رَهی نو

بازار سنتی همدان

تعداد بازدید: ۷۸۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۶

هر شهری برای خودش بازاری دارد که نمادی از سرزندگی و حیات است. پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به بازار سنتی همدان بزنید. سرای تاریخی که بازدید از آن تنها یک الی دو ساعت از وقت‌تان را می‌گیرد و در عوض، کلی از اقلام و وسایل را می‌توانید با قیمتی مناسب تهیه کنید.

 

بازار سنتی همدان


بیشتر بخوانید: لیست جاهای دیدنی و تفریحی همدان + عکس و آدرس


آشنایی با بازار سنتی همدان

انصافی که در فروش فروشندگان این بازار می‌بینید، پشت چهره قدیمی و گاهی خشن فروشندگان قدیمی این بازار، به نسبت بازارهای دیگر همدان و یا شهرستان‌های دیگر ایران بیشتر است. بازاریان کار خود را از ساعت 8 صبح آغاز کرده و تا 6 بعد از ظهر به طور معمول دکان‌هایشان باز است که حسابی می‌توانید در آن بچرخید و هر زمان خسته شدید، در چایخانه یا غذاخوری آن استراحت کرده و یک غذای محلی خوشمزه میل کنید.

 

دور تا دور این بازار، به دور مسجد جامع قرار گرفته که هنگام اذان ظهر، باشنیدن صدای اذان، کسبه‌های بازار که دکان‌هایشان نزدیک مسجد است، برای نماز به این مکان می‌آیند. بازار به وسعت 30 هکتار دارای 36 بازار و راسته و 26 کاروانسرا و سرا است. بخشی از بازار مسقف و بخشی از آن بدون سقف است. بخش مسقف از گنبدهای مختلفی تشکیل شده که بین هر گنبد، یک الوار چوب، به عنوان پایه، قرار گرفته است. قدمت بازار را در بخشی از این مکان، می‌توانید از جنس و طراحی‌ درهای هر دکان ببینید. به خصوص در سرای میرزا که زیباترین و تاریخی‌ترین قسمت بازار است.

 

بازار سنتی همدان کجاست؟

بازار در مرکز شهر و دور تا دور میدام امام قرار گرفته است. به طور دقیق‌تر این بازار در خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته است که برای بازدید از آن می‌توانید از هر کدام از این خیابان‌ها، وارد شوید.

 

آَشنایی با بازار همدان

 

اگر قصد سفر به همدان را دارید می توانید از لیست هتل های همدان دیدن کنید و با توجه به قیمت و امکانات آنها از ارزان ترین هتل ها تا هتل های 4 ستاره همدان را از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

مسیرهای دسترسی به بازار سنتی همدان

میدان امام همدان، اصلی‌ترین میدان شهر است. در هر کجای همدان که هستید، کافیست خودتان را به میدان امام برسانید تا وارد بازار شوید. از هر کسی بپرسید بازار سنتی، کجاست شما را به میدان امام هدایت می‌کند.

 

تاریخچه بازار سنتی همدان

در برخی از اسناد تاریخی، قدمت این بازارچه را به عهد سامانیان نسبت دادند و برخی معتقدند این بنا در دوره صفویه ساخته شده است. اما شواهد نشان می‌دهد بخش‌هایی از این بازار حتی از دوره مادها وجود داشته که برای داد و ستد و بازرگانی استفاده می‌شد. با این حال بخش‌های اصلی که آن متعلق به دوره قاجار است و پس از آن بازسازی‌هایی نیز روی آن انجام گرفت. در قدیم این بازار در مسیر جاده ابریشم قرار داشت به همین دلیل از قدیم یکی از مراکز فعال تجاری محسوب می‌شد. این بازار در سال 1377 به ثبت آثار ملی ایران درآمد.

 

بخش‌های مختلف بازار سنتی همدان

در هر راسته بازار، کالای خاصی به فروش می‌رسد. در اینجا شاهد راسته‌های مختلفی مانند راسته کفش دوزها، راسته مسگرها، آهنگر، پالاندوز، نجار، گیوه کش، نخودبریز و بسیاری از راسته‌های دیگر که شاید تا به حال اسمش را نشنیده باشید خواهید بود. همین موضوع به جذابیت گشت و گذار در بازار تاریخی همدان اضافه کرده است. دو سرای اصلی به نام سرای گلشن و میرزا کاظم در راسته اصلی قرار دارد که جزو بخش‌های فعال بازار هستند. راسته زرگرها از سمت خیابان باباطاهر است که اگر قصد خرید برای عروس و داماد دارید، اینجا وسایل شیک و جذابی پیدا می‌کنید. راسته زرگر را که بگذرید به بازار مظفریه وارد خواهید شد. اینجا می‌توانید انواع و اقسام لباسی که می‌خواهید خریداری کنید.

در سفرتان به همدان، فراموش نکنید که از جاذبه گردشگری معروف این شهر، یعنی گنج نامه همدان و آرامگاه باباطاهر دیدن کنید. 

در این راسته، از جذاب‌ترین قسمت‌هایی که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند، بقعه استرومردخای است. از همان خیابان باباطاهر راسته سبزه میدان را می‌بینید. به اینجا که وارد می‌شوید، عطر و رطوبت انواع میوه‌ و سبزی‌های تازه، شور خرید مردم، چراغ‌های آفتابی که بالای پیشخوان‌های میوه قرار گرفته و باعث درخشش آن‌ها شده، همه شور و هیجانی در شما ایجاد می‌کند. مواد خوراکی را می‌توانید از اینجا تهیه کنید. در تقاطع هر راستا نانوایی، بقالی، قهوه خانه و چایخانه سرتاسر مشغول به کار و آماده پذیرایی از شما هستند.

بخش های مختلف بازار سنتی همدان

 

از سراهای فعال بازار، می‌توان سرای قلمدانی، سرای شریفیه، سرای پیغمبر، سرای گمرک، سرای صفرخان و سرای نو را نام برد. از جمله بازارچه‌های اصلی که در این بازار قرار دارد، بازارچه پل پهلوان، توت قمی‌ها، جاگله، جولان، بازارچه دوردآباد، دوگوران، شریف الملک، محله حاجی، مظفریه، بازارچه میدان مال فروش‌ها، نظر بیگ، چمن ورمیاز و .. را می‌توان نام برد که قدم زدن در میان هر کدام عالمی دارد.

 

سری به راسته شیشه‌برها و صحافخانه می‌زنیم. انتهای راسته صحافخانه، به راستای کفشدوزخانه می‌سد. به خیابان اکباتان می‌رویم. سرتاسر آن راسته‌های مختلفی قرار گرفته که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن می‌توانید پیدا کنید. تپه‌های هگمتانه را از انتهای این راسته می‌توانید ببینید. در هر کجای بازار که خسته شدید می‌توانید با نوشیدن یا میل کردن یک غذای خوشمزه، در استراحتگاه‌ها و غذافروشی‌هایی که در پیچ و خم بازار قرار دارد، خستگی‌تان را رفع کرده و ادامه لذت بازارگردی را در دل سنتی‌ترین بازار همدان تجربه کنید.

 

گردشگران، مسافران و علاقه‌مندان بسیاری که عاشق خرید هستند، از بازدیدشان راضی بودند. می‌توانید بعد از بازدید از جاهای دیدنی همدان ، با حافظه خالی موبایل یا دوربین عکاسی‌تان به بازار روید. چرا که انقدر جای دیدنی و سوژه‌های مناسب برای عکاسی دارد که حیف است آن را از دست دهید. قیمت محصولات و تنوع و حتی نوع ارائه آن به شما، با سایر بازار و پاساژهای شهر و حتی شهرستان‌های دیگر متفاوت است. در بازار گردی همدان علاوه بر اینکه از یک مکان تاریخی دیدن می‌کنید، و حال و هوایتان عوض می‌شود، کالای با کیفیت را با قیمت مناسب‌تر از هر جای دیگر می‌توانید پیدا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ماریا ۱۴۰۲/۴/۲۸

جالب که این بازار سنتی از دوره مادها باقی مانده

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۹

ماریاجان بله آثاری به جا مانده است که نشان میدهد این مکان در دوره مادها نیز وجود داشته و استفاده می‌شده.

سارا ۱۴۰۲/۳/۲

ای جان یک جانماز گرفتیم از بازار سنتی همدان انقدر جنسش خوب بود که اصلا رنگ و آبش تغییر نمیکنه هر چی شستیم مثل اولش نو دست همه هم میهنان عزیز روستایی دردنکنه بخاطر صنایع دستی که درست میکنن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

ساراجان دقت نظر و توجه شما را به هم میهنان عزیز و سازندگان صنایع دستی ایران تحسین میکنیم برای شما و ایشان آرزوی سلامتی و توفیق داریم

fathi ۱۳۹۹/۴/۱۹

ممنون که جاذبه های همدان رو معرفی میکنید ما هم یک مرکزی راه انداختیم که هم جاذبه های همدان رو معرفی کردیم و هم به مسافرین و گردشگرایی که به همدان میان خدمات اسکان و اجاره سوئیت روزانه ارائه میدیم خواستم از مطالب خوبتون تشکر کنم و اینکه بگم با اجازتون قسمتی از مطالب شما جهت درج در وبسایتمون به آدرس https://siutehamedan.ir کپی شد ممنون میشیم تایید بفرمایید

  مدیر سایت۱۳۹۹/۴/۲۵

تشکر از شما و همه کسانی که در صنعت گردشگری ایران زحمت میکشند . استفاده از مطالب سایت رهی نو با ذکر منبع مجاز است

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...