رَهی نو

بازار بزرگ رشت کجاست با عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۵۳۰۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۶

بازار رشت از دیدنی‌های استان گیلان و شهر رشت است که از کاروان‌سراها، چهارسوق‌ها، میدان کوچک و میدان بزرگ تشکیل شده است. از جذابیت این بازار بزرگ می‌توان به معماری کاروانسراها و طاقی‌های موجود در آن اشاره کرد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از این بازار زیبا بگوییم.

 

معرفی بازار بزرگ رشت‌

بازار بزرگ رشت از جاهای دیدنی این شهر شمالی است که تماشای آن آدمی را غرق در تاریخ با معماری شگفت‌انگیز و تحسین‌برانگیز آن می‌سازد. با گشت‌وگذار در این بازار بوی انواع مواد غذایی تازه، سبزیجات محلی و ماهی به مشام می‌رسد. همچنین در این بازار فرهنگ مردم بومی را خواهید دید که بسیار متنوع و زیبا است. بازار بزرگ رشت ۲۴ هکتار است و ۱۴ کاروانسرا دارد که با راسته‌های مختلف به هم متصل می‌شوند. این کاروانسراها به‌عنوان کانون‌های بازرگانی در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شدند.

 

بازار رشت

 

بازار بزرگ رشت‌ کجاست؟

بازار رشت در خیابان امام خمینی و میدان شهرداری این شهر قرار دارد. شما می‌توانید با تاکسی و خودروی شخصی به‌راحتی خود را به این بازار بزرگ برسانید. البته ممکن است در ایام شلوغ، کمی در ترافیک معطل شوید پس از لحاظ زمانی برنامه خود را درست هماهنگ کنید.

 

بخش‌های بازار بزرگ رشت‌

بازار رشت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و ما قصد داریم در این قسمت تعدادی از آن‎ها را بررسی کنیم.

 

طاقی بزرگ

ساخت این کاروان‌سرا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری انجام شد. طاقی بزرگ یکی از آثار باستانی ثبت شده در رشت است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این طاق در سال 1382 به ثبت  ملی رسید و یکی  از جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی  شهر رشت محسوب می‌شود.  طاقی بزرگ در ضلع شرقی راسته پلاستیک‌فروش‌ها، ضلع غربی سرای قیصریه فخر و ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگرها واقع شده است.

 

طاقی کوچک

طاقی کوچک جنب مسجد حاج مجتهد و در ضلع شمالی بازار واقع شده است. شما می‌توانید برای رفتن از طاقی کوچک به کاروانسرای ملک، راسته گونی‌فروشان و کاروانسرای طاقی بزرگ از دالان جنوبی و شرقی استفاده کنید. همچنین از طریق دالان شمالی، خود را به مسجد حاج مجتهد خیابان شریعتی برسانید.

 

طاقی سعادت

این بخش در محدوده میدان بزرگ قرار گرفته است و نقش مهمی را در بافت بازار درون‌شهری ایفا می‌کند. طاقی سعادت از دوران قاجار باقی‌مانده است و در گذشته به‌عنوان یکی از قطب‌های تجاری مهم شناخته می‌شد.

 

کاروانسرای محتشم

کاروانسرای محتشم در سال ۱۳۰۰ ساخته شده است و بازارچه عطاران در ضلع غربی آن و کاروانسرای گلشن در ضلع شمال غربی آن قرار گرفته‌اند.

 

کاروانسرای چینی‌چیان

کاروانسرای چینی‌چیان نزدیک چهارسوق و در قسمت شمال غرب بازار واقع شده است. این کاروانسرا در غرب با 7 بعد از راسته حلبی‌سازها، با سرای سعادت و در شرق با سرای حاجی حسن خان هم‌جوار است. برادران چینی‌چیان این بنا را در سال ۱۳۰۸ ساختند.

 

کاروانسرای ملک

کاروانسرای ملک، یادگاری از دوران قاجاریه است و بافت بازار درون‌شهری دارد. در گذشته از این کاروانسرا برای صادرات ابریشم به کاشان و یزد و برنج به روسیه استفاده می‌شد.

 

خرید در بازار بزرگ رشت‌

در بازار رشت رنگ‌ها و بوهای مختلف با هم ادغام می‌شوند و حس و حال خوبی را ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید انواع و اقسام مواد خوراکی محلی همچون زیتون، سبزیجات، ماهی و... را در بازار بزرگ رشت خریداری کنید. همچنین دکه‌ها و رستوران‌های مختلفی در بازار وجود دارند و خوراکی‌هایی مانند باقالی تازه، رشته خشکار و کلوچه فومن را به فروش می‌رسانند. اگر اهل خرید خوراکی نیستید و به صنایع‌دستی علاقه‌مند هستید، این بازار برای شما هم مناسب است.

 

بازار بزرگ رشت‌

 

ساعات کار بازار بزرگ رشت‌

مغازه‌های بازار، صبح‌ها 8 آغاز می‌شود و تا 9 و 10 شب ادامه پیدا می‌کند. البته برخی مغازه‌ها تا ساعت 12 شب نیز باز هستند. ساعت شروع کار این بازار ممکن است در روزهای تعطیل کمی متفاوت باشد و مغازه‌ها کمی دیرتر کار خود را شروع کنند.

 

هتل‌های نزدیک به بازار بزرگ رشت

هتل پارک تنها 5 دقیقه از این بازار فاصله دارد. هتل‌آپارتمان صبوری نیز در فاصله 10 دقیقه‌ای از بازار بزرگ رشت قرار دارد. برای رفتن از هتل پردیس به این بازار هم 6 دقیقه زمان لازم است. همینطور فاصله هتل کادوس رشت تا بازار بزرگ رشت فقط 7 دقیقه است.  

 

رستوران‌های نزدیک به بازار بزرگ رشت

اگر پس از گشت‌وگذار و خرید در بازار گرسنه شده‌اید و به دنبال جایی برای صرف غذا هستید، رستوران محرم تنها 4 دقیقه تا بازار فاصله دارد. برای رفتن به رستوران ایتالیایی پاستا باید از بازار بزرگ یک مسیر 8 دقیقه‌ای را طی کنید و رستوران خان بابا نیز در فاصله 9 دقیقه‌ای از بازار قرار دارد.

 

جاذبه‌های نزدیک به بازار بزرگ رشت

شاید بخواهید پس از خرید در بازار رشت سری به جاذبه‌های دیدنی شهر رشت بزنید تا تفریح خود را تکمیل کنید. میدان شهرداری رشت در فاصله 5 دقیقه‌ای از بازار واقع شده است. این بنا در دوره پهلوی ساخته شد و شامل ساختمان قدیمی هتل ایران، موزه پست و کاخ شهرداری است.  این ساختمان سفیدرنگ و برج ساعت آن، نماد شهر رشت به‌حساب می‌آید و دیدن آن خالی‌ازلطف نیست.

 

عمارت کلاه‌فرنگی یکی دیگر از دیدنی‌های شهر است که از بازار 4 دقیقه فاصله دارد. این بنا یادگاری از دوران قاجار است. این ساختمان چهارطبقه به‌گونه‌ای ساخته شده است که از بیرون سه طبق دیده می‌شود. این ساختمان در شهر رشت و باتوجه‌به رطوبت زیاد هوا بیش از 200 سال است که سر پاست. حتما در سفر به رشت دیدن این مکان را در لیست کارهای خود قرار دهید.

 

عمارت کلاه فرنگی رشت

 

مرداب عینک یا تالاب عینک در نزدیکی پارک دانشجو قرار گرفته است و برای دیدن این مکان باید از بازار یک مسیر 13 دقیقه‌ای را طی کنید. دیدن این تالاب که دومین تالاب بزرگ استان گیلان و بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران به‌حساب می‌آید نیز خالی‌ازلطف نیست.

 

کلام آخر

در این مطلب از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو سعی کردیم به معرفی بازار رشت بپردازیم تا درصورتی‌که تصمیم دارید به این شهر سفر کنید و از بازار آن دیدن کنید، اطلاعات لازم را داشته باشید. در واقع از هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های نزدیک این بازار، ساعت کاری، بخش‌های مختلف آن، آدرس دقیق و موارد دیگر گفتیم تا بدون معطلی و هدر دادن زمان، قبل از شروع سفر، برای تماشای دیدنی‌های رشت، برنامه‌ریزی کنید و ساعات حضورتان در این شهر را به گشت‌وگذار و تماشای دیدنی‌های آن بپردازید.

سوالات متداول

بازار رشت کجاست؟ 

 بازار رشت یک بازار معروف در شهر رشت و در میدان شهرداری و در خیابان امام خمینی قرار دارد که در آن می‌توانید محصولات محلی، غذاهای محلی و کالاهای دست ساز را تهیه کنید. 

 چه هتل‌هایی در نزدیکی بازار رشت وجود دارد؟ 

 تعداد زیادی هتل در نزدیکی بازار رشت وجود دارد که از جمله آن می‌توان به هتل 5 ستاره کادوس رشت اشاره کرد.

ساعت کاری بازار بزرگ از چه ساعتی است؟

ساعت کاری بازار بزرگ رشت از 8 صبح تا 10 شب فعال است که البته بعضی از مغازه‌ها تا 12 شب نیز باز هستند.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نارسیس ۱۴۰۲/۱۱/۱

بازار بزرگ رشت چندین بار رفتیم و جای جذابی است بنظرم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۲

نارسیس عزیز ممنون از اینکه تجربه تون رو به اشتراک گذاشتید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...