رَهی نو

پارک جنگلی سرخه حصار

تعداد بازدید: ۲۵۲۰ ۸ اسفند ۱۴۰۰

آخر هفته‌ها و تعطیلات یکی‌دوروزه بهترین زمان برای استراحت و فرار از شلوغی پایتخت است. پارک جنگلی سرخه‌حصار در نزدیکی تهران، یکی از جاهای دیدنی تهران به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته به شمار می‌رود. این پارک و تفریحگاه قدیمی، از زمان شاهان قاجار به‌عنوان شکارگاه مورداستفاده قرار می‌گرفته و این روزها هم با ثبت ملی تحت عنوان پارک ملی سرخه‌حصار، امکان گردش و تفریح عموم اقشار جامعه در آن فراهم شده است.

 

در این مقاله از رهی نو، قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارک جنگلی سرخه حصار یکی از دیدنی ترین پارک های تهران آشنا کنیم. پارکی با آب‌وهوای نیمه‌خشک و ارتفاعات زیاد که این ناحیه را برای رشد انواع پوشش‌های گیاهی مناسب کرده است. همچنین گونه‌های جانوری متنوعی نیز در این پارک جنگلی زیست دارند که البته در منطقه‌ای حفاظت شده نگهداری می‌شوند. در پارک جنگلی سرخه حصار، با توجه به موقعیت عالی برای تفریحات خانوادگی و ورزشی، امکانات رفاهی و ورزشی مناسبی فراهم شده است. در اطراف این پارک، اماکن دیدنی بسیاری وجود دارد و هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی هم در اطراف پارک جنگلی سرخه حصار احداث شده تا گردشگران از مناظر زیبای پارک بهره ببرند.
 

مناظر زیبای پارک جنگلی سرخه حصار

پارک جنگلی سرخه حصار کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید سرخه حصار کجاست، پارک جنگلی سرخه حصار در قسمت شرقی تهران واقع شده و از مناطق حفاظت شده جاجرود محسوب می‌شود. این پارک در منطقه‌ای کوهستانی است و در ارتفاع 1220 تا 2140 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. بزرگراه یاسینی در حاشیه شمالی پارک و منطقه جاجرود هم در شرق پارک جنگلی سرخه حصار است. در سمت شمال آن هم پارک‌های جنگلی لویزان و سوهانک به ترتیب با فاصله‌های تقریبی 14 و 21 کیلومتر واقع شده‌اند.

 

گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی پارک جنگلی سرخه حصار

در پارک جنگلی سرخه حصار، پوشش گیاهی و تنوع گونه‌های جانوری زیادی به چشم می‌خورد. از همین رو، این منطقه به یکی از مناطق حفاظت شده توسط محیط‌زیست تبدیل شده است. در ادامه به معرفی انواع پوشش گیاهی و تنوع زیستی این پارک می‌پردازیم.

پوشش گیاهی متنوع؛ از جاذبه‌های طبیعی پارک ملی سرخه حصار

پارک جنگلی سرخه حصار با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و همچنین تفاوت ارتفاع در قسمت‌های مختلف و وسعت زیاد، پوشش گیاهی متنوعی دارد. از سویی نزدیکی به منطقه ورامین و از سوی دیگر با تأثیر از ارتفاعات البرز مرکزی، پوشش گیاهی این پارک جنگلی دو چهره متفاوت گرمسیری و کوهپایه‌ای دارد.

 

پوشش گیاهی پارک جنگلی سرخه حصار در قسمت گرمسیری آن شامل گز، تاغ، گون، گیاه خارشتر و اسپند می‌شود. در قسمت کوهپایه‌ای نیز گیاهان درمنه و گیاهانی از گونه بالشتکی مانند کلاه حسن، گون، چوبک و بسیاری از گیاهان دارویی مانند آویشن، بومادران، کاکوتی و پونه کوهی وجود دارند. همچنین این پارک مملو از درختان زالزالک، گوجه وحشی و سرو کوهی است.

گونه‌های متنوع جانوری پارک جنگلی سرخه‌حصار

تنوع جانوری در پارک جنگلی سرخه حصار نیز مانند پوشش گیاهی آن، بسیار گسترده است. هرچند که با وجود نزدیکی به منطقه شهری و استفاده عمومی از بخش بزرگی از پارک، حیات جانوری در این پارک تهدید می‌شود، ولی گونه‌های زیستی و جانوری در مناطق محافظت شده همچنان از تنوع بالایی برخوردارند.

 

گونه‌های جانوری که در این پارک زیستگاه دارند شامل چرندگان، حیوانات گوشت‌خوار، پرندگان مختلف و خزندگان می‌شود. حیواناتی همچون کل، بز کوهی، قوچ، میش، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی، گورکن، تشی، خرگوش و سنجاب در این پارک زندگی می‌کنند.

 

پرندگان پارک جنگلی سرخه حصار نیز شامل حواصیل خاکستری، حواصیل شب، بوتیمار، طرلان، خوتکا، فیلوش، عقاب ماهیگیر، قرقی، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه،‌ کرکس، گونه‌های مختلف اردک و بسیاری پرندگان دیگر می‌شود. گونه‌های آسیب‌پذیر نیز در این پارک وجود دارند که می‌توان لاکپشت مهمیز دار غربی را نام برد. همچنین بزمجه بیابانی نیز ازجمله گونه‌های شاخص شناسایی‌شده در این منطقه است.

امکانات تفریحی در پارک جنگلی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار، در گذشته محل تفریح پادشاهان قاجار بوده که در این محل به شکار و تفریح مشغول می‌شدند؛ اما با گذشت زمان، امکان تفریح در این پارک برای عموم مردم به خصوص ساکنین تهران بیش‌ازپیش فراهم شده که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیاده‌روی؛ از تفریحات متداول در پارک جنگلی سرخه حصار

پارک جنگلی سرخه حصار، با توجه به آب‌وهوا و محیط بسیار مناسب، از شرایط خوبی برای ورزش پیاده‌روی برخوردار است. پیاده‌روی در این پارک، از محبوب‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود.

پیست دوچرخه‌سواری در پارک جنگلی سرخه حصار

یکی از ورزش‌هایی که در پارک ملی سرخه حصار به‌وفور انجام می‌شود، دوچرخه‌سواری است. پیست دوچرخه‌سواری پارک جنگلی سرخه حصار، به طول 8 کیلومتر در امتداد این پارک قرار دارد و با شیب مناسب و مسیر زیبا، محلی ایمن و مناسب برای ورزش دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود. همچنین،‌ برای کسانی که دوچرخه شخصی ندارند، امکان استفاده از دوچرخه‌های پارک فراهم شده است.
 

دوچرخه‌سواری در پارک ملی سرخه حصار

مجموعه‌های ورزشی در داخل پارک جنگلی سرخه حصار تهران

در داخل پارک سرخه حصار، مجموعه‌های ورزشی مختلفی وجود دارند. مجموعه ورزشی تفریحی کاج، یکی از این مجموعه‌ها است که در آن ورزش‌هایی مانند پینت بال، تنیس، تیراندازی با کمان و تپانچه بادی، ایرهاکی، فوتبال دستی و بازی‌های کامپیوتری انجام می‌شوند. همچنین پارکینگ و باغ رستوران این مجموعه، از دیگر مزیت‌های آن است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

مجموعه نرسی، یکی دیگر از مجموعه‌های ورزشی و تفریحی است که از امکاناتی نظیر تیراندازی با کمان، بولینگ، بیلیارد، تنیس روی میز و تیراندازی با کلت برخوردار است. این مجموعه‌، با بهره‌مندی از امکانات مناسب رفاهی، یکی از بهترین مکان‌ها برای تیراندازی با کلت و تفنگ دوربین‌دار است.

 

برای علاقه‌مندان به ورزش‌های توپی، کلبه سرخه حصار در قسمت شمال شرقی پارک با ورزش‌هایی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به این ورزش‌ها است.

ساعت کاری پارک جنگلی سرخه حصار

ساعات بازدید از پارک ملی سرخه حصار، همه‌روزه بین ساعات ۹ صبح تا ۱۱ شب است؛ اما از ساعت ۱۰ شب به بعد، ورود به پارک ممنوع است. همچنین ورود به این پارک و استفاده از فضای طبیعی آن برای عموم رایگان است. برای اطلاع دقیق‌تر از ساعات بازدید این پارک و همچنین اطلاع از هزینه بازدید از مکان‌های تفریحی و استفاده از امکانات ورزشی مختلف، می‌توانید با شماره تلفن پارک جنگلی سرخه حصار‌ (02177888835-02177703119) تماس حاصل فرمایید و بهترین ساعت را برای بازدید از این مکان تفریحی انتخاب کنید.

اماکن دیدنی اطراف پارک سرخه حصار تهران

علاوه بر پارک سرخه حصار، در اطراف این پارک هم اماکن تفریحی و جاذبه‌های دیدنی بسیاری وجود دارد. مجموعه‌های ورزشی مختلفی که در اطراف این پارک وجود دارند شامل مجموعه ورزشی انقلاب، قصر فیروزه، مجموعه ورزشی شهید دوکوهه، مجموعه سوارکاری سمند برای اسب‌سواران و قلعه ناصری می‌شوند. سد ماهلو، پارک ملی خجیر و قلعه دیدجانی از دیگر اماکن تفریحی و دیدنی در اطراف پارک ملی سرخه حصار هستند.‌
 

نمای زیبای گیاهان بوستان جنگلی سرخه حصار تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


همچنین بنای قصر یاقوت، از دوران ناصرالدین‌شاه قاجار، بنایی تاریخی در نزدیکی پارک سرخه حصار است. گفتنی است که منطقه تفریحی جاجرود در نزدیکی این منطقه قرار دارد. منطقه دماوند نیز با چشمه‌های طبیعی بسیار زیاد دائمی و فصلی از جمله چاتال، بیدک، ‌انجیرک، چشمه سوخته، دره شریف و همچنین قنات‌های بی‌شمار در نزدیکی پارک جنگلی سرخه حصار قرار دارند.

مسیرهای دسترسی به پارک جنگلی سرخه حصار

مسیرهای منتهی به پارک جنگلی سرخه حصار عبارت‌اند از جاده خجیر که از دوراهی زرشکی جدا می‌شود. همچنین جاده قصر فیروزه از دیگر مسیرهای منتهی به این پارک جنگلی محسوب می‌شود. مسیر دیگر برای رسیدن به پارک با خودرو شخصی، رفتن تا انتهای بزرگراه رسالت شرق و سپس ورود به بزرگراه یاسینی شرق است.

 

همچنین ایستگاه مترو فرهنگ‌سرا در خط 2 مترو تهران، بهترین مسیر برای سفر به این منطقه با مترو است. به‌علاوه اتوبوس‌های تندرو بی‌آرتی خط تهرانپارس نیز در مسیر این پارک قرار دارند و به ورودی‌های پارک سرخه حصار نزدیک هستند. برای دیدن نقشه مترو تهران کلیک کنید.

هتل‌های نزدیک پارک جنگلی سرخه حصار

منطقه سرخه حصار با منظره‌ای زیبا و طبیعتی وسیع و چشم‌نواز، باعث شده تا هتل‌سازی در اطراف این مجموعه رونق بگیرد. ازجمله هتل‌های اطراف سرخه حصار، هتل شیان تهران را می‌توان نام برد. منظره این هتل به‌گونه‌ای است که علاوه بر پارک سرخه حصار، پارک شیان و باغ پرندگان و پارک جنگلی لویزان را هم پوشش می‌دهد.

هتل شهر تهران نیز از جمله هتل‌های باکیفیت تهران است که با توجه به نزدیکی به سرخه حصار، چشم‌انداز زیبایی از این پارک در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

هتل پرشین پلازا از جمله هتل های 5 ستاره تهران است که به تازگی و در سال 97 تأسیس شده، هتلی لاکچری در میان هتل‌ های تهران به شمار می‌رود که به پارک جنگلی سرخه حصار هم بسیار نزدیک است.

چرا پارک جنگلی سرخه حصار برای تفریح مناسب است؟

پارک جنگلی سرخه حصار، از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های تفریحی در تهران است. این پارک با وسعت زیاد و تنوع پوشش گیاهی، تنوع گونه‌های جانوری و همچنین آب‌وهوای بسیار مناسب، امکان تفریح را برای عموم مردم در تمامی فصول سال فراهم کرده است. همچنین امکانات تفریحی و رفاهی که در داخل این پارک قرار دارند و اماکن تفریحی واقع در اطراف پارک سرخه حصار،‌ این منطقه‌ را به یکی از محبوب‌ترین پارک‌های تفریحی و جنگلی در تهران تبدیل کرده است. شما عزیزان می‌توانید با رزرو اتاق از هتل‌های اطراف این پارک از طریق رهی نو، لذت یک روز خاطره‌انگیز را در این پارک جنگلی دیدنی تجربه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حیدرزاده ۱۴۰۲/۸/۱۷

پوشش گیاهی متنوع پارک جنگلی سرخه حصار با توجه به نزدیک بودن به شهر و مخصوصا شرقی های تهران خیلی خوبه من خودم میرم و در فصل خودش که مربوط به هرگیاه خاصی هست میچینم و استفاده میکنم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۸

حیدرزاده عزیز چه عالی قطعا شما از تجربه و دانش خود بهره میبرید برای این کار . از بابت استفاده از فرصتهایی که شاید مورد توجه و دید دیگران قرار نمیگید استفاده مینمایید به شما تبریک میگوییم شاد و پیروز باشید

حسین ۱۴۰۲/۵/۴

واقعا نمیدونستم این همه حیوون هم داره چه جالب پس چرا ندیدیم تا حالا

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۸

حسین جان به نظر میاد در فاصله های دور که مردم در رفت و آمد به آنجا نیستند وجود داشته باشند

ترنج ۱۴۰۲/۲/۳۰

جای شکرش باقیه که در این کلان شهر فضاهای سبز مثل پارک جنگلی سرخه حصار وجود داره مرسی از یادآوریتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۳۰

ترنج جان بله کاملا درست میگید و ما هم مثل شما از وجود این فضاهای سبز در کلان شهر تهران خوشحالیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...