رَهی نو

بازار وکیل

تعداد بازدید: ۱۴۹۷۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

اگر شما هم یک گردشگر عاشق خرید هستید، قطعا قلب‌تان در بازارهای تاریخی و قدیمی به تپش می‌افتد. می‌خواهیم به شهر شاعران و عاشقان سفر کنیم و سری به بازار وکیل بزنیم. بازاری که علاوه بر این که یک مرکز تجاری برای خرید سوغاتی و بسیاری از وسایل دیگر محسوب می‌شود، جزو یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. با هم چرخی در داخل بازار تاریخی وکیل بزنیم.

 

آشنایی با بازار وکیل شیراز

این بازار دارای راسته‌های مختلفی است. علاوه بر اینکه هر چه می‌خواهید، در اینجا پیدا می‌کنید، جلوه‌های تاریخی و معماری بازار هم روح‌تان را نوازش می‌کند. این بازار، از اثرات به جای مانده کریم خان زند است و در تیر 1351 به ثبت آثار ملی شیراز درآمده است. بارها نام مجموعه وکیل به گوش‌تان خورده است. بازار وکیل هم بخشی از مجموعه وکیل بوده که شامل مسجد وکیل، حمام وکیل و آب انبار وکیل است.

 

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز کجاست؟

برای دسترسی به بازار وکیل از 5 ورودی مختلف می‌توانید استفاده کنید. ورودی‌ها در خیابان‌های لطفعلی خان، طالقانی و خیابان زند قرار گرفته است. اما ورودی اصلی که شما را به راستای شمالی- جنوبی می‌رساند در خیابان زند و ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد. اگر ترجیح می‌دهید درگیر ترافیک‌ و پیدا کردن جای پارک نشوید، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده‌ کنید. ایستگاه اتوبوس میدان شهدا در فاصله کمی از بازار قرار گرفته که با کمی پیاده‌روی شما را به بازار می‌رساند. اگر از مترو استفاده می‌کنید در ایستگاه زندیه پیدا شده و با حدود ده دقیقه پیاده روی به بازار خواهید رسید.
 

آشنایی با بازار وکیل شیراز

 

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید، به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید.

بخش‌های مختلف بازار وکیل شیراز

بازار وکیل همانند همه بازارهای قدیمی، از چند راسته و بازار تشکیل شده است. بازارهایی همچون بازار بزازان، بازار خیاطان، بازار کلاهدوزان، سراج‌ها، بلورفروشان، شمشیرگرها. در دل بازار که قدم می‌زنید، سه بخش مختلف را می‌بینید که یکی همان گذرگاه عبوری شما است، و دوتای دیگر حریم مغازه و فضای مغازه است. سکوهایی که در مقابل حجره‌های بازار می‌بینید دارای طرح‌های ترنج بوده که قدیم به عنوان پیشخوان از آن استفاده می‌شد و امروز در ورودی هر حجره به عنوان محلی برای نشستن فروشنده و مشتری استفاده می‌شود. بازار از دو راسته شمالی- جنوبی و شرقی- غربی تشکیل شده است که در میانه بازار با ساختار صلیبی مانند قرار گرفتند. در راستای شمالی، بازار نو و راسته شمالی قرار دارد که دارای مغازه‌های ترمه و کلاه دوزی است. این بخش از دروازه اصفهان تا چهار سوق ادامه دارد.

 

به چهار سوق که می‌رسید تقاطع دو راسته اصلی را می‌بینید که با گوشواره، طاق و کنج‌های حکاکی شده و ترنج کاری شده، معماری چشم‌نوازی برای عکاسی بوجود آورده است که زیبایی آن گردشگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در قدیم در مرکز این چهارسوق، حوض مرمری قرار داشت که امروزه از آن حوض تنها آبراهی از جنس آجر و ساروج باقی مانده است.

 

راسته جنوبی که به راسته بزازان معروف است به سرای مشیر می‌رسد. اینجا شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین بخش بازار است که می‌توانید پارچه‌های مختلفی را با قیمت مناسب خریداری کنید. در سرای مشیر حجره‌هایی با درهای چوبی از جنس ساج می‌بینید که با طرح‌های منبت کاری شده، هنر معماری قاجار را به تصویر کشیده است.

 

یک حوض بزرگ هشت ضلعی در وسط سرای مشیر قرار گرفته که ترکیب آن با درختان نارنج اطراف آن، شما را برای چند لحظه هم که شده، سر جایتان میخکوب کرده تا از زیبایی این معماری لذت ببرید. اگر به دنبال خرید صنایع دستی زیبای ایرانی هستید، در سرای مشیر می‌توانید حکاکی، خاتم سازی، معرق، قلم زنی روی مس و برنج و یا سنگ‌های قیمتی را ببینید. اگر به دنبال خرید قالی و فرش دستباف هستید یا از عطاری، چیزی می‌خواهید، راستای غربی شما را برای خریدتان راهنمایی خواهد کرد.

 

به سقف که نگاه کنید، می‌بینید روزنه‌هایی برای عبور نور روی آن تعبیه شده که در عین حال از ورود بیش از اندازه باران به داخل بازار جلوگیری می‌کند. طاق‌های بلندی که در ارتفاع 10 متری از سطح زمین قرار گرفتند، تهویه مطبوع بازار را فراهم کرده است.

 

بخش های مختلف بازار وکیل شیراز

 

دیدنی‌های اطراف بازار وکیل شیراز

از جمله جاهای دیدنی شیراز ، مجموعه وکیل است. می‌توانید در حین گشت و گذار در بازار وکیل سری به حمام وکیل شیراز و مسجد بزنید. کاروانسرای فیل هم در همین محدوده بازار قرار دارد. پس از آن برای تکمیل بازدیدهای روزانه‌تان می‌توانید به ارگ کریمخانی که در فاصله 650متری از بازار قرار دارد، دیدن کنید.

 

بازار وکیل یکی از مکان‌های دیدنی است که ارزش ساعت‌ها گشتن و چرخیدن در آن را دارد. هر زمان که خسته شدید، می‌توانید در کافه بازار استراحت کرده و خودتان را به یک نوشیدنی دلچسب دعوت کنید. انواع کالا از ادویه تا فرش و مس در این بازار یافت می‌شود. تجربه بازدید از بازار برایتان تجربه دلچسبی رقم خواهد زد که در برنامه‌های بعدی سفرتان به شیراز برای خرید سوغاتی و وسایل مورد نیازتان دوباره به آن سر می‌زنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...