رَهی نو

معرفی موزه علم و فناوری ایران | آدرس و زمان بازدید

تعداد بازدید: ۱۴۸ ۲ دی ۱۴۰۲

یکی از موزه‌های تخصصی در نزدیکی موزه ملی، موزه علم و فناوری ایران است که تحت نظر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری مدیریت می‌شود. این موزه با هدف نمایش دستاوردهای علمی ایران، قبل و بعد از ورود اسلام و همینطور نمایش اصول فناوری‌های روز دنیا تشکیل شده است. این موزه در سال‌های اخیر، یکی از بهترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود. چنانچه به‌دنبال یک مکان دیدنی در تهران هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به موزه علم و فناوری ایران بزنید.

موزه علم و فناوری ایران کجاست؟

موزه علم و فناوری ایران کجاست

موزه علم و فناوری ایران در محل قدیمی کتابخانه ملی در خیابان سی تیر واقع شده است. برای رفتن به این موزه اگر از مترو استفاده می‌کنید، باید با خط 2 به ایستگاه حسن آباد رفته و ادامه مسیر را تا رسیدن به موزه، پیاده طی کنید. اما اگر از شهرهای دیگر به تهران سفر می‌کنید، بهتر است قبل از سفر یکی از هتل‌های تهران مانند هتل هما تهران را رزرو کنید. اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید، باید سوار اتوبوس راه آهن – هفت تیر شوید. از ایستگاه تا موزه فاصله کمی دارد که با یک پیاده‌روی کوتاه به آن می‌رسید.
آدرس موزه علم و فناوری ایران: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ملی ایران.

پیشینه موزه علم و فناوری ایران

در سال 1356 اولین ایده مربوط به ساخت این موزه شکل گرفت که نخستین گالری آن در سال 1389 تاسیس شد. همچنین مجموعه‌ای از آثار در سال 1391 به این موزه انتقال پیدا کرد که شامل دستاوردهای علمی دانشمندان اسلام  بودند.  گالری‌های مختلفی در طول تاریخ به آن اضافه شده که درنهایت به 7 گالری رسید. 

کتابخانه موزه علم و فناوری ایران

در طبقه دوم موزه علم و فناوری، کتابخانه‌ای در سال 1391 ایجاد شد. در این کتابخانه اسناد و اطلاعات مورد نیاز برای ساخت آثار و دستاوردهای علمی دانشمندان نگهداری می‌شود. این منابع به‌شکل الکترونیکی و چاپی در حوزه‌های مختلف شیمی، فیزیک، ریاضی، مکانیک، تاریخ، نجوم و غیره هستند.

گالری موزه علم و فناوری ایران

در موزه علم و فناوری ایران گالری‌های مختلفی وجود دارند که شامل گالری مرکز علم، گالری هسته‌ای، گالری از مورس تا موبایل، گالری نور، گالری ابزار نجومی، گالری فناوری بومی و گالری ابزار جراحی کهن هستند.

گالری مرکز علم

مفهوم گالری مرکز علم بر پایه قوانین علم فیزیک است. بازدیدکنندگان این گالری می‌توانند با این دستگاه‌ها به‌شکل مستقیم در تعامل باشند و حتی این امکان وجود دارد تا مباحث فیزیک را به‌صورت واقعی ببیند.

گالری نور

گالری نور

سال 2015 را سازمان جهانی یونسکو به‌پاس احترام به ابن هیثم، دانشمند دنیای اسلام، سال جهانی نور و فناوری‌های نوری نام نهاد. این نامگذاری، نقطه عطف ایجاد یک گالری با موضوعیت نور در موزه علم و فناوری شد که در این گالری به تشریح ماهیت نور به بازدیدکنندگان می‌پردازد. از آثار گالری نور می‌توان به بازی نور، قرص نیوتن، دوربین قدیمی و نمادی از اتاق تاریک ابن هیثم، هولوگرام، پدیده فوتوالکتریک، اشکال لیساژور، آینه‌های بی نهایت، میز قطعات اپتیکی، عیوب انکساری، ساختار چشم و پلاریزور اشاره کرد.

گالری هسته ای

در موزه علم و فناوری، یک گالری باعنوان گالری هسته‌ای وجود دارد که با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران طراحی و ساخته شد. زمانی‌که وارد این گالری می‌شوید، در بخش‌های جداگانه‌ای این فناوری با تصاویر جذاب به شما معرفی می‌شود. این بخش‌ها عبارتند از: قانون هم‌ارزی جرم و انرژی انیشتین، تاریخچه اتم، بازی سرگذشت اورانیوم، ماکت‌های مختلف نیروگاه هسته‌ای، کاربرد فناوری‌های هسته‌ای، قرارداد صلح جهانی MPT و پسماندهای هسته‌ای.

گالری از مورس تا موبایل

طراحی این گالری با آثار قدیمی حوزه ارتباطات از جمله سیر تحول ارتباطات در زندگی بشر و ترکیب آن با خط زمان و اینفوگرافیک انجام شده است. تلگراف با کدهای مورس، رادیوهای لامپی، تله تایپ‌ها، تلفن‌های قدیمی، رایانه‌های شخصی و گوشی همراه از جمله آثاری هستند که در این گالری خواهید دید.

گالری ابزار جراحی کهن

گالری ابزرا چراحی کهن

در این گالری شاهد ابزار جراحی کهن و مربوط به قرن چهارم هجری که بازسازی شده‌اند، خواهید بود. برای ساخت این ابزارآلات از کتاب « التصریف لمن عجز عن التالیف» اثر خلف بن عباس زهراوی استفاده شده است.

گالری ابزار نجومی

ابزارآلات نجومی بازسازی شده در این گالری، به‌جهت آشنایی بازدیدگنندگان و علاقمندان به رصد آسمان است. این ابزارها بر اساس رساله منجمان ساخته شده که زمان احداث این گالری اردیبهشت سال 96 است.

گالری فناوری بومی

گالری فناوری بومی

در این گالری به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شود که در زمان قدیم، مردم چگونه از انرژی‌های طبیعت استفاده می‌کردند که این موارد به‌شکل ماکت‌های آسیاب، آسباد، بادگیر و یخچال‌های طبیعی نمایش داده شده است.

زمان بازدید از موزه علوم و فناوری ایران

یکی از مکان‌های دیدنی که افراد بسیاری از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان برای بازدید به آنجا مراجعه می‌کنند، موزه علوم و فناوری ایران است. زمان بازدید از موزه علوم و فناوری، در نیمه اول سال در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 الی 16 و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت 16 الی 23 است. در نیمه دوم سال هم در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 الی 16 و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت 9:30 الی 17 آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است.

سخن پایانی

اگر برای بازدید از موزه علم و فناوری ایران به این منطقه به شهر تهران می‌روید، بهتر است از جاهای دیدنی اطراف این موزه هم دیدن کنید. این مکان‌ها شامل موزه سکه بانک سپه، موزه ملی ایران، موزه ارتباطات، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه صلح، موزه جواهرات ملی، موزه آبگینه و کاخ گلستان هستند. 
اگر از شهرهای دیگر برای بازدید موزه علم و فناوری و جاهای دیدنی آن به تهران می‌روید، نیاز است تا چند روزی را در این شهر بمانید تا زمان لازم را برای گشت‌وگذار داشته باشید. به‌همین دلیل بهتر است که هتل محل اقامت خود را از طریق سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو رزرو کنید.

سوالات متداول در مورد موزه علم و فناوری

موزه علم و فناوری ایران کجاست؟

میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ملی ایران.

چه ساعاتی از روز امکان بازدید از موزه علم و فناوری وجود دارد؟

در نیمه اول سال در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 الی 16 و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت 16 الی 23 در نیمه دوم سال هم در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 الی 16 و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت 9:30 الی 17

مکان‌های دیدنی اطراف موزه علم و فناوری کدامند؟

موزه سکه بانک سپه، موزه ملی ایران، موزه ارتباطات، کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه صلح، موزه جواهرات ملی، موزه آبگینه و کاخ گلستان.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...