رَهی نو

پارک قیطریه

تعداد بازدید: ۵۳۸۷ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

تا همین چند سال پیش در منطقه قیطریه به جز چند خانه ساده و محلی، تا چشم کار می‌کرد، هر چه که بود باغ و درخت و حصارهای کاهگلی بود که هنوز هم می‌توانید نمونه‌هایی از آن را در کوچه و پس کوچه‌های این محله ببینید. یکی از این باغ‌ها که توانسته است به خود حالت مدرن بگیرد، پارک قیطریه است. اگر اهل تهران هستید و تا به حال به این پارک جوان نرفتید، این مطلب را از دست ندهید. اگر پاتوق‌تان همین پارک است، همراه رهی نو باشید تا کلی مطالب جذاب درباره این پارک بدانید. حتی اگر ساکن تهران هم نیستید ولی به جاهای دیدنی تهران علاقه دارید، این مطلب برای شما است؛ زیرا با یکی از دیدنی‌ترین پارک‌ های تهران آشنا می‌شوید. آماده بازدید از باطراوت‌ترین و سرسبزترین پارک شمال تهران هستید؟

پارک قیطریه

معرفی پارک قیطریه

پارک قیطریه تهران، یکی از پارک‌های قدیمی شهر است که ظاهر جوانی دارد. در میانه پارک که قدم می‌زنید، طراوت و تازگی را از کاشی به کاشی‌ پارک و رگه‌ برگ درختان می‌توانید احساس کنید. فضای دلنشین پارک، آن را برای استراحت، تفریح و ورزش مناسب کرده است. بوستان قیطریه با وسعتی نزدیک به 123 هزار متر مربع، با درختانی سر به فلک کشیده در گرمای تابستان و سوز زمستان، بهترین هوا را به شما هدیه می‌کند. این پارک از سمت جنوب، به بزرگراه صدر و انتهای قیطریه می‌رسد. در ضلع شمالی آن هم محله فرمانیه قرار گرفته است. امامزاده معروف در محله چیذر نیز در شرق پارک و خود منطقه قیطریه در غرب پارک قرار دارد.

تاریخچه پارک قیطریه

اما بریم سراغ سابقه و شجره‌نامه این بوستان جنگلی و خوش آب و هوا! روزگاری این باغ، بافت جنگلی بوده که به خواهر ناصرالدین شاه تعلق داشته است. ساختمان موجود در این پارک که امروز آن را به عنوان فرهنگسرای ملل پارک قیطریه می‌شناسیم، به دستور میرزا تقی خان امیر کبیر ساخته شده است. در سال 1372 شهرداری تهران این ملک را خریده و مرمت می‌کند. پس از بازسازی تبدیل به فرهنگسرای ملل می‌شود. البته این دیوار مستحکم در سال 1379 رنگ آتشسوزی هم به خود دیده است که بعدها با مرمت دوباره آن به شکل امروزی در می‌آید.

پس از سال‌ها نوه دختری ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه، بخش‌هایی از این زمین را وقف می‌کند تا زمین‌ها را تبدیل به پارک کند. شکل هندسی نامنظمی که از این پارک می‌بینید از همین تصمیم نشأت گرفته است.
برخی هم معتقدند که حدود 160 سال پیش، این باغ به نوه ناصرالدین شاه یعنی صارم‌الدوله می‌رسد و بعد از فوت او، این باغ به نوه‌اش می‌رسد. اما در نهایت به خاطر قرار گرفتن در محدوده شهری، شهرداری آن را تبدیل به بوستان کرده‌ است.

آدرس پارک قیطریه

برای رسیدن به این پارک جذاب، همان‌طور که از اسمش پیداست باید به خیابان قیطریه بروید. نرسیده به میدان پیروز، نبش خیابان روشنگر، ابهت پارک به شما چشمک می‌زند. دسترسی به پارک راحت است و می‌توانید با وسیله شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی به اینجا برسید.

مسیرهای دسترسی به پارک قیطریه

از همین ابتدا برای رسیدن به پارک قیطریه، اپلیکیشن مسیریاب‌تان را فعال کنید و سپس آماده حرکت شوید.

  • اگر با ماشین شخصی هستید از خیابان شریعتی یا بزرگراه صدر و یا بلوار اندرزگو به پارک خواهید رسید.
  • برای دسترسی به پارک قیطریه مسیرهای زیادی پیش رو دارید. اگر قصد دارید با بی آرتی به این پارک برسید، می‌توانید با استفاده از خط تندروی پایانه افشار و پارک لاله استفاده کنید. از سمت پارک وی، به این ایستگاه اتوبوس دست پیدا می‌کنید.
  • راحت‌ترین راه برای پیاده‌ نظام‌های مترو سوار، رفتن به پارک قیطریه با مترو است. از هر کجا که سوار مترو می‌شوید، ایستگاه قیطریه پیاده شده و از همان جا با کمی پیاده‌روی به پارک خواهید رسید. البته بهترین راه، استفاده از ون‌های مقابل مترو است که مقصدشان چیذر بوده و شما می‌توانید سوار آن‌ها شده و جلوی پارک پیاده شوید.
  • در صورتی که از سمت رسالت می‌‌آیید، می‌توانید سوار تاکسی‌‌های میدان قدس یا نوبنیاد شوید و در میانه مسیر در خیابان قیطریه پیاده شده و کمی پیاده روی تا پارک قیطریه کنید. 

مکان‌های دیدنی پارک قیطریه

بعد از این همه آب و تاب برویم سراغ اصل ماجرا. به محض رسیدن به پارک قیطریه، تا می‌توانید مشام‌تان را از آب و هوا و حال خوش پارک پر کنید. به محض ورود به پارک قیطریه، وارد دنیایی جدا از محیط شلوغ پر سر و صدای ماشین و هیاهوی شهر می‌شوید. از همان ابتدای مسیر گربه‌های پارک قیطریه از شما استقبال می‌کنند. جلوتر که می‌روید، تحت تأثیر گل‌کاری‌ها و درختان سر به فلک کشیده و آب‌نماهای زیبای پارک قرار خواهید گرفت. راستی اگر گربه‌ها را دوست دارید، بعد از استقبال گرم آن‌ها می‌توانید غذای مخصوص گربه‌ به آن‌ها بدهید و این همه از سر و صدای گربه‌های پارک را بی‌پاسخ باقی نگذارید.

پارک قیطریه تهران


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


برای پیر و جوان در این پارک امکانات و مکان‌هایی طراحی شده که به طور کامل همه سلایق را پوشش دهد. خاطره یک سینمای مهیج شش بعدی یا هفت بعدی قطعاً شما را دوباره به پارک قیطریه خواهد کشاند. عینک‌های مخصوص بر روی چشم گذاشته و در کنار عزیزان‌تان به تماشای فیلم‌های مهیج بنشینید.

یک پیاده‌روی ایده‌آل شما را به قدم زدن در مسیر مخصوص پارک هدایت می‌کند. راستی دوربین‌های‌تان را برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده در طبیعت پارک ملت آماده کنید. بساط پیک نیک‌تان را بردارید و راهی آلاچیق‌های میان طبیعت بکر پارک شوید.

لذت قدم زدن در طبیعت و پیاده‌روی روی سنگفرش بوستان شما را برای تجربه یک پیاده‌روی عاشقانه وسوسه می‌کند. مسلماً هر فصل زیبایی خودش را دارد اما پارک قیطریه در پاییز عالم دیگری دارد. زیبایی که پادشاه فصل‌ها در این پارک به تصویر کشیده است، چشمان‌تان را نوازش کرده و روح‌تان را جلا می‌دهد.

اگر بعد از این همه گشت‌وگذار دل‌تان هوس خوردن یک غذای خوشمزه کرد، چشم‌تان به چند غرفه، یک کافی‌شاپ و دکه اغذیه‌فروشی می‌خورد که تا حدی می‌تواند پاسخگوی شکم‌گردی باشد. اما تا دل‌تان بخواهد در اطراف پارک قیطریه، رستوران، کافه و فست‌فودهای خوب و مشهور خواهید دید که می‌توانید برای پیک‌نیک‌تان از آن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم حالا که تا اینجا آمدید، به جای خوراکی‌های همیشگی، یک بلال کبابی و لبو نمک ‌زده و باقالی آبلیمو زده میل کنید.

قسمت بعدی که می‌توانید ببینید و از دیدنی‌های آن لذت ببرید، فرهنگسرای ملل است. نه ‌تنها خود فرهنگسرا پر از جاذبه‌های فرهنگی و برنامه‌های متنوع است، بلکه بازارچه‌ای در اینجا وجود دارد که می‌توانید آثار هنری و صنایع دستی جذابی را در آن ببینید. 

فرهنگسرای ملل پارک قیطریه

فرهنگسرای ملل، خود از چند بخش تشکیل شده است. سالن فرهنگ به مساحت ۱۱۰ متر مربع، میزبان برگزاری مراسم، نمایش‌ها و برنامه‌های مناسبتی و فیلم و موسیقی است. تئاترهای کودک و نوجوان در این سالن برگزار می‌شود.
نگارخانه و گالری فرهنگسرا نیز میزبان هنرمندان و بازدیدکنندگان بسیاری است. برای استفاده از نگارخانه فرهنگسرا کافیست لوح فشرده آثار هنرستان را به مسئول آن‌جا بدهید.
بخش دیگر این سالن، متعلق به واحد آموزش است. کلاس‌های مختلف هنری، علمی و فرهنگی در رده‌های مختلف سنی در این جا برگزار می‌شود. کانون‌های فرهنگسرای ملل نیز به فعالیت‌های مردم نهاد مشغول است.

امکانات تفریحی و رفاهی پارک قیطریه

نوبت هرچیزی هم که باشد، نوبت تفریحات پارک قیطریه است. وقت آن رسیده که کفش‌های کتانی‌تان را بهتر کنید و در هوای آزاد قیطریه مشغول به ورزش شوید. اگر هم خیلی اهل تحرک و ورزش‌های دویدنی و پریدنی مثل والیبال و فوتبال و اسکیت نیستید، می‌توانید از میز پینگ پنگ و شطرنج استفاده کنید. راستی پیک‌نیک که بدون بدمینتون نمی‌شود. می‌توانید در زمین مخصوص بدمینتون بازی کنید. اگر کودک همراه‌تان است، نگران نباشید. قیطریه برای این کوچولوهای نازنین هم بستری فراهم کرده که همراه با بچه‌های دیگر با خوشی و شادی مشغول بازی شود.

امکانات تفریحی و رفاهی پارک قیطریه

علاوه بر همه این موارد، آلاچیق‌های مخصوصی برای پیک‌نیک‌های روزانه شما طراحی کرده که میان طبیعت فوق‌العاده قیطریه، جای نشستن دارد. اگر هم بخواهید بساط جوجه و گوجه راه بیندازید، آلاچیق‌ها مجهز به باربیکیو هستند. وسایل بازی، سینماهای شش بعدی و هفت بعدی، محوطه پیاده‌روی و ورزش، بوفه و نمازخانه، فرهنگسرای ملل از جمله امکانات این پارک سرسبز است.

برنامه‌ها و جشنواره‌های فصلی در پارک قیطریه

از سری برنامه‌های جذاب، جشنواره‌های فصلی بوستان قیطریه در فرهنگسرای ملل است. در ماه رمضان انواع جشنواره‌های قرآنی و ویژه برنامه‌های شب‌های ماه رمضان در اینجا برگزار می‌شود. همچنین در فصل بهار می‌توانید شاهد جشنواره‌های گل و برنامه‌های دیگر در این پارک باشید. مراسمات خاص مربوط به اعیاد و مناسبت‌های ملی نیز جای خودش را دارد.

جاذبه‌های اطراف پارک قیطریه

حالا که تا اینجای راه به قیطریه آمدید، گردش‌تان را تکمیل کنید و سری به بازار تجریش بزنید. در همان حوالی که هستید، باغ فردوس و موزه سینما جاذبه دیدنی دیگری است که می‌تواند خاطره سفرتان را تکمیل کند. فارغ از هر فرقه و مذهبی اگر به آرامش و خلوت نیاز دارید، سری به امامزاده چیذر بزنید.

با هم سری به دیدنی‌ترین پارک‌های تهران زدیم، امکانات تفریحی‌اش را دیدیم و از طبیعت بکر آن لذت بردیم. وقت آن رسیده بساط پیک نیک را آماده کنید و سری به این بوستان بزنید. آیا شما هم تجربه بازدید از این پارک دیدنی را دارید؟ اخرین بار چه زمانی از پارک بازدید کردید؟ 

ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران باشند. به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سروناز ۱۴۰۲/۹/۵

عجب پس شکل هندسی نامنظم علتش اینه مرسی از مقالتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۶

سروناز عزیز ممنون از توجه شما شاد و پیروز باشید

امیرحسین ۱۴۰۲/۵/۲

پارک قیطریه از پارکهای دوست داشتنی هست واقعا با یک ساعت در پارک قدم زدن با هوای تازه و تمیز حال ادمو عوض میکنه و باید هر روز وقت گذاشت و در فضایی سبز پیاده روی کرد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۳

امیرحسین خیلی هم عالی ما هم پیشنهاد میکنیم که پیاده روی رو جزو برنامه های روزانه قرار داده و برای سلامت روح و جسم خود وقت بگذاریم

مانی ۱۴۰۲/۳/۶

چه خاطره ها که از این پارک قیطریه نداریم هر روز صبح با بابا میرفتیم ورزش بعد یک صبحانه مفصل البته که به عشق صبحونه پامیشدم میرفتم ورزش ولی زندگی بود

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

مانی عزیز از یادآوری خاطرتون ما هم خوشحال شدیم و آرزوی سلامتی برای خودت و پدر عزیزتون داریم امیدواریم هر جا هستید خوش و خرم باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...