رَهی نو

معرفی بوستان باغ ایرانی تهران ؛ آدرس و تصاویر| رهی نو

تعداد بازدید: ۳۴۱ ۱۳ دی ۱۴۰۲

اسم باغ ایرانی که می‌آید اکثراً یاد شیراز و آب‌وهوای خوش آن می‌افتند. از طرفی ترافیک، دود، آلودگی و ازدحام ذهن شما را به سمت شهر تهران می‌کشد. ولی بهتر است بدانید باغ ایرانی یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در این شهر شلوغ با ایجاد فضایی زیبا و منحصر‌به‌فرد حس آرامش هدیه می‌کند.
باغ‌های ایرانی علاوه بر اینکه نماد تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم به‌حساب می‌آیند، مکانی پر از گل و گیاه، درختان کهن‌سال و سر به فلک کشیده، جوی‌های پرآب و مناظر زیبا هستند. اولین باغ ایرانی را می‌توان باغ پاسارگاد دانست که کوروش کبیر شخصاً دستور ساخت آن را داد. سپس در طول تاریخ ایران و اسلام باغ‌هایی چون ارم شیراز، شازده ماهان کرمان، فین کاشان و ... شکل گرفتند. در این مقاله سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به شرح بوستان باغ ایرانی تهران یا باغ ده ونک خواهیم پرداخت تا راهنمایی برای گردشگران و مسافران پایتخت باشد.
 

 تاریخچه بوستان باغ ایرانی تهران

تاریخچه-بوستان-باغ-ایرانی-تهران


هنگام ورود به باغ ایرانی زیبا با سردری مواجه می‌شوید که روی آن نام مهندس علی مختاری قرار دارد که در چند دهه قبل به طراحی این فضای زیبا پرداخت. داستان این باغ قدیمی به سال‌های دورتر برمی‌گردد که به یکی از خاندان‌های معروف قاجاریه تعلق داشت. باغ ایرانی بخشی از باغ مستوفی است که برای میرزا حسن خان مستوفی و شکر خانم، دختر یکی از قبایل کردی بود.
بیشتر زمین‌های ده ونک در املاک و ارضی خاندان میرزا حسن خان که از خانواده‌های سیاسی مهم بودند، قرار داشت. این اراضی را پدر او، یوسف خان مستوفی از ناصرالدین‌شاه خریداری کرد و با حفر قنات‌های مختلف آن را آبادی کرد. در سال 1297 سالی که قحطی ایران را در برگرفته بود میرزا حسن خان، جان هزاران ایرانی را با فروش املاک و اراضی خود نجات داد.
سال‌ها بعد مهندس مختاری این باغ زیبا را با بهره‌گیری از نمادهای معماری سنتی به بوستانی زیبا تبدیل کرد. در سال 1381 این مجموعه به‌عنوان اثر ملی در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد که اکنون یکی از مکان‌های دیدنی است که توجه گردشگران و ساکنان تهران را به خود جلب می‌کند.

معماری بوستان باغ ایرانی تهران

بوستان باغ ایرانی تهران در یک مساحتی حدود 4 هکتار به‌عنوان یکی از باغ‌های قدیمی محله ونک شناخته می‌شود. دو هکتار از این بوستان زیبا را فضای سبزی از چنارها، سروها، نارون‌ها، زبان‌گنجشک‌ها، اقاقیا و درخت‌های چون گردو، توت، انار و خرمالو پوشانده است که اکثراً 150 تا 250 سال عمر دارند. در محوطه یک حوض خواهید دید که با قدمت زیادی از ساکنان این باغ به‌حساب می‌آید.
ورودی باغ با طراحی آجری و مشبک ساخته‌شده است که در مسیر آن، لوسترهای سبز و آبی به چشم می‌خورد. مهندس مختاری به ساخت کوشک هشت‌ضلعی در مسیر قنات‌ها پرداخت که این ساختار‌های هندسی او، با فضای سبز باغ تناسب و تقارن فراوانی دارد. پوشش گیاهی باغ را گیاهانی چون زرشک، پیر خشت، برگ نو و انواع گل‌های رز و نسترن شکل می‌دهد که زیبایی و اصالت ایرانی باغ را دو‌چندان می‌کند.


بوستان باغ ایرانی تهران کجاست؟

گشت‌وگذار در تهران و دیدن محله‌های مختلف آن خالی از لطف نیست. دیدن موزه و کاخ‌ها ازیک‌طرف بازدید از بوستان باغ ایرانی تهران از طرفی دیگر جز زیبایی‌های پایتخت پرهیاهو است. در دل میدان ونک محله‌ای به نام ده ونک وجود دارد که این بوستان زیبا در آن جای خوش کرده‌ است.
اگر با خودروی شخصی قصد دارید به این مکان دیدنی بروید باید به سمت میدان ونک، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری حرکت کنید. برای رسیدن به این نقطه خوش آب‌و‌هوا می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس خود را به میدان ونک برسانید و ازآنجا سوار تاکسی‌های ده ونک شوید.


 بخش‌های مختلف بوستان باغ ایرانی

همان‌طور که گفته شد مهندس مختاری در ساخت این باغ زیبا از عناصر معماری باغ‌های ایرانی سنتی الهام گرفته است که دیدن تقارن هندسی، حوض‌، آبراه و فواره‌های میان آبراه‌ها، سردرهای طاقی شکل، سازه‌های مشبک سنتی ایرانی، درختان کاج و سرو سیمین کهن همگی مخاطب را به دل باغ و بوستان‌های تاریخی می‌برد. این باغ از بخش‌های زیر تشکیل‌شده است:

ورودی باغ

بوستان باغ ایرانی تهران سه ورودی دارد که ورودی اصلی در بخش جنوبی باغ قرار دارد و ورودی شرقی و غربی که با سازه‌های مشبک و آجری و لوستر‌های سبز و آبی ساخته‌شده‌اند، ورودی‌های دیگر هستند.

حوض‌ها و فواره‌ها

حوض‌ها-و-فواره‌ها.

آب‌نماها، حوض‌ها، فواره‌ها و آبراه‌هایی که در بخش‌های مختلف باغ به چشم می‌خورند در ساختار اصلی باغ قرار دارند. قدم زدن در امتداد آبراه‌های آبی‌رنگ امکان گردش در باغ را فراهم می‌کند. حوض‌های زیبا و فواره‌هایی که از دل آن‌ها خروشان می‌شود همگی چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد خلق می‌کنند. برای پیدا کردن بزرگ‌ترین حوض باغ باید به سمت کوشک اصلی رفت. به‌طورکلی می‌توان این نماد‌های زیبا را در اکثر باغ‌های ایرانی بیابید.

کوشک اصلی

ساختمان اصلی باغ کوشک نام دارد که آن را می‌تواند در سمت شمالی وانت‌های باغ یافت. این کوشک زیبا ابتدا برای کافه و رستوران مورداستفاده قرار می‌گرفت ولی بعدها به‌عنوان کتابخانه‌ای دنج برای مطالعه آقایان در نظر گرفته شد.

طاق میانی

با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی در باغ طاق میانی را مشاهده خواهید کرد؛ که تماشای آن در جلوی کوشک اصلی و در همایگی حوض‌های میانی مخاطب را در فضایی اصیل قرار می‌دهد.

کتابخانه

بوستان باغ ایرانی تهران دارای دو کتابخانه است که یکی از کتابخانه‌ها مختص آقایان در کوشک اصلی قرار دارد. همچنین خانم‌ها می‌توانند در کتابخانه‌ای مخصوص خود در محوطه باغ به مطالعه بپردازند. کتابخانه‌های بوستان در روز‌های جمعه و تعطیلات رسمی فعال نیست ولی در روز‌های عادی می‌توان از آن‌ها بهره برد.

امکانات بوستان باغ ایرانی تهران

بسیاری از افراد برای گردش و تماشای زیبایی به این باغ منحصر‌به‌فرد مراجعه می‌کنند که در کنار آن می‌توانند از امکانات پارک چون زمین‌بازی کودکان، زمین ورزش، وسایل بدن‌سازی، آلاچیق‌ها، نمازخانه، سرویس بهداشتی، خواندن کتاب، عکاسی و ... بهره ببرند.


جشنواره گل‌های لاله در بوستان باغ ایرانی

جشنواره-گل‌های-لاله-در-بوستان-باغ-ایرانی.

باغ ایرانی زیبا در گردش روزگار دست مالکان مختلفی افتاده که نهایتاً مهندس مختاری چهره جدیدی که از هنر و طراحی سنتی می‌بینید را رقم زد. او علاوه بر معماری ساختمان‌ها، فضای باغ را با کاشت گل‌های لاله زیباتر کرد. گل‌های لاله‌ای که با هزار رنگ در باغ خودنمایی می‌کنند که دلیل محکمی برای بسیاری از افراد به بازدید این مجموعه زیبا هستند.
دیدن درختان بلند قامت و لاله‌های رنگارنگ در هیاهوی و شلوغی تهران، برای هرکسی لحظاتی پر از آرامش خلق می‌کند. این گل‌های زیبا معمولاً در بهمن‌ماه کاشته می‌شوند تا در عید و فروردین سر از خاک بیرون بیاورند و جلوه‌گری کنند. جشنواره لاله‌های تهران در فروردین‌ماه برگزار می‌شود که بوستان باغ ایرانی یکی از این مکان‌ها برای میزبانی جشنواره است.

 زمان بازدید از بوستان باغ ایرانی تهران

 حس خوش را می‌توانید در تمام فصول باغ ایرانی تجربه کنید. برای ساکنان تهران که به‌راحتی به باغ دسترسی دارند، می‌تواند تماشای باغ در هر فصل لذت‌بخش باشد. برای گردشگران و مسافران فصل بهار از اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت پیشنهاد می‌شود که لاله‌های خوش‌رنگ را در فضای زیبای باغ مشاهده کنند. گل‌ها و پوشش‌های گیاهی متنوع، درختان کهن، آبراه‌ها و فوار‌ه‌های آب، محیطی از سرزندگی و نشاط را رقم می‌زنند.
برای رفتن به باغ ایرانی نیازی نیست برای زمان خاصی برنامه‌ریزی کنید زیرا بوستان به‌صورت شبانه‌روزی باز است؛ اما پیشنهاد می‌شود در طول روز به آنجا بروید تا زیبایی‌های باغ ملموس‌تر باشد.

جاهای دیدنی نزدیک به بوستان باغ ایرانی

موقعیت جغرافیایی بوستان دسترسی آن را به سایر مکان‌های دیدنی آسان می‌کند. پس از قدم زدن در باغ ایرانی و لذت برن از هوای خوش آن می‌توانید از اماکنی چون برج میلاد، پارک آب‌وآتش، پارک ملت، موزه دکتر حسابی، دربند، توچال و ... دیدن کنید.

هتل‌های نزدیک به بوستان باغ ایرانی تهران

هتل-هما-تهران

تفریح و گردش در شهر شلوغ تهران شاید برای برخی باورپذیر نباشد اما پایتخت در کنار دود‌ و‌ دم‌های خود سبزینگی‌هایی دارد که نباید از آن غافل شد. اگر قصد گردش در تهران را دارید بوستان باغ ایرانی می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای سپری کردن لحظاتی فارغ از هیاهو باشد. این بوستان با معماری سنتی و طبیعت سبز خود نمونه‌ای از باغ ایرانی اصیل است که تماشای آن سرشار از لذت خواهد بود.
برای اینکه دسترسی آسانی به این بوستان داشته باشید بهتر است محل اقامت شما در همان نزدیکی‌ها باشد. رزرو هتل همای تهران که در نزدیکی شاهراه اصلی تهران یعنی خیابان ولیعصر قرار دارد می‌تواند در زمان کمی شما را به باغ ایرانی و سایر مکان‌های دیدنی تهران برساند.
این هتل پنج ستاره در سال 1393 در منطقه ونک شروع به فعالیت کرد که در سال 1397 آخرین بازسازی روی آن انجام شد. هتل هما در ساختمانی 16 طبقه 177 واحد اقامتی دارد که با طراحی مدرن به‌تمامی امکانات روز مجهز است.
با اقامت هتل هما تهران می‌توانید چشم‌اندازی زیبا از رشته کو‌ه‌های البرز، باغ زیبای هتل و شگفتی‌های شهر تهران داشته باشید. این هتل لوکس زیرمجموعه گروه هتل‌های هما قرار دارد که دسترسی شما را به مراکز خرید و جاهای تاریخی و تفریحی پایتخت آسان می‌کند.
هتل امکاناتی عالی چون استخر، سونا، جکوزی، سالن بدن‌سازی، ماساژ، زمین تنیس، فضای باز، لاندری، عابربانک، رمپ، لاکرز، صندوق امانات و غیره دارد که به همراه سرویس‌دهی عالی و برخورد مشتری‌مدارانه، سفر را برای مهمانان خود دل‌نشین‌تر می‌کند.
بعد از قدم زدن و گردش روزانه در بوستان باغ ایرانی می‌توانید برای صرف غذا از رستوران‌های متنوع هتل استفاده کنید. با توجه به اینکه قصد دارید در چه فضایی چه غذایی را میل کنید، می‌توانید رستوران موردعلاقه خود را انتخاب کنید. رستوران معراج هتل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را با چشم‌انداز کوه‌های شمالی تهران سرو می‌کند.
می‌توانید در فضای باغ هتل در کنار استخر طعم غذاهای لذیذ را در رستوران دلفین تجربه کنید. در رستوران هما کلاس که در طبقه سوم هتل قرار دارد حین صرف غذاهای خوشمزه می‌توانید به صدای پیانو گوش کنید. کافه هتل هما هم با انواع نوشیدنی‌های باکیفیت و کیک‌های تازه می‌تواند محیطی برای قرارهای دوستانه شما باشد.

کلام پایانی

با اتمام این سفر در دل بوستان باغ تهران، به یادگار می‌ماند که این باغ نه‌تنها یک نماد از زیبایی و ثروت فرهنگی ایران است، بلکه به‌عنوان یک بنیان زنده از هماهنگی آدمی با طبیعت و هنر یاد می‌کند. باغی که هر برگ در آن، یک داستان از تاریخ دیرینه تا امروز را با خود می‌آورد. با پرورش گل‌ها و گیاهانی که سال‌هاست محافظ تاریخ و هویت ما هستند، بوستان باغ تهران نشان از مراقبت و احترام به میراثی است که باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

سؤالات متداول  در مورد بوستان باغ ایرانی

بوستان باغ ایرانی تهران بر اساس چه اصولی طراحی‌شده است؟

این بوستان بر اساس اصول باغ سازی ایرانی طراحی‌شده است. در طراحی این باغ از عناصری مانند آب، درختان، گل‌ها و گیاهان استفاده‌شده که فضایی دل‌نشین و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

باغ ایرانی ده ونک کافه دارد؟

خیر. کوشک باغ ایرانی پیش‌تر به‌عنوان کافه استفاده می‌شود؛ اما امروزه به کتابخانه آقایان تغییر کاربری داده است.

هزینه بلیط بوستان باغ ایرانی چقدر است؟

بازدید از این باغ زیبا کاملاً رایگان و بدون هزینه است.

فاصله هتل هما تهران تا باغ ایرانی چقدر است؟

فاصله هتل تا باغ کمتر از شش کیلومتر است که با خودرو کمتر از ده دقیقه می‌توانید به آنجا برسید.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...