رَهی نو

برج آزادی

تعداد بازدید: ۳۱۲۱۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

یکی از نمادهای جذاب و دیدنی شهر تهران برج آزادی است که بیشتر مردم دنیا این شهر را با نام همین برج باشکوه می‌شناسند. این آسمان خراش در طول تاریخ شاهد حوادث و رویدادهای بسیار زیادی بوده است و افراد زیادی از گوشه و کنار دنیا هر ساله از آن بازدید می‌کنند.
 

برج آزدی تهران

برج آزادی تهران نماد چیست؟

برج آزادی نماد شهر تهران پایتخت ایران زمین است. این برج باشکوه توسط یک معمار ایرانی در سال 1349 ساخته شد. حسین امانت معمار جوان ایرانی این برج را برای یادبود جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ساخت. سپس نام «برج شهیاد» بر روی آن گذاشته شد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نام آن به «برج آزادی» تغییر یافت.


این برج نمادی از نشانه‌های شهری است. این بنا با تلفیقی از طاق‌های معماری قبل و بعد از اسلام ساخته شده و با چیدمان سنگ‌های مختلف به یک بنای باشکوه مبدل شده است.

 

تاریخچه برج آزادی تهران

نگاهی که به تاریخچه برج آزادی بیندازیم متوجه می‌شویم که سرگذشت این برج به سال 1345 باز می‌گردد. در این سال یک نمادشناسی به مسابقه گذاشته شد. هدف اصلی از برگزاری این مسابقه این بود تا طرحی داده شود که نشان دهنده گذشته تاریخی، فرهنگی و هنری ایران باشد. در این مسابقه طرح‌های زیادی ارسال شد که طرح مهندس جوان حسین امانت را انتخاب کردند. بعد از گذشت چند سال ساخت این بنا در آبان ماه 1348 آغاز شد. 28 ماه بعد از آغاز به کار، ساخت این برج در 24 دی ماه 1350 به اتمام رسید. در آن زمان نام آن را برج شهیاد گذاشتند که بعد از انقلاب نام آن تغییر یافت. در همان سال 1350 این برج به فهرست آثار ملی کشور توسط وزیر فرهنگ و هنر اضافه شد. 
یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در این برج روی داده این است که برای نخستین بار منشور حقوق بشر از کوروش کبیر در همین مکان پرده‌برداری شد. 

 

معماری برج آزادی تهران

معماری به‌کار رفته در برج آزادی ترکیبی از دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. تمامی نقش‌هایی که در داخل این برج دیده می‌شود تلفیقی از سنت و مدرنیسم هستند. 
در این میدان از نقش‌های مسجد شیخ لطف الله اصفهان استفاده شده است. اما تفاوت اصلی این دو مکان در این بوده که از دایره به جای طرح بیضی در برج آزادی استفاده شده است. تمامی زیر طاق‌ها و قسمت‌های داخلی دارای طرح‌های پیچیده مهندسی هستند. این پیچیدگی نه تنها باعث ایجاد تعادل در برج می‌شود، بلکه بر زیبایی آن نیز افزوده است. 
نماد اصلی این برج چهار پایه بزرگ و کشیده محسوب می‌شود که به شکل هشت در آمده‌اند. جالب است بدانید که این پایه‌ها را به صورت کشیده‌ ساخته‌اند تا که توان تحمل وزن بالای برج را داشته و بتواند قسمت تو خالی وسط برج را تحمل کنند. 
 

برج آزادی در شب

قوس اصلی برج برگرفته و یا اینکه نمادی از طاق کسری متعلق به دوران قبل از اسلام است. قوس بالایی آن قوسی شکسته متعلق به دوران بعد از اسلام بوده که ورود اسلام به ایران را بیان می‌کند.
برج آزادی در میدانی به وسط 50 هزار متر مربع ساخته شده که در ساخت آن بیش از 25000 قطعه سنگ و 900 تن آهن به کار رفته است. منظره اطراف برج نیز با ایجاد طرح‌های نا منظم برای کاشت گل جذاب شده و بر زیبایی برج افزوده است. 
در هر ورودی این برج لنگه‌های سنگی درها قرار دارد که هر کدام تقریبا 5.3 تن وزن دارند. جنس این سنگ‌ها از گرانیت است.
یکی از جذابیت‌های معماری برج آزادی این است که فضایی مانند بادگیرها در راس برج قرار دارد. شیارهای عمودی در چهار سمت طبقه آخر قار داده شده که نه تنها بر زیبایی بنا افزوده‌اند، بلکه به تهویه هوا نیز کمک می‌کنند.

 

داخل برج آزادی تهران

در داخل برج آزادی چیزهای زیادی برای بازدید وجود دارد. اجازه دهید از بخش زیری برج شروع کنیم. این بخش متعلق به مجموعه فرهنگی و هنری است. قسمت‌های مختلفی شامل سالن دانستنی‌ها، گذرگاه پیشینیان، نگارخانه آزادی، سالن کنسرت، سالن کنفرانس، تالار آینه، سالن ایران شناسی، موزه و کتابخانه در آن قرار دارد. هر کدام از این بخش‌ها فعالیت خاص خود را داشته، اما بخش نگارخانه فعالیت بیشتری نسبت سایر بخش‌ها دارد. در این بخش نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود و فعالیت آن بسیار زیاد است.


گذرگاه پیشینیان

این بخش دالانی است که با بدنه بتنی خود اشیای باستانی و تاریخی زیادی را نمایش می‌دهد. هر کدام از این اشیا متعلق به زمان و دوره خاصی هستند. در این راهرو آسانسور و پله قرار دارد که از طریق آنها می‌توان به سایر طبقات برج رفت.

نگارخانه برج آزادی

در فصول و زمان‌های مختلف در این بخش عکس‌ها و موضوعات مختلف نمایش داده می‌شود و پذیرای افراد زیادی بوده است. ترکیب نور مصنوعی و طبیعی و نقش و نگارها جذابیت محیط را چند برابر کرده‌اند.

سالن ایران شناسی

این سالن مستطیل شکل است. در این سالن می‌توان مراکز تاریخی، صنعتی، اقتصادی و جغرافیایی ایران را شناخت. بیشتر اطلاعات درباره صنایع، کشاورزی و فرهنگی به صورت ماکت به تصویر کشیده می‌شوند که بسیار جذاب هستند.

سالن تشریفات

این سالن مختص پذیرایی از مهمانان بوده و دارای فضایی مستطیل شکل است. 

کتابخانه

افراد کتاب دوست در اینجا به آرامش خواهند رسید. در این مکان 15 هزار جلد کتاب وجود دارد که بیشتر آنها جزء کتاب‌های نفیس و مرجع هستند. محیطی نیز برای مطالعه در همین مکان اختصاص داده شده است تا علاقمندان بتوانند کتاب مورد علاقه خود را بخوانند.

سالن دانستنی‌ها

28 دستگاه رایانه در این قسمت وجود دارد که در دسترس مهمانان قرار می‌گیرد تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

تالار آیینه

در قسمت جنوبی برج کهن با این سالن رو به رو خواهیم شد که دارای ویترین‌هایی برای نمایش موضوعات مختلف است. در ویترین‌های این تالار از آینه استفاده شده تا که نمایش وسایل بهتر باشد. بهمنی آینه‌های داخل ویترین‌ها نام تالار آینه را برای آن برگزیده‌اند. البته بهتر است بدانید که موضوعات هر کدام از ویترین‌ها متفاوت است.

 

طبقات برج آزادی

همانطور که گفته شد در سالن کهن دو آسانسور و پله قرار دارد که از آنها می‌توان برای رفت و آمد بین طبقات استفاده کرد. طبقه دوم در ارتفاع 23 متری بوده و با قوس اصلی احاطه شده است. طبقه سوم یکی از بخش‌های مهم این سازه است که در ارتفاع 33 متری قرار دارد. این طبقه وظیفه انتقال بار و وزن گنبد به پایه‌ها را دارد. در طبقه چهارم برج نمای زیبایی شهر در انتظار بیننده خواهد بود و می‌توان شهر را از بالا دید. بهترن زمان برای بازدید از شهر در زمان غروب و طلوع آفتاب است.

 

امکانات برج آزادی تهران

برج آزادی دارای امکانات زیادی است که برای راحتی مهمانان و علاقمندان به این سازه قرار داده شده‌اند. یکی از این امکانات وجود دو آسانسور در طبقه اول بوده که دسترسی به سایر طبقات را آسان می‌کنند. وجود چند دستگاه کامپیوتر برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز از دیگر امکانات این برج است. تابلوهای نقاشی و ویترین‌ها که مهمانان را با تاریخ، فرهنگ، هنر و... آشنا می‌کند، یکی از بهترین ویژگی‌های این مکان است. 

 

شرایط بازدید از برج آزادی

علاقمندان به بازدید از برج آزادی می‌توانند همه روزه از ساعت 9 صبح تا 21 شب بجر روزهای شنبه و ایام سگواری از این برج بازدید کنند. در روزهای جمعه نیز این برج از ساعت 10 صبح تا 21 شب پذیرای مهمانان است. 
بلیط این برج برای توریستان و گردشگران داخلی و خارجی متفاوت است و طبیعی است که قیمت را باید به روز استعلام گرفت. افرادی که علاقمند به بازدید دسته جمعی هستند نیز می‌توانند با هماهنگی از این برج بازدید کنند. 

هتل‌های نزدیک برج آزادی

  • از هتل‌های با کیفیت و نزدیک به میدان آزادی می‌توان به هتل هما تهران اشاره کرد. از این هتل تا برج آزادی تنها 13 کیلومتر، یعنی 18 دقیقه فاصله دارید.
  • هتل دیگری که پیشنهاد می‌شود، هتل استقلال تهران است. از این هتل تا برج آزادی تنها 16 کیلومتر، یعنی 20 دقیقه فاصله دارید.

 

مسیر دسترسی به برج آزادی تهران

یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای رسیدن به برج آزادی از طریق مترو است. از طریق خطوط 2 و 4 مترو می‌توان به برج آزادی رسید. 
از طریق اتوبوس‌های بی آرتی و یا تندرو نیز می‌توان به برج رفت. دو مسیر مستقیم آن از طریق خط قرمز و بنفش است که خط قرمز مستقیما از چهار راه تهران  پارس و خط بنفش از پایانه خاوران به سمت آزادی حرکت می‌کند. البته از طریق سایر خطوط نیز می‌توان به برج رسید، اما باید چند مسیر در طی راه عوض کرد تا به مقصد رسید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سینا ۱۴۰۲/۵/۴

تالار آینه برج آزادی رو نرفتم معمار جوان حسین امانت که استاد ماهم بسیار ازش یاد میکرد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۸

سینا جان در فرصتی که خودت میتونی به وجود بیاوری مجدد به دیدن این نماد ارزشمند تهران برو شاد باشی

نوا ۱۴۰۲/۲/۲۸

برج آزادی چه هیبت و شکوهی دارد بسیار لذت میبرم هر بار که میبینمش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۸

نوای عزیز از ابراز حس وطن دوستی و علاقه تون به نماد پایتخت این کشور بسیار سپاسگزاریم موفق و پیروز باشید

علی ۱۴۰۱/۱۲/۴

سلام خیلی عالی بود

  مدیر سایت۱۴۰۱/۱۲/۱۰

علی عزیز ممنون از ثبت و اظهارنظرتون پیروز و سلامت باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...