رَهی نو

حمام قلعه همدان

تعداد بازدید: ۵۵۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

می‌خواهیم  به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی همدان یعنی حمام دلباز و تاریخی قلعه بزنیم. حمام دیروز تبدیل به موزه دل باز امروز شده است. البته اگر بدانید که حمام‌ها در گذشته چه نقش مهمی حتی در برگزاری جلسات داشتند، شاید دیدتان نسبت به بازدید از حمام‌های قدیمی تغییر کند. یکسری نوسازی و مرمت روی دیوارهای این حمام انجام شده که بیشتر از آن که شبیه به حمام‌های قدیمی شهر باشد، شبیه یک سفره خانه باصفا شده است. پس دیدن آن را از دست ندهید.

 

حمام قلعه همدان


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی همدان | جاذبه ها و تفریحات همدان + عکس و آدرس


معرفی حمام قلعه در همدان

حمام قلعه یکی از جاذبه‌هایی است که شما را به زمان قدیم می‌برد. در کنار مجسمه‌های شکل انسان که مشغول به ماساژ دادن یا به اصطلاح دلاکی هستند، فضای سنتی سفره خانه و حوض وسطی که به شکل سنتی تزیین شده، همچنان می‌توانید تصویری از حمام کردن در این فضا در ذهن‌تان داشته باشید. حمام همدان از زیباترین حمام‌های قدیمی ایران است که هم جنبه تاریخی دارد و هم تفریحی.

 

در یک قسمتی از حمام هم می‌توانید لباس‌های محلی بپوشید و عکس یادگار یبیندازید. اگر خوش شانس باشید در زمان بازدیدتان هم یک گروه ساز و آواز سنتی، در حال نواختن هستند که فضای حمام را دگرگون می‌کند.

 

حمام قلعه همدان کجاست؟

حمام در یکی از محله‌های قدیمی همدان در جایی قرار گرفته که روزگاری مردم برای نظافت و بهداشت به آن جا می‌رفتند. کافیست خودتان رابه محله قاشق تراشان برسانید. برای رفتن به این محله، آدرس میدان امام خمینی را از هر کسی که بپرسید، شما را به مرکز شهر هدایت می‌کند. از اینجا به خیابان شریعتی رفته و بعد از گذشتن از کوچه پس کوچه‌های این محله، تابلویی با کاشی‌های فیروزه‌ای سر در یک در قدیمی، توجه‌تان را جلب می‌کند که روی آن نوشته شده است: موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه.
 

مجسمه های خمام قلعه همدان

 

در سفرتان به همدان، از تپه هگمتانه همدان غافل نشوید!

تاریخچه حمام قلعه همدان

این حمام را با مساحتی به اندازه 1700 متر به نام حاج محمد سعید هم می‌شناسند. شواهد نشان می‌دهد که ساخت این حمام به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. بعد از مرمت‌های اساسی که در داخل و بیرون حمام انجام شد در سال 1378، میزبان بازدید مردم، به عنوان موزه مردم شناسی می‌شود. قدمت 150 ساله حمام، نیاز به بازسازی و مرمت داشت که در نهایت در سال 1380 به ثبت آثار ملی درآمد.

 

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به همدان را دارید، به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی‌نو، در بهترین هتل‌ های همدان اقامت داشته باشید.


هتل های 4 ستاره همدان | رزرو هتل های 4 ستاره همدان با بیشترین تخفیف


فضای داخلی حمام قلعه

از پله‌های حمام که بالا می‌روید، فضای هشتی بزرگی روبرویتان می‌بینید که با چهار ستون بزرگ آجری و یک حوض بزرگ وسط ستون‌ها تزئین شده است. اینجا ورودی اصلی بنا است. در سمت چپ‌تان، مجسمه‌ای می‌بینید که در واقع پاچال بود. پاچال، به حمامچی یا مسئول حمام می‌گفتند که هم کرایه حمام را از مشتری می‌گرفت و هم وسایل لازم برای حمام مانند لیف و سفیداب و... را می‌فروخت. یک بوق بلندی کنار او قرار داده شده است که ابزار کارش محسوب می‌شد.

قدیم، وقتی آب حمام گرم می‌شد، حمام چی با فشردن آن بوق، مردم را از گرم شدن آب مطلع می‌کرد. از آن می‌گذریم و به حمام سرد می‌رسیم. در قسمت‌های مختلف موزه، هر قسمت با نوع کاربری و مجسمه‌هایی که قرار داده شده، توضیحی روی یک تابلو راهنما، برای گردشگران دادند. از حمام سرد قدیم، سکوهایی را می‌بینید که تبدیل به دکور تزئینی رستوران سفره خانه شده است. اینجا می‌توانید غذاهای سنتی و محلی خوشمزه میل کنید و روی سکوها و تخت‌هایی که برای رستوران گذاشته شده است، عکس‌های یادگاری بیندازید.
 

فضای داخلی حمام قلعه

 

حمام سرد، که در حال حاضر تبدیل به رستوران سنتی شده است، در گذشته محل برگزاری مراسماتی مانند حنابندان و حمام دامادی بود. از زیر سقف‌های گنبدی شکل و آجری حمام می‌گذریم و به حمام گرم می‌رسیم.

جایی که برای رفع خستگی و مشتمال‌های حسابی طراحی شده بود. در این قسمت، با کمک چند مجسمه آدم نما، کسب و کاری که در اینجا در آن زمان رایج بود، مانند دلاکی، حجامت، سلمانی و... را به تصویر کشیدند. اگر می‌خواهید یک عکس یادگاری ماندگار از بازدیدتان به زیباترین حمام شهر داشته باشید، می‌توانید لباس‌های محلی را به تن کرده و عکس‌های قدیمی بیندازید و گوشه‌ای از تاریخ را با خود همراه داشته باشید.

سمت راست این حمام یک ورودی کوچکی است که در قدیم به عنوان نمازخانه استفاده می‌شد. به قسمت دیگر حمام می‌رویم، راهروی مستقیم با سقف گنبدی تو در تو، که دالان انتهای حمام محسوب می‌شود، شما را به چایخانه حمام دعوت می‌کند. در قدیم اینجا به عنوان انبار هیزم استفاده می‌شد. اگر قصد سورپرایز کردن یا جشن‌ها و دورهمی‌های جمع و جور را دارید، این قسمت حمام یک فضای نوستالژی و جذابی برای ثبت خاطرات این چنینی است. در همین قسمت، چشم‌تان به دو سالن کوچکتر می‌خورد. اینجا محل استحمام افراد ویژه و مهم بوده است.

این حمام دلباز و سفره خانه سنتی، از ساعت 8 صبح تا 10 شب، میزبان شما عزیزان است.

اگر قصد سفر به همدان را دارید از آرمگاه بابا طاهر و بازار سنتی همدان نیز دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مریلا ۱۴۰۲/۴/۱۳

چه حمام زیبایی واقعا فضای معماریش عالیه هنر نزد ایرانیان است و بس

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۵

مریلا جان بسیار عالی از ذوق و هنر دوستی شما بسیار سپاسگزاریم براتون آرزوی بهترین ها رو داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...