج همدان قدمت زیادی داشته و تقریبا قدمت آن به 190 سال پیش بازمی‌گردد. در سال‌های ابتدایی مردم روستای علیصدر فقط از وجود این غار اطلاع داشتند و از آب آن برای مصارف شخصی خود استفاده می‌کردند. در سال 1342، 14 نفر از اعضای کوهنوردی که به این روستا رفته بودند، این غار را کشف کرده و آن را به همه معرفی کردند. ارتفاع غارعلیصدر از سطح دریا 2100 متر است و در حدود 11 کیلومتر طول دارد. اما فقط 3 کیلومتر این غار آبی در دسترس بازدید گردشگران قرار دارد و مسیر دسترسی به آنها مهیا است. مسیر دسترسی به 8 کیلومتر دیگر این غار هنوز کشف نشده و امکان دسترسی و بازدید از آنها برای هیچ کس فراهم نشده است.

 

در سال‌های اولیه دهانه این غار فقط 50 سانتی‌متر بوده و فقط کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانستند از آن عبور کنند. در سال 1353 عبدالله حاجیلو که رئیس هیئت کوهنوردی همدان بود، اقدام به باز کردن دهانه این غار کرد. او با کمک افراد محلی، دهانه غارعلیصدر را به ارتفاع 3 متر و عرض 5 متر گشود. سرانجام در سال 1355 بعد از انجام اقدامات دیگری مانند بازیابی مسیر و ایجاد روشنایی در آن اجازه بازدید از این غار به عموم مردم داده شد.

 

غارعلیصدر در سال 1387 در لیست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید و برای همیشه در تاریخ ایران ماند.

 

ویژگی‌های منحصر به فرد غار علیصدر

غارعلیصدر راه‌های باریک و پرپیچ و خم بسیار زیادی داشته و بعضی از مسیرهای آن صعب العبور است. در قسمت مرکزی غارعلیصدر یک دریاچه بسیار زیبا و باشکوه قرار دارد که چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. عمق این دریاچه بین نیم تا 14 متر بوده و دارای حفره‌های زیرزمینی بسیار زیادی است. یکی از ویژگی‌های عالی این دریاچه آب آن به شمار می‌آید چرا که آب آن بسیار زلال و خنک است و با وجود اینکه در وسط غار قرار دارد هیچ رنگ و بوی خاصی ندارد.

 

استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها در غار علیصدر

چکیده‌ها و چکنده‌های غار با نام استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها نیز شناخته می‌شوند و یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی را به تصویر می‌کشند. هر کدام از این استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها بر اساس ظاهر خود نام گذاری می‌شوند. بعضی‌ها نام سوزنی، بعضی گل کلم، برفک، نی غار و... دارند. در میان آنها اشکالی وجود دارد که بسیار معروف هستند و علاقمندان خاص خود را دارند. پنجه اژدها، میدان ستون‌ها، پنجه عقاب، دروازه غار، تخت جمشید، شیرغار و الله از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آیند.

 

فضای داخلی و قایق‌رانی درون غار

زبان برای بیان زیبایی‌های فضای داخلی این غار قاصر است و فقط باید آن را از نزدیک مشاهده کرد. سنگ‌های درونی غار به دوره ژوراستیک یعنی دوران دوم زمین شناسی بازمی‌گردد. شگفتی واقعی این غار وجود قندیل‌های بلند و بسیار باشکوهی است که در قسمت‌های مختلف غاز از گوشه و کنار آن آویزان شده است.
 

فضای داخلی و قایق‌رانی درون غار

 

باید گفت که فضای داخلی غار متشکل از دو بخش خشکی و آبی است. برای ورود به این غار باید از پله‌ها گذشت و به داخل رفت. هر قدمی که در این غار برداشته شود فرد را به فکر می‌اندازد که چگونه این همه زیبایی در دل زمین شکل گرفته و بعد سالیان دراز هنور پابرجاست.

 

بعد از گذشت از مسیر خشکی بازدید کننده وارد بخش آبی غار خواهد شد. برای ورود به بخش آبی باید جلیقه نجاتی برتن کرد و از راهنمایی‌های یک راهنما استفاده کرد تا درباره قدمت غار کمی بیشتر دانست. ورود به بخش آبی از طریق قایق امکان‌پذیر است و تجربه‌ای فراموش نشدنی برای فرد به ارمغان خواهد آورد.

 

مسیر دسترسی به غار علیصدر همدان

چند مسیر برای رسیدن به غار علیصدر وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آنها خود را به غار برسانید.

در مسیر اول ابتدا باید از شهر کبودرآهنگ عبور کنید و وارد سه راهی نوژه شوید. بعد از این سه راهی خود را به روستای علیصدر رسانده و بعد از مدت زمان کوتاهی به غار خواهید رسید.

مسیر دوم از طریق جاده همدان به لاریجن و بعد بیجار بوده که مسیر دسترسی به غار را امکان‌پذیر می‌کند. مسیر سوم نیز از طریق جاده همدان به صالح آباد است که بعد از عبور از آنها می‌توان به غار رسید.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به همدان را دارید به راحتی می‌توانید در بهترین هتل های همدان اقامت داشته باشید. 

 

ساعت بازدید و قیمت بلیط

افراد علاقمند به بازدید از این غار می‌توانند در تمامی روزهای هفته به آن مراجعه کنند و ساعتی غرق شگفتی آفرینش شوند. ساعت بازدید از این غار در شش ماهه اول سال از ساعت 8 صبح تا 6 بعدظهر است. در شش ماه دوم سال نیز می‌توان از ساعت 8 صبح تا 3 بعدظهر از این غاز بازدید کرد.

 

هزینه بلیط بازدید از این غار برای بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی متفاوت است.

 

بهترین فصل برای بازدید از غار علیصدر

در ابتدا بهتر است بدانید که همدان یکی از شهرهای ایران است که آب و هوای بسیار خوب و خنکی دارد. در فصل زمستان هوا در این شهر بسیار سرد بوده و شاهد زمستان‌های طولانی و برفی خواهیم بود. بازدید از این غار در هر فصلی از سال لذت بخش خواهد بود، اما بهترین زمان فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل هوای داخلی غار کمی گرم‌تر بوده و مکان خوبی برای فرار از گرمای تابستان محسوب می‌شود. اما بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید تا هوای خنک زیر زمین شما را غافلگیر نکند.
 

بهترین فصل برای بازدید از غار علیصدر

 

در سفرتان به شهر زیبای همدان پس از بازدید از غار علیصدر حتما از تپه هگمتانه و آرامگاه باباطاهر دیدن نمایید.


رزرو هتل‌های 4 ستاره همدان با بیشترین تخفیف


نکات جالب درباره غار علیصدر همدان

نکاتی بسیار جالب درباره این غار باشکوه وجود دارد که بهتر است قبل از سفر به این معجزه طبیعی آنها را بدانید. این نکات شامل:

غارعلیصدر یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مسیرهای قایق‌رانی در داخل غار را در کل دنیا دارد.

  • این غار یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی در دنیا شناخته می‌شود.
  • قدمت این غاز بسیار زیاد است به و چیزی بیش از 190 سال بازمی‌گردد.
  • آب موجود در این غار زلال و شفاف بوده و هیچ موجود زنده‌ای در آن زندگی نمی‌کند و می‌توان تا عمق 10 متری زیر آب را دید. درست است که سرشار از املاح معدنی است، اما باید بدانید که غیرقابل آشامیدن است.
  • غارعلیصدر هیچ گونه گاز سمی ندارد و مشکلی برای نفس کشیدن بازدیدکننده‌ها ایجاد نخواهد شد.
  • این غار زنده است. منظور این است که ممکن است اشکال و قندیل‌های موجود در آن در طی سال‌های بعدی دستخوش تغییراتی شوند.
  • عمق آب تا سقف در بعضی از نقاط به چیزی بیش از 55 متر می‌رسد.
  • به هر جای این غار که نگاه کنید جلوه‌های زیبای زمین شناسی را مشاهده خواهید کرد.
  • غارعلیصدر ساخته دست طبیعت بوده و هیچ انسانی در ساخت آن شرکت نداشته است.
  • غارعلیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ایران است که در لیست آثار طبیعی ایران قرار دارد.

 

امکانات موجود در محوطه غار علیصدر

امکانات زیادی برای رفاه حال بازدیدکننده‌ها در اطراف غار ایجاد شده تا که مسافرین بتوانند از آنها نیز در زمان حضور در این منطقه استفاده کنند. یکی از این امکانات مجتمع‌های اقامتی است که شامل هتل، چند ویلای چوبی، سوئیت‌های اقامتی و حتی خانه‌های محلی‌ها می‌شود. از دیگر امکانات اطراف این غار می‌توان به رستوران‌ها، شهربازی، رصد خانه، بازارچه‌های صنایع دستی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ و ... اشاره کرد.

همچنین اگر قصد اقامت در همدان را دارید می توانید هتل های همدان را با بیشترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

 

نکات مهمی که برای بازدید از غار باید بدانید

افرادی که علاقمند به بازدید از غار علیصدر هستند باید نکاتی را بدانند تا که در زمان حضور در این غار دچار هیچ گونه مشکلی نشوند.

  • ظرفیت قایق‌های موجود در این غار به اندازه 8 تا 10 نفر هستند و بیشتر از آن ظرفیت ندارند.
  • کشیدن سیگار در داخل غار علیصدر ممنوع است.
  • قبل از ورود به غار تمامی تماس‌های ضروری خود را انجام دهید، چرا که در فضای داخلی موبایل آنتن نخواهد داد.
  • هر فرد اجازه دارد به مدت زمان 1 تا 2 ساعت در این غار بماند و از آن بازدید کند.
  • عکاسی باید بدون فلش انجام شود.
  • لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت خنکی هوا از آنها استفاده کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
علی ۱۴۰۲/۳/۲

دو بار رفتم غار علیصدر نسبت به قبل محدوده ای که با قایق میبرن کوچکتر شده خیلی جاها که من بچه بودم رفتم ایندفه دیگه نمیبردن ولی بازهم زیبا و جذاب هست اونایی که سرمایی هستن حتما لباس گرم با خودشون ببرن چون اونجا سرد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

علی جان ممنون از اینکه تذکر مفیدی رو ارائه کردی در مورد محدوده بازدید غار علیصدر هم حتما برای محافظت و آسیب ندیدن این مکان زیبا و جذاب تصمیم اینچنینی گرفته شده است

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...