رَهی نو

همه چیز درمورد میدان بهارستان | تصاویر و آدرس

تعداد بازدید: ۴۰۸ ۱۲ دی ۱۴۰۲

تهران از گذشته تاکنون، سرگذشت‌های زیادی از سر گذرانده و همواره پایتخت اتفاقات سیاسی فراوانی بوده است. در میان مکان‌های معروف تهران می‌توان به میدان بهارستان اشاره کرد که سهم زیادی در پر کردن وقایع تاریخ ایران دارد.

آشنایی با میدان بهارستان

یکی از محله‌های قدیمی تهران که به عبارتی، جزئی از تاریخ ایران محسوب می‌شود، میدان بهارستان است. این محله در منطقه 12 شهرداری تهران قرار گرفته که با از سرگذراندن وقایع تاریخی، به‌نوعی قلب تاریخ معاصر ایران به‌شمار می‌رود. یکی از دلایل مهم بودن میدان بهارستان، قرار گرفتن ساختمان مجلس شورای اسلامی در این مکان است. همچنین این میدان، مقر اصلی گردهمایی‌های سال‌های مشروطه بود. چنانچه کنجکاویتان درمورد میدان بهارستان برانگیخته شده، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

پیشینه میدان بهارستان

پیشینه میدان بهارستان

میدان بهارستان همواره میزبان اتفاقات سیاسی مختلفی در ادوار مختلف معاصر بود. رویدادهایی نظیر ترور میرزا علی اصغر اتابک، گردهمایی‌های مردم در دوران مشروطه، نخستین مجلس قانون‌گذاری در دوره مشروطه و راهپیمایی‌های مختلف موجب شد تا پای ثابت رویدادهای تاریخی شود.
شاید برایتان جالب باشد که میدان بهارستان را در ابتدا با نام میدان نگارستان می‌شناختند. نام این میدان برگرفته از نام کاخ نگارستان بود. باتوجه به موقعیت قرارگیری این میدان که در شمال کاخ نگارستان قرار گرفته بود و خانه تابستانی فتحعلی شاه قاجار محسوب می‌شد، به آن، جلوخان نگارستان هم می‌گفتند. البته ناگفته نماند در آن زمان این میدان را به نام‌های دیگری مانند عزیزیه، باغ سپهسالار، شاه آباد و مجلس هم می‌خواندند.
نکته‌ای که شاید دانستنش برایتان جالب باشد این است که میدان بهارستان در ابتدا متعلق به فردی به نام محمدحسن خان سردار بود که بعدها آن را برای فروش گذاشت. علی خان حاجب‌الدوله مراغه‌ای آن را خرید و سپس باغ بزرگی در آن ساخت. بعد از این اتفاق بود که به این میدان، باغ سپهسالار نیز می‌گفتند.
در سال‌های بعد از مشروطه، رئیس بلدیه تهران اقدامات لازم برای محوطه‌سازی میدان بهارستان را فراهم آورد و شروع به ساخت فضای سبز و درختکاری در اطراف آن کرد. سازمان زیباسازی شهر تهران در سال 1395 تغییراتی اساسی در اطرف این میدان به‌وجود آورد. یکی از این تغییرات، قرار دادن توپی به‌شکل نمادین در بخش جنوب غربی میدان بود. همچنین در شمال غرب این میدان، سنگ‌نوشته‌ای به‌چشم می‌خورد که بازگوی تاریخچه آن است.

میدان بهارستان کجاست؟

میدان بهارستات کجاست

میدان بهارستان با قرار گرفتن در منطقه 12 شهرداری تهران، از شمال به دروازه شمیران و از جنوب به منطقه سرچشمه می‌رسد. همچنین از غرب این میدان به جمهوری و از شرق نیز به میدان شهدا و خیابان مجاهدین اسلام دسترسی دارید.

دسترسی به میدان بهارستان

برای رفتن به میدان بهارستان، چنانچه می‌خواهید از اتومبیل شخصی خود استفاده کنید، باید از غرب اتوبان لشگری و یا از سمت شرق بزرگراه امام علی به سمت این میدان بروید. درصورتیکه از مترو استفاده می‌کنید، باید وارد خط دو شده و سپس در ایستگاه میدان بهارستان از قطار پیاده شوید.

اهمیت میدان بهارستان

همانطور که در ابتدای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو گفتیم، میدان بهارستان به‌دلایل تاریخی و سیاسی همواره مورد توجه بوده است. از همین رو سعی داریم تا این میدان را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. قرار گرفتن ساختمان مجلس شورای اسلامی، ساختمان دفتر نمایندگان و همچنین ساختمان‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نزدیکی میدان بهارستان از دلایل اهمیت این مکان است.
فعالیت‌های تجاری مختلفی در نزدیکی میدان بهارستان صورت می‌گیرد که موجب شده این میدان اهمیت بالایی داشته باشد.  وجود کتابخانه تحقیقاتی کشور، مدرسه سپهسالار، موزه و مرکز اسناد مجلس شورا هم اهمیت این میدان را از نظر فرهنگی چند برابر کرده است.

مجسمه های میدان بهارستان

مجسمه فرشته آزادی

مجسمه فرشته آزادی

یکی از مجسمه‌های میدان بهارستان، مجسمه فرشته آزادی بود که در سال 1316 هجری شمسی در این میدان قرار داده شد.  شخصی به نام سردار اسعد بختیاری با هزینه خود این مجسمه را خرید. این مجسمه با تغییراتی که در پوشش آن ایجاد شد، تا مدت‌ها بعد از انقلاب اسلامی پابرجا بود که بعدها دستور حذف آن از میدان بهارستان داده شد.

مجسمه سید حسن مدرس

حسن مدرس.

در حال حاضر تنها مجسمه میدان بهارستان، مربوط به سید حسن مدرس است که در سال 1357 توسط ملک دادار و نادر قشقایی ساخته شد. 

جاذبه های دیدنی اطراف میدان بهارستان

جاهای دیدنی نزدیک میدان بهارستان

باتوجه به اینکه حوادث تاریخی زیادی بر میدان بهارستان گذشته، جاذبه‌های دیدنی مختلفی هم در خود جای داده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
•    باغ بهارستان
•    کاخ نگارستان
•    چهارسو
•    خانه مستولی الممالک
•    مدرسه فیروزبهرام
•    موزه حسن صبا
•    عمارت مسعودیه
•    بازار بزرگ بهارستان
•    کاروانسرای خانات

 

سخن پایانی

چنانچه به دیدن مکان‌های تاریخی و سیاسی علاقمندید و تمایل دارید تا سفری در زمان داشته باشید، حتما سری به میدان بهارستان بزنید. در اطراف میدان بهارستان بناهای مخلتفی به چشم می‌خورد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. اگر از دیگر شهرهای ایران به تهران سفر می‌کنید تا جاذبه‌های دیدنی این شهر را از نزدیک لمس کنید، حتماً یکی از هتل‌های تهران مانند هتل بزرگ فردوسی تهران را برای اقامت چند روزه خود رزرو کنید.

سوالات متداول در مورد میدان بهارستان

میدان بهارستان کجاست؟

میدان بهارستان با قرار گرفتن در منطقه 12 شهرداری تهران، از شمال به دروازه شمیران و از جنوب به منطقه سرچشمه می‌رسد. همچنین از غرب این میدان به جمهوری و از شرق نیز به میدان شهدا و خیابان مجاهدین اسلام

دسترسی پیدا می‌کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک میدان بهارستان کدامند؟

باغ بهارستان، کاخ نگارستان، چهارسو، خانه مستولی الممالک، مدرسه فیروزبهرام، موزه حسن صبا، عمارت مسعودیه، بازار بزرگ بهارستان و کاروانسرای خانات.

آیا میدان بهارستان در لیست آثار ملی ایران است؟

بله، در سال 1395 این میدان به لیست آثار ملی ایران اضافه شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...