رَهی نو

پارک لاله

تعداد بازدید: ۵۷۰۷ ۱۸ فروردین ۱۴۰۰

از معروف‌ترین پارک‌ های تهران، پارک لاله است. در این مطلب قصد داریم جاذبه‌های دیدنی و امکانات پارک لاله تهران را برایتان بگوییم.

پارک لاله


زیباترین جاذبه های گردشگری ایران کدامند؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مطلب را بخوانید. 


فرقی نمی‌کند هوس تمرین تئاتر در آمفی تئاتر را دارید یا می‌خواهید ورزش کنید، والیبال بازی کنید یا فقط روی نیمکت نشسته و به تماشای گربه‌های معروف پارک لاله بنشینید. بوستان لاله آماده است تا همه چیز را برای یک پارک گردی جذاب و به یادماندنی در مرکز پایتخت برایتان فراهم کند. احتمالا عکس پارک لاله تهران را دیده باشید. به وسعت تمام عکس‌هایی که دیدید، به اندازه بازدید از پارک و گشتن دورتا دور پارک، زمان می‌برد. پس خودتان را آماده کنید و دوربین عکاسی‌تان را بردارید. پیش به سوی پارکی معروف به پارک گربه‌ها! بوستان زیبای لاله!

معرفی و تاریخچه پارک لاله

پارکی که می‌بینید از زمین‌های باغ جلالیه در سال 1345 به دستور فرح ساخته شده است. در آن زمان ارتش ایران از این پارک برای اسب دوانی استفاده می‌کرد. تا اینکه بعد از تایید ملکه از طراح فرانسوی به نام ژوزه، این باغ تبدیل به بوستانی به نام پارک فرح شد. جالب است بدانید تا مدت‌ها این پارک محل تجمع افراد حزب چپ بوده است. اگر به خیابان‌های اطراف لاله دقت کرده باشید، از یک طرف به کارگر و طرف دیگر بلوار کشاورز قرار دارد. این دو خیابان یکدیگر را در تقاطعی قطع می‌کردند که به خاطر شکل ظاهری، داس و چکش نام گرفته بود. بعد از سقوط سلطنت شاه، پارک تا مدت‌ها به نام پارک خسرو گلسرخی معروف بود و بعدها به یاد شهیدان، نام آن را به پارک لاله تغییر دادند.

آدرس و مسیرهای دسترسی به پارک لاله

راه رسیدن به پارک لاله بسیار است. در ابتدا اگر می‌خواهید بدانید پارک لاله تهران کجاست، سر راست‌ترین آدرسی که می‌توان داد، تهران، خیابان حجاب است. این بوستان خوش نقش و نگار و بزرگ از شمال به خیابان فاطمی، از جنوب به بلوار کشاورز، از شرق به خیابان حجاب و از غرب به کارگر شمالی می‌رسد. بنابراین از هر کدام از این خیابان‌ها می‌توانید به پارک دسترسی پیدا کنید. بسته به اینکه از کجای تهران می‌خواهید به پارک بیایید، بهترین مسیر را می‌توانید در اپلیکیشن‌های مسیریاب با تعیین مکان مبدا و مقصد که پارک لاله است، خودتان را به پارک برسانید.

  • در صورتی که از سمت خیابان فاطمی می‌آیید، می‌توانید در ایستگاه مترو جهاد از مترو پیاده شده و ده دقیقه‌ای تا پارک پیاده روی کنید. اگر می‌خواهید به زمین فوتبال و زمین والیبال  و سرویس بهداشتی پارک دسترسی داشته باشید این مسیر، مناسب است.
  • اگر مسیرتان به خیابان حجاب می‌خورد، از متروی جهاد تا خیابان فاطمی 10 دقیقه‌ای پیاده روی کنید و سپس تقاطع حجاب بپیچید. در اینجا می‌توانید به خانه والیبال، استخر و هتل ورزش دسترسی بهتری داشته باشید.
  • در صورتی که بلوار کشاورز را برای رسیدن به پارک لاله انتخاب می‌کنید، دو ایستگاه اتوبوس ولیعصر و بیمارستان امام در دو سمت ورودی پارک کارتان را برای دسترسی راحت کرده است. از اینجا تا پارک حدود 10 دقیقه‌ای پیاده‌روی می‌کنید.
  • اگرخودروی شخصی دارید، مسیر بلوار کشاورز بهتر است، چون جای پارک بیشتری دارد و راحت‌تر است. باغ ژاپنی را از ضلع بلوار کشاورز راحت‌تر می‌توانید ببینید.
  • از سمت ورودی کارگر، مسیرهایی که از سمت انقلاب است، مسیر راحت‌تری را خواهند داشت. در اینجا می‌توانید بازارچه پارک لاله و موزه هنرهای معاصر را ببینید. از اینجا که وارد می‌شوید، آمفی تئاتر پارک لاله نزدیک‌تر است.  

امکانات تفریحی و ورزشی پارک لاله

از مسیر خیابان کارگر، مجسمه‌ای به چشم می‌خورد که بالای سر خود یک حلقه درشتی را به دست گرفته طوری که انگار در حال چرخاندن آن است. این، مجسمه ابوریحان بیرونی است. در مقابل درب ورودی که با مجسمه ابوریحان بیرونی تزئین شده است، حوض پرآبی را می‌بینیم که به صورت پله‌ای با جوی آبی طولانی تا میانه پارک کشیده شده است. صحنه‌ای که می‌بینید، واقعا فرح انگیز است. کمی جلوتر که می‌روید مجسمه خیام را می‌بینید که اثر دست هنرمندانه مرحوم ابولحسین صدیقی است.

امکانات پارک لاله تهران

می‌توانید ساعت‌ها در پارک قدم بزنید بدون اینکه از مسیری تکراری عبور کنید. به پارک لاله که وارد می‌شوید چندین آبنما در قسمت‌های مختلف پارک توجه‌تان را جلب می‌کند که زیباترین آن در مرکز پارک قرار گرفته و به آبنمای مرکزی معروف است. دورتا دور این استخر بزرگ، صندلی قرار دادند که در کنار فضای گلکاری شده و سایبان، یک فضای عکاسی فوق العاده را به وجود آورده است. از این آبنمای مرکزی بزرگ به سمت شمال پارک که حرکت می‌کنید یک فضای زیبایی از ترکیب نیمکت و گلدان‌های رنگی وجود دارد که احتمالا در عکس‌های پارک لاله دیده باشید. آبنماهای مارپیج در بخش جنوب شرقی هم تداعی پارک‌های ژاپنی است. در کل، گردش و عکاسی از قسمت‌های مختلف پارک یکی از امکانات جذاب پارک به خصوص برای عکاسان است. اگر به گربه‌ها علاقه دارید، اینجا منبع انواع گربه است.

عکس پارک لاله تهران

در قسمت‌های مختلف پارک، زمین‌های بازی برای کودکان طراحی شده است. زمین‌های مجهز ورزشی نیز برای ورزشکاران وجود دارد که باعث شده این پارک، به نسبت پارک‌های دیگر، از پاتوق‌های محبوب ورزشکاران باشد. از زمین‌های فوتبال و والیبال گرفته تا زمین اسکیت بازی، پیست دوچرخه سواری، زمین بدمینتون و میزهای شطرنجی که از درب کارگر شمالی پارک می‌توان به آن رسید، همگی از جمله امکانات ورزشی پارک است. در فضای باز پارک، معمولا تیم‌های مختلفی جمع می‌شوند و بازی‌های دسته جمعی مانند راه رفتن روی طناب، زو، طناب کشی، بندبازی و حتی اتاق فرار و بازی میراث لاله راه می‌اندازند.

آلاچیق‌های مختلفی هم در قسمت‌های مختلف پارک قرار گرفته که اگر هوس پیک نیک و ریلکس کردن در پارک را داشتید، شرایط برایتان مهیا باشد. مسیر پیاده روی و دویدن و دوچرخه سواری نیز در این پارک طراحی شده است.

از دیگر امکانات پارک می‌توان به فضاسازی مناسب آن برای معلولان اشاره کرد. آمفی تئاتر روباز پارک هم معمولا پاتوق گروه‌های مختلف هنری و ورزشی است. بوفه و کافه هم در ضلع شمالی پارک قرار گرفته است که البته خودتان را برای شنیدن قیمت‌های نجومی آماده کنید.

بهترین زمان رفتن به پارک لاله تهران

از همه نوع سن و سلیقه در این پارک وجود دارد. از پیرمرد تا پسربچه، با همه نوع تفکری را در پارک می‌بینید. پارک به جز در روزهای کرونا، محدودیتی برای ورود و خروج ندارد. چهار فصل است و هر فصل معجزه‌ای از پارک را به چشمان‌تان هدیه می‌کند. پارک لاله تهران در پاییز، با درختان سر به فلک کشیده زرد و نارنجی زیبایی وصف نشدنی را برایتان به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید از صبح خیلی زود برای پیاده روی و ورزش به پارک بروید و تا تاریکی شب در پارک بمانید و از امکانات آن استفاده کنید.

پارک لاله تهران در پاییز

البته از آن جایی که ورود و خروج به پارک آزاد است، ممکن است با افرادی کارتن خواب هم که شب تا صبح روی نیمکت‌های پارک سپری کردند، مواجه شوید. بنابراین اگر صبح خیلی زود که پارک خلوت است و یا پاسی از شب که تاریکی، دیدن پارک و فضای اطراف را سخت‌تر می‌کند، بهتر است بیشتر مراقبت کنید.

جاهای دیدنی اطراف پارک لاله

یک دل سیر که از پارک لاله دیدن کردید، می‌توانید خودتان را به بازارچه پارک لاله دعوت کنید و با انواع و اقسام صنایع دستی، خوراکی‌های محلی و آبمیوه‌های تازه، به خودتان انرژی دهید. آش دایی را به خصوص در روزهای سرد زمستانی از دست ندهید. در بازارچه غرفه‌های مختلفی از صنایع دستی، مواد غذایی، پوشاک و... را می‌بینید که قیمت‌های مناسبی هم دارد. بساط انواع دستبند دستی و کتاب یا کیف دستی هم معمولا در اطراف بازارچه پهن شده است.

 بازارچه پارک لاله

پایین بازارچه، باغ موزه هنرهای معاصر قرار گرفته که یکی از اماکن و جاذبه‌های پرگردشگر است. این باغ موزه در ضلع غربی پارک قرار گرفته است. موزه با الهام از معماری سنتی ایرانی و مدرن، در سال 1356 تاسیس شد. در این موزه می‌توانید انواع آثار و تندیس‌های تجسمی دیدنی از هنرمندانی چون پیکاسو و هنری مور را ببیند. اگر به سبک معماری موزه دقت کنید می‌بینید که معماری آن شبیه به بادگیرهای کویر است.

اگر ساکن تهران هستید و به محصولات فرهنگی و هنری علاقه دارید و دیدن پارک لاله برایتان لذتبخش است، موزه هنرهای معاصر را از دست ندهید. همه روزه موزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر و جمعه تا ساعت 2 بعد از ظهر باز است.

در ضلع شرقی بوستان لاله نیز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان قرار گرفته است. معمولا نمایش‌های کمدی، تئاترهای عروسکی و برخی از اجراها در این کانون برگزار می‌شود.

در شمال پارک لاله نیز توجه‌تان به موزه فرش پرک لاله جلب می‌شود که مساحتی حدود 3400 متر مربع دارد. این موزه در سال 1356 تاسیس شد. اگر به نمای آن دقت کنید، دار قالی را می‌بینید. در این موزه نمونه قالی‌های قدیمی از زمان قرن نهم تا امروز، گلیم‌های دست بافت و .. نگهداری می‌شود.

سخن آخر

پارک لاله یکی از بهترین و زیباترین پارک‌های تهران برای گردش، تفریح و ورزش است. همه جور سبک و سیاق در این جا می‌توانید ببینید. در نظر داشته باشید که پارک فقط یک بوفه در ضلع شمالی خود دارد، بنابراین اگر قصد پیک نیک یا استراحت در پارک دارید، بهتر است تنقلات‌تان هم همراه‌تان باشد. آیا شما هم تا به حال به پارک لاله رفتید؟ زیباترین خاطره‌ای که از این پارک دارید، برایمان بنویسید.
ویژگی های خاص تهران و تمرکز اکثر مراکز اداری، سیاسی، درمانی و تفریحی در آن، موجب شده است در طی سال مسافران زیادی به دلایل مختلف از تهران بازدید کنند و یا ناچار به اقامت در هتل های تهران باشند. به فراخور نیازهای مختلف، طیف گسترده ای از اقامتگاه های گوناگون از انتخاب هتل های 5 ستاره تهران تا ارزان ترین هتل ها در دسترس است. هنگام انتخاب مکانی مناسب برای اقامت در تهران درنظر داشته باشید که ترافیک در اکثر نقاط شهر سنگین است . سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که به مراکز اصلی شهر و جاهای دیدنی تهران، نزدیک باشد یا دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک نیز می تواند گردش های شهری را با مشکل مواجه کند.
همچنین اگر قصد اقامت در تهران را دارید می توانید هتل های 5 ستاره و هتل های 4 ستاره تهران مانند: هتل اسپیناس پالاس تهران، هتل اسپیناس بلوار تهران و هتل پارسیان آزادی تهران را با بهترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نامی ۱۴۰۲/۹/۶

پارک لاله پارکی پر از نقش و نگارهای متفاوت بابازار جذابش یعنی برای اون مکان کوچک بازار خوبیه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۷

نامی عزیز ممنون از ثبت نظر زیباتون همیشه شاد و موفق باشید

پریناز ۱۴۰۲/۵/۳

واقعا در هر فصلی زیباست منکه مسیرم هست میرم سرکار صبح همیشه پیاده میرم این پارک و خیلی لذتبخش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۴

پریناز عزیز بسیار عالی و تحسین میکنیم همت شما رو که از این فرصت استفاده و سلامت روح و جسم خود را تضمین میکنید

ماریا ۱۴۰۲/۳/۲

پارک لاله بهترین کاری که کرد و برای اولین بار فضای رایگان برای کسب و کار ایجاد کرد خیلیا تونستن خودشون و خانوادشون رو در بازارچه شلوغ پارک لاله تامین اقتصادی کنند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

ماریای عزیز ما هم خوشحال هستیم که عزیزانی توانستند از این فرصت استفاده کنند و برخی مشکلات خود را حل نمایند و از تلاشگرانی که این مسیر رو بازکردند نیز تشکر میکنیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...