رَهی نو

گنج‌نامه‌ همدان

تعداد بازدید: ۷۸۶۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

همدان را به سبب داشتن اماکن تاریخی و باستانی و همچنین مهم‌ترین دلیل آن یعنی آغاز تمدن که از شهر تاریخی هگمتانه آغاز شد، یکی از شهرهای مهم در تاریخ ایران می‌دانند. در میان این آثار تاریخی گنج نامه همدان رتبه اول را از نظر مهم بودن، به خود اختصاص داده است.
کتیبه‌های گنج نامه شهر همدان آنقدر کهن و قدیمی است که باستان‌شناسان زیادی را به سمت خود جلب کرده است. همچنین به‌سبب قدمت طولانی‌اش، همه ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور به این شهر سفر می‌کنند. قطعاً مطالعه این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو برای شما که قصد اقامت یا تفریح در این شهر تاریخی را دارید، خالی از عریضه نخواهد بود.

درباره گنج نامه شهر همدان

گنج نامه شهر همدان یک مجموعه تاریخی و تفریحی است که شمل سنگ‌نوشته‌هایی از دوران هخامنسیان می‌شود. سنگ‌نوشته‌ها بر روی صخره‌های کوه الوند درغرب شهر همدان حکاکی شده‌ و به زبان‌های پارسیباستان، بابلی و ایلامی نوشته شده‌اند. 
متن‌های این سنگ‌نوشته‌ها شامل اعلام حکومت، ایمان، اندیشه و اعمال شاهان هخامنشی داریوش بزرگ و خشایارشا هستند. این کتیبه‌ها از نظر تاریخی و فرهنگی ارزشمند هستند و روایتگر تمدن و فرهنگ ایرانی در آن دوره به‌شمار می‌روند.
علاوه‌بر کتیبه‌های تاریخی، مجموعه گنج نامه این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تفریحات متنوعی نیز هستند. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به آبشار گنج نامه، دشت میشان، کوهستان الوند، تله‌کابی، پیست اسکی، شهربازی، موززه دفاع مقدس و غیره اشاره کرد. این مجموعه یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود و روزانه میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

درباره گنج نامه شهر همدان

گنج نامه شهر همدان کجاست؟

این مکان تاریخی خارج از همدان و در فاصله ده کیلومتری از آرامگاه بوعلی سینا قرار دارد. گنج نامه را در دره خوش آب‌وهوای عباس آباد خواهید دید. اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی گنجنامه را بگوییم، در میان رشته‌کوه الوند و زاگرس واقع شده است.

مسیر دسترسی به گنج نامه شهر همدان

اگر می‌خواهید از گنج نامه شهر همدان بازدید کنید، می‌توانید از بلوار کولاب به سمت جده گنج‌نامه (جاده تویسرکان) بروید و پس از گذر از مجموع تفریحی عباس آباد، به مقصد خود برسید. اگر با اتوبوس می‌روید، می‌توانید از ترمینال اتوبوس‌های شهری همدان به سمت تویسرکان سوار شوید و در ایستگاه گنج نامه پیاده شوید.

گذری بر تاریخچه گنج نامه 

گنجنامه همدان با داشتن قدمتی بیش از 2500 سال، به دوره پادشاهان هخامنشی تعلق دارد. در آن زمان پادشاهان هخامنشی چون خشایارشا و داریوش این مکان را برای عبور و مرور خود درنظر می‌گرفتند. در کتیبه‌هایی که در گنجنامه وجود دارد، شما می‌توانید دست‌خط پادشاهان هخامنشی را مشاهده کنید.
در سال 1379 نام گنج نامه به نام دهکده گنج نامه تغییر نام داد؛ احتمالاً بپرسید دلیل این تغییر نام چه بود؟ این بنای تاریخی، در مدت 16 سال تلاش، به یک دهکده تفریحی و گردشگری که بالغ بر 5000 هزار نفر ظرفیت دارد، تبدیل شد. ابهت این مجموعه تاریخی، تفریحی و توریستی به‌قدری زیاد است که به آن لقب قطب گردشگری ایران و خاورمیانه را داده‌اند. همچنین نام این دهکده، در لیست سازمان جهانی گردشگری نیز قرار گرفته است.

دلیل نامگذاری گنج نامه

از گذشته‌های دور تا به الان، نام‌های گوناگونی برای گنج نامه انتخاب کرده‌اند که شامل دادمهان، نبشت خدایان، ببنایه، سنگ‌نبشته و کتیبه‌های الوند هستند. اما جدیدترین نام‌های آن جنگنامه و گنجنامه هستند که هرکدامشان باورهای خاصی از مردم دوران گذشته را بازگو می‌کنند. اما دلیل اینکه مردم در روزگاران قدیم نام گنجنامه را برای آن انتخاب کرده بودند این بود که تصور می‌کردند بر روی این کتیبه‌ها، راز گنجی نوشته شده است.

تفریحات دهکده گردشگری گنجنامه

همانطور که گفتیم از سال 1379 گنج نامه به یک دهکده توریستی و به یکی از جاذبه های گردشگری همدان تبدیل شد. گنج نامه همدان علاوه‌بر کتیبه‌های سنگی، جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و ورزشی متنوعی نیز دارد که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید. دیدن بخش‌های مختلف این دهکده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، به شما پیشنهاد می‌شود. قطعاً دیدن شگفتی این مکان شما را به وجد خواهد آورد. 

تفریحات دهکده گردشگری گنجنامه

غار آکواریوم

غار آکواریوم گنج نامه در دهکده توریستی گنجنامه، به‌عنوان بزرگ‌ترین غار مصنوعی ایران و تنها غار آکواریوم فعال کشورف مقصدی جذاب برای گردشگران و علاقمندان به دنیای زیر آب است. یک غار طبیعی که دارای آب‌ و ماهی‌های زینتی است که نورپردازی‌های زیبایی در آن نمایش داده می‌شود. این غار که در سال 1390 با الهام از غار علیصدر ساخته شد، با مساحتی حدود 1000 مترمربع و دو طبقه، مجموعه‌ای از انواع آبزیان، خزندگان و حیوانات نادر را در خود جای داده است.
21 آکواریوم آب شور و شیرین در ابعاد مختلف، در سه سالن اصلی غار آکواریوم گنج نامه جانمایی شده‌اند. این آکواریوم‌ها با جلوه‌های خاص و نورپردازی‌ چشم‌نواز، دنیای شگفت‌انگیزی از آبزیان را به نمایش می‌گذارند.

غار آکواریوم 

سورتمه گنج نامه

یک وسیله تفریحی که شما را با یک سورتمه بزرگ از ارتفاع 100 متر به سمت زمین می‌اندازد و احساس هیجان و ترس را به شما می‌دهد.  پس از ورود به دهکده گنج نامه و تهیه بلیط، به طبقه پنجم ساختمان اصلی هدایت می‌شوید. در این محل، سورتمه‌ها به شما تحویل داده می‌شوند و پس از آموزش مختصری، آماده سفری هیجان‌انگیز خواهید شد. با سوار شدن بر سورتمه‌ و رها کردن ترمز، مسیری پر از پیچ‌وخم و هیجان را در دل کوهستان الوند آغاز خواهید کرد. 
عبور از میان درختان، صخره‌ها و مناظر طبیعی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. در طول مسیر، می‌توانید سرعت سورتمه را با استفاده از فرمان کنترل کنید و از هیجان و آدرنالین سرازیر شدن در شیب‌های تند لذت ببرید.

سورتمه گنج نامه

بانجی جامپینگ

این وسیله تفریحی ارتفاعای به اندازه 42 متر دارد که بلندترین بانجی جامپینگ ایران به‌شمار می‌رود. افرادی که به ورزش‌های هیجانی علاقمندند، می‌توانند این هیجان را با بانجی جامپینگ تجربه کنند.

بانجی جامپینگ

شرایط آب و هوایی گنج نامه

آب‌وهوای همدان به‌دلیل نزدیکی به ارتفاعات الوند، سرد است. چنانچه تمایل دارید که در طبیعت و زیبایی‌های گنج نامه آزادانه قدم بزنید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. اما اگر گرما هم شما را کلافه می‌کند، بهتر است که زمان سفر خود را به ماه‌هایی غیر از مرداد و تیر موکول کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به گنج نامه

از مکان‌های دیدنی نزدیک به این دهکده توریستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبشار گنج نامه

در بخش بالایی کتیبه‌های گنج نامه یک آبشار دائمی به ارتفاع 12 متر وجود دارد. این آبشار از فراز صخره‌های الوند جریان پیدا کرده و منظره زیبایی را ایجاد می‌کند. در زمان حکومت هخامنشیان، مردم آب این آبشار را مقدس می‌دانستد و همین امر موجب شد که این سنگ‌نوشته‌ها در نزدیکی این آبشار حکاکی شوند.

آبشار گنج نامه

تخت نادر

تخت نادر دشتی سرسبز و مرتفع در دامه کوه الوند و در نزدیکی دهکده توریستی گنجنامه است که با چشم‌اندازهای خیره‌کننده و طبیعت بکر خود، هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این دشت، نام خود را از نادرشاه افشار گرفته و گفته می‌شود که وی در یکی از لشکرکشی‌های خود، در این مکان اتراق کرده و دستور ساخت تختگاهی در آن داده است.
تخت نادر در فاصله حدود 12 کیلومتری از شهر همدان و در جاده گنجنامه واقع شده است. برای رسیدن به این دشت، می‌توانید از مسیر جاده گنجنامه به سمت آبشار گنجنامه حرکت کرده و سپس با دنبال کردن تابلوهای راهنما، به سمت تخت نادر بروید.

تخت نادر

کتیبه داریوش

در دامنه کوه الوند، در غرب شهر همدان، دهکده توریستی گنجنامه واقع شده است. این دهکده علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، به خاطر دو کتیبه باستانی که به کتیبه‌های گنجنامه معروف هستند، شهرت دارند. یکی از این کتیبه‌ها به دستور داریوش بزرگ، پادشاه هخامنشی، در حدود 522 سال پیش از میلاد حک شده است.
متن کنیبه داریوش به شرح وقایع مهم پادشاهی او می‌پردازد. داریوش در این کتیبه از اهورا مزدا تشکر می‌کند که او را به پادشاهی رسانده و به او در فتح سرزمین‌های مختلف یاری رسانده است. او همچنین از خاندان خود و نیاکانش نام می‌برد و شجره‌نامه هخامنشیان را ارائه می‌دهد.

کتیبه داریوش

کتیبه خشایارشا

در قلب کوه الوند و در دهکده توریستی گنجنامه، کتیبه‌ای باشکوه از دوران هخامنشیان خودنمایی می‌کند. این کتیبه که به دستور خشایارشا، شاه هخامنشی نگاشته شده، به مثابه دروازه‌ای به تاریخ ایران باستان است و داستانی از عظمت و شکوه این امپراتوری را به روایت تصویر و کتیبه به گوش بازدیدکنندگان می‌رساند.
محتوای کتیبه خشایارشا در گنجنامه، شرحی از افتخارات و دستاوردهای این پادشاه هخامنشی است. او در این کتیبه به شرح وقایع مهم دوران پادشاهی خود، از جمله لشکرکشی به یونان، ساخت بناهای باشکوه و ستایش اهورا مزدا می‌پردازد.

دشت میشان

در نزدیکی دهکده توریستی گنجنامه و در دامه کوه‌ الوند، دشتی سرسبز و دل‌انگیز به نام دشت میشان قرار گرفته است. این دشت با وسعتی حدود یک هکتار و ارتفاعی حدود 2700 متر از سطح دریا، بهشتی برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان به‌شمار می‌رود.
دشت میشان با چشم‌اندازی بی‌نظیر از کوه الوند، دشت‌های سرسبز، چشمه‌های خنک و آبشارهای روان، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در این دشت، گویی زمین با رنگ‌های مختلف نقاشی شده است. چمنزارهای سرسبز، گل‌های رنگارنگ، صخره‌های قهوه‌ای و آسمان آبی، تابلویی بی‌بدیل از طبیعت را خلق کرده‌اند.

دشت میشان

از دیگر مکان‌های دیدنی نزدیک به دهکده گردشگری گنج نامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    باغ های شریف
•    موزه دفاع مقدس
•    مجموع تفریحی عباس آباد

هتل های نزدیک به دهکده توریستی گنج نامه شهر همدان

اگر از شهرهای دیگر برای بازدید از این دهکده فوق‌العاده زیبا به شهر همدان آمده‌اید می‌توانید یکی از هتل های همدان مانند هتل بین المللی امیران 1 همدان را برای اقامت خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سایت هتل رهی نو رزرو کنید.

زمان بازدید از دهکده توریستی گنج نامه

چنانچه قصد بازدید از دهکده گنج نامه را داشته باشید، می‌توانید در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح تا 10 شب و در نیمه دوم از ساعت 10 صبح الی 8 شب از امکانات این دهکده استفاده کنید.

سخن پایانی

گنج نامه شهرهمدان مجموعه‌ای بی‌نظیر از تاریخ، طبیعت و هیجان است که در دامنه کوه الوند و در نزدیکی شهر همدان قرار دارد. این دهکده توریستی، با جاذبه‌های متنوعی مانند کتیبه‌های باستانی، آبشار گنجنامه، دشت میشان، تله‌کابین، سورتمه، غار آکواریوم هرساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود می‌کشاند.  سفر به این دهکده توریستی قطعاً برایتان خاطره‌انگیز خواهد. چنانچه از این دهکده بازدید داشته‌اید، خوشحال می‌شویم خاطرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذراید.

سوالات متداول درمورد گنج نامه شهر همدان

گنج نامه شهر همدان کجاست؟

در فاصله 5 کیلومتری شهر همدان و در نزدیکی کتیبه‌های قدیمی و آبشار گنجنامه.

چه امکاناتی در دهکده توریستی گنج نامه وجود دارد؟

بانجی جامپینگ، غار آکواریوم و سورتمه گنج نامه. 

جاهای دیدنی نزدیک به گنج نامه شامل چه مکان‌هایی می‌شود؟

آبشار گنج نامه، تخت نادر، کتیبه داریوش، کتیبه خشایارشا، دشت میشان، باغ های شریف، موزه دفاع مقدس و مجموع تفریحی عباس آباد

کدام فصل برای بازدید از گنج نامه مناسب است؟

فصل بهار و تابستان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
برزو ۱۴۰۲/۳/۲

گنج نامه در شب زیبایی خاصی دارد پیشنهاد من بازدید شب است اب و هوای فوق العاده ای هم دارد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲

همره عزیز رهی نو خوشحالیم که از این مکان تاریخی لذت و بهره کافی بردید و از ثبت نظرتون هم ممنون هستیم با آرزوی بهترین ها برای شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...