رَهی نو

معرفی پرطرفدارترین غذاهای محلی همدان | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۳۴۰۳ ۸ شهریور ۱۴۰۱

تنوع غذایی در ایران به‌قدری زیاد است که به یکی از خوشمزه‌ترین کشور‌های جهان شهرت پیدا کرده است. در هر کدام از شهرهای ایران که سفر کنید، غذا‌های محلی بی‌شماری می‌بینید که طعم خاص و دلنشینی دارند. یکی از این مناطق پرطرفدار، همدان است که لیست بلند بالایی از غذا‌های سنتی و محلی لذیذ دارد. همدان شهری تاریخی است که سالیانه از گردشگران داخلی و خارجی زیادی پذیرایی می‌کند.  اگر قصد سفر به  شهر زیبای همدان را دارید، اقامت در بهترین هتل‎‌های همدان را از دست ندهید و از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو، اتاق مدنظرتان را رزرو کنید و از خدمات سایت بهره‌مند شوید. 

امروزه، غذا‌های محلی همدان به قسمتی از جاذبه‌های این شهر تبدیل شده‌اند که در این مقاله سری می‌زنیم به بهترین و پرطرفدارترین غذاها و شما را با انواع مختلف آن‌‎ها آشنا می‌کنیم. به یاد داشته باشید، غذاخوردن در سفر، یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌‎های سفر محسوب می‎شود به‌خصوص؛ اگر محلی و خوش‌طعم باشد.

معرفی--بهترین-و-پرطرفدارترین-غذاهای-محلی-همدان

طعم غذاهای محلی همدان

به‌طورکلی؛ غذاهای همدان شامل فهرستی از انواع آش‌ها و آبگوشت‌ها است و ازآن‌جایی ‌که این شهر آب‌وهوای نسبتا سرد و کوهستانی دارد، غذاهایی با مزاج گرم و پر از حبوبات در فهرست غذاهای سنتی همدان به‌وضوح مشاهده می‌شود. این شهر در کنار جاذبه‌های دیدنی زیبایش نزد گردشگران، به دیزی‌ها و آش‌های معروفش محبوب است. از دیدگاه گردشگران بین‌المللی، غذاهای همدان تلفیقی از چند طعم اشتهابرانگیز در کنار بازی رنگ‌ها است. رنگ، عطر و بوی یک غذای سنتی همدانی، هر گردشگری را می‌تواند ترغیب کند تا این خوراک محلی را تست کند.

غذاهای معروف و خوشمزه همدان

لیست غذاهای معروف همدان گرچه نسبتاً محدود است اما؛ همین تعداد دلیل محبوبیت همدان در کنار سوغات‌ها و دسرهای لذیذش است. باکمی تحقیق می‌توان به این موضوع پی برد که غذاهای محلی همدان شامل آبگوشت قورمه، آش اوماج، کوفته‌برنجی، آبگوشت فلفل، خورشت غوره بادمجان و غیره می‌شوند. در ادامه این مقاله با غذاهای محلی این شهر بیشتر آشنا خواهیم شد.

آبگوشت قورمه همدان

آبگوشت و قورمه‌سبزی یکی از برترین غذاهای ایرانی هستند که در سطح جهان به نام کشور ایران ثبت ‌شده‌اند. حال فرض کنید که این دو غذا لذیذ باهم ترکیب شوند! بله درست حدس زدید آبگوشت قورمه یکی از غذاهای محلی همدان است که از ترکیب مواد اولیه قورمه‌سبزی و آبگوشت تهیه می‌شود.

آبگوشت-قورمه-همدان

در تهیه این آبگوشت، تخم‌مرغ، سبزی قورمه، سیب‌زمینی، لوبیا قرمز، گوشت گوسفند، لیموعمانی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته، علت نام نهادن این اسم بر روی این غذا می‌تواند به علت تأکید بر قورمه کردن گوشت در ابتدای طبخ این غذا باشد. این آبگوشت به همراه ماست سرو می‌شود. هم‌چنین دورچین‌هایی مانند: دوغ، پیاز، فلفل، لیمو و غیره در کنار این غذا می‌تواند قرار بگیرد.

کله ‌جوش همدان

از نظر اغلب ایرانیان یکی از فست‌فودهای ایرانی کله‌جوش است. این غذای فوری در تمام نقاط ایران به شیوه‌های مختلف طبخ می‌شود. وجود مواد اولیه‌ای نظیر کشک یا ماست در این غذا سبب می‌شود تا این بمب کلسیم ازجمله غذاهای ساده و مقوی برشمرده شود که علاوه‎بر خواص فراوان، عطروطعم بی‌نظیر داشته باشد. 

کله-‌جوش-همدان

در طرز تهیه کله‌جوش، چاشنی‌هایی نظیر گردو، نعناع خشک، پیاز، زردچوبه به چشم می‌خورد. این غذای لذیذ دارای طعم ترش و شور است و در کنار دورچین‌هایی مانند: پیاز، سبزی‌خوردن، گردو، کشمش سرو می‌شود. علت سرو کشمش یا گردو در کنار این غذا به علت طبع سرد کشک موجود در این غذا است.

آش خشکبار

تعجب نکنید، ازآن‌جایی ‌که بخش عظیمی از غذاهای محلی همدان شامل آش‌ها هستند و همدان یکی از قطب‌های حبوبات و خشکبار در ایران است، پس اختراع چنین آش لذیذی چندان عجیب نیست. این آش منبع غنی از پروتئین، انواع ویتامین، منیزیم، فسفر و غیره است. 

آش-خشکبار

افرادی که به هر دلیلی گوشت دوست ندارند یا رژیم گیاه‌خواری را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند این آش را به جهت تأمین ویتامین B12 بدن خود استفاده کنند. این آش لذیذ از موادی نظیر حبوبات، سبزی آش، پیاز، برگه هلو، برگه زردآلو، آلو ترش، رشته آشی، شیره انگور و غیره تهیه‌شده است. گرچه در برخی از دستورهای پخت آش خشکبار، گوشت گوسفند وجود دارد؛ اما قابل حذف است. این غذا به همراه سیرداغ، پیازداغ، کشک، نعناع داغ و غیره در شب‌های سرد همدان سرو می‌شود.

 آش برنج

اگر به آش علاقه دارید، توصیه می‌شود حتماً یک‌بار سفر به همدان را در لیست برنامه‌های سفر خود قرار دهید؛ چراکه در این شهر با کمترین مواد لذیذترین آش‌ها طبخ می‌شود. آش برنج یکی دیگر از غذاهای همدان است که با آب قلم، عدس، برنج، پیاز و غیره طبخ می‌شود و درنهایت با ماست، پیازداغ، سیرداغ سرو می‌شود. این آش لذیذ و سهل‌الهضم ازجمله پرطرفدارترین آش‌های همدانی است.

آش-برنج

کوفته همدانی

هر نقطه از ایران دارای کوفته‌های متنوع است که لقب یکی از خوش‌طعم‌ترین کوفته‌های ایرانی به کوفته همدانی تعلق می‌گیرد و دارای نکات مخصوص به خود است. مواد اصلی این غذا شامل: گوشت گوسفند، نخود، لپه، برنج بوده و با موادی مانند تخم‌مرغ آب‌پز، خرما، کشمش، پیازداغ، گردو و غیره پر می‌شود و در سس تهیه‌شده از رب گوجه‌فرنگی، سرکه و آلو می‌پزد. کوفته یکی از غذاهای معروف همدان است و در کنار سبزی‌خوردن، ماست، ترشی فصل و غیره سرو می‌شود.

آش اماج همدان

آش اوماج یا آش اماج نیز از دیگر غذاهای محلی همدان و سایر نقاط ایران با روش پخت‎‌های متفاوت است. این غذا یکی از بهترین آش‌ها برای فصول سرد سال است. آش اوماج از موادی نظیر آویشن، پیاز و عدس تهیه می‌شود؛ اما نکته اصلی این آش طرز تهیه اوماج است. 

آش-اماج-همدان

برای تهیه اوماج باید آرد، زردچوبه، نمک و کمی آب را باهم ترکیب کرد تا زمانی که ترکیب حاصل به شکل خمیر درآید، در این مرحله باید آن را رنده کرد و در معرض هوای آزاد قرارداد تا خشک شود. معمولاً اوماج در اواسط پخت به آش اضافه می‌شود. آش اوماج برعکس سایر آش‌های ایرانی تنها با نعناع داغ یا آویشن سرخ‌شده در روغن حیوانی سرو می‌شود. این آش عموماً در فصل بهار که زمان رویش آویشن است بیشتر طبخ می‌شود. 

کباب سرداشی

سرداشی یکی از غذاهای معروف همدان است که شاید تابه‌حال نام آن را نشنیده باشیم. این کباب خوش‌طعم با موادهای سیب‌زمینی، پیاز، گوشت گوسفند، فلفل قلمی، گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. به بیان ساده می‌توان گفت، این غذا تلفیقی از کتلت گوشت و کباب تابه‌ای است؛ اما نکته اصلی این کباب این است که از گذشته دور تا به امروز کباب سرداشی در تنور نان سنگک طبخ می‌شد.

کباب-سرداشی

پخت این کباب روی گاز، در دستور پخت اصلی تغییر ایجاد می‌کند البته؛ امروزه باتوجه به کم شدن تعداد تنورها می‌توان کباب سرداشی را در فر نیز طبخ کرد. طعم‌دهنده اصلی غذا، مرزنجوش یا نعناع تازه است که باید همراه با گوشت نسبتاً چرب به‌خوبی ترکیب شود. همدانی‌ها معمولاً این کباب با لیموترش، ماست، دوغ و سبزی‌خوردن میل می‌کنند.

بهترین هتل برای اقامت در همدان

همدان، شهری تاریخی و دارای جاذبه‌های فراوان است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. برای یک اقامت بی‌نظیر در این شهر، انتخاب هتل مناسب بسیار مهم است. در این مقاله به معرفی بهترین هتل‌های همدان خواهیم پرداخت که با ارائه امکانات عالی، خدمات رفاهی و موقعیت مکانی استثنایی، اقامتی راحت و لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کنند. همچنین، این مقاله برای مسافرانی که قصد سفر به همدان را دارند و به دنبال راهنمایی در انتخاب هتل هستند، بسیار مفید خواهد بود.

بهترین-هتل-برای-اقامت-در-همدان

هتل‌های همدان با داشتن تنوعی از هتل‌های لوکس تا هتل‌های متوسط و اقتصادی، گزینه‌های متعددی را برای مسافران در نظر گرفته است. در این بخش، به معرفی چند هتل برتر همدان خواهیم پرداخت و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک را بررسی خواهیم کرد.

هتل باباطاهر همدان

ب یکی از بهترین هتل‌های 5 ستاره این شهر است که با معماری زیبا و طراحی مدرن، تجربه‌ای لوکس و راحتی بی‌نظیر را به مسافران ارائه می‌دهد. همچنین، موقعیت مکانی عالی هتل نیز از مزیت‌های آن به شمار می‌رود. این هتل در قسمتی از همدان واقع شده که به اکثر دیدنی‌های شهر دسترسی دارد و از اتاق‌‌های آن، به آرامگاه باباطاهر در ضلع شرقی هتل مشرف است.

هتل باباطاهر همدان با ارائه امکانات و خدمات باکیفیت، اقامتی به‌یادماندنی را به گردشگران هدیه می‌کند. اتاق‌های مجهز با دکوراسیون شیک و نورپردازی جذاب، رستوران با منوی متنوع و غذاهای لذیذ، امکانات ورزشی و سونا خدماتی هستند که هتل به بهترین شکل به میهمانان عرضه می‌نماید.

هتل-باباطاهر-همدان

هتل با ویژگی‌های منحصر به فرد و امکانات لاکچری خود، انتخابی عالی برای اقامت در شهر همدان است. معماری خاص، اتاق‌های لوکس، رستوران و امکانات ورزشی هتل، تجربه‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی برایتان رقم می‌زند. پس، در انتخاب هتل باباطاهر همدان، اطمینان داشته باشید که اقامتی لاکچری و بی‌نظیر را تجربه خواهید کرد.

هتل پارسیان بوعلی همدان

هتل پارسیان بوعلی، یکی دیگر از هتل‌های همدان است که جزو هتل‎های زنجیره ای پارسیان در کشور محسوب می‎‌شود. این هتل 4 ستاره، در مجموع دو طبقه بوده و 36 واحد قامتی مجهز دارد که در بین دو باغ بسیار زیبا و سرسبز احاطه شده است. هتل بوعلی، علاوه‎براینکه ارائه امکانات رفاهی عالی، به جاذبه‎‌های گردشگری زیادی از جمله: آرامگاه ابن سینا، کلیسای انجیلی و برج قربان نیز نزدیک است.

هتل-پارسیان-بوعلی-همدان

اتاق‌های هتل پارسیان بوعلی ظرفیت‌های مختلفی دارند که از یک تخته تا چهار تخته متغیر است و بسته به تعداد نفرات می‌‎توانید اتاق یا سوئیت مدنظرتان را رزرو کنید. تمامی اتاق‌های هتل از امکانات کامل برخوردار هستند. این مجموعه دارای پارکینگ با ظرفیت ۵۰ خودرو (رایگان) و رستوران با ظرفیت ۱۲۰ نفر است. 
همچنین، استخر روباز تابستانه رایگان بخشی از مهمترین خدمات این هتل به شمار می‌آید. این هتل امکانات دیگری مانند: اتاق بازی، آژانس مسافرتی، کافی شاپ، نمازخانه، پله اضطراری، فضای سبز، تاکسی سرویس اختصاصی، خشکشویی، اتاق چمدان، سالن اجتماعات و پارک کودک دارد.

هتل امیران همدان

هتل 4 ستاره امیران همدان، دارای طراحی خاص و برگرفته از تمدن و فرهنگ کهن پارسی است که ۶۰ باب اتاق و سوئیت با امکانات رفاهی مناسب دارد. این هتل در مرتفع‌ترین نقطه شهر قرار گرفته که از یک طرف مشرف به منظره زیبای کوه الوند و از سمت دیگر مشرف به چشم انداز گسترده شهر همدان است. 

هتل امیران باتوجه به امکانات رفاهی مناسبی که در اختیار مسافران قرار می‌دهد، از آن دسته هتل‌هایی است که می‌توانید با خیال راحت آن را رزرو کنید. از امکانات هتل می‌توان به پارکینگ، رستوران، تالار پذیرایی، سالن آمفی تئاتر، اینترنت، صندوق امانات، اتاق چمدان و... اشاره کرد. همچنین، خدماتی همچون باربری، تور، تهیه بلیط، خانه داری، بیدار باش و تشریفات ویژه در این هتل ارائه می‌شوند.این هتل برخی امکانات ویژه نیز دارد که شامل: باشگاه بدن‌سازی، استخر، پینگ پنگ و سالن بیلیارد می‎‌شود و مورد توجه مهمانان مقیم قرار می‌گیرند. 

هتل-امیران-همدان

هتل پارسیان همدان

هتل پارسیان همدان 4 ستاره بوده که در دسته قدیمی‌‎ترین و پرطرفدارترین هتل‌ها‌‎ قرار گرفته است. این اقامتگاه در منطقه خوش آب و هوا عباس آباد و دامنه‌های الوند وقع شده است و سرسبزی این مناطق شما را به وجد خواهد آورد؛ به‎‌طوری که از انتخاب آن کاملا راضی و خوشحال خواهید شد. هتل پارسیان در ۴ طبقه و ۴۵ اتاق و سوئیت با ظرفیت ۱ تا ۳ نفره، آماده ارائه خدمات به گردشگران گرامی است.

هتل-پارسیان-آزادی-همدان

پارکینگ این هتل، به صورت رایگان قابل استفاده است و ظرفیتی حدودی 10 خودرو دارد. رستوران‎های اختصاصی پارسه، دریای نور و آبشار نیز از دیگر امکانات هتل شمرده می‌شوند و که دارای منوی متنوع و جذاب برای میهمانان است. همچنین، از جمله امکانات کلی هتل می‎توان به فضای سبز، کافی شاپ، تاکسی سرویس اختصاصی، خودپرداز، اتاق چمدان، اینترنت رایگان، سالن کنفرانس و اجتماعات، خشکشویی و تهویه مطبوع قوی اشاره کرد.

هتل گنجنامه همدان

یکی از خاص‌ترین هتل همدان که به صورت ویلاهای کوهستانی طراحی شده‌اند، گنجنامه نام دارند که در واقع یک مجموعه و کمپ اقامتی هستند. این اقامتگاه در سال ۹۷ بازسازی شده است و اکنون ۲۰ واحد یا سوئیت ۵۰ متری در دو طبقه دارد. دهکده توریستی گنجنامه در حال حاضر به یکی از بهترین هتل همدان تبدیل شده است.

هتل-گنجنامه-همدان

این مجموعه امکانات مشترکی دارد و تمامی اتاق‌های آن شامل بالکن، یخچال، مبلمان، آشپزخانه، سیستم سرمایشی و گرمایشی و تلویزیون است. همچنین، پارکینگی با ظرفیت ۱۰۰ خودرو و رستورانی با گنجایش ۳۰ نفر دارد. از جمله امکانات دیگر این هتل، موقعیت مکانی مناسب و دسترسی آسان به آبشار و کتیبه گنجنامه، است.

پرخاصیت‌ترین غذای همدان

باتوجه به مواد اولیه موجود در غذاهای همدان، صراحتا می‌توان گفت که همه غذاهای این شهر سرشار از خاصیت و مواد مغذی هستند؛ اما از بین تمام این غذاهای خوش‌طعم، آش‌های همدان ازجمله پرخاصیت‌ترین غذاهای این شهر شناخته می‌شوند. 
مواد اولیه به‌کاررفته در غذاهای محلی همدان، علاوه‌بر طعم لذیذی که دارند منبع غنی عناصر معدنی و ویتامین‌ها هستند. همچنین، با وجود حبوبات در اغلب غذاهای سنتی همدان می‌توان گفت رژیم غذایی مردم همدان می‌تواند متناسب با رژیم گیاهخواران باشد.

فرهنگ غذایی مردم همدان

فرهنگ-غذایی-مردم-همدان

موقعیت قرارگیری و نوع کشاورزی مردم عموما قوت غالب آن‌ها را تعیین می‌کند. غذاهای همدان نیز با نوع کشت کشاورزی و شرایط اقلیمی این استان پیوند خورده؛ چراکه اغلب مردم این منطقه در کنار کشاورزی به شغل دام‌پروری نیز مشغول‌اند. باتوجه به‌وفور حبوبات، گندم و گوشت تازه، بدیهی است که اغلب غذاهای محلی همدان از حبوبات و گوشت تهیه‌شده باشند. 

شروع غذا با نام خدای مهربان، شکر خدا پس از غذا خوردن، دعوت مهمان غریب در محله، سرو آش برنج یا حلوای زرد در وعده افطار، سرو گردو با غذاهایی با طبع سرد و غیره از دیگر فرهنگ‌های غذایی مردم همدان است.

در همدان کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟

علاقه‌مندان به سرو غذاهای محلی همدان می‌توانند به رستوران‌های معروفی مانند رستوران پارسه، امیران و غیره در هتل‌های شهر مراجعه کنند. از آن‌جایی که هتل‌ها به گردشگران زیادی سالانه خدمات ارائه می‌دهند، بنابراین خوشمزه‌ترین و باکیفیت‌ترین غذاها را در هتل‌های هر شهری می‌توانید پیدا کنید. 
به یاد داشته باشید، اگر عازم همدان هستید و می‌خواهید از لیست رستوران‌های معتبر همدان که در آن‌ها غذاهای همدان سرو می‌شود آگاه شوید، به رستوران‌های هتل‌ها سر بزنید.

جمع‌بندی

غذاهای همدانی تنها محدود به موارد فوق نیست؛ بلکه از دیگر غذاهای محلی همدان می‌توان به آبگوشت کلم‌قمری، آبگوشت یخنی، آش گوجه‌فرنگی، خورشت غوره، آش جو و هویج در کنار لذیذترین دسرها و شیرینی‌های محلی اشاره کرد. 
باتوجه تنوع در آش‌ها و آبگوشت‌های همدانی پیشنهاد می‌کنیم، شما مخاطب عزیز ما را در تکمیل‌تر کردن این مقاله یاری کنید. حتماً نام رستوران‌های معروف همدان، غذاهای محلی همدان یا تجربیات خود را در خصوص طبخ غذاهای سنتی همدان با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول در مورد غذاهای محلی همدان

آدرس هتل پارسیان آزادی همدان کجا است؟

همدان، میدان قائم، بلوار ارم

آدرس هتل بابا طاهر همدان کجا است؟

همدان، آرامگاه باباطاهر، ضلع شرقی آرامگاه

معروف‌ترین غذاهای محلی همدان چه نام دارند؟

آبگوشت کلم قمری، کباب سرداشی، آبگوشت قورمه، کوفته مخصوص، آش گوجه‌فرنگی، آش آماج، کله ‌جوش و..

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
اکبرلاهوت ۱۴۰۲/۸/۸

کله جوش به به با پیاز و گردو از بهترین غذاها

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۹

اکبرعزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو

فهیمه ۱۴۰۲/۴/۲۸

اا همدان هم آش دوغ داره فکرکردم فقط اردبیل داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۹

فهیمه جان ممنون از ابراز نظرتون در سایت رهی نو موفق و پیروز باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...