رَهی نو

موزه گنجینه تاریخ فارس

تعداد بازدید: ۱۲۸۹۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

اگر بخواهیم به شهر هخامنشیان سفر کنیم، آنقدر از دیدن زیبایی‌های تاریخی و طبیعی این شهر سرمست می‌شویم که تازه خواهیم فهمید که چرا شاعران اهل دلی چون حافظ و سعدی از دل شیراز، درخشیدند. بیایید سری به یکی از دلنشین‌ترین باغ‌های شیراز بزنیم و از گنجینه‌های درون باغ لذت ببریم.

 

موزه پارس شیراز

 

آشنایی با موزه گنجینه تاریخ پارس

در دل باغ سرسبز و تاریخی در وسط شهر شیراز، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین موزه‌‌های شهر قرار گرفته که حکایت‌های زیادی برای گفتن دارد این مکان از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است. جدا از آثار تاریخی و عتیقه‌هایی که داخل موزه نگهداری می‌شود، عمارت موزه، از معماری و طراحی با شکوهی ساخته شده است. از همان بیرون از موزه، زمانی که در باغ ایستاده و از فضای سرسبز اطراف‌تان زیر نور آفتاب دل انگیز شیراز لذت می‌برید، توجه‌تان را به خودش جلب می‌کند. به طوری که مشتاق می‌شوید نزدیک رفته و سری به داخل عمارت بزنید.

 

موزه گنجینه تاریخ پارس شیراز کجاست؟

قبل از هر چیز باید خود را به شیراز برسانید. به خیابان زند می‌رویم. اگر گذرتان به باغ نظر شیراز افتاد، خودتان را برای گذراندن یک عصر دل انگیز و تاریخی آماده کنید. چرا که بعد از گشت و گذار روی سنگفرش باغ و حس و حال شاعری که در زیر سایه درختان متنوع باغ نظر، به سراغ‌تان می‌آید، توجه‌تان به عمارت چند ضلعی جلب می‌شود که کریمخان زند را در خود جای داده است. اینجا یک عمارت جمع و جور به چشم می‌خورد که بنای بیرونی‌اش کافیست تا پی به رازهای درونش ببریم.

 

آشنایی با موزه گنجینه تاریخ پارس

مسیرهای دسترسی به موزه گنجینه تاریخ پارس

موزه گنجینه پارس در باغ نظر شیراز قرار گرفته است. می‌توانید هتل های شیراز را از همین جا رزرو و انتخاب کنید. فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید، به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید. پیشنهاد ما هتل الیزه شیراز است که در فاصله 15/3 کیلومتری و بازه زمانی 20 دقیقه‌ای از موزه گنجینه تاریخ فارس قرار دارد.

 

‌ برای دسترسی به باغ نظر شیراز بایستی به میان شهدا بیایید. اگر قصد آمدن با ماشین را دارید، از میدان شهدا به سمت خیابان پیروزی به سمت پایین حرکت کرده و داخل دومین خیابان، سمت چپ بپیچید. وارد خیابان طالقانی شده سپس از اینجا به خیابان زند آمده تا چشم‌تان به باغ نظر شیراز بیفتد. داخل باغ، عمارت موزه گنجینه تاریخ، انتظارتان را می‌کشد.

 

در صورتی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید در ایستگاه زندیه پیاده شده و با کمی پیاده‌روی خود را به این بنای تاریخی برسانید.

 

بنای موزه گنجینه تاریخ پارس

بنای گنبدی که در وسط باغ نظر به گردشگران چشمک می‌زند از خطوط اسلیمی و نقاشی‌های گل و مرغ جان گرفته و مهری بر هنر دست‌های سازنده عمارت، می‌زند. از بیرون که به این عمارت نگاه می‌کنید، متوجه هشت ضلعی بودن آن می‌شوید. وارد موزه که می‌شوید، بایستی از چند پله بالاتر روید چرا که موزه در ارتفاع بالاتری نسبت به باغ ساخته شده است.

 

موزه عمارت از یک اتاق اصلی و چند اتاق شاه نشین تشکیل شده است. در شاه نشین شرقی، آرامگاه کریم خان زند قرار گرفته است. چیزی که در همان بدو ورود توجه‌تان را به خودش جلب می‌کند، نقش و نگارهایی است که روی دیواره موزه، طراحی شده است. در میان این نقش و نگارها صحنه شکار و تخت سلیمان را می‌بینید. سقف موزه مقرنس کاری شده است. هنر معماری ایرانی را به وضوح در داخل این عمارت خواهید دید. هشت ضلعی بودن بنای عمارت، در داخل موزه گویی آن را تبدیل به یک کاخ باشکوه و مجلل کرده است.

 

البته شکوه این موزه، به واسطه نقش‌های طراحی شده روی دیوار آن بیشتر به دل می‌نشیند. این نقش و نگارها یک دوره در حال فرسایش بودند که دوباره پس از بازسازی و مرمت، جان تازه‌ای گرفتند. در مرکز این بنای هشت ضلعی، حوض مرمری سنگی می‌بینید که به زیبایی بنا اضافه کرده است.

 

بنای موزه گنجینه تاریخ پارس

 

تاریخچه موزه پارس

عمارتی که می‌بینید، از آثار دوران زندیه است که کریم‌خان برای پذیرایی از نمایندگان خارجی و مهمانان سلطنتی از آن استفاده می‌گرد. تا اینکه در سال 1315 به عنوان موزه مورد بازدید عموم مردم قرار گرفت. به مدت یک دهه از سال 1350 تا 1360 فعالیت موزه متوقف شده بود تا اینکه در سال 1360 پس از بازسازی که روی آن انجام شد، دوباره مورد بازدید عموم قرار گرفت.

 

آثاری که در موزه می‌بینید متعلق به سه دوره مختلف است. اشیا باستانی از زمان هخامنشیان و ساسانیان گرفته تا نقاشی‌های معروف و زیبای آقا صادق نقاش، حتی قباله‌های ازدواج میرزا حسن، رئیس الممالک آن زمان را می‌بینید. قلیان‌های مینا کاری شده، اشیای لاکی، سکه و قلمدان‌های زیبای دوره زندیه، ظروف سفالی و کتب خطی و بسیاری از آثار ارزنده و تاریخی دیگر، در مکعب‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شود. کنار بعضی از ویترین‌های شیشه‌ای در گوشه و کنار موزه که می‌روید، توجه‌تان به اشیا جذاب و قدیمی داخل آن بیشتر جلب می‌شود. ویترین‌هایی پر از جعبه‌های کوچک و بزرگ با طراحی‌های ظریفی که ترکیبی از تاریخ‌های مختلف ایران را به نمایش گذاشته است.

 

تاریخچه موزه پارس

 

موزه پارس در قلب یک عمارت هشت ضلعی معروف به عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته است. در سفرتان به شیراز، در لیست جاهای دیدنی شیراز ، در کنار بازدید از باغ ارم شیراز ، باغ نارنجستان و ... حتما موزه جذاب و تاریخی گنجینه پارس را قرار دهید که آثار جالب و تاریخی را در خود جای داده است. آیا شما هم تجربه بازدید از این مکان تاریخی را داشتید و یا برای اولین بار قصد بازدید از این مکان را دارید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...