رَهی نو

پل طبیعت تهران

تعداد بازدید: ۴۱۹۵۱ ۱۲ دی ۱۳۹۶

اطلاعات کامل پل طبیعت تهران

پل طبیعت در تهران در این شهر بزرگ و شلوغ نمادی از  طبیعت در کنار نور و زندگی است. تهران شهر هیجان و همهمه است. شهری برای دویدن و یک جا نماندن. در این غوغا و هیاهو، گاهی هوس می‎کنید به یک کنج زیبا پناه ببرید. از روزمرگی اندکی فاصله بگیرید و برای چند ساعت هم که شده یک جا باقی بمانید. دست افراد خانواده یا یک دوست صمیمی را بگیرید و از دنیای پر دغدغه دور شوید. به درختی تکیه کنید و به سمت لنز دوربین لبخند بزنید. گاهی به دنبال گوشه‎ای می‎گردید تا شاید بتوانید برای مدتی همه چیز را فراموش کنید. دنیا را به بازی بگیرید و ریه‎های خود را از اکسیژنی پر کنید که این روزها اگر نه نایاب که بسیار کم‎یاب شده است. پل طبیعت، یکی از مکان‎های پر طراوتی است که در چنین مواقعی می‎توان به سراغ آن رفت. زیبایی وصف ناپذیر این ساختار، نفس‎گیر است. چنان‎که فراموش می‎کنید انسانی از جنس خود شما این سازه را بنا کرده است. گویی همیشه و همواره همان جا بوده. انگار آن را بر قامت شهر دوخته‎اند. رفیع و مهربان و سخاوتمند، تا بتوانیم بار سنگین زندگی را مدتی زمین بگذاریم و در دامان مهربان و سرسبز آن اندکی بیاساییم. پل طبیعت چندسالی است به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران تبدیل شده است که می‌توانید از فراز آن به تمام غم‌های نهفته در این شهر بخندید و تنها از زیبایی‌ها لذت ببرید. پل طبیعت تهران در شب بسیار زیباست. این پل غیرخودرویی در عباس آباد تهران، یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در آن قدم بزنید و پیاده‌روی کنید. پل طبیعت بزرگترین پل غیرخودرویی ایران است و فاز تحقیقاتی برای ساخت آن از سال 1388 شروع شده و در نهایت سال 1393 افتتاح شد.

آدرس پل طبیعت تهران


بیشتر بخوانید: شب در تهران کجا بریم؟ جاهای مناسب شب‌گردی در تهران


پل طبیعت تهران کجاست؟

پل طبیعت، عظیم‎ترین پل غیر خودرویی یا پیاده خاورمیانه به شمار می‎رود که دارای فضاهای جانبی بی‎شماری است و در منطقه عباس آباد، در بین مناطق 3 و 6 این شهر واقع شده است. پل طبیعت در واقع، یک مسیر ارتباطی است که با شکوه هر چه تمام‎تر در عرض بزرگراه مدرس تهران بنا شده است و بوستان‎های آب و آتش و طالقانی را به یکدیگر متصل می‎کند. این پارک یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است.

مسیر دسترسی به پل طبیعت تهران و آدرس: برای دسترسی به پل طبیعت، به فراخور حال، می‎توان از خودروی شخصی، مترو و تاکسی استفاده کرد. در لیست هتلهای تهران در هر هتلی که اقامت داشته باشید می توانید در صورت تمایل به سفر با وسیله شخصی و رفتن به پل طبیعت با ماشین از دو طریق می‎توان به این مکان زیبا راه یافت. ابتدا، می‎توانید وارد بزرگراه حقانی شوید. سپس، با گذر از چهار راه جهان کودک و پل بزرگراه مدرس به خیابان طالقانی می‌رسید. در این جا، پارکینگ بوستان طالقانی محل امنی است که می‎توان خودروی شخصی را به مدت چند ساعت و با خیال راحت در آن گذاشت. از طرف دیگر، پس از انتخاب مسیر غرب به شرق بزرگراه حقانی و عبور از چهار راه جهان کودک به خیابان علامه شهیدی وارد خواهید شد. در این قسمت، پارکینگ بوستان آب و آتش پذیرای اتومبیل شما خواهد بود.
بهتر است بدانید که دسترسی به پل با استفاده از مترو هم امکان پذیر است. برای رفتن به پل طبیعت تهران با مترو لازم است به خاطر داشته باشید که سفر شما با استفاده از خط یک مترو آغاز و در ایستگاه شهید حقانی به پایان می‎رسد. بنابراین، باید در ایستگاه یاد شده از قطار پیاده شوید. سپس، تنها پس از 5 دقیقه پیاده روی به پل طبیعت خواهید رسید. استفاده از تاکسی هم یکی دیگر از روش‎های دسترسی به این مکان زیبا و خاطره انگیز است. در این صورت، آرام و بی‎دغدغه به پشتی صندلی تکیه کنید و کار را به کاردان بسپارید! 

سازه پل طبیعت تهران چگونه ساخته شده است؟

پل طبیعت، سازه‎ای فولادی و عظیم با وزن تقریبی دو تُن دارد که روی ستون‎هایی به شکل درخت بنا شده است. پل طبیعت، حاصل طراحی زیبا و مهندسی بی‎نظیر لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی است که همراه با هم شرکت سازه‎های پارچه‎ای دیبا را بنیان نهادند. این دو مهندس جوان در سال 1378، طرح خود را در مسابقه دو مرحله‎ای شرکت نوسازی عباس آباد شرکت دادند. این طرح مورد تأیید قرار گرفت. پس از آن، از پائیز 1388 عملیات محاسبات و تحلیل مسائل مربوط به سازه آغاز شد. در فاصله سال‎های 1389 و 1393 این پل زیبا ساخته و آماده بهره برداری شد. با توجه به تعداد پایه‎ها و قرار گیری آن‎ها در مناسب‎ترین موقعیت‎های ممکن، تلاش سازندگان آن بر این بوده است که کم‎ترین صدمه احتمالی را به فضای سبز بستر وارد آورند. پل طبیعت، بنایی سه بعدی از جنس فولاد است که با حضور فضایی خود ارتباط میان دو منطقه سرسبز و طبیعی تهران را امکان پذیر ساخته است. اتصال سطوح گوناگون پل طبیعت تهران پارک آب و آتش با تعبیه کردن رمپ‎ها و پله‎هایی که در مکان‎های مناسب قرار گرفته‎اند، ممکن شده است. این سازه به طور کلی از لوله‎های فولادی ساخته شده که با دشواری‎های فراوان و با پشتکار افراد توانا به هم جوش خورده‎اند. با این حال، کف این سازه از بتن سبک و عایق رطوبتی تشکیل شده است و سطح آن از یک نوع چوب کامپوزیت قابل بازیافت پوشیده شده که به اصطلاح آن را «رزیستا» می‎نامند. نیمکت‎های موجود در پل طبیعت همگی با استفاده از مصالح کف ساخته شده‎اند. طراحی این نیمکت‎ها به شکلی است که انگار با کف پل یک‎پارچه بوده و بخش جدایی ناپذیری از آن هستند. برای راحتی افرادی که قصد بازدید از این سازه نمادین و زیبا را دارند دسترسی پل طبیعت با مترو فراهم شده است.

لوله‎های فلزی به هم تنیده پل طبیعت با فرمی پویا بر سه ستون واقع شده‎اند. همان طور که پیش‎تر هم گفته شد، شکل ظاهری این ستون‎ها شبیه درخت است. به این ترتیب، با محیط سرسبز اطراف خود قرابت نزدیکی ایجاد می‎کند. ارتفاع محل قرار گیری ستون‎ها از نقاط دیگر بیش‎تر است. بنابراین، در این نقاط، سازه مرتفع‎تر بوده و به سه طبقه ارتقاء می‎یابد. شکل هندسی پل طبیعت دارای ظاهری ارگانیک است. این سازه باشکوه از سه منحنی تشکیل شده است که هر کدام قسمتی از یک دایره هستند. تیرهای پل هم حکم شعاع‎های دایره را دارند. ایجاد پل‎های خطی و مستقیمی که دارای پرسپکتیو نقطه‎ای هستند و از ابتدا تا انتهای مسیر را در معرض دید بازدید کننده قرار می‎دهند، تنها حس رفتن را به بیننده القا می‎کند. ولی، پل که یکی از جاهای دیدنی و تفریحی تهران است، با طراحی غیرخطی و ترکیبی از چندین منحنی، علاوه بر ایجاد چشم اندازی تماشایی، گردشگران را به ماندن و اندکی آسودن ترغیب می‎کند. طراحان پل طبیعت سازه و معماری را به صورت هم‎زمان مورد توجه قرار داده‎اند. بزرگی دهانه‎های ورودی این ساختار، فضای معماری قابل استفاده‎ای را در اختیار مراجعان قرار می‎دهد. این بنای زیبا با ابعادی به طول تقریبی 270 متر و ارتفاع 40 متر در گستره‎ای به مساحت 7950 متر مربع ساخته شده است. آسمان نمای گنبد مینا، پل ابریشم، باغ موزه دفاع مقدس و بسیاری دیگر از جمله سازه‎هایی هستند که در این وسعت سبز و بی‎همتا نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‎کنند.

جاهای دیدنی اطراف پل طبیعت تهران

جاهای دیدنی پل طبیعت تهران و موقعیت جغرافیایی

پل طبیعت در قلب تهران واقع است. در بطن یک کلان شهر پر از دود و ترافیک. با این حال، تنها قدم گذاشتن در آن کافی است تا باور کنید که در تار و پود چنین شهری هم می‎توان به دامان سر سبز طبیعت پناه برد. پیاده روی در این محیط زیبا روح و جان آدمی را تازه می‎کند. گویی که به سرزمین دیگری پا گذاشته‎اید. فراموش می‎کنید در فاصله‎ای نه چندان دورتر از شما و این همه طراوت، جنگلی از سیمان و آهن به هم تنیده است. با وجود چنین فضای سبزی، کودک درون بازدید کنندگان و گردشگران را بیدار می‎کند. سالمندان، جوانان و نوباوگانی را خواهید دید که مشغول بازی و تفریح هستند. بازی‎هایی که شاید برای سالیان سال از یاد رفته بودند. عکاسی از جمله جذابیت‎های گشت و گذار در پل است. کم‎تر کسی را می‎بینید که برای ثبت ساعات دلپذیر و گذرا دست به دامان دوربین نشده باشد. با توجه به چشم انداز باور نکردنی این مجموعه، تصاویر به دست آمده از چنین تلاشی، اغلب، بسیار دیدنی هستند. صدای موسیقی از هر طرف به گوش می‎رسد. برخی ورزش می‎کنند و بعضی دیگر از یک پیک نیک خانوادگی خود لذت می‎برند و لقمه نان‎شان را با دلی خوش و لبی خندان به دندان می‎کشند. این جا فضایی سرزنده است که شما را با شادی و نشاط آشتی می‎دهد.

پل طبیعت چند سطح دارد؟

پل طبیعت تهران در سه سطح مرتبط با یکدیگر بنا شده است. سطح اول دارای دو در ورودی است که یکی بوستان آب و آتش و دیگری بوستان طالقانی را به آن مرتبط می‎کند. سطح دوم پل طبیعت، مسیری است که برای پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل کالسکه در نظر گرفته شده است. البته، در روزهای شلوغ استفاده از دوچرخه در این مسیر غیر ممکن است. نیمکت‎هایی هم در این گذر تعبیه شده‎اند تا گردشگران در صورت لزوم یا تمایل بتوانند دقایقی را به استراحت و مشاهده مناظر چشم نواز بپردازند. سطح سوم، بالاترین سطح است که در طرح ابتدایی موجود نبوده است. این قسمت، بعدها به پل طبیعت افزوده شده است. این بخش هم مکانی است که بازدید کنندگان را به ماندن و آسودن تشویق می‎کند.

فودکورت، کافی شاپ و رستوران پل طبیعت تهران

یکی از روش‎های سپری کردن یک روز یا شبی دلچسب این است که گردش خود را با نوش جان کردن غذایی دلخواه و یا با نوشیدن فنجانی قهوه تکمیل کنید. به همین منظور، طراحان فضای منحصر به فرد پل طبیعت در جای جای این مسیر، کافه‎ها، رستوران‎ها و فودکورت زیبایی را در نظر گرفته‎اند تا لحظات حضور در چنین محیط دل انگیزی را تا حد ممکن کامل‎تر و خواستنی‎تر کنند. ورود از سمت شرق و از طرف بوستان طالقانی، بازدید کنندگان را با کافه رستوران «وی.آی.پی» مواجه خواهد کرد. این کافه رستوران با انواع نوشیدنی، میان وعده، صبحانه در رستوران پل طبیعت، نهار و شام آماده پذیرایی از میهمانان است. کافی شاپ «میان» در اواسط مسیر پل طبیعت قرار گرفته است. پس از آن، می‎توان به کافه رستوران «ملل» اشاره کرد که در طبقه پائین این پل قرار دارد. نمای شیشه‎ای این رستوران امکان بهره‎مندی از چشم‌انداز زیبای اتوبان مدرس و تهران پر رمز و راز را در اختیار بیننده قرار می‎دهد. در ادامه مسیر ورودی از سمت پارک آب و آتش هم کافه‎ها و رستوران‎هایی هستند که پذیرای بازدیدکنندگان خواهندبود. با خروج از پل طبیعت و حرکت به سمت بوستان آب و آتش شمار دیگری از کافی شاپ‎ها و رستوران‎ها وجود دارند که گردشگران را به نشستن دعوت می‎کنند. از این جمله می‎توان به «امیر شکلات»، «کافه ویونا»، «کافه اسکله» و «کلبه» اشاره کرد.
اما از میان همه آن چه برشمرده شد، فودکورت شناخته شده «راه چوبی» چیز دیگری است. این مجموعه درست قبل از پل راه ابریشم قرار دارد. «راه چوبی» در واقع، گذری است که به طور کامل از چوب ساخته شده است. استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسب این امکان را فراهم می‎کند تا گردشگران بتوانند در همه اوقات سال و در تابستان و زمستان از فضای باز این مجموعه به خوبی بهره برداری کنند. از جمله کافه‎ها و رستوران‎های «راه چوبی» می‎توان به «کافه کرپ»، «کافه سوشال»، «خانه گریل»، «رستوران هندی مدراس»، «رستوران پومودور» و «کاپری» اشاره کرد.

جوایز پل طبیعت تهران

به خاطر داشته باشید که دامان سر سبز و محیط شاد پل طبیعت در تمام روزهای سال و به صورت رایگان پذیرای حضور شما خواهد بود. شاید بهتر باشد که تعطیلات بعدی خود را در چنین مجموعه تحسین برانگیزی سپری کنید.طراحی منحصر به فرد و هوشمندانه پل طبیعت، سال‎ها است که نظر کارشناسان داخلی و بین المللی را به خود جلب کرده است. این سازه زیبا و کم نظیر جوایز قابل توجهی را برای سازندگانش به ارمغان آورده است. از جمله این جوایز ارزشمند طراح پل طبیعت تهران می‎توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • جایزه بهترین سازه فولادی کشور در بخش پل سازی، چهارمین کنفرانس فولاد و سازه، تهران، ایران، 1392
  • برنده خشت طلایی فضاهای گردشگری و تفریحی، روز جهانی شهرها، تهران، ایران، 1393
  • برترین پل شهری، چهارمین کنفرانس بین المللی پل، دانشگاه امیر کبیر، تهران، ایران، 1393
  • جایزه +Architizer A در بخش پل و بزرگراه، نیویورک، ایالات متحده آمریکا، 1394
  • جایزه MEIDAA در بخش پروژه‎های عمومی و شهری خاورمیانه، دوبی، امارات متحده عربی، 1394
  • جایزه نقره‎ای IPMA برای مدیریت پروژه، پاناما، 1394
  • جایزه معماری آسیا، استانبول، ترکیه، 1394
  • جایزه معماری فضاهای عمومی، تهران، ایران، 1394
  • جایزه معماری «آقا خان» 2016، 1395
  • جایزه بین المللی خوارزمی، 1396

از هتل‌های با کیفیت و نزدیک به پل طبیعت می‌توان به هتل هما تهران اشاره کرد.این هتل تا پل طبیعت تنها 8 دقیقه فاصله دارد.

همچنین از دیگر هتل های نزدیک به پل طبیعت می توان به هتل فردوسی تهران اشاره نمود که تنها 13 دقیقه با این مکان فاصله دارد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سمانه ۱۴۰۲/۹/۱۹

واقعا پل زیبایی هست مخصوصا در شب اگر چراغهای رنگیش رو روشن کنند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۲۰

سمانه عزیز حق با شماست در شب زیبایی دوچندان داره

نهال ۱۴۰۲/۲/۲۰

حس آرامش بهم میده نمیدونم چرا دوسش دارم انقدر شاید برای اینکه طراحش دختر جوان ایرانی بوده

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۰

همره عزیز رهی نو از اینکه سایت ما را دنبال میکنید تشکر میکنیم و براتون آرزوی موفقیت بیشتر داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...