رَهی نو

آرامگاه ابوعلی سینا

تعداد بازدید: ۵۴۸۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

زیباترین و آشنا ترین بنایی که در سفرتان به همدان، حتما از آن دیدن خواهید کرد، آرامگاه حکیم ابوعلی سینا است که از اصلیترین جاهای دیدنی همدان به شمار می‌رود. نمی‌شود که به همدان بیایید و از شکوه و ابهت آرامگاه حکیم بزرگ، ابوعلی سینای نامدار، بگذرید. این بار میزبان‌مان، شاعر،حکیم، فیلسوف و ادیب بزرگ، ابوعلی سینا است که ما را به محوطه سرسبز و مجلل خود دعوت کرده است. اگر فیلم طبیب را دیده باشید، لذت بازدید از این بنا برایتان چند برابر می‌شود. همراه رهی نو باشید.

 

آرامگاه ابوعلی سینا


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی همدان | جاذبه ها و تفریحات همدان با عکس و آدرس


آشنایی با آرامگاه ابوعلی سینا

در ضلع شرقی میدان بوعلی سینا که می‌رسید، مجسمه حکیم را می‌بینید که با کتابی در دست به افق خیره شده است. نگینی که در قلب شهر می‌تپد و جزو شناسه این شهر شده است. طراوت باغ ایرانی را در باغچه‌هایی که نقش معماری سنتی ایرانی در آن دیده می‌شود، می‌توانید حس کنید. برجی 12 ستونه که در دل ستون‌های خود، آرامگاه بوعلی سینا را جای داده است. در طبقه پایین‌تر، موزه و مقبره بوعلی سینا قرار گرفته که ادامه ستون‌ها شما را به طبقه زیرین هدایت می‌کند. در میدان بوعلی، در سال 1328 تصویری از بوعلی سینا با مجسمه مرمری ساخته شده است که صاحب این مکان را به یادمان بیاورد.


آشنایی با آرامگاه ابوعلی سینا

 

بهترین زمان بازدید از این بنای تاریخی فصل بهار است. اگر با ماشین شخصی‌تان به این مکان می‌آیید، در نظر داشته باشید که ممکن است در پیدا کردن جای پارک به خصوص در تعطیلات و روزهای پربازدید، به مشکل بخورید. اگر می‌خواهید اسیر شلوغی‌های تعطیلات عید نشوید، اردیبهشت، بهشتی را برایتان از اینجا به نمایش درمی‌آورد که ارزش دیدن دارد.

 

تاریخچه آرامگاه ابوعلی سینا

نگین همدان، در زمان قاجار و به دستور نوه فتحعلی شاه، دختری به نام نگار ساخته شد. آرامگاه جدید در هزارمین سال تولد ابوعلی سینا به دستور محمدرضا پهلوی در محل زندگی یکی از یاران دیرین حکیم، به نام ابوسعید دخوک و با هنر دستان هوشنگ سیحون ساخته شد. تا اواخر قرن 13 آرامگاهی به این شکل وجود نداشت و تنها یک چهارطاقی بود که نام هر دو دوست روی آن حک شده بود. آرامگاه فعلی در سال 1476 به ثبت آثار ملی درآمده است.

 

نمونه‌ای از کاخ‌های باستانی ایران را در نمای سنگی از سنگ گرانیت کوهستان الوند می‌بینید. 10 ستونی که در ایوان آرامگاه طراحی شده است، نشانگر ساخت این مکان 10 قرن بعد از ابوعلی سینا است.

 

مسیرهای دسترسی به آرامگاه ابوعلی سینا

وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به این بنا به راحتی فراهم است. در واقع آرامگاه بو علی سینا یکی از در دسترس‌ترین بناهای تاریخی است که برای رسیدن به آن، می‌توانید در ایستگاه بوعلی پیاده شده و با کمی پیاده‌روی خود را به این جاذبه گردشگری برسانید. 

 

این آرامگاه در نزدیکی آرامگاه باباطاهر و برج قربان واقع شده است. بازدید از این مناطق را هم در برنامه گردشگری خود قرار دهید. 

هتل های نزدیک آرامگاه ابوعلی سینا 

اگر تصمیم گرفتید به همدان سفر کنید و سری هم به آرامگاه ابوعلی سینا بزنید، بد نیست با 4 هتلی که در نزدیکی آرامگاه قرار دارد، آشنا شوید.

 

معماری و بنای آرامگاه ابوعلی سینا

اگر برج گنبد قابوس را دیده باشید، شباهت‌هایی با آرامگاه بوعلی سینا خواهید دید. دلیل 12 ستونی که گرداگرد آرامگاه ابن سینا قرار گرفته است، نشان از 12 دانشی است که ابن سینا بر آن مسلط بود. ارتفاع هر پایه تا گنبد 23 متر بوده و از خود گنبد نیز ارتفاعی حدود 6 متر دارد. در پایه برج یک تخته سنگ مرمری می‌بینید که خطاطی آن با خط ثلث است. داخل آرامگاه به صورت محوطه مربعی شکل است که در قسمت بالای دیوارهای آن، قصیده عینیه ابن سینا نگاشته شده است. اگر به ادبیات، حکمت و فلسفه علاقه دارید، ساعت‌ها می‌توانید به آن خیره شوید و از معانی آن سرمست شوید.

 

آرامگاه از دو تالار شمالی و جنوبی تشکیل شده است. اگر قصد دارید از موزه آثار باستانی قبل از میلاد دیدن کنید، به تالار جنوبی بروید. کتابخانه 8 هزار جلدی با کتاب‌های نفیس ایرانی و خارجی نیز تالار شمالی قرار داده شده است. این قسمت مخصوص عاشقان کتاب و کتابخوانی است که ساعت‌ها می‌توانند بدون آنکه خسته شوند در بین کتاب‌ها بگردند. در غرفه‌ای که آثار بوعلی سینا را می‌فروشند، تصویری از جمجمه شیخ، می‌بینید که احتمالا زمانی که مقبره اولیه را تخریب کردند، از آن پیدا شده است.
 

معماری و بنای آرامگاه ابوعلی سینا

در سمت چپ مقبره ابن سینا، مقبره یکی از دوستان و یاران ابن سینا را می‌بینید که نام او ابوسعید دخدوک بود و مکان فعلی، روزگاری محل زندگی او بود. در ورودی آرامگاه در خیابان بوعلی، مقبره عارف قزوینی به چشم می‌خورد. قبل از بازدید در خیابان بوعلی که هستید، می‌توانید از گوشه و کنار آن، سری به مغازه‌های صنایع دستی بزنید و سوغاتی‌های زیبایی را به یادگار از این قسمت شهر فیلسوفان تهیه کنید.

به جز روزهای تعطیل، هر روز می‌توانید از ساعت 8:30 دقیقه صبح تا ساعت 17 به این مکان رفته و دل به فلسفه و ادبیات و حکمت شیخ الرئیس بسپارید. بعد از بازدید از اینجا می‌توانید سری به آرامگاه باباطاهر، موزه هگمتانه و موزه مفاخر بزنید و یک روز تفریحی تاریخی به یاد ماندنی برای خود و عزیزان‌تان رقم بزنید. این بار اگر در روز اول شهریور، زادروز ولادت ابوعلی سینا، تقویم را دیدید، بی تفاوت از صاحب این روز، عبور نخواهید کرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ALI ۱۴۰۲/۴/۱۳

واقعا که لیاقت حکیم بزرگ بوعلی سینا همچین مقبره باشکوهی است چه روح بزرگی داشته این مرد یادش گرامی و زنده باد همیشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۵

علی عزیز خوشحالیم و تشکر میکنیم از اینکه قدردان بزرگان این سرزمین هستید و یادآوری میکنید بله یادش گرامی و زنده باد همیشه. براتون بهترین لحظات رو آرزومندیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...