رَهی نو

همه چیز در مورد سرای مشیر شیراز | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۶۰ ۲۶ دی ۱۴۰۲

  خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش. انگار زیبایی‌های این شهر تمامی ندارد و هر سوی این کوی و برزن گواه از فرهنگ و تمدن کهن  شیراز دارد. سرای مشیر شیراز به‌عنوان یک اثر تاریخی داستانی از مردمان گذشته در دل خود دارد. سرای مشیر بازاری قدیمی با زیبایی خیره‌کننده خود یادآور دوران قاجار است زمانی که مردمان شیرزای برای روزمرگی خود در این سرای باشکوه به تجارت مشغول بودند. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو از زیبایی‌ها و تاریخ این سرای تو در تو برایتان خواهد گفت و شما را به ماجراجویی در اثر تاریخی زیبا و منحصربه‌فرد دعوت می‌کند. سرای مشیر یا سرای گلشن شیراز به‌عنوان یک بازار کمتر شناخته‌شده با معماری جذاب و شگفت‌انگیز خود، شما به دل تاریخ قاجار وسط مبادلات مردم آن زمان می‌برد.

معرفی سرای مشیر شیراز

بازار تاریخی، به بازاری گفته می‌شود که قدمت آن بیش از صدسال باشد. بازارهای تاریخی، معمولاً دارای معماری زیبا و منحصربه‌فردی هستند و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شناخته می‌شوند. سراها، در بازارهای تاریخی، نقش مهمی ایفا می‌کرده‌اند. این سراها، به‌عنوان مکانی برای تجمع بازرگانان، تجار و سایر افراد فعال در بازار، عمل می‌کرده‌اند.
همچنین بعضی از سراها، به‌عنوان مکانی برای انجام فعالیت‌های اداری و مسکونی، مورداستفاده قرار می‌گرفته‌اند. اکثر شهرهای ایران بازار تاریخی دارند. سراهای بازارهای تاریخی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این سراها، معمولاً دارای معماری ایرانی-اسلامی هستند و از عناصر زیبایی‌شناختی مختلفی، مانند کاشی‌کاری، گچ‌بری و مقرنس‌کاری بهره می‌برند.
به برخی از سراهایی معروف بازارهای تاریخی ایران مثل سرای امیر چخماق یزد، سرای امین‌الدوله اصفهان، سرای وزیر قزوین، سرای کاشانی‌ها اراک و سرای چهل‌ستون شیراز می‌توان اشاره کرد. سرای مشیر در جنوب شرقی بازار وکیل و در مجاورت خروجی آن قرار دارد. از سمت جنوب، این بازار به اردو بازار متصل می‌شود.
به دلیل نزدیکی آن به بازار وکیل و شباهت‌های معماری، ممکن است این دو بازار با هم اشتباه گرفته شوند. سرای مشیر، یک بنای هشتی دارد که بازار مشیر را به بازار نو مشیر متصل می‌کند. این سرای تاریخی درگذشته محلی برای کسب‌و‌کار مردم بود. اکنون این سرای باشکوه به یک جاذبه گردشگری تبدیل‌شده که با معماری چشم‌نواز خود، دیدگان مخاطبان خود را به زیبایی دعوت می‌کند.
این سرای دوطبقه با استفاده از آجر، گچ و کاشی ساخته شده و با مقرنس‌های ظریف، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و گچ‌بری‌های خیره‌کننده توسط معماران قاجاری آراسته‌شده است. صحن بزرگ و حوض آبی‌رنگ آن پر از حجره‌هایی است که هنر دست مردمان این خطه را برای دوستداران هنر عرضه می‌کنند.

سرای-مشیر-شیراز

سرای مشیر شیراز کجاست؟

سرای مشیر شیراز، در ضلع جنوب شرقی بازار وکیل شیراز، در مجاورت درب خروجی این بازار، قرار دارد. این سرای زیبا، در تقاطع خیابان لطفعلی‌خان زند و خیابان طالقانی واقع‌شده است.

مسیر دسترسی به سرای مشیر شیراز

برای دسترسی به سرای مشیر شیراز، می‌توانید از طریق اتوبوس‌های شهری، مترو و تاکسی به خیابان لطفعلی‌خان زند بروید و از آنجا، به سرای مشیر برسید

 تاریخچه سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز، در سال 1288 هجری شمسی، به دستور ابوالحسن خان مشیرالملک، وزیر وقت فارس در زمان محمدشاه و ناصرالدین‌شاه، ساخته شد. این سرای زیبا، به‌عنوان محل اقامت ابوالحسن خان مشیرالملک و خانواده‌اش ساخته شد.
ابوالحسن خان مشیرالملک علاوه بر سرای مشیر چندین مسجد، آب‌انبار، حمام، کاروانسرا و تیمچه ساخت. همچنین دژ برازجان در بوشهر به دستور او ساخته شد. وقف نامه سرای گلشن، سندی تاریخی است که بر سردر ورودی اصلی این سرا نصب‌شده و نشان می‌دهد که این سرا  به دستور ابوالحسن خان، وقف امام محمدباقر (ع) شده است.
 سرای مشیر شیراز، در طول تاریخ، دستخوش تغییراتی شده است. در دوره پهلوی، این سرای زیبا، به‌عنوان موزه مورداستفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۳۴۸، این سرای زیبا، بازسازی و مرمت شد و به‌عنوان محلی برای نمایش هنرهای دستی و محلی فارس، در نظر گرفته شد. در همان سال حوضچه سرا به چایخانه تبدیل شد.
اکنون سازمان اوقاف متولی این بنای تاریخی، حجره‌های آن را به شکل سرقفلی به مالکان فعلی واگذار کرده و ماهیانه از آن‌ها اجاره دریافت می‌کند. این بازار، امروزه یکی از مهم‌ترین مراکز عرضه صنایع‌دستی در شیراز است که در تاریخ ۲۸/۵/۱۳۴۷، با شماره ۴۲۴، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 معماری سرای مشیر شیراز 

همان‌طور که گفته شد سرای مشیر معماری مشابه با بازار وکیل دارد. حیاط سرای مشیر، باوجود حوضی در وسط حیاط و درختان زیبای نارنج، زیبایی و منحصربه‌فردی خاصی به این بازار بخشیده است. این حیاط در وسط یک بنای هشتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرای مشیر است که آن را از بازار وکیل متمایز می‌کند. هشتی، بازار را به دو بخش تقسیم می‌کند. بخش غربی به سرای مشیر و بخش جنوبی به اردو بازار منتهی می‌شود.
اردو بازار، بازاری است که در جهت جنوب شرقی، از جنوب بازار وکیل آغاز می‌شود و مسیری پرپیچ‌وخم دارد. سقف این بازار، از حلبی و طاق‌های چوبی ساخته‌شده است. آثار سوختگی در بخش‌های مختلف آن، نشان از آتش‌سوزی‌های گذشته دارد.
حیاط هشتی، با ورودی چوبی بزرگی روبرو است که بازار مشیر را به بازار نو مشیر متصل می‌کند. این هشتی، سقفی مرتفع دارد که بر فراز آن، گنبدی با قوس کم و نسبتاً بزرگ قرار دارد. روی این گنبد نیز، بادگیر چندوجهی زیبایی دیده می‌شود.
کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و ظریف، طاق‌های چوبی و شیشه‌های رنگی، بازار را به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی-اسلامی معرفی می‌کنند. حوض وسط بازار نیز از هنر و ذوق هنرمندان ایرانی بی‌بهره نمانده است و با کاشی‌کاری‌ها و مقرنس‌کاری‌های منحصربه‌فرد خود، چشم‌اندازی زیبا و چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد.
سنگ وقف‌نامه‌ای متعلق به رمضان سال ۱۲۸۸ هجری قمری، در بالای سر درب ورودی اصلی سرای مشیر قرار دارد. سردر ورودی سرا، با هنر مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری، جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز به خود گرفته و سقف دالان هشتی آن نیز، با کاشی‌کاری‌های معرق، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.
حجره‌های سرای مشیر، در چهار ضلع محوطه و در دوطبقه ساخته‌شده‌اند. کلیه سقف‌های این بنا، بدون استفاده از چوب و به شکل طاق ضربی ساخته‌شده‌اند. این ویژگی، سرای گلشن را به بنای شاخصی در معماری ایرانی تبدیل کرده است.
سردر ورودی ضلع جنوبی بازار، با هنر کاشی‌کاری هنرمندان ایرانی، جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز به خود گرفته است. در این سردر، کتیبه‌ای با مضمون  «موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل‌الملک» در سال ۱۳۷۱ هجری حک‌شده است که افتتاح بازار نو مشیر را نشان می‌دهد.

معماری-سرای-مشیر-شیراز

خرید سوغات و صنایع‌دستی سرای مشیر 

بازار مشیر، یکی از بهترین مراکز خرید شیراز برای خرید صنایع‌دستی و سوغات این شهر به‌حساب می‌آید. در حجره‌های قدیمی و باصفای این بازار، انواع صنایع‌دستی شیراز به‌وفور یافت می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین این صنایع‌دستی می‌توان به خاتم‌کاری، منبت‌کاری، قلم‌زنی، میناکاری، فرش‌های نمدی، قالی، قالیچه و تابلو فرش اشاره کرد.
در گشت‌وگذار در بازار مشیر، هنرمندان خوش‌ذوقی را خواهید دید که در حجره‌های خود مشغول تولید صنایع‌دستی هستند. این هنرمندان، محصولات خود را با عشق و ظرافت فراوان می‌سازند و دیدن آن‌ها، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

 جاذبه‌های دیدنی اطراف سرای مشیر

ازآنجایی‌که سرای تاریخی مشیر در بافت مرکزی شیراز قرار دارد دسترسی شما را به سایر اماکن دیدنی نزدیک می‌کند. شما با کمی پیاده‌روی می‌توانید از سرای گلشن، خود را به بازار وکیل، حمام وکیل، کاروانسرای فیل، حرم شاه‌چراغ (ع)، موزه پارس و ارگ کریم‌خانی برسانید.
همچنین به‌وسیله مترو، اتوبوس، تاکسی یا خودروی شخصی می‌توانید از سایر جاهای دیدنی شیراز مثل آرامگاه حافظ و سعدی، باغ ارم، مسجد نصیرالملک، باغ دلگشا، مسجد نو، باغ قوام نارنجستان، عمارت شاپوری و غیره دیدن کنید.

 هتل‌های نزدیک به سرای مشیر 

شهر تاریخی شیراز در کوچه و پس‌کوچه‌های خود داستان‌های مختلفی از تاریخ و فرهنگ مردم مهمان‌نواز و خوش‌سخن این سرزمین خوش‌رنگ دارد. شما می‌توانید پس از گردش در سرای مشیر شیراز و تماشای این بنای قاجاری سوغات و صنایع‌دستی این شهر را خریداری کنید و یکی از هتل‌های نزدیک را برای اقامت خود انتخاب کنید.
هتل چمران شیراز یکی از مرتفع‌ترین هتل‌های این شهر بزرگ است که در منطقه زیبای قصرالدشت قرار دارد. اقامت در این هتل پنج ستاره شما را مهمان چشم‌اندازی زیبا از باغ‌های شیراز می‌کند. هتل بزرگ چمران در سال 1389 شروع به فعالیت کرد که در یک ساختمان 30 طبقه با 250 واحد اقامتی خدماتی در سطح هتلداری جهانی ارائه می‌دهد.
شما پس از هیاهوی بازار زنده شیراز می‌توانید در این هتل فضایی آرام با آب‌وهوایی عالی داشته باشید. همچنین شما با پیاده‌روی در بلوار چمران با شب‌زنده‌داری‌ها و خوش‌گذرانی‌های شبانه مرم شیراز بیشتر آشنا می‌شوید. هتل لوکس چمران شیراز با امکاناتی چون استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، گیم نت، لاندری، ترانسفر، آرایشگاه، آتلیه، خودپرداز، اینترنت و غیره لحظاتی خوش را برای مهمانان خود رقم می‌زند.
رستوران پانارومای هتل در طبقه بیست و چهارم هتل قرار دارد و شما را به‌صرف غذاهای لذیذ ایرانی و فرنگی دعوت می‌کند در حالی که شهر شیراز زیر پای شما قرار دارد. رستوران شاندیز در فضای باغ رستوران در محیطی متفاوت به میزبانی شما می‌پردازد. در رستوران دیگ تو دیگ هتل می‌توانید طعم غذاهای سنتی و محلی شیرازی را در یک فضای سنتی تجربه کنید.
هتل رستوران ایتالیایی هم دارد که یکی از بهترین پیتزاها و لازانیاهای خوشمزه عمرتان را می‌توانید آنجا میل کنید. زیبایی‌های شیراز آن‌قدر گسترده است که تماشای آن ممکن است روزها به طول بیانجامد. پس یک اقامت خوش می‌تواند سفر به شیراز را لذت‌بخش کند.

هتل-چمران-شیراز

کلام پایانی

سرای مشیر شیراز، همچون یک نقشه زیبا از هنر و تاریخ ایران، بازویی از فرهنگ و تمدن این سرزمین به‌حساب می‌آید. از زیبایی معماری تا جزئیات دقیق نقوش و تزئینات، هرکدام نقطه‌ای از هنر و ذوق ارزشمند این سرزمین را یادآوری می‌کند. سرای مشیر، در مرکز شهر شیراز و بافت تاریخی واقع‌شده که به‌عنوان یک جاذبه گردشگری، مکانی عالی برای خرید سوغات و صنایع‌دستی این شهر به شمار می‌آید.

سؤالات متداول در مورد  سرای مشیر شیراز

سبک معماری سرای مشیر چیست؟

سرای مشیر از سبک معماری قاجاری با زیبایی‌های خاص این دوره بهره‌مند است و جزئیات زینتی و  هنری زیادی در ساختار خود دارد.

سرای مشیر شیراز کجاست؟

سرای مشیر در مرکز شهر شیراز، در خیابان لطفعلی‌خان زند واقع‌شده است. این بنا، در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های گردشگری محبوب شیراز مانند بازار وکیل، حمام وکیل و کاروانسرای فیل قرار دارد.

ساعت بازدید از سرای مشیر چگونه است؟

مغازه‌های سرای مشیر از حدود ۹ صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند و معمولاً تا ساعت ۹ شب باز هستند. روزهای جمعه و تعطیلات رسمی این بازار فعالیت ندارد. 

فاصله هتل چمران شیراز تا سرای مشیر چقدر است؟

با اقامت در هتل چمران می‌توانید با طی مسافتی 7 کیلومتری در 10 دقیقه با خودرو به بازار مشیر برسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...