رَهی نو

بازار تجریش

تعداد بازدید: ۳۶۸۰ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

وقتی دلتان هوس قدم زدن در میان دکان‌های قدیمی و هیاهوی حراجی کسبه و خوردن آش دوغ می‌کند، بازار تجریش تهران یکی از مکان‌هایی است که حتما باید سری به آنجا بزنید. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، هر چیزی که بخواهید در این راسته بازار مهیاست.

بوی اسپند دود کرده و خاک نم زده، با نسیم خنک عصر اردیبهشت، که در هیاهوی صدای گاری‌های باربری و دویدن‌های پسربچه‌ها و سرو صدای کسبه‌های بازار ترکیب شده، همه چیز را آماده کرده که با یک جیب پر پول و دل خوش، قدم به یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تهران بگذارید. اگر جیب پر پول هم نبود، همان امید به داشتن حال خوش کفایت می‌کند تا برای چند ساعتی هم که شده، در کوچه و پس کوچه‌های راستای این بازار قدم بزنید و حال و هوایی تازه کنید.

معرفی بازار تجریش

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران و بازارهای قدیمی  که گردش در آن دنیایی دارد و در هیچ بازار دیگری تجربه نخواهید کرد، بازار سنتی تجریش است. اینجا جایی است که با همین معماری هرسال گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به سمت خود می‌کشاند. به خصوص اینکه در یکی از خوش آب و هواترین منطقه تهران یعنی میدان تجریش قرار گرفته است. نزدیک بودن بازار به مترو و وسایل حمل و نقل عمومی، امامزاده صالح و دیگر تفریحات شمال تهران، استقبال از این بازار را چند برابر کرده است.

معرفی بازار تجریش

کافیست حوالی ساعات پایان روز مثلا عصر یک روز پنجشنبه یا جمعه به این بازار بیایید تا از نزدیک ببینید با چه غلغله‌ای روبرو هستید. البته تا قبل از دوران کرونا، بازار تجریش شب عید جای سوزن انداختن هم در این بازار نبود. جالبی قضیه اینجاست که با این حجم از رفت و آمد و شلوغی، تمیزی کوچه به کوچه و دالان به دالان بازار، جذابیت آن را چندین برابر کرده است. از خوراکی‌های خوشمزه مثل لبو و لواشک و پولکی گرفته تا ظروف مسی و جهیزیه را می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

تاریخچه بازار تجریش تهران

جالب است بدانید قدمت بازار به بیش از 70 سال رسیده است. از کسبه‌های قدیمی بازار که بپرسید، بازه عمر 150 ساله‌ای از این بازار به شما می‌دهند. با این وجود از روی سازه‌های قدیمی همین سردر بازار می‌توان حدس زد که قدمت آن به بیش از 220 سال پیش می‌رسد. اینجا قدیمی‌تر از آن چیزی است که حتی کسبه محل تخمین زدند. در دورانی که شکل عمومی تجریش به صورت باغ سرسبز و خانه‌های ییلاقی و روستا بود، اینجا محلی بود که کارگران فصلی از اطراف تهران به این منطقه می‌آمدند و در باغ‌های اینجا کار می‌کردند. همین باعث شد کم کم رفت و آمد مردم به این محل افزایش پیدا کند و برخی همزمان با فروش میوه‌های باغ در این منطقه، شکل جدیدی به آن بخشیدند. کم کم حجره‌های جدید شکل گرفت و مشاغل جدید غرفه تشکیل دادند و به صورت فعلی درآمد.

زمانی که رضا شاه منطقه دربند را به عنوان ییلاق خود انتخاب کرد، کم کم جاده قدیم شمیران تبدیل به میدان تجریش شد و به جای محل نگهداری چارپایان ایستگاه تاکسی و اتوبوس ساخته شد. تا نیم قرن پیش کل بازار تجریش روباز بود و همین باعث شد که در فصول سرد سال، بسیاری از مغازه‌ها تعطیل شوند. به همین دلیل کسبه تصمیم به ساخت سقف چوبی گرفتند و مغازه‌هایشان را با تیر چوبی و خشت و گل پوشاندند. درنهایت این سقف‌های چوبی تبدیل به سقف‌های آهنی شد و میراث فرهنگی طی مرمت آن، شکل و حال سنتی و تاریخی به آن بخشید. این شکل و شمایل را می‌توانید از همان کتیبه‌ها و سردر سنتی حجره‌ها متوجه شوید.

تاریخچه بازار تجریش تهران

معماری و ساختار بازار تجریش

ساختمان بازار تجریش با نمای آجرکاری و دالان‌های تو در تو و زیبایی که دارد، شما را به یاد تمام بازارهای سنتی می‌اندازد که نمونه‌اش را احتمالا گوشه و کنار ایران دیده باشید. 400 حجره در این دالان‌های تو در تو جای گرفته است که نام هر کدام با دست خطی زیبا روی کاشی فیروزه‌ای در سر در هر مغازه نوشته شده است. در انتهای دالان نیز به قدیمی‌ترین بخش بازار برمی‌خورید که با شکل و شمایل سقف‌هایش احتمالا بدانید که مراسم عزارداری و تکیه‌ها در زمان قاجار در این محل برگزار می‌شد. دور تا دور این فضای دایره‌ای شکل دو طبقه، پوشانده شده است در حال حاضر تبدیل به بازار میوه تجریش شده است. البته تعزیه و مراسمات مذهبی به قوت خودش در این محله برگزار می‌شود.

معماری و ساختار بازار تجریش

آدرس بازار تجریش

آدرس بازار تجریش در اسمش پیداست. برای بازدید از این بازار کافیست خودتان را به تجریش برسانید. این بازار حد فاصل میدان قدس و میدان تجریش قرار گرفته است که به راحتی با ماشین شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید به اینجا برسید.

مسیرهای دسترسی به بازار تجریش

برای دسترسی به این بازار خوش رنگ و لعاب، راه‌های زیادی برای انتخاب دارید.

  • در صورتی که از مترو استفاده می‌کنید کارتان راحت است. البته باید حوصله به خرج دهید و از سه پله برقی دور و دراز مترو تجریش بالا بروید. با این حال از هر کجای تهران که باشید به راحتی با مترو می‌توانید به بازار برسید. بازار دقیقا روبروی مترو قرار گرفته است.
  • در صورتی که تاکسی را انتخاب می‌کنید، تاکسی‌های میدان قدس و میدان تجریش معمولا در هر نقطه‌ای از تهران هستند.
  • اتوبوس‌های بی آرتی خط راه آهن و تجریش، بی آرتی‌های خط رسالت و قدس نیز شما را به میدان می‌رساندند.
  • در صورتی که قصد دارید با خودروی شخصی به بازار بیاید، می‌توانید از خیابان‌های ولیعصر، شریعتی یا نیاوران به تجریش برسید. البته از هر نقطه‌ای از تهران که باشید، با توجه به زمان و روزی که قصد بازدید از بازار را دارید، مسیر خلوتی را می‌توانید از اپلیکیشن‌های مسیریاب پیدا کنید.

مسیرهای دسترسی به بازار تجریش

مکان‌های دیدنی بازار تجریش

دیدنی‌های بازار تجریش تنها منتهی به حجره‌ها و مغازه‌های قدیمی نیست. سه مسجد مشهور و قدیمی در این بازار وجود دارد که در نزدیکی تکیه تجریش قرار گرفتند. مسجد صاحب‌الزمان، سیدالشهدا و مسجد اعظم، برای کسبه و مردم، محلی برای راز و نیاز است. از تکیه بازار تجریش نگذریم که قدمتی نزدیک به 220 سال دارد. اینجا قدیمی‌ترین بخش بازار است که عزاداری‌ها و مراسم باشکوهی در آن برگزار می‌شد.

احتمالا آن را در عکس بازار تجریش زیاد دیده باشید. اما سیلی که در سال 66 تجریش را ویران کرد، این قسمت بازار را نیز بدون تخریب باقی نگذاشت. باز با این حال می‌توانید صفای تکیه را از طاق نما و سقف تکیه ببینید. در کنار مسجد اعظم نیز تکیه دیگری قرار دارد که یک سقف شیروانی روی آن کشیده شده است.

کاسبان محل در مراسم و عزاداری‌ها، این میدان را آماده می‌کنند و چراغ مجلس امام حسین را با تزئین این دو تکیه در بازار روشن نگه می‌دارند. جالب است نظر و عقیده کسبه بازار را راجع به این تکیه‌ها بپرسید. حکایت‌هایی برای گفتن دارند که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

مکان‌های دیدنی بازار تجریش

بازار میوه تجریش

نوبت بازدید از میوه‌های رنگی و عطر تره بار رسیده است. اینجا در محل تکیه مرکزی، می‌توانید انواع میوه‌های خاص از جمله بلوبری، آووکادو و... را پیدا کنید. درواقع هر میوه‌ای که در هیچ جای تهران نتوانستید پیدا کنید، در بازار تجریش پیدا می‌شود.

میوه‌های ترتمیزی که دلتان می‌خواهد همان جا نشسته و دلی از عزا دربیاورید. چیدمان زیبای میوه‌ها در کنار روحیه مشتی وار کاسب‌ها لذت چرخ زدن در میان این تره بار را بیشتر کرده است. البته مغازه‌های ترشی فروشی و خوراکی‌های دیگری هم در گوشه و کنار تره بار وجود دارد که معمولا آب از دهان‌تان سرازیر می‌کنند.

بازار میوه تجریش

رستوران‌ها و غذاخوری‌های بازار تجریش

نوبتی هم که باشد، بعد از طی ساعت‌ها پیاده گردی و تماشای دیدنی‌های بازار، وقت آن رسیده که به سمت بوی غذاهای خوشمزه بازار کشیده شوید. یکی از شلوغ‌ترین و بهترین مغازه‌های بازار، رستوران و فست فودهای آن است. از جگر و آش و کله پاچه گرفته تا کوفته و ماکارونی و قرمه سبزی و انواع فست فود می‌توانید در اینجا پیدا کنید. اگر دلتان هوس غذای خانگی کرده یا میل به پیتزا دارید، هرچه بخواهید اینجا هست. از مغازه‌های لبو و باقالی فروشی غافل نشوید. به خصوص اگر در زمستان و سرما از اینجا دیدن می‌کنید، حسابی می‌چسبد.

رستوران‌ها و غذاخوری‌های بازار تجریش

ساعت کار بازار تجریش

در تمام طول هفته از ساعت 9 صبح تا 10 شب این بازار فعال است. البته شاید در دوران کرونا با کمی محدودیت روبرو باشد اما با این وجود هر ساعتی از روز بین این بازه از بازار دیدن کنید، دست پر برمی‌گردید.

جاهای دیدنی‌های اطراف بازار تجریش

حالا که قرار است خودتان را میدان تجریش برسانید، می‌توانید همزمان علاوه بر بازار از جاذبه‌های دیدنی اطراف بازار هم دیدن کنید و یک روز فوق العاده برای خودتان بسازید. امامزاده صالح، مرکز معنوی این بازار است که در فاصله کمی از بازار قرار گرفته است. فضای روحانی و معنوی این امامزاده می‌تواند آرام‌تان کند و صفایی به روح‌تان دهد. علاوه بر خود بازار سنتی، بازار قائم نیز در مجاورت این بازار سرپوشیده قرار دارد که انواع کیف و کفش، مانتو، صنایع دستی و... را می‌توانید از آن جا تهیه کنید. البته به خاطر داشته باشید با وجود قیمت‌های فضایی این بازار نسبت به بازار تجریش، احتمال اینکه دست خالی از آن بیرون بیایید وجود دارد.

باغ فردوس، کاخ نیاوران، کاخ سعدآباد، دربند و... بسیاری از مناطق دیگر در محله دربند و در نزدیکی تجریش قرار دارند که می‌توانید بازدید از آن‌ها را نیز در برنامه‌تان قرار دهید.

هتل‌های نزدیک به بازار تجریش تهران 

قضیه زمانی شیرین‌تر می‌شود که جزو گردشگرانی باشید که به تهران سفر کردند و حالا به دنبال هتلی در نزدیکی بازار تجریش و در منطقه خوش آب و هوای تجریش هستند. از هتل‌های لاکچری نزدیک این بازار می‌توان به هتل دیاموند، هتل اوین تهران، هتل پاریز، هتل هما تهران و هتل برج سفید اشاره کرد. برای رزرو هر کدام از هتل‌های نزدیک به بازار تجریش می‌توانید از طریق سامانه رزرواسیون آنلاین رهی نو اقدام کنید. این سامانه بهترین هتل‌ها را با مناسب‌ترین قیمت در اختیارتان قرار خواهد داد.

هتل‌های نزدیک به بازار تجریش تهران 

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی بازار تجریش، تاریخچه این مکان سنتی و قدیمی و جاهای دیدنی اطراف آن بپردازیم و اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم. این بازار در تمام طول هفته از ساعت 9 صبح تا 10 شب  فعال است و  علاوه بر اجناس و مغازه‌های متنوعی که در بازار تجریش وجود دارد، وجود رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های معروف و قدیمی و همچنین فضای سنتی و جذاب آن باعث شده تا این بازار یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی شهر تهران باشد. بازدید از بازار  تجریش چه قصد خرید داشته باشید و چه به فکر خرید نباشید، برای شما یک تجربه‎‌ی جذاب خواهد بود. 
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
افشین ۱۴۰۲/۹/۵

عاشق بازار تجریشم وای چقدر دلم تنگ شد ای خدا زودتر برسم ایران میدووم تجریش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۶

افشین عزیز امیدواریم در اولین فرصت امکان سفر به ایران فراهم شود خدمات سفر رهی نو نیز در خدمت شما عزیزان است

ناهید ۱۴۰۲/۵/۲

واقعا بازار تجریش از شیرمرغ تا جون ادمیزاد داره مخصوصا بازار سبزیجات و میوه که همه جور میوه وسبزی داره

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۳

ناهیدجان درسته بازار تجریش برای خرید این اقلام که اشاره کردید تقریبا کامل است

میترا ۱۴۰۲/۳/۶

من و مامانم عاشق این بازار میوه و سبزیجات تجریشیم فقط حیف که بخاطر ترافیک نمیشه وسط هفته رفت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

میترای عزیز همونطور که گفتی این بازار از لحاظ تنوع و کیفیت سبزیجات بینظیر است و در ایران کاملتر از این بازار وجودندارد سلامت و پایدار باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...