رَهی نو

جاذبه های گردشگری همدان

لیست دیدنی های همدان

  اولین پایتخت ایران در منطقه غربی و کوهستانی به خاطر قدمت دیرینه‌اش جذابیت‌هایی دارد که نباید تماشای آن‌ها را از دست داد. جاهای دیدنی همدان یا همان هگمتانه مادها شما را به قلب تپنده تاریخ و تمدن کشور می‌برد.
 همدان در سیر تاریخ نام‌هایی چون اَمدانه، هگمتانه، اکباتان، آمدانه، آنادان و ... را به خود گرفته است. این شهر زادگاه بزرگانی چون باباطاهر عریان، میرزاده عشقی، ابوالعلی حسن عطار همدانی، مفتون همدانی و ... است. شما در سفر به همدان شاهد طبیعت زیبای کوهستانی، معماری‌های بی‌نظیر، آب‌و‌هوایی خنک، آثار تاریخی و طبیعی منحصربه‌فرد و مردمانی با گویش شیرین خواهید بود.
شهر همدان بر دامنه‌ زیبای کوه الوند جا خوش کرده و هر ساله به میزبانی مسافران و گردشگرانی از سراسر جهان می‌پردازد. این مقاله سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی مناطق دیدنی همدان، هم‌سفر شما در این کهن شهر می‌شود.

جاهای دیدنی همدان در شب

بی‌اغراق می‌شود گفت «آنچه خوبان همه دارند»، همدان به‌تنهایی دارد! با وجود طبیعت بی‌نظیر، بناهای باشکوه تاریخی و مکان‌های فرهنگی در کنار هوایی سرمست‌کننده، برای سفر نکردن به این شهر چه بهانه‌ای می‌شود آورد؟!
 ما قصد داریم مقاله مکان های دیدنی همدان را با توصیف تک‌تک جاذبه‌های گردشگری و معروف همدان ادامه بدهیم و مطمئنیم وقتی به سطر آخر برسید اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید این است که بپرسید: «برویم همدان گردی»!

جاهای-دیدنی-همدان-در-شب

غار علیصدر 

شکی نیست که نام همدان با غار علیصدر طولانی‌ترین غار آبی دنیا گره خورده است. این غار همیشه در صدر جذابیت‌های گردشگری همدان قرار دارد. این غار در شهرستان کبودرآهنگ، بر فراز ارتفاعات ساری قیه در نزدیکی روستای علیصدر قرار گرفته است و نسبت به سطح دریا، 2100 متر ارتفاع دارد و یکی از معروف‌ترین چشم‌اندازهای طبیعی استان همدان به شمار می‌رود.
شما برای ورود به غار علیصدر می‌توانید قایقی را در اختیار بگیرید، در پیچ‌وخم دالان‌های غار پارو بزنید و محو تماشای عظمت و شکوهش شوید. وسعت غار علیصدر، آن را از سایر غارهای جهان متمایز کرده است. وسعتی که قایقرانی را در غار آسان و لذت‌بخش‌تر کرده است. جالب است بدانید که دمای داخل غار هیچ وقت تغییر نمی‌کند و همیشه حدود 20 درجه سانتی‌گراد است.

دریاچه و سد اکباتان

پایتان که به همدان رسید، لحظه‌ای معطل نکنید و به سمت یکی از جاهای سرسبز و تفریحی در میان دیدنی های همدان بروید، چراکه در 11 کیلومتری این شهر دریاچه‌ای بسیار زیبا منتظرتان است.
 در این طبیعت سرسبز اگر از تماشای درخشش موج‌های نقره‌ای آب زیر نور خورشید و آبی یک‌دست آسمان سیر شدید می‌توانید به سراغ تفریحات آبی‌ مثل قایق‌رانی و اسکی روی آب بروید.
بعد از آن با استراحت در یکی از مهمانسراها و اقامتگاه‌های نزدیک دریاچه و صرف خوراک‌های خوش‌طعم در رستوران، خستگی‌تان را به در کنید.

پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری همدان

همدان که 1900 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، با آب‌وهوای سرد و کوهستانی، اقامتگاه تابستانی بسیاری از پادشاهان تاریخ بوده است؛ بنابراین اگر در تابستان به همدان سفر کنید، لذت زندگی شاهانه را می‌چشید و حسابی لذت می‌برید.

دهکده تفریحی گنج نامه 

اگر به دنبال بازدید از آن دسته از جاهای دیدنی همدان هستید که هم ورزش کنید و هم در کنارش تاریخ را سیر کنید، پس حتماً مجموعه توریستی، تفریحی، ورزشی و تاریخی گنج نامه را دریابید! با ورود به این مجموعه پیش از همه زیبایی‌های دره الوند و چشم‌انداز دشت میشان، چشمتان را خواهد گرفت.
نسیم خنکی هم که از سمت این دره و دشت سرسبز می‌آید صورتتان را نوازش خواهد کرد که حتماً لذت تماشای این منظره را برایتان دوچندان می‌کند. برای اقامت هم می‌توانید یکی از اتاق‌های اقامتگاه گنج نامه همدان را رزرو کنید.
این دهکده توریستی در 5 کیلومتری همدان، در میدان گنج نامه و در نزدیکی کتیبه‌های تاریخی و آبشار گنج‌نامه قرار دارد. امکانات تفریحی منحصربه‌فرد این مجموعه حتماً شما را به وجد خواهد آورد.
 اگر در هوای دل‌پذیر برای تجربه یک هیجان درست‌وحسابی دلتان تپید، پس حتماً سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، رنجر و پیاده‌روی روی پل معلق گنج نامه همدان را تجربه کنید. البته از دیوار سنگ‌نوردی، تله‌کابین سواری، پیست سورتمه‌سواری، پینت‌بال و سالن بولینگ هم نمی‌شود گذشت. غار آکواریوم هم یکی دیگر از جاهای تفریحی همدان در این مجموعه است که با راهروهایی سرشار از مه و عطر هوای بارانی، تجربه‌ای متفاوت را برایتان رقم خواهد زد.

دشت میشان

در تور جاذبه های همدان با دیدن چشم‌انداز دشت میشان از فراز دهکده گنج‌نامه، حتماً هوس خواهید کرد به این دشت زیبا از مناظر طبیعی همدان هم سر بزنید. در این صورت بهتر است خودتان را برای یک کوه‌پیمایی لذت‌بخش آماده کنید.
پس از گذر از جاده‌ای سرسبز که در طول دره زیبای عباس آباد قرار دارد، به مسیر کوه‌پیمایی خواهید رسید. در ابتدای این مسیر آبشار 12 متری گنج نامه را خواهید دید و پس از یک کوه‌پیمایی نسبتاً سخت، با دیدن بهشت میشان خستگی را فراموش خواهید کرد.

دشت-میشان-همدان

پیست اسکی تاریک دره

 اگر در زمستان‌های پربرف به طبیعت دیدنی همدان سر زدید، پیست اسکی تاریک دره را نباید از دست بدهید. این پیست از همان مسیر گنج نامه می‌گذرد و با 10 کیلومتر رانندگی به دره‌ای زیبا خواهید رسید که همان تاریک دره است. این منطقه حتی ممکن است تا خردادماه هم پوشیده از برف باشد.
 پیست اسکی تاریک دره هم با امکانات تفریحی و رفاهی مثل تله‌سیژ، تله‌اسکی، سالن غذاخوری، خوابگاه و ... پذیرایتان خواهد بود. البته در تابستان و روزهای بدون برف هم می‌توانید از این دره بی‌نظیر دیدن کنید و از هوای خنک و دلپذیر و مناظر زیبایش لذت ببرید.

سراب گاماسیاب همدان

سراب گاماسیاب یک چشمه پرآب و زیبا در استان همدان است. این سراب در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و در دامنه کوه گرین قرار دارد. چشمه سراب گاماسیاب از دل کوه بیرون می‌آید و به استخری بزرگ می‌ریزد. آب این سراب بسیار زلال و خنک است. اطراف سراب با درختان و گیاهان مختلف پوشیده شده و منظره‌ای بسیار زیبا و دل‌انگیز دارد. فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان سفر به سراب گاماسیاب محسوب می‌شود. در این فصل‌ها آب‌وهوای منطقه خنک و دلپذیر و طبیعت اطراف آن بسیار زیبا و سرسبز است.

تپه عباس آباد همدان

تپه عباس آباد همدان که به بام همدان نیز معروف است، یکی از تفرجگاه‌های محبوب این شهر است که در جنوب غربی شهر و در دامنه کوه الوند واقع شده است. این تپه به دلیل ارتفاع زیاد، چشم‌انداز بسیار زیبایی از شهر همدان دارد.
شما در مسیر گنج نامه این طبیعت زیبا را می‌توانید بیابید. دریاچه مصنوعی در محوطه این تپه قرار دارد که زیبایی منطقه را دوچندان کرده است. در دل این دریاچه می‌توانید در رستورانی مدرن غذای خود را میل کنید.
تپه عباس آباد یک منطقه تفریحی و توریستی به‌حساب می‌آید و امکاناتی چون پارکینگ، آلاچیق، رستوران، کافی‌شاپ، بازارچه دارد. شما می‌توانید در این منطقه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی کنید.

جاذبه های تاریخی همدان

همدان در دوره‌های تاریخی مختلف ازجمله دوره هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل‌بویه و سلجوقیان پایتخت ایران بوده است. دوره‌هایی که یادگارهای تاریخی بسیاری برای این شهر به جا گذاشته‌اند و امروزه جاهای دیدنی شهر همدان به‌عنوان یکی از بهترین انتخاب‌های گردشگران است.
بهتر است هرچه زودتر باروبنه سفر به جاهای دیدنی همدان و مناظر طبیعی‌اش را آماده کنید، از پیچ‌وخم دره‌های سرسبز عباس‌آباد، مرادبیک، امام‌زاده کوه و هجده دره بگذرید و از دیدن طبیعت بی‌نظیر و بناهای تاریخی باشکوه لذت ببرید، سفری که هم فال خواهد بود، هم تماشا!

آرامگاه باباطاهر عریان

در شمال این کهن شهر، آرامگاه باباطاهر همدان، شاعر و عارف ایرانی قرار دارد. آرامگاهی باشکوه که با گنبد فیروزه‌ای، کاشی‌کاری معرق و ظرافت تزییناتش چشمانتان را خیره خواهد کرد. یکی از جذابیت‌های دیدنی همدان است که در سال 1376 به ثبت آثار ملی رسید. خوب است بدانید که موزه صنایع‌دستی همدان در نزدیکی این آرامگاه باشکوه قرار دارد.

آرامگاه-باباطاهر-همدان

آرامگاه ابوعلی سینا

در شهر همدان اگر به سمت میدان بوعلی سینا حرکت کنید به مقبره بوعلی سینا خواهید رسید. میدانی بیضی‌شکل که در کنارش درختان چنار و آب‌نماهای سنتی خودنمایی می‌کنند. گفتنی است که این بنا در دوره پهلوی و با الهام از برج قابوس بن وشمگیر طراحی شده است، آرامگاهی با دو تالار شمالی و جنوبی. در تالار جنوبی می‌توانید از سکه، سفال و انواع اشیای تاریخی دیدن کنید و در تالار شمالی آثار خطی ابوعلی سینا را از نزدیک ببیند.

گنبد علویان

در سفرتان به جاهای گردشگری همدان حتماً به منطقه چهارباغ علویان سر بزنید، زیرا در هم‌جواری امامزاده عبدالله، بنایی نمونه و زیبا خواهید دید که یادگاری از دوره معماری اسلامی است، بنایی به نام گنبد علویان.  خاندان علویان این بنا را در اواخر دوره سلجوقیان و به‌عنوان یک مسجد ساختند. بنایی که در گذشته گنبدی سبزرنگ داشته اما به‌مرور زمان فروریخته است. جالب است بدانید به سبب آنکه این محل، مدفن سادات و محبان حضرت علی (ع) بوده است، خاقانی در یکی از شعرهایش از این بنا به‌عنوان گنبد سبز سیه‌پوش یاد می‌کند.

برج قربان

روایتی وجود دارد که در دوره صفویان و در هنگامه‌ی شورش افغان‌ها، فردی به اسم قربان برای دفاع از محل زندگی‌اش و مردمان آن منطقه، در مقابل شورشی‌ها سنگر می‌گیرد. در قرن هفتم یا هشتم هجری در محل سنگر گیری او بنایی می‌سازند و به یادش این بنا را برج قربان می‌نامند.
 بنایی که بقعه زاهدی به نام حسن بن عطار حافظ ابوالعلای همدانی و تعدادی از امرای سلجوقی و از جاهای دیدنی شهر همدان است که در حال ‌حاضر در محله زندی‌های همدان قرار دارد. این بنا برجی 12 ضلعی است که ارتفاع گنبدش به 8 متر می‌رسد.

تپه هگمتانه

اگر علاقه دارید وسیع‌ترین تپه باستانی ایران را که از دوره باشکوه هخامنشی به‌جا مانده است از نزدیک ببینید، به تپه هگمتانه در مرکز شهر همدان بروید و با تماشای نمونه‌ای از نخستین شهرهای ایران باستان، از گوشه گوشه این شهر، تاریخ را بیرون بکشید.

مجسمه شیر سنگی

مجسمه شیر سنگی که به سنگ شیر نیز معروف است، یکی از یادمان‌های تاریخ باستان در شهر همدان به‌حساب می‌آید که در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
تاریخ ساخت مجسمه شیر سنگی مورد اختلاف است. برخی باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان این مجسمه را بازمانده تمدن مادها می‌دانند. همچنین نحوه کنده‌کاری تندیس و نزدیکی آن به اشکانیان مربوط می‌شود. این تندیس‌های شیر تا قبل از حمله اعراب به ایران دو عدد بودند که به باب الاسد یا دروازه شیر شهرت داشتند. ولی یکی از این مجسمه شیرها نابود می‌شود و فقط یکی از آن‌ها باقی می‌ماند.

آرامگاه اِستر و مُردخای

آرامگاه استر و مردخای یک بنای تاریخی و مذهبی در شهر همدان به‌حساب می‌آید. این آرامگاه در نزد یهودیان از اهمیت زیادی برخوردار است و به‌عنوان دومین زیارتگاه مهم یهودیان بعد از دیوار ندبه در بیت‌المقدس شناخته می‌شود.
طبق روایات یهودی، استر و مردخای از شخصیت‌های مهم کتاب مقدس هستند. استر دختری یهودی بود که به همسری خشایارشا، پادشاه هخامنشی درآمد. مردخای دایی استر بود و او را در نجات یهودیان از قتل عامی که توسط هامان، وزیر خشایارشا، برنامه‌ریزی شده بود، یاری کرد.
آرامگاه استر و مردخای در یک محوطه بزرگ و سرپوشیده واقع شده است. در داخل این محوطه دو بنای مجزا وجود دارد که یکی به‌عنوان آرامگاه استر و دیگری به‌عنوان آرامگاه مردخای شناخته می‌شود. این بناها دارای تزئینات و کتیبه‌های مختلفی به زبان عبری هستند.

آرامگاه-اِستر-و-مُردخای-همدان

بنای تاریخی قلعه

 یکی دیگر از مکان‌های گردشگری همدان محله قاشق تراشان از محله‌های قدیمی همدان است و در آن یک حمام سنتی به نام حمام قلعه قرار دارد. بنایی به‌جا مانده از دوران قاجار که طراحی بسیار جالبی دارد.
شما با ورود به ساختمان و گذشتن از ورودی هشتی شکل، ابتدا وارد حمام سرد خواهید شد و سپس حمام گرم را خواهید دید! این حمام بعد از مرمت به‌عنوان موزه مردم‌شناسی پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران است. شما علاوه بر بازدید یک بنای کهن می‌توانید غذاهای خوشمزه‌ای را در سفره‌خانه سنتی این بنا صرف کنید و از شنیدن نوای موسیقی زنده لذت ببرید.

بازار سنتی همدان

مجموعه تاریخی بازار سنتی همدان، بنایی بسیار زیبا و اصیل است که عمرش به دوران قاجاریه می‌رسد و از جاهای دیدنی همدان به‌حساب می‌آید. بازار سنتی در حال‌ حاضر در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار گرفته است. بازاری مسقف با معماری اسلامی که قسمت‌هایی از آن پوششی گنبدی شکل دارد.  بدون شک معماری زیبای این بازار، خصوصاً نمای بیرونی‌اش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. همدان شهر بناهای تاریخی است.
شما می‌توانید علاوه بر تمام جاهای تماشایی همدان که نام برده شد از مجسمه شیر سنگی، گورستان پارتی، بقعه خضر و مسجد جامع همدان هم دیدن کنید و دوره‌های مختلف تاریخ را از نظر بگذرانید. همچنین اگر به موزه هم علاقه دارید موزه تاریخ طبیعی همدان، موزه هگمتانه، موزه سفال و موزه مشاهیر همدان هم حرف‌ها و دیدنی‌های بسیاری برایتان خواهد داشت.

مسجد جامع همدان

مسجد جامع همدان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ایران است. این مسجد در مرکز شهر همدان و در خیابان اکباتان قرار دارد. ساخت این مسجد زیبا در دوران فتحعلی شاه قاجار شروع شد ولی چندین سال طول کشید تا این بنا کامل شود. شما در این مسجد نظاره‌گر شبستان‌، مناره‌ها و کاشی‌کاری‌های بی‌بدیل خواهید بود. معماری این مسجد از نمونه‌های معماری ایرانی اسلامی به‌حساب می‌آید.
مسجد جامع طرحی مستطیلی شکل با سه ایوان، دو شبستان و گنبدی آجری دارد. همچنین شما در صحن وسیع مسجد حوضی زیبا خواهید دید. در سال‌های اخیر این بنای تماشایی موردبازسازی قرار گرفت.

میدان امام همدان

می‌توان گفت که میدان امام شهر همدان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های ایران شناخته می‌شود. طراحی این میدان توسط معمار آلمانی، کارل فریش در سال 1307 شمسی انجام شد و ساخت آن تا سال 1312 شمسی به طول انجامید. شما می‌توانید در اطراف این میدان زیبا دوازده گنبد را ببیند که با آجرکاری‌های زیبا، طرح‌های برجسته، نقوش هندسی و گچ‌بری‌های خاص فضایی منحصربه‌فرد خلق کرده‌اند.

اقامت در همدان

هتل‌های همدان را که می‌توانید برای اقامت در این شهر زیبای ایران، بسته به هزینه‌ای که برای اقامتتان در نظر دارید، یکی از آن‌ها را رزرو کنید. از هتل های ارزان قیمت تا هتل‌های لوکس 5 و هتل های 4 ستاره همدان مانند هتل باباطاهر همدان، هتل پارسیان بوعلی همدان، هتل پارسیان همدان، هتل کتیبه همدان، هتل بین‌المللی امیران 1 همدان، هتل بین‌المللی امیران 2 همدان و بسیاری دیگر از هتل‌ها را می‌توانید در رهی نو با راحت‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن رزرو کنید.

کلام پایانی

شما می‌توانید روزها در شهر همدان گشت‌وگذار کنید و از جاهای دیدنی این کهن شهر لذت ببرید. از آثار تاریخی که شما را به دوران باستانی می‌برد تا جاذبه‌های طبیعی که شما را غرق در آرامش و نشاط می‌کند.
در سفر به این شهر علاوه بر اینکه به دیدن مناطق گردشگری می‌روید، شما می‌توانید با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم همدان آشنا شوید و سبک زندگی آن‌ها را از نزدیک ببینید. همچنین می‌توانید از صنایع‌دستی و خوراکی‌های خوشمزه این شهر با خود سوغات ببرید.

سؤالات متداول در مورد جاهای دیدنی همدان

بهترین زمان سفر به همدان چه زمانی است؟

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان سفر به همدان محسوب می‌شود. در این فصل‌ها آب‌وهوای همدان خنک و طبیعت اطراف شهر سرسبز است.

چه سوغاتی‌هایی را می‌توان از همدان خرید؟

همدان سوغاتی‌های مختلفی دارد که می‌توانید در سفر به این شهر خریداری کنید. برخی از مشهورترین سوغاتی‌های همدان کماج، انگشت‌پیچ، باسلوق، حلوا زرده، برساق، سفال، چرم، گلیم، ظروف مسی، ظروف قلمکاری و ... را شما می‌شود.

ازچه موزه‌هایی در همدان می‌توان بازدید کرد؟

موزه مشاهیر، باغ‌موزه نظری، موزه هگمتانه، موزه تاریخ طبیعی، رصدخانه ابن صلاح همدانی و موزه‌ صنایع‌دستی همدان ازجمله موزه‌های دیدنی در این شهر هستند.

کجا می‌توان در همدان اقامت کرد؟

همدان هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی برای هر سلیقه و بودجه‌ای دارد. هتل‌های درجه‌یک، هتل‌های سنتی، هتل‌های آپارتمان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مهمان‌پذیرها ازجمله گزینه‌های اقامتی در همدان هستند.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...