رَهی نو

پارک ملت تهران

تعداد بازدید: ۸۸۶۲ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

زمانی که قصد گردش با دوستان‌تان را دارید و یا می‌خواهید به جایی بروید که حال و هوایتان تازه شود، طبیعتی ببینید که روح‌تان آرام گیرد یا حتی قرار و مدار تمرین و ورزش با حریف‌های تمرینی‌تان را بگذارید، احتمالاً پارک ملت یکی از بهترین گزینه‌‌ها باشد که به ذهن‌تان برسد. به ‌خصوص اگر تهران هستید و مسیرتان از خیابان ولیعصر بگذرد، امکان ندارد ابهت و زیبایی پارک ملت تا به حال شما را تحت تأثیر قرار نداده باشد. پس بساط پیک نیک و لوازم ضروری‌تان را آماده کنید، حافظه دوربین‌تان را هم خالی کنید که قرار است به یکی از انرژی بخش‌ترین پارک‌ های تهران  برویم. این شما و این پارک بزرگ ملت!

 

پارک ملت

معرفی پارک ملت تهران و تاریخچه آن

این فضای دلنشین و بزرگی که می‌بینید، روزگاری بوستان شاهنشاهی نام داشت. زمان پهلوی دوم و به دستور فرح پهلوی، در سال 1345 این پارک ساخته شد. طبق آمار، پارک ملت از اولین پارک‌هایی است که تهرانی‌ها به مهمانان غیر تهرانی‌شان معرفی می‌کنند. فاز اول پارک، زمانی که خیابان ولیعصر به بلوار کنار جاده معروف بود، ساخته شد. فاز دوم هم، در سال 1353، با دو بخش تپه‌ای و جنگل‌کاری ساخته شد که از سمت بزرگراه هاشمی رفسنجانی و خیابان سئول، می‌توانید به آنجا بروید.

پارک ملت تهران، یکی از بزرگترین بوستان‌های پایتخت است که با مساحت 34 هکتاری، بخشی از آن چمن‌کاری شده، بخشی جنگل‌کاری شده و قسمت‌های دیگر به صورت زمین‌های بازی، دو، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و آلاچیق درآمده است. طراحی پارک به سبک پارک‌های انگلیسی است؛ این را می‌توان از تپه‌های چمنی بالا و پایین آن فهمید؛ چرا که طراح آن شخص انگلیسی به نام پوسن بوده است.

پارک ملت تهران کجاست؟

در یکی از زیباترین و طولانی‌ترین خیابان‌های تهران قرار گرفته است. آدرس پارک ملت سر راست است. از سمت تجریش به سمت راه آهن و یا برعکس که می‌روید، بعد از گذر از چند پارک، به یک پارک بزرگ نبش نیایش و سئول برمی‌خورید، که بوستان ملت تهران است. این پارک در شمال پایتخت و در منطقه سه، در مجاورت بیمارستان قلب شهید رجایی قرار گرفته است. از ضلع شمالی، پارک به خیابان جام جم و سازمان مرکزی صدا و سیما، از سمت جنوب به خیابان نیایش، از سمت شرق به خیابان ولیعصر و از سمت غرب به خیابان سئول می‌رسد.

ورودی اصلی پارک ملت

از سمت خیابان ولیعصر، دقیقاً روبروی ایستگاه بی آرتی پارک ملت، ورودی تماشایی پارک ملت را مشاهده می‌کنید. جایی که با گل‌های رنگارنگ و آب‌نمای زیبا و درختانی فوق‌العاده باشکوه، به شما سلام می‌گویند. شروع پارک ملت را از همان درب ابتدایی می‌توان مشاهده کرد. اگر در بازه نمایشگاه‌های فصلی به پارک بروید، معمولاً در قسمت پیاده‌رو پارک، غرفه‌های چادری مختلفی برپا شده که محل نمایشگاه‌های مختلف مانند غذا، خوراکی، صنایع دستی و .. است. از همان درب ورودی، در دو طرف زمین صاف و هموار سنگی که پیش‌رویتان است، دو زمین چمنی گسترده می‌بینید که می‌توانید روی نیمکت‌های مقابل آن نشسته و از همان ابتدا تا چشم‌تان کار می‌کند، زیبایی‌ها را ببینید و لذت ببرید.

مسیرهای دسترسی به پارک ملت تهران

حالا بعد از آن همه آب و تاب و زیبایی که هنوز برای وصف کردن باقی ‌مانده، چگونه به این پارک خوش آب و هوا و بکر برسید؟

  • قبل از هر چیز اگر قصد دارید با ماشین شخصی‌تان به این پارک بروید، از همان ابتدا اپلیکیشن‌های مسیریاب را روشن کنید تا بهترین مسیر را از هر کجایی که هستید، به شما نشان بدهد. پارکینگ پارک ملت با ظرفیت 120 خودرو در ضلع غربی پارک قرار گرفته که می‌توانید ماشین‌تان را پارک کنید.
  • اگر قصد دارید با بی آرتی و وسایل نقلیه عمومی به پارک بروید، باید خودتان را به بی آرتی‌های مسیر تجریش راه آهن برسانید. ایستگاه پارک ملت که پیاده شوید، عظمت پارک را در مقابل‌تان خواهید دید.
  • اگر قصد دارید با تاکسی بیایید، از شرق یا غرب سوار تاکسی‌های ونک شده و از آن جا می‌توانید به پارک برسید.
  • در صورتی که می‌خواهید از طریق همان یار و یاور همیشگی پیاده سوارها یعنی مترو پارک ملت بیایید، ایستگاه‌های مترو جهاد، فاطمی، صدر و میرداماد شما را به مقصد می‌رساند.

دیدنی‌های پارک ملت تهران

اما برویم سراغ دیدنی‌های این پارک زیبا که از آثار زمان دوران شاهنشاهی باقی‌مانده است. در همان ابتدا که وارد می‌شوید، پلکان دور و دراز به همراه آب نمای پله‌ای توجه‌تان را جلب می‌کند. در اطراف‌ آن تندیسی از مشاهیر و شعرای جهان همچون فردوسی، سعی، شهریار، امیر کبیر و ... را نیز می‌بینید. مجسمه مادر یکی از زیباترین مجسمه‌های بوستان ملت تهران است که مادری کودک خودش را در آغوش گرفته و مهر و محبت را می‌توانید از همان مجسمه بی‌جان نیز احساس کنید.

دیدنی‌های پارک ملت تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


از پله‌ها که بالا می‌روید، دریاچه مصنوعی را می‌بینید که جلوه زیبایی به این اطراف داده است. عظمت دریاچه به خصوص زمانی که روی پل دریاچه قرار می‌گیرد، شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از اینجا می‌توانید عکس‌های خاص و تکی بگیرید که زیباترین پروفایل را در میان طبیعت ملت برایتان به ارمغان آورد.

در ضلع جنوبی، توجه‌تان به یک قطار دودی جلب می‌شود. این قطار، اولین قطار دیزل ایران است که در زمان ناصرالدین شاه، مردم سوار آن می‌شدند و به سمت حرم شاه عبدالعظیم می‌رفتند. حالا بعد از سال‌ها شما این قطار را روی ریل‌های خودش در پارک ملت می‌بینید.

به سینما چهار بعدی ملت می‌رسیم. بعد از دریاچه و باغ وحش آن را خواهید دید. این سینما تصاویری زنده و پویا به همراه افکت‌های واقعی در مقابل‌تان قرار می‌دهد که هیجان فیلم دیدن در این سینما را برایتان چندین برابر می‌کند. البته اگر شانس با شما یار باشد و از بین بازدیدهایی که از پارک ملت دارید، روزی این سینما را باز ببینید و بتوانید از آن استفاده کنید. ضمن اینکه پردیس سینمایی پارک ملت در چند قدمی‌تان قرار گرفته است و می‌توانید هیجان فیلم‌های روی پرده سینما را در آن‌جا تجربه کنید. سینما با داشتن چندین کافه، رستوران، فروشگاه، پارکینگ و ... خودش یک مجتمع تفریحی حساب می‌شود.

پارک ملت تهران

در قسمت غربی پارک هم، باغ وحش کوچکی را می‌بینید که بیش از 3 گونه پرنده و حیوان در آن جمع شده است. طاووس، فنچ، مرغ عشق، طوطی، شتر مرغ، قو مشکی، اردک، مرغابی، بزکوهی، پلیکان، شترمرغ، خرگوش، میمون، آهو و بسیاری از حیوانات دیگر در اینجا وجود دارد. اگر همراه‌تان کودک است، احتمالاً ذوق و شعف او از دیدن این باغ وحش شما را هم به هیجان بیاورد.

امکانات رفاهی پارک ملت تهران

از هر چه بگذریم، جذاب‌ترین سخن برای ورزشکاران و ورزش دوستان، جمع شدن اکیپ‌های گروهی و تیم‌های ورزشی و تمرین در فضای آزاد است. اگر اهل تنیس هستید، لوازم مورد نیازتان را بردارید و به پارک ملت بیاید و از زمین تنیس آن استفاده کنید. اگر خیلی حوصله جنب و جوش فوتبال بازی کردن را ندارید اما در عین حال دل‌تان هیجان می‌خواهد، بازی فوتبال دستی می‌تواند راضی‌تان کند. اگر باز هم می‌خواهید، ورزش کم تحرک‌تری را انتخاب کنید، مسیر پیاده‌روی کارتان را راحت کرده است. می‌توانید در اینجا قدم بزنید و از جنب و جوش بقیه لذت ببرید. البته بدمینتون، شطرنج، برنامه‌های ورزش صبحگاهی و بسیاری از امکانات ورزشی دیگر نیز در پارک ملت وجود دارد. کافیست از درب ورودی وارد شوید، پله‌ها را رد کنید و به زمین‌های ورزشی برسید. تنوع و جنب ‌و جوش این قسمت از پارک، شما را هم به تکاپو می‌اندازد. کافه و رستوران، نیمکت، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آلاچیق هم در قسمت‌های مختلف پارک تعبیه شده تا رفاه حال افراد را فراهم کند.

شکم گردی در پارک ملت

از هر چه بگذریم، سخن شکم خوش‌تر است. به هر حال، حالا که مسیر دور و درازی را طی کرده و به پارک رسیدید، وقتش است یک دلی از عزا دربیاورید. تا چند سال اخیر ،اطراف دریاچه پر از بوفه و غرفه و رستوران‌هایی با غذاهای خوشمزه بود که می‌توانستید حسابی از خجالت شکم درآیید. به‌خصوص، رستوران بعد از دریاچه، غذاهای فوق‌العاده خوشمزه‌ و باکیفیتی ارائه می‌دهد. اما اگر نشستن در داخل پارک را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از کافه و بوفه‌های اطراف پارک خوراکی‌هایتان را بخرید و دوباره به پاک برگردید.

بوستان ملت تهران

پارک ملت تهران در شب

پارک ملت را در شب از دست ندهید. می‌توانید از سکوت و خلوتی پارک در ظهر لذت ببرید و البته باید با آفتاب داغ کنار بیایید. روی چمن‌ها دراز بکشید و به آرامش شاخه‌های درختان در باد که به آرامی می‌رقصند، نگاه کنید. اما بازدید از پارک با نورپردازی‌ها و چراغانی‌های پارک لذت دیگری دارد که حیف است آن را از دست بدهید. به‌خصوص آب‌نمای موزیکال و نورانی پارک که لذت بردن از سکوت و آرامش پارک را برایتان چندین برابر می‌کند.

پارک ملت تهران در شب

هتل‌های نزدیک به پارک ملت تهران 

اما در این میان، اگر گردشگر یا مسافری هستید که به تهران سفر کرده‌اید، می‌توانید یکی از بهترین‌ هتل‌ها را در اطراف پارک ملت داشته باشید. هتل‌های این منطقه جزو بهترین هتل‌های تهران است که با اقامت در آن، هم دسترسی‌تان به پارک ملت و هم به مناطق دیگر تهران راحت‌ می‌شود و اقامتی به یادماندنی را تجربه خواهید کرد. لیست این هتل‌ها به صورت زیر است:

سخن آخر

پارک ملت یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌هایی است که باید تجربه کنید. از اولین گزینه‌هایی است که تهرانی‌ها برای مسافران غیر تهرانی برای گشت‌ و گذار پیشنهاد می‌کنند. با هم سفر کوتاهی به این پارک را تجربه کردیم. آیا شما هم تجربه بازدید از این پارک را دارید؟

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران باشند. به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از سایت رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
یارایی ۱۴۰۲/۹/۵

پارک ملت واقعا با ابهت و زیباست کلمه به جایی گفتید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۶

یارایی عزیز ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو

سمیرا ۱۴۰۲/۵/۳

پارکی پر از خاطره دانشجویی پارک ساعی از پارکهای قدیمی و دوست داشتنی تهران

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۴

سمیرای عزیز امیدواریم همواره زندگی تون پر از لحظه های زیبا و دوست داشتنی باشه

مهرناز ۱۴۰۲/۳/۱۰

سلام فکر کنم بزرگترین پارک تهران باشه فضای سبزو اب و هوای تمیزی داره که به راحتی در دسترس

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۰

سلام بانو مهرناز با توجه به اینکه در اطراف تهران پارکهای بزرگتری مثل پارک ارم و چیتگر نیز هست ولی در داخل تهران بله درست میگید بزرگترین پارک هست سپاس از ثبت نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...