رَهی نو

دشت ارژن شیراز مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی

تعداد بازدید: ۳۰۶ ۲۰ دی ۱۴۰۲

اگر از تخت جمشید دیدن کرده باشید در کتیبه‌ها نقش‌هایی از شیر، گوزن و آهوی ایرانی را می‌یابید که تصاویری از شکار پادشاهان هخامنشی در دشت ارژن شیراز را به نمایش می‌گذارد. تماشای سرزمینی که از درختان بلوط پوشیده شده و چشم‌اندازی از نرگس‌زارهای پهناور دارد برای شروع یک ماجراجویی شگفت‌انگیز کافی است.
سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با معرفی یکی از موهبت‌های طبیعی فارس شما را دعوت می‌کند تا سفری در شکارگاه پادشاهان کهن ایرانی داشته باشید. دیدنی‌ها و مکان‌های گردشگری حوالی شیراز جذابیت‌های منحصر‌به‌فردی به‌حساب می‌آیند که نباید به‌راحتی از بازدید آن‌ها گذشت. تماشای تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، دشت ارژن شیراز و آبشار مارگون نه‌تنها لذت‌بخش است بلکه تجربه‌ای از اقلیم متنوع فارس به یادگار می‌گذارد.
وقتی اسم شیراز می‌آید هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی در ذهنتان تداعی می‌شود. جاذبه‌هایی از آرامگاه حافظ و سعدی گرفته تا باغ‌های آباد ارم و دلگشا همگی برای کسانی که به شیراز سفرکرده‌اند یادآور زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر هستند.
در مسیری آن‌طرف‌تر از شیراز در نزدیکی‌های کازرون منطقه‌ای بکر با دشت‌های پهناور و زیبا قرار دارد که روزگارانی محل بزم و شادی شاهان ایرانی به‌حساب می‌آمد. دشت ارژن فرصتی دیدنی از طبیعت زیبای فارس است که با آشنایی کامل از آن می‌توانید گردشگری شیرین برای خود رقم بزنید.

معرفی دشت ارژن شیراز

دشت ارژن به‌عنوان یک دهکده توریستی محبوب علاوه بر گردشگران، شیراز‌ی‌های بسیاری را برای سپری کردن لحظات خوش در آغوش خود می‌گیرد. دشت ارژن یکی از بهترین دشت‌های ایران در دل کوه‌های زاگرس جنوبی قرار دارد که آب‌وهوای عالی و طبیعتی خوش‌رنگش دل هر بیننده‌ای را می‌برد.
این طبیعت بکر یکی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های استان فارس به‌حساب می‌آید که در داستان‌های‌ کهن نقش مهمی در دل تاریخ داشته است. همچنین در نزدیکی این دشت بهشتی آثار تاریخی مختلفی وجود دارد که سفر شما را علاوه بر طبیعت‌گردی به سفری در دل تاریخ تبدیل می‌کند.
این دشت باستانی به‌عنوان فرزند زاگرس در دل خود دشت‌هایی پر از لاله‌های واژگون و نرگس‌های زیبا جای‌داده است که فضایی رؤیایی را برای شما ثبت می‌کند. دریاچه، آبشار، بافت قدیمی روستا، کوچه‌باغ‌ها، خانه‌های گلی، بازارچه‌های محلی و زندگی عشایری از جاذبه‌های این منطقه است که آن را به محیطی منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند.

 

معرفی-دشت-ارژن-شیراز

دشت ارژن کجاست؟

دشت تاریخی ارژن آن طرف‌تر از شیراز در مسیر شهر کازرون قرار دارد. فاصله دشت تا شیراز 60 کیلومتر و با کازرون 20 کیلومتر است. از سمت شیراز با رانندگی به سمت جنوب، از حسین‌آباد، خیرآباد و خان زنیان عبور می‌کنید و به قطعه‌ای بهشت به نام روستای ارژن می‌رسید.
این دشت با مساحت تقریبی ۹۰ کیلومترمربع، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مناطق گردشگری در فارس به‌حساب می‌آید که در روستای ارژن واقع‌شده است. ارژن در ارتفاعات زاگرس جنوبی با پوشش گیاهی خاص و زیستگاه حیوانات مختلف قرار دارد که به‌وسیله خودروی شخصی یا اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین‌شهری می‌توانید خود را به این منطقه برسانید.

پیشینه دشت ارژن شیراز

دشت پهناور ارژن را همان‌طور که گفته شد می‌توانید در کتیبه‌های تخت جمشید و نقش‌هایی از شیر، گوزن و آهو ایرانی بیابید. این دشت اقامتگاهی برای شکار شاهان هخامنشی بوده که با آب‌و‌هوای خوش، اقلیمی مطلوب برای زیست جانوران مختلف به‌حساب می‌آمده است.
دشت ارژن را ارجن یا ارزن می‌نامند که تا چند سال گذشته بخشی از شهر کازرون بود ولی اکنون به‌عنوان عضوی از شهر شیراز قرار دارد. شاعران بزرگ ایرانی چون فردوسی و قاآنی در شعرهای خود به درختچه‌های بادام این دشت اشاره‌کرده‌اند که چوب آن کمان و از بادام تلخ آن دارو می‌ساختند.
در متون ادبیات کلاسیک فارسی از دشت ارژن  به‌عنوان یکی از زیباترین و پربرکت‌ترین مناطق ایران یادشده است. مرغزاری در کنار روستای ارژن که زیستگاه شیران ایرانی به‌حساب می‌آمد. اما متأسفانه در سال‌های نه‌چندان دور به دلیل شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه این موجود بی‌نظیر، باعث شده که در حال حاضر اثری از شیر ارژن در منطقه نباشد. در دوران ساسانی، دشت ارژن یکی از مناطق مهم نظامی و سیاسی ایران بود. در این دوران، دژهای متعددی در اطراف دشت ارژن ساخته شد تا از آن در برابر حملات دشمنان محافظت شود.

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

پوشش گیاهی دشت ارژن شیراز به دلیل قرارگیری در ارتفاعات و آب‌وهوای متفاوت، بسیار متنوع است. در بلندترین ارتفاعات دشت، درختان سرو کوهی به‌صورت پراکنده روییده‌اند. در ارتفاعات پایین‌تر، جنگل‌های بلوط گسترده شده است. در دشت‌های اطراف تالاب پریشان، گونه‌های مختلف گون، گل‌گاوزبان و انواع گیاهان علفی قرار دارند.
درختان بلوط، زالزالک، داغداغان، گل‌های نرگس، بابونه و لاله‌های واژگون از بارندگی‌هایی که در کوه‌های زاگرس روی می‌دهد، سیراب می‌شوند. همچنین آب‌وهوایی خوش و پوشش گیاهی متنوع دشت ارژن را به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در سال 1353 از سمت سازمان‌های بین‌المللی قرار داد.
در حال حاضر حیوانات و جانوران مختلفی همچون گوزن زرد، پرندگان گوناگون، خرگوش، مار و غیره در این منطقه زندگی می‌کنند. با گردش در دشت متوجه می‌شوید خبری از شیر و آهوی ایرانی نیست و حتی نسل گوزن‌ها به خاطر آزادسازی یک قلاده گوزن زرد از میان کتل و زادوولد آن‌ ماندگار شده است. در این دشت پهناور بز، کل و پلنگ هم زندگی می‌کنند که در منطقه حفاظت‌شده قرار دارند تا از شکار انسان‌ها به دور بمانند.

پوشش-گیاهی-و-جانوری-دشت-ارژن

جاهای دیدنی دشت ارژن

کوه‌های زاگرس آن‌قدر بخشنده‌اند که علاوه بر درختان و علفزار‌های سرسبز، دریاچه و آبشاری خلق کرده‌اند که بر زیبای منطقه افزوده‌اند. همچنین آثار باستانی و کتیبه‌های تاریخی که در شمال غرب دشت قرار دارند می‌تواند مخاطبان بسیاری را جذب کنند.

 دریاچه ارژن

در نزدیکی دشت، دریاچه‌ای به نام ارژن وجود دارد که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های استان فارس مساحتی حدود دو هزار هکتار را پوشش می‌دهد. آب دریاچه ارژن شیرین است که از رودها و چشمه‌سارهای اطراف نشئت می‌گیرد. این دریاچه زیستگاه انواع پرندگان مهاجر و بومی چون اردک، غاز، مرغابی، قو، کبک، تیهو و غیره محسوب می‌شود.
همسایگی دریاچه با کوه‌ها، گل‌های شقایق وحشی و بوته‌های زالزالک و درختان سر به فلک کشیده فضایی رؤیایی خلق می‌کنند. فرار از شلوغی‌های شهر و اقامت در فضایی که نسیمی خنک را سمت دریاچه بر گونه‌هایتان می‌نوازد و عطری خوش از طبیعت را مهمانتان می‌کند، می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش از طبیعت‌گردی باشد.

آبشار چرونیز

آبشاری که از صخره‌های کوه‌های بلند سرازیر می‌شود چشمان شما را به تماشای چشم‌اندازی بی‌نظیر دعوت می‌کند. آبشار چرونیز از کوه‌های کوهمره سرچشمه می‌گیرد که در امتداد رود دالکی است. این آبشار باشکوه ارتفاعی حدود 15 متر دارد.
در فصل زمستان، آب آبشار به دلیل سرمای هوا یخ می‌زند و منظره‌ای زیبا و دیدنی ایجاد می‌کند. در این فصل، آبشار چرونیز به نام آبشار یخی نیز شناخته می‌شود. در اطراف آبشار چرونیز، جنگل‌های بلوط گسترده شده است. این جنگل‌ها مناظر زیبایی را ایجاد کرده‌اند و مکان مناسبی برای پیاده‌روی و کمپینگ هستند. بهترین زمان برای بازدید از آبشار چرونیز فصل بهار و تابستان است. در این زمان‌ها، آب‌وهوا معتدل و دلپذیر است و می‌توانید از طبیعت زیبا و مناظر دیدنی آبشار لذت ببرید.

 بازارچه‌های محلی

بازارچه‌های محلی هر منطقه یکی از نقاطی است که برای گردشگران جذابیت دارد. در بازارچه محلی ارژن می‌توانید لبنیات تازه، ترشیجات، خوراکی‌های خانگی لذیذ، شیرینی‌های متنوع و صنایع‌دستی محلی بیابید.

بهترین زمان بازدید از دشت ارژن

بهترین زمان بازدید از دشت ارژن شیراز فصل بهار و تابستان به‌حساب می‌آید. در این زمان‌ها، آب‌وهوا معتدل و دلپذیر است و می‌توانید از طبیعت زیبا و مناظر دیدنی دشت لذت ببرید. در اواخر بهار و تابستان می‌توانید به تماشای کوچ قشلاقی عشایر بنشینید و با سبک زندگی آن‌ها از نزدیک آشنا شوید. در تابستان بااینکه هوا گرم است خنکایی مطبوع از دریاچه به سمت شما خواهد آمد.
اگر قصد دارید از حیوانات وحشی دشت ارژن دیدن کنید، فصل پاییز نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در این فصل، حیوانات وحشی برای زمستان آماده می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را در حال چرا و بازی ببینید. فصل زمستان نیز می‌تواند برای بازدید از دشت ارژن جذاب باشد. در این فصل، آبشار ارژن یخ می‌زند و منظره‌ای زیبا و دیدنی ایجاد می‌کند.

 جاهای دیدنی اطراف دشت ارژن

سفر به شیراز شهری با اقلیمی متنوع سراسر لطف و زیبایی است. گشت‌وگذار در دشت ارژن کوتاه نخواهد بود زیرا در اطراف خود تفرجگاه‌ها و مناطق تاریخی دارد که از دیدن آن‌ها نباید غافل شد.

 دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه به‌حساب می‌آید که در بخش جره و بالا ده شهرستان کازرون قرار دارد. این دریاچه به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز شناخته می‌شود که از چشمه‌ها و قنات‌های اطراف سیراب می‌شود.
دریاچه زیبای پریشان علاوه بر اینکه زیستگاه انواع پرندگان مهاجر و بومی محسوب می‌شود، جنگل‌های گسترده بلوط را در اطراف خود دارد. دریاچه پریشان در 60 کیلومتر دشت ارژن قرار دارد که با گذشتن از جاده‌ای پرپیچ‌وخم به آن می‌رسید. داخل دریاچه ماهی‌های چون ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مارماهی، کپور، ماهی فیتوفالک و آمور زندگی می‌کنند.

دریاچه-پریشان

شهر باستانی بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی ایران است که در 15 کیلومتری شهرستان کازرون در استان فارس قرار دارد. این شهر در دوران ساسانی ساخته‌شده است و به‌عنوان پایتخت زمستانی پادشاهان ساسانی مورداستفاده قرار می‌گرفت.
بیشاپور در سال 266 میلادی و به دستور شاپور اول ساخته شد. علت مهم بودن این شهر در تاریخ را می‌توان قرار گرفتن آن در کنار رودخانه شاپور دانست. کتیبه‌ها و نقوش روی صخره‌ها و سنگ‌ها درباره گذشتگان اطلاعات باارزشی را به ما می‌دهند و همچنین ما را با معماری و تمدن شهری آن زمان آشنا می‌کند. از آثار تاریخی ارزشمند این شهر کهن می‌توان به معبد آناهیتا، کتیبه‌ها و حجاری‌های شگفت‌انگیز پیروزی‌ها و تاج‌گذاری پادشاهان ساسانی، جایگاه نذورات، تالار تشریفات و ایوان موزاییک اشاره کرد.

 چادر‌های عشایر

دشت پهناور ارژن یکی از مهم‌ترین مناطق عشایری ایران به‌حساب می‌آید. در فصل ییلاق، عشایر ایل قشقایی از مناطق گرمسیری جنوب ایران به این دشت کوچ می‌کنند. چادرهای عشایری در دشت ارژن یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. این چادرها معمولاً از موی بز ساخته می‌شوند و دارای طرح و رنگ‌های سنتی هستند.
عشایر در چادرهای خود زندگی می‌کنند و دام‌های خود را نیز در این دشت می‌چرانند. آن‌ها با تولید صنایع‌دستی و ارائه خدمات گردشگری، به اقتصاد منطقه کمک می‌کنند. چادرهای عشایری در دشت ارژن، نمادی از فرهنگ و سنت‌های عشایری ایران هستند. این چادرها، بخشی از زیبایی‌های طبیعی این دشت را نیز تشکیل می‌دهند.

 دشت برم

دشت برم یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز در جاده جدید کازرون قرار دارد که به دلیل طبیعت زیبا، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و آثار تاریخی و طبیعی خود، موردتوجه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان قرار می‌گیرد. جنگل‌های انبوه بلوط، درختان بادام‌کوهی، کیالک، زبان گنجشک و غیره پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می‌دهند که فصل بهار به همراه گل‌های شقایق بسیار تماشایی هستند. این دشت زیستگاه حیواناتی چون گوزن زرد ایرانی، پلنگ، خرس، کبک، تیهو، سنجاب و غیره هستند که به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده دشت بلوط ایران شناخته می‌شود. میراث تاریخی جذابی که در این دشت قرار دارد کاروانسرای میان کتل است که تنها کاروانسرای سنگی ایران به‌حساب می‌آید.

غار شاپور

 غار شاپور یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ایران در 30 کیلومتری شمال کازرون محل دفن شاپور اول، پادشاه ساسانی است. غار تاریخی شاپور در سال ۲۶۶ میلادی و به دستور شاپور اول، پادشاه ساسانی ساخته شد. این غار در کنار رودخانه شاپور قرار دارد.
موقعیت جغرافیایی مناسب غار آن را به‌سرعت به یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی و سیاسی ایران تبدیل کرد. این غار دوطبقه دارد که طبقه اول محل دفن شاپور اول و طبقه دوم محل برگزاری مراسم مذهبی و سیاسی بوده است.
در دهانه غار، مجسمه شاپور اول قرار دارد. این مجسمه از یک ستون غول‌پیکر تراشیده شده و بیش از ۷ متر ارتفاع دارد. غار شاپور در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

غار-شاپور

آبشار چراب

آبشار چراب یکی از زیباترین آبشارهای ایران در نزدیکی دشت ارژن با ارتفاع 50 متر قرار دارد که به‌عنوان مکانی برای کمپینگ و پیک‌نیک خانوادگی به شمار می‌آید. آبشار چراب از چشمه‌های کوهستانی منطقه سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از میان صخره‌های بلند عبور می‌کند. این آبشار در فصل بهار و تابستان پرآب‌تر است و منظره‌ای زیبا و دیدنی ایجاد می‌کند. آب‌وهوای مطبوع و خنک، چشمه آب روان، درختان و سایه دلپذیر آن‌ها و نزدیکی به دشت ارژن از مزایای چراب می‌باشند.

 امکانات دشت پهناور ارژن

 پس از گشت‌و‌گذار در دشت ارژن می‌توانید به روستا سری بزنید. از خانه‌های روستایی و کوچه‌باغ‌ها دیدن کنید و با معاشرت با مردم مهمان‌نوازش با سبک زندگی مردم منطقه آشنا شوید. بازارچه‌های محلی ارژن که توسط خود مردم اداره می‌شود انواع محصولات خوراکی چون لواشک، ترشیجات، گردو، میوه، کنگر، سیر و لبنیات تازه را عرضه می‌کند.
این بازارهای محلی مکانی برای امرارمعاش مردم روستا به‌حساب می‌آید. فروشگاه‌هایی برای خرید مایحتاج در این منطقه نیز قرار دارد. همچنین در اطراف دشت رستوران‌های مختلفی قرار دارند که انواع غذاهای سنتی را سرو می‌کنند. صرف غذا در فضایی آرام‌بخش و شنیدن صدای آب لذتی است که می‌توانید در ارژن تجربه کنید.

هتل‌های نزدیک به دشت ارژن شیراز

گردش در طبیعت آن‌هم از نوع بکر می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد به شرطی که مکانی برای اقامت از قبل در نظر بگیرد تا خستگی را از جانتان بکاهد. برای یک اقامت درخور و شایسته پس از تفریح در دشت می‌توانید یکی از هتل‌های شیراز را انتخاب کنید تا خستگی راه جای خود به آرامش و لذت دهد.
هتل بزرگ شیراز یکی از بهترین هتل‌های شیراز به‌حساب می‌آید که بر فراز سلسله جبال شمال شرقی شهر قرار دارد. این هتل لوکس پس از ورودی دروازه قرآن واقع‌شده است. این هتل پنج ستاره در سال 1392 ساخته شد که در 13 طبقه 158 واحد اقامتی دارد که طبق استانداردهای بین‌المللی مجهز و چیده شده‌اند.
رزرو انواع اتاق‌های یک‌تخته، دوتخته تویین و دابل و سوئیت‌های چهارنفره در این هتل امکان‌پذیر است که امکاناتی چون یخچال، تلویزیون، سرویس ایرانی و فرنگی، ماهواره، کمد، انواع لوازم بهداشتی، سشوار، روم سرویس، اینترنت رایگان نامحدود و غیره را شامل می‌شوند.
این هتل علاوه بر دشت ارژن با دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی، ارگ کریم‌خان زند، حمام وکیل، باغ ارم، بازار وکیل، حافظیه، سعدیه، باغ عفیف‌آباد، مسجد نصیرالملک، باغ جهان‌نما و غیره فاصله کمی دارد. رستوران‌های هتل بزرگ شیراز از آن مکان‌هایی است که علاوه بر گردشگران، ساکنان شیرازی را برای صرف غذاهای خوشمزه و باکیفیت به سمت خود می‌کشاند.
رستوران گردان هتل یکی از بزرگ‌ترین رستوران گردان‌های ایران به‌حساب می‌آید که با چرخشی 360 درجه چشم‌انداز از شهر شیراز به شما هدیه می‌کند. همچنین می‌توانید در رستوران ایرانی انواع غذاهای ایرانی و محلی شیرازی را به همراه موسیقی زنده میل کنید. در رستوران دریایی هتل بزرگ امکان صرف انواع غذاهای لذیذ دریایی وجود دارد.
رستوران پانارامیک در فضایی مدرن با چشم‌اندازی عالی انواع فست فود‌ها را سرو می‌کند. رستوران ایتالیایی هم در فضای دنج و آرام شما را به‌صرف انواع پیتزا، پاستا، لازانیا و غیره دعوت می‌کند. به‌هرروی هتل بزرگ شیراز با فراهم کردن اقامتی آرام، به‌یادماندنی و فراموش‌نشدنی با بهترین شیوه مهمان‌نوازی به گرمی از مهمانان خود استقبال می‌کند.

هتل-بزرگ-شیراز

کلام پایانی

دشت ارژن، با نقشی پرقدرت در آغوش طبیعت همواره با زیبایی و ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و زیست‌محیطی خود از جاذبه‌های گردشگری استان فارس به‌حساب می‌آید. این دشت، نه‌تنها آینه‌ای است که در آن زیبایی‌های مختلف به چشم می‌خورد، بلکه خود نمادی از زیبایی زندگی محسوب می‌شود.
از سبزی‌های دشت گرفته تا سنگ‌نوشته‌های باستانی ارژن را به‌عنوان شاهکار طبیعت و انسان می‌توان در نظر گرفت. با گردش در دشت تاریخی ارژن، با تجربیاتی جدید از زندگی آشنا می‌شوید که می‌توانید قصه‌اش را برای همه تعریف کنید.

سؤالات متداول در مورد دشت ارژن شیراز

چگونه می‌توان به دشت ارژن دسترسی داشت؟

برای دسترسی به دشت زیبای ارژن، می‌توانید از مسیر شیراز به کازرون استفاده کنید. پس از طی مسافتی حدود ۶۰ کیلومتر، به روستای ارژن خواهید رسید. از این روستا می‌توانید با ماشین یا پیاده به دشت برم بروید.

هزینه بازدید از دشت پهناور ارژن چقدر است؟

هزینه بازدید از این دشت رایگان است. بااین‌حال، برای استفاده از برخی امکانات رفاهی، مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و کمپینگ، باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

فاصله کازرون تا دشت تاریخی ارژن چقدر است؟

از کازرون با طی مسیری 20 دقیقه‌ای به دشت خواهید رسید.

هتل بزرگ شیراز چه امکانات تفریحی دارد؟

هتل بزرگ شیراز امکانات تفریحی چون استخر، سونا، جکوزی، سالن بدن‌سازی، سالن بیلیارد، سالن ورزشی، اتاق بازی و پارک کودک، گیم نت و بازی‌های ویدیویی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...