رَهی نو

معرفی مسجد نو شیراز به همراه آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۸۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲

بزرگ‌ترین مسجد ایران شاهکاری است که در قلب شیراز قرار دارد. مسجد نو شیراز یا مسجد اتابکی با مسجد‌های امروزی متفاوت است و با معماری زیبای خود توجه هر نوع مخاطبی را به خود جلب می‌کند. در سفر به شیراز می‌توانید با دوران مختلف تاریخی آشنا شوید. در این شهر مسجد‌هایی باارزش تاریخی وجود دارند که گویای دوران ایران بعد اسلام هستند. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با توصیف کامل مسجد نو شما را با این اثر تاریخی آشنا می‌کند تا با یک بینش روشن به بازدید آثار باستانی بروید.
مسجد نو به مسجد جامع جدید هم شناخته می‌شود که بعد از مسجد جامع عتیق، دومین مسجد شیراز ازنظر قدمت به‌حساب ‌می‌آید. این بنای زیبا شما را با گنجینه هنر و معماری ایرانیان آشنا می‌کند. مسجد اتابکی علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی شیراز به شمار می‌آید، به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

تاریخچه مسجد نو شیراز

مسجد جامع نو شیراز یکی از زیباترین مساجد ایران در دوره اتابکان فارس است. این مسجد در سال 598 هجری قمری به ابوبکر بن سعد بن زنگی، یکی از حاکمان مقتدر و محبوب سلغری فارس، ساخته شد. در زمانی که مغول‌ها در ایران حکومت می‌کردند و به نابودی تاریخ و تمدن کشور مشغول بودند، ابوبکر با همکاری با آن‌ها توانست فارس را از هرگونه گزند و آسیب حفظ کند.
نقل است که ابوبکر در زمان بیماری سخت فرزندش، نذر کرد که در صورت بهبودی او، خانه خود را ویران کند و به‌جای آن مسجد بسازد. پس از بهبودی فرزندش، او نذر خود را به‌جای آورد و مسجد نو را در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع ساخت. ابوبکر در زمان حکومت خود خدمات بسیاری به مردم کرد و به شعر و ادبیات بسیار علاقه‌مند بود. او با عارفان و ادبا به‌خوبی رفتار می‌کرد که همین موضوع دلیلی بود که سعدی در گلستان به مدح و ستایش او بپردازد.

تاریخچه-مسجد-نو-شیراز

بازسازی مسجد زیبای اتابکی

ساخت مسجد نو که شهرت جهانی دارد از سال ۵۹۸ هجری قمری تا سال ۶۱۵ هجری قمری  طول کشید. این مسجد در فضایی با درختان تنومند و جوی آب علاوه بر اینکه محلی برای عبادت بوده، جهت استراحت هم استفاده می‌شده است.
مسجد در دوران مختلف موردبازسازی قرار گرفت. سال ۹۹۵ هجری قمری خواجه سعدالدین شیرازی که به شاه‌نوازان معروف بود دست به بازسازی این بنای ارزشمند زد. در سال 1183 هجری قمری صادق خان برادر محبوب کریم‌خان مسجد را تجدید و تعمیر کرد. سال ۱۲۶۹ هجری قمری زلزله شدید آمد و این بنا آسیب زیادی دید.
در اثر زلزله بیشتر قسمت‌های مسجد به‌غیراز طاق بزرگ رو به مغرب و کریاس متصل به آن و شبستان پشت به قبله تخریب شدند. حاج میرزاعلی اکبر قوام الملک شیرازی برای بازسازی مسجد اقدام کرد که از سال 1271 هجری قمری تا 1273 هجری قمری به طول انجامید.
سال 1301 هجری قمری بود که شبستان معروف به مقصودیه خراب شد و فتحعلی خان فرزند علی‌اکبر قوام به تجدید و تعمیر آن پرداخت. معین الشریعه واعظ اصطهباناتی، از طرف حاجی محمدباقر بهبهانی در سال ۱۳۵۰ هجری قمری به‌صورت کلی مسجد را تعمیر کرد و سردر آن‌که کاملاً خراب‌شده بود را از نو ساخت.
در این سال‌های اخیر هم اداره میراث فرهنگی و باستان‌شناسی مرمت‌های ضروری را در مسجد انجام داده‌اند تا مانع تخریب مجدد این اثر باارزش شوند. مسجد باشکوه اتابکی در دی‌ماه سال 1310 با شماره 31 به‌عنوان آثار ملی ایران ثبت شد. این بنا به دلیل بازسازی‌های متعددی که روی آن صورت گرفته و اینکه بعد از مسجد جامع عتیق ساخته‌شده است، مسجد نو نام‌گذاری شد.

معماری مسجد نو شیراز

مسجد نو یکی از شاهکارهای معماری ایران ترکیبی از عناصر معماری ایرانی، اسلامی و عربی را در خود جای‌داده است. این مسجد ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از دیگر مساجد ایران متمایز می‌کند. صحن مسجد نو به شکل مستطیل است و در چهار طرف آن رواق‌هایی قرار دارد. از طریق این رواق‌ها می‌توان به مسجد راه پیدا کرد.
12 طاق کم ارتفاع در هر سوی رواق‌ها وجود دارد که شبستان گسترده‌ای در پشت رواق جنوبی با 24 ستون ساخته‌شده است. رواق‌ها همگی یک طبقه هستند و سقف‌های گنبدی شکل دارند. از طریق کاشی‌کاری، آجرکاری و مقرنس‌کاری این رواق‌ها را تزئین کرده‌اند.
شبستان مسجد نو محرابی دارد که با کاشی‌کاری، نقوش هندسی و خطوط تزئینی به رنگ‌های سیاه، زرد و فیروزه‌ای زینت گرفته‌اند. در میان آن لوحی با اسامی 12 امام قرار دارد که به‌طور حتم از جای دیگری به این قسمت اضافه‌شده است. در شرق شبستان بزرگ، شبستان کوچک‌تری قرار دارد که ستون‌ها و طاق‌های آن به‌وسیله سنگ و گچ ساخته‌شده‌اند.
در صحن سه حوض بزرگ قرار دارد. اطراف حیاط آن از چنار‌های بلند پوشیده شده بود که اکنون متاسفانه اثری از آن‌ها نیست. افرادی که به مسجد می‌رفتند از این فضا برای عبادت و استراحت استفاده می‌کردند. چهار ایوان زیبا در دو طرف صحن قرار دارند. سقف‌های گنبدی شکل ایوان‌های جنوبی و شمالی مسجد را با کاشی‌های رنگی تزئین کرده‌اند. ایوان‌های شرقی و غربی آن دارای سقف‌های طاقی شکل هستند که در هر طرف آن‌ها شش اتاق قرار دارد.
بر سردر و زیر طاق ایوان جنوبی کاشی‌کاری‌های قدیمی وجود دارد و در پاکار طاق آن، کتیبه‌ای قرآنی به خط ثلث نوشته‌شده است. این ایوان با ارتفاع 40 و عرض 20 متر قرینه ایوان شمالی به‌حساب می‌آید. ایوان شمالی پوششی نیم گنبد و طاق گهواره‌ای شکل دارد که در دوران معاصر با مصالح جدید موردبازسازی قرارگرفته‌اند.
در پشت این ایوان یکی از ورودی‌های مسجد قرار دارد که روی کاشی‌کاری‌هایی که به‌جامانده نام ناصرالدین‌شاه ثبت‌شده است. در دو طرف صحن مسجد نو، دو مناره آجری قرار دارد که در دوره قاجار ساخته‌شده‌اند. به‌جز این صحن دو حیاط کوچک‌تر در قسمت جنوبی مسجد قرار دارد که یکی دبستان و دیگری حیاط منجلاب است.

معماری-مسجد-نو-شیراز

آدرس مسجد نو در شیراز

مسجد زیبای اتابکی در دوره اتابکان فارس یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی ایران ‌که شاهد شکوفایی هنر و معماری ایرانی بود، ساخته شد. آدرس این مسجد در نزدیکی حرم شاه‌چراغ است که در بافت قدیمی و تاریخی شهر شیراز قرار دارد. در غرب میدان احمدی روبه روی حرم می‌توانید مسجد نو را بیابید. برای رفتن به مسجد جامع جدید، می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مترو یا خودروی شخصی استفاده کنید.
از طریق اتوبوس‌های خط 1، 2، 3 یا 6 می‌توانید به این مسجد برسید.  نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد نو ، ایستگاه مترو زندیه ورودی جنوبی است. از این ایستگاه مترو می‌توانید با تاکسی یا پیاده به این بنای تاریخی برسید. اگر از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق خیابان حضرتی یا خیابان نهم دی به مسجد تاریخی اتابکی برسید.

دیدنی‌های نزدیک مسجد جامع نو شیراز

مسجد نو، به‌عنوان یک نماد فرهنگی و مذهبی در قلب این شهر باستانی، دارای یک تاریخچه‌ی پر از سیروسفر است. از طرفی زیبایی‌های طبیعی و تاریخی شیراز بر کسی پوشیده نیست. مسجد جامع اتابکی یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر در بافت قدمی قرار دارد که این موضوع امکان بازدید از مکان‌هایی چون ارگ کریم‌خان، حمام وکیل، مقبره سعدی، آرامگاه حافظ، آرامگاه شاه‌چراغ، موزه سنگ هفت‌تنان، خانه قوام السطنه، مسجد وکیل، بازار وکیل، مسجد نصیرالملک، خانه سعادت، آرامگاه سیبویه، عمارت تاریخی منطقی نژاد و غیره را فراهم می‌کند.

دیدنی‌های-نزدیک-مسجد-جامع-نو-شیراز

 هتل‌های نزدیک مسجد نو شیراز

بافت قدیمی شیراز به‌قدری جذاب است که هرکسی را شیفته خود می‌کند. شما با دیدن مسجد نو در این محله به اصالت و قدمت آن پی خواهید برد. تماشای بنایی با معماری ایرانی اسلامی، قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی، دیدن مردم سرزنده و مهربان شیرازی، خوردن فالوده شیرازی و بازدید از مکان‌های تاریخی همگی دلایلی هستند که اقامتگاهی در بافت قدیم داشته باشید.
شیراز هتل‌هایی با زیبایی معماری و ارث فرهنگی در دل خود دارد که مسافران و گردشگران را به سفر در دوره‌های گذشته می‌برد. هتل زندیه شیراز یکی از بهترین هتل‌های شیراز انتخابی است که می‌توانید برای اقامت در دل این کهن شهر آن را انتخاب کنید.

در سال 1394 هتل پنج ستاره زندیه در همسایگی مجموعه زندیه افتتاح شد که با طراحی و معماری سنتی خود توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. شما با رزرو هتل زندیه شیراز می‌توانید از امکانات رفاهی چون استخر، سونا، سالن بدن‌سازی، جکوزی، فروشگاه صنایع‌دستی، رستوران، کافی‌شاپ، خدمات تشریفات ویژه یا CIP، ترانسفر، لاندری، تاکسی‌سرویس و بسیاری امکانات دیگر  بهره ببرید.
هتل باشکوه زندیه در 3 طبقه با 72 واحد اقامتی ازجمله اتاق‌های یک‌تخته، دوتخته و سوئیت‌های یک‌خوابه دونفره، هانی مون و بیزنس برای مهمانان خود فراهم کرده است. تنوع واحد‌های اقامتی هرگونه سلیقه‌ای را تأمین می‌کند. شما چه برای سفر کاری به شیراز رفته باشید و چه برای ماه‌عسل، هتل زندیه برای شما پیشنهاد‌های جذابی خواهد داشت.
فاصله هتل با مسجد نو نزدیک یک کیلومتر است که هم به‌صورت پیاده و هم با خودرو می‌توانید خودتان را به این مسجد زیبا برسانید. از مزیت‌های دیگر هتل زندیه دسترسی آسان به سایر جاذبه‌های گردشگری چون مجموعه زندیه، حمام و بازار وکیل، حافظیه و غیره است که علت آن واقع‌شدن هتل در بافت قدیمی است.
برای سرو انواع غذاهای سنتی شیرازی، ایرانی، فرنگی، دریایی و گیاهی می‌توانید به رستوران سنتی هتل بروید و در یک فضای کاملاً سنتی و آرام طعم‌های بی‌نظیر و اصیل را تجربه کنید. به‌هرروی اقامت در هتل زیبای زندیه از آن دست فرصت‌ها است که نباید آن را از دست داد زیرا با اقامتی درخور و شایسته گردشگران، سفر آن‌ها را به‌یادماندنی می‌کند.

هتل-زندیه-شیراز

کلام پایانی

معماری مسجد اتابکی، با استفاده از فیروزه‌های آبی، سفالین‌های خراطی‌شده و تزئینات اصیل، این مسجد را به یک شاهکار هنری تبدیل کرده است. در داخل مسجد، آرامش و احساس معنوی به‌خوبی حاکم است و هر نگاه به دیوارهای تزئینی و ستون‌های شاخص این مکان، داستان‌هایی از گذشته را به ذهن می‌آورد.
این بنای باارزش در بافت قدیمی و در فاصله کمی با هتل زندیه مکانی زیبا برای بازدید به‌حساب می‌آید که لحظاتی را فارغ از همه‌چیز می‌توانید در آن سپری کنید. در پایان، می‌توان گفت که مسجد نو شیراز یک اثر تاریخی و فرهنگی ارزشمند است که باید از آن به‌خوبی محافظت شود. این مسجد نه‌تنها یادآور شکوه و عظمت گذشته ایران است، بلکه می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان و معماران امروزی نیز باشد.

سؤالات متداول در مورد مسجد نو شیراز

آیا مسجد نو برای عموم باز است؟

بله معمولاً مسجد نو برای عموم باز است و ممکن است برنامه‌های مختلف دینی و فرهنگی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.

مسجد تاریخی اتابکی در چه دوره‌ای ساخته‌شده است؟

مسجد نو در دوره اتابکان فارس به دستور ابوبکر بن سَعْد بن زنگی ساخته‌شده است.

علت نام‌گذاری مسجد نو چیست؟

 این مسجد در طول تاریخ مرمت و بازسازی‌شده است و بعد از مسجد جامع عتیق ساخته شد به همین دلیل نام آن را مسجد نو گذاشتند.

فاصله مسجد اتابکی تا هتل زندیه شیراز چقدر است؟

با خودرو حدود 3 دقیقه فاصله و به‌صورت پیاده حدود 1 کیلومتر فاصله بین این دو مکان وجود دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...