رَهی نو

بازارچه صفویه

تعداد بازدید: ۳۳۴۰ ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

راستای خیابان ونک، حوالی یکی از خوش آب و هواترین مناطقی که به پارک ملت منتهی می‌شود، توجه‌مان به یک بازارچه سنتی و با کاشی‌های فیروزه‌ای جلب می‌شود. از یک طرف طبیعت فوق‌العاده پارک ملت دل‌مان را می‌برد و از طرف دیگر می‌خواهیم سر از راز و رمز زیبایی این بازارچه فیروزه‌ای دربیاوریم. انتخاب ساده است. دل‌مان هوس خرید می‌کند و از روی کنجکاوی هم که شده، راه‌مان را کج می‌کنیم و به سمت بازارچه فیروزه‌ای می‌پیچیم. به بازارچه صفویه خیابان ولیعصر خوش آمدید!

بازارچه صفویه خیابان ولیعصر

بازارچه صفویه و تاریخچه آن

بازارچه خوش نقش و نگار صفویه که می‌بینید در سال 1347 ساخته شده است. مدت زمان ساخت این بازارچه تا سال 1350 یعنی حدود 3 سال زمان برد. آن زمان، در این حوالی، خبری از رفت و آمدهای امروز نبود. با این حال تا سال 1352 تمام غرفه‌های این بازارچه پر شده بودند. سازنده و ایده این بازارچه از دو تاجر سرشناس به نام محمد حسن پیرایش و محمد تقی نیلی گرفته شده است. دو تاجر بزرگی که زمان خود از تاجران معروف و به نام بودند.

 پاساژ صفویه تهران

برخی از کسبه معتقدند که مکان فعلی بازار در گذشته، هتلی بوده است که بنیانگذار آن به علت هزینه بالایی که داشته آن را تغییر کاربری داده و از آن یک مرکز تجاری درآورده است. اما در واقع، می‌توان گفت تمام راز این بازارچه در معماری بی‌نظیری پنهان شده است که شما را یاد اصفهان می‌اندازد. جالب است بدانید با وجود اینکه انواع فروشگاه‌ها و پاساژهای جدیدی در تهران به وجود آمدند که با استقبال زیادی هم روبه‌رو شدند، اما پاساژ صفویه تهران، همچنان به عنوان یکی از بهترین مراکز خرید تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بازدیدکنندگانش را مسحور زیبایی‌ خود می‌کند.

آدرس بازارچه صفویه تهران

بازارچه صفویه در خیابان ولیعصر روبه‌روی پارک ملت است. بنابراین مسیر سرراستی را پیش رو دارید. از جنوب، شمال، شرق یا غرب تهران از هر کجایی که هستید، دسترسی به بازارچه برایتان راحت است. این پاساژ زیبا، هر روز از ساعت 10 صبح تا پاسی از شب باز است. روزهای جمعه هم می‌توانید بعد از یک ورزش صبحگاهی در پارک ملت، حوالی ساعت 10 صبح از این پاساژ دیدن کنید. نگران جای پارک هم نباشید. پاساژ دو پارکینگ با ظرفیت 100 خودرو دارد. اگر خوش شانس باشید در بازه حراجی کالاها به پاساژ بیایید، دیگر نان‌تان در روغن است.

مسیر دسترسی به بازارچه صفویه تهران

دسترسی به بازار صفویه راحت است. شما به راحتی می‌توانید از طریق خیابان ولیعصر به این بازار برسید.

  • اتوبوس های بی آرتی مسیر تجریش-راه آهن، یا چهارراه پارک وی- راه آهن شما را در ایستگاه پارک ملت پیاده می‌کنند. ایستگاه دقیقا روبه‌روی بازارچه قرار گرفته است. یعنی از ایستگاه بی آرتی که بیرون بیایید، بازار در چند قدمی در انتظار شما است.
  • از تاکسی‌های ونک هم می‌توانید به میدان ونک رفته و از آنجا سوار اتوبوس‌های تجریش شده و در ایستگاه پارک ملت پیاده شوید.
  • اگر با مترو می‌آیید، می‌توانید مترو میرداماد یا تجریش پیاده شده و با بی‌آرتی به ایستگاه پارک ملت برسید.

فروشگاه‌های بازار صفویه تهران

در ابتدا بازار بزرگ صفویه تهران فعالیتش را با صنایع دستی آغاز کرد. اما امروزه بسیاری از پوشاک زنانه و مردانه، زیورآلات، طلا و جواهر، لوازم آرایش، کیف و کفش، عطر و... نیز در آن می‌بینید که همراه با صنایع دستی به فروش می‌رسد. پاساژ دارای سه طبقه است. در طبقه همکف، مغازه‌های پوشاک زنانه و مردانه، زیورآلات، لوازم آرایش و صنایع دستی قرار گرفته است. 

فروشگاه‌های بازار صفویه تهران

در طبقه اول پاساژ، شاهد برندهای معروفی همچون برند بوسنی، بوفالوی سفید و برند هالیدی روبرو هستیم. اجناس بازار تقریبا به صرفه و اقتصادی هستند. بنابراین اگر مهمان خارجی داشتید که قصد خرید صنایع دستی داشت و یا مهمان ایرانی داشتید که هوس خرید سوغاتی کرد، دستش را بگیرید و بازارچه بزرگ صفویه تهران بیاورید. از سماورهای طلایی تا آیینه و شمعدان‌های مینا کاری شده، انواع کیف و  کفش دست بافت و... در طبقه زیر همکف، آماده تماشای نگاه زیبابین شما هستند.

بعد از بازدید از صنایع دستی و سماورهای میناکاری شده، ظروف نقره و قلم کار، زیور آلات نقره و انواع عطر و کفش و پوشاک... احتمالا دلتان هوس رفتن به یک رستوران یا کافی شاپ بکند. این یک قلم را از بازارچه فاکتور بگیرید. در عوض بیرون از بازارچه انواع مغازه و رستوران و کافه وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

 بازارچه صفویه تهران

معماری زیبای بازارچه صفویه

زمانی که وارد بازار صفویه می‌شوید، بازارهای سنتی اصفهان به یادتان می‌آید. به خصوص اگر اصفهانی باشید و یا با معماری آن سبکی، عجین شده باشید، به محض ورودتان، دلتان هوس یار و دیار فیروزه‌ای اصفهان می‌کند. بازار صفویه در دل تهران نیز در طراحی‌اش از بازارهای اصفهان الهام گرفته است. این بازارچه، دارای 64 غرفه است. مرکز بازارچه را که نگاه می‌کنید، دیوارهای کاشی کاری شده، سقف‌های گچ‌بری و آیینه کاری شده، توجه‌تان را جلب می‌کند.

جالب است بدانید زیر زمینی که امروز تبدیل به یک مرکز فروش صنایع دستی شده است، روزگاری سالن تئاتری معروفی بوده که هنر هنرمندان بسیاری را در خود به تصویر کشیده است. این را می‌توانید از سقف‌های حصیری و تیرهای چوبی آن متوجه شوید. حوض گنبدی دو طبقه که وسط بازارچه قرار گرفته، توجه‌تان را جلب می‌کند. احتمالا بابت نوار قرمزی که دور تا دور آن کشیده شده، به حساسیت تاریخی که از طول عمر آن حکایت دارد، پی ببرید. اینجا تا چشم‌تان کار می‌کند، هاله‌ای آبی رنگ دورتادور بازار را گرفته است که اثر تابش نور به کاشی‌های فیروزه‌ای خوش نقش و نگار است.

 بازار بزرگ صفوی تهران

بیش از آن که مرکز خرید صفویه، شما را به این بازارچه بکشاند، معماری بی‌نظیر و فیروزه‌ای آن است که حس و حال خوبی به شما می‌بخشد. ضمن این که بازارچه خوش نگار ما، با قیمت‌های مناسب و طراحی زیبا، در مقابل یکی از زیباترین پارک‌های شهر قرار گرفته است. بنابراین می‌توانید برای بازدید از بازار، برنامه را طوری طراحی کنید که ساعت‌های به یادماندنی را در پارک زیبای ملت سپری کرده و سپس از بازار دیدن کنید. این بازارچه یکی از بهترین پاساژهایی است که اگر کسی دنبال خرید سوغاتی یا صنایع دستی بود، می‌توانید به او پیشنهاد دهید.

شما می توانید پس از دیدن این بازار بزرگ برای اقامت از هتل های نزدیک به این مکان مانند هتل ویستریا تهران، هتل استقلال تهران و هتل اسپیناس پالاس تهران استفاده نمایید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نوشین ۱۴۰۲/۹/۶

اولین بازار لاکچری در تهران

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۷

نوشین عزیز ممنون از ثبت نظرتون

ناهید ۱۴۰۲/۵/۸

معماری بازار صفویه که سبک سنتی هست واقعا زیباست نسبت به پاساژهای مدرن و اقلام فروشی هم سنتی هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱۰

ناهید عزیز خیلی هم عالی امیدواریم خریدهای خوب و ارزنده ای از این پاساژ داشته باشید موفق باشید

نارون ۱۴۰۲/۳/۶

اون زمانا که پاساژای بزرگ تهران ساخته نشده بود و هنوز خبری از بازار داخل شهر نبود پاساژ صفویه غولی بود برای خودش میرفتیم اونجا خرید برای سوغاتی خارج کشور بردن هم عالی بود حالا دیگه اکثر پاساژا خیلی چیزای قشنگی دارن هم سنتی هم مدرن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

نارون عزیز دقیقا درست گفتی قبلا پاساژهای زیادی درتهران نبود و برای مدتی بازارچه صفویه گرونترین و لوکس ترین پاساژ بود

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...