رَهی نو

تپه هگمتانه همدان

تعداد بازدید: ۷۴۳۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۶

همدان شهر تاریخ و تمدن به شمار می‌آید و گنجینه‌های باستانی زیادی را در گوشه و کنار خود جای داده است. این شهر جذابیت‌های گرشگری زیادی دارد و از جمله شهرهای توریستی کشور محسوب می‌شود. تپه هگمتانه همدان وسیع‌ترین تپه باستانی کشور بوده که از جاهای دیدنی همدان محسوب می شود. این تپه بقایایی از تاریخ دوران گذشته را به تصویر می‌کشد. تپه باستانی هگمتانه در دوی سوی خیابان اکباتان قرار دارد که منبع تاریخ و شگفتی است. این منطقه با نام‌های اکباتان، هگمتانه و امدانه ثبت شده که معنی اصلی نام کنونی آن محل تجمع است.

 

آدرس تپه هگمتانه همدان

ساعت بازدید و قیمت بلیط تپه باستان هگمتانه

شما نیز اگر علاقمند به بازدید از آثار باستانی هستید و می‌خواهید این گنجینه تاریخی را از نزدیک ببینید می‌توانید همه روزه برای بازدید به این منطقه تاریخی مراجعه کنید. ساعت بازدید تپه هگمتانه همدان از ساعت 9 صبح تا 17:30 در زمستان و تا ساعت 19 در تابستان باز است و علاقمندان می‌توانند در این ساعات از معماری و آثار باستانی آن به مدت 2 ساعت دیدن کنند. قیمت بلیط بازدید از این تپه برای هر نفر 5 هزار تومان است.

 

چطور به تپه هگمتانه برویم؟

همانطور که می‌دانید تپه هگمتانه یک شهر زیرزمینی را در قلب خود جای داده است و بیش از سه هزار سال قدمت دارد. آدرس تپه هگمتانه همدان در قسمت شمالی شهر همدان و در قسمت بافت قدیمی شهر قرار دارد. در انتهای خیابان اکباتان همگتانه قسمت وسیعی از منطقه را از آن خود کرده است. همانطور که گفته شد این تپه در قسمت شمالی شهر قرار دارد و می‌توانید از خدمات اتوبوس‌رانی و تاکسی برای رفتن و بازدید از آن استفاده کنید. اما بهترین روش برای رفتن به این تپه استفاده از تورهای بازدید چند ساعته از تپه هگمتانه است. با راهنمایی و اطلاعاتی که توسط تورلیدرها در اختیار شما قرار داده می‌شود، می‌توانید تاریخچه مجموعه را بهتر و بیشتر بشناسید.

 

تاریخچه تپه هگمتانه همدان

مساحت تپه باستانی هگمتانه 30 هکتار است. در واقع بر روی این تپه ساختمان‌های مسکونی زیادی ساخته شده که مساحت آن را به 40 هکتار رسانده است. این تپه به عنوان پایتخت اولین پادشاهان و امپراتوران ایرانی به دستور دیاکو، نخستین شاه قوم آریایی مادها ساخته شد. تاسیس این بنا در قرن هفدهم قبل از میلاد صورت گرفت و بخاطر معماری برجسته و بقایای برجامانده از دوران گذشته شهر زیادی دارد. این مکان متشکل از کاخ‌ها، عمارات و آثاری از دوران حکومت مادها و هخامنشیان است.

 

معماران از شیوه خاصی برای طراحی و احداث این بنا استفاده کرده‌اند. باید اشاره کرد که هفت قلعه متصل و تودرتو بر روی این تپه وجود دارد که در مجاورت آنها ساختمان‌های مسکونی قرار دارد. چوب‌های استفاده شده در ساخت کاخ، کنده‌کاری‌ها، رواق‌ها، ستون‌ها و قصر شاهی پوشیده شده از طلا و نقره حرف‌های زیادی برای گفتن از گذشته‌ها دارند.  در سال 1310 مجموعه باستانی تپه هگمتانه همدان، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

 

آثار موزه هگمتانه همدان

در بین سال‌های 1320 تا 1325 شمسی ساخت موزه هگمتانه آغاز شد و در طی مدت کوتاهی ساخت آن به اتمام رسید. این موزه بعد از کشف آثار متعدد باستانی، محلی برای نگهداری گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی شد. 200 شی مربوط به دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و اسلامی در این موزه قرار دارد که در دو بخش تاریخی و اسلامی تقسیم شده‌اند. موزه هگمتانه متشکل از بخش‌های باستان‌شناسی، سکه و .. است. تمامی آثار و اشیایی که در این دو بخش تاریخی و اسلامی قرار دارند از سطح تپه جمع‌آوری شده‌اند و یا اینکه خریداری، اهدا، توقیف و یا از داخل کارگاه‌های کاوش هگمتانه گرد هم آورده شده‌اند. این آثار بیشتر شامل آثار سنگی و سفالی می‌شوند که هر کدام قدمت متفاوتی دارند. بهترین و برجسته‌ترین آثار موجود در این موزه پایه ستون‌های متعلق به کاخ‌های هخامنشی است. شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم بوده که با متن میخی مزین شده است. سرگاو سفالی متعلق به دوران هخامنشی و همچنین دو مهر استامپی و شیشه‌ای که مربوط به دوران قبل از اسلام هستند در میان بهترین آثار این مجموعه دیده می‌شوند.

اگر قصد سفر به همدان را دارید می توانید از جاهای دیدنی دیگر این شهر مانند: آرامگاه باباطاهر، آرامگاه ابوعلی سینا و غار علیصدر نیز دیدن کنید.

بازدید از تپه هگمتانه همدان

یک خمره سفالی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد در این موزه قرار دارد که قدیمی‌ترین اثر این موزه در تپه هگمتانه همدان به‌شمار می‌آید. در سالن مرکزی و راهروی سمت چپ موزه شاخص‌ترین آثار کشف شده استانی وجود دارد. آثاری مانند مجموعه تابوت‌های سنگی و سفالی، خمره‌ها و سنگ‌های تزئینی مزین به نقوش زیبا و سنگ قبرهای دوران مختلف چشم همه را به خود خیره می‌کنند. سنگ‌های تزئینی این موزه متعلق به دوره صفویه هستند و حجاری‌های زیبایی بر روی آنها وجود دارد. سنگ‌ قبرهایی که در این موزه قرار دارد، متعلق به دوران سلجوقیان بوده که بر روی بعضی از آنها نوشته‌های کوفی دیده می‌شود.

 

همچنین باید اشاره کرد که در سال‌های پیش از انقلاب چندین اشیای باستانی به صورت غیرقانونی کشف شده‌اند که در حال حاضر در موزه ملی و یا موزه‌های خارجی نگهداری می‌شوند. گفته می‌شود که این آثار متعلق به تپه هگمتانه هستند.

کلیساهای تپه هگمتانه همدان

دو کلیسای بسیار زیبا و شکیل در ضلع جنوبی تپه باستانی هگمتانه وجود دارد که در کنار آثاری مانند خانه کشیش، مدرسه ارامنه، حمام ارامنه و گورستان مسیحیان واقع شده‌ است. این کلیساها دوره‌های زیادی را پشت سرگذاشته‌اند و توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد تعمیر و مرمت قرار گرفتند.

 

کلیسای گریگوری استپانوس مقدس

این کلیسا در سال 1676 ساخته شد. در طی سال‌های زیاد کلیسای گریگوری در تپه هگمتانه همدان مقاومت زیادی در برابر بلاهای طبیعی از خود نشان داده است، اما سرانجام آسیب‌های زیادی دیده و از بین رفت. در سال 1931 معماران اقدام به ساخت مجدد این بناری تاریخی کردند و یک کلیسای باشکوه و بزرگ‌تر در همان محل ساختند. کلیسای گریگوری مقدس دارای یک سالن اصلی و یک کتابخانه است. در ورودی اصلی کلیسا 6 ستون سنگی بلند که ارتفاع زیادی دارند دیده می‌شود. تابلوهای تماثیل حضرت مسیح (ع)، مریم مقدس (ع) و همچنین وارطان مامیکونیان با نور 12 پنجره مشبک می‌درخشند. یکی از آثار برجسته این کلیسا حوضچه سنگی غسل تعمید است که کتیبه سنگی بالای آن اطلاعاتی درباره این شی در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهد.

 

کلیسای ارامنه آنجیلی

سه نفر از اعضای شورای کلیسای آنجلی در ساخت این کلیسای ارامنه شرکت داشتند. این افراد در سال 1885 میلادی اقدام به ساخت این بنا کردند و مجوز ساخت آن را از ناصرالدین شاه گرفتند. کمک‌های مردمی در ساخت این بنا نقش زیادی داشته و سرانجام در سال 1886 بعد از یک سال ساخت آن به اتمام رسید. کلیسای ارامنه آنجیلی به علت مهاجرت ارامنه بعد از صد سال تعطیل شد و اکنون به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن آرامگاه خانم آنی مونت در سمت راست محراب قرار دارد. این بانو یکی از چهره‌های برجسته و شناخته شده در همدان است.

 

اگر قصد سفر و اقامت در همدان را دارید می توانید هتل های همدان را از ارازان ترین تا هتل های 4 ستاره همدان را از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
رستم ۱۴۰۲/۳/۲

آثار تاریخی شهر همدان بسیار است و قدمت آن بسیار زیاد تپه هگمتانه رو بنده علاقه بیشتری دارم هفت قلعه متصل و تودرتو بسی جای شگفتی است از تاریخ کهن این مرزو بوم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۳

رستم عزیز بسیار هم عالی از اظهارنظرتون و تعبیر زیبایی که داشتید سپاسگزاریم و آرزومند بهترین سفرها رو براتون داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...