رَهی نو

باغ جهان‌نمای شیراز

تعداد بازدید: ۱۴۳۳۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

عطر و بوی بهشت را می‌توان در باغ جهان نمای شیراز استشمام کرد و در این قطعه جان گرفته از گل و برگ و درخت زمان خود را سپری کرد و فضای زیبای باغ لذت برد. باغ جهان نمای شیراز جلوه زیبایی از بهترین باغ‌های کشور است که تمامی ویژگی‌های زیبا و جذاب خود را در بهشتی زمینی به نمایش می‌گذارد و هر ساله مقصدی خوب برای مسافرین شده تا تمامی دغدغه‌ها و استرس‌های زندگی خود را در محیطی سرسبز فراموش کنند. این باغ بهترین مکان برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود.

 

باغ جهان نمای شیراز در کنار باغ‌های دیگری مانند باغ ارم، باغ دلگشا، باغ حافظیه و باغ تخت می‌درخشد و کمتر کسی است که به این مکان برود و مجذوب و شیفته آن نشود. این باغ در دوران آل مظفر و آل اینجو در دوران شکوفایی خود به سر می‌برده و بسیار آباد و باشکوه بوده است. جالب است بدانید که زیبایی این باغ به حدی خیره‌کننده است که در طول مدتی که تیمور گورگانی مدت زمانی را در شیراز اقامت داشته، چنان مجذوب این باغ می‌شود که باغی شبیه جهان‌نما را در سمرقند احداث کرده و نام همین باغ را روی آن می‌گذارد.

 

باغ جهان نمای شیراز

 

آشنایی با باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نمای شیراز را کریم خان زند در سال 1185 هجری قمری در زمین‌های مقابل جعفرآباد و مصلی ساخت و عمارتی به نام کوشک در میان آن بنا نمود. کریم خان زند در اطراف این عمارت درختکاری کرد و با خیابان کشی‌های آن را زیبا نمود. مساحت باغ جهان نمای شیراز 2.8 هکتار است که بیش از 3500 متر مربع آن را فضای سبز تشکیل داده است. بیشتر این فضای سبز مربوط به درختان بسیار کهن سال و تنومند سرو و البته نارنج، شمشادهای سبرسبز، رز هفت رنگ، اطلسی، بنفشه و گل‌های داوودی می‌شود که زیبایی این مکان را چند برابر کرده‌اند. باید اشاره کرد که گل‌ها، درختان میوه و فضای سبز نقشی برجسته در زیبا کردن این مکان دارند. در کتاب عجایب المقدور که نوشته عربشاه است، باغ را زینت‌المقدور خوانده و از زیبایی‌های آن بسیار گفته است. در دوران صفویه باغ جهان نمای همانند روز اول بسیار آباد و زیبا بوده و افرادی زیادی از آن برای خوش گذرانی استفاده می‌کرده‌اند. به طوری که جهانگرد فرانسوی به نام شاردن در همین دوره صفویه به شیراز آمده و از زیبایی آن گفته است. او چنین بیان می‌کند که از تنگ الله اکبر تا بقعه میر علی بن حمزه باغ‌های زیبا و آبادی وجود دارد که بسیار سرسبز و آباد هستند.

 

نه تنها این جهانگرد فرانسوی، بلکه لرد کرزن که در واقع یکی از سیاستمداران دوران قاجار بوده است، در کتابی به نام ایران و قضیه ایران به گونه‌ای این باغ را توصیف کرده که با وصف کلمات وی کاملا می‌توان به زیبایی باغ پی برد. باغ جهان نمای شیراز یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین باغ‌های این شهر محسوب می‌شود که رودخانه رکنی آب مورد نیاز سرسبزی آن را تامین می‌کرده است. این باغ با قرارگیری در میان آرامگاه حافظ، دروازه قرآن، هفت تنان، خواجوی کرمانی، باباکوهی، باغ ملی، گهواره دید، کتابخانه دید و ... جایگاه بسیار خوبی دارد و مکان بسیار خوب برای گذراندن روزهای تعطیل شده است. در این باغ کریم خان زند از طرحی شبیه باغ نظر استفاده کرده که چهار خیابان و 4 حوض دارد. به ضلع جنوبی این باغ که بنگرید باقیمانده‌هایی از یک آب‌نما مشاهده می‌کنید که تا به امروز فواره آن هنوز وجود دارد. در واقع ابتدای این آب‌نما آن از ضلع جنوبی شروع می‌شود و انتهای آن به حوضی که در قسمت جلویی در ضلع جنوبی ساخته شده ختم می‌شود. در کنار این حوض که قدم بزنید می‌توانید به معماری واقعی آن دوران پی ببرید و از زیبایی آن لذت ببرید. البته این حوض مرمت و بازسازی شده است.

 

شهرداری شیراز در سال 1383 با کمک اداری میراث فرهنگی استان فارس آن را احیا کرده و از آن پس تا به امروز باغ مورد استفاده قرار گرفته است.

آشنایی با باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نمای شیراز کجاست؟

باغ جهان نمای شیراز در شمال شرقی و در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد. این باغ در ضلع غربی خیابان حافظ کمی بالاتر از میدان حافظیه ساخته شده است.

 

مسیرهای دسترسی به باغ جهان نمای شیراز

باید گفت که این باغ در منطقه‌ای بسیار خوب و ویژه ساخته شده است. باغ جهان نما در نزدیکی ورودی شهر شیراز قرار دارد و در نزدیکی جاذبه‌های گردشکری زیادی واقع شده است. برای رسیدن به این باغ می‌توانید از خطوط تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. در هر جای شیراز که باشید بوسیله 7 خط اتوبوس می‌توانید به دروازه قرآن بروید. اما متاسفانه برای رسیدن به این مکان نمی‌توانید از خطوط مترو استفاده کنید، چرا که هنوز ایستگاهی برای این قسمت احداث نشده است.

 

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی‌نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید.

بخش‌های مختلف باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نمای شیراز دارای یک باغ و یک عمارت در وسط خود است. این عمارت که به صورت هشت ضلعی ساخته شده، چهار شاه نشین و اتاق‌های دو طبقه‌ای دارد. این اتاق‌‌ها در میان شاه نشین قرار دارند. به نمای عمارت که نگاه کنید متوجه می‌شوید هیچ گونه نقاشی و کاشی‌ کاری روی کلاه فرنگی عمارت نیست. گفته می‌شود نقوش و زینت‌های روی این عمارت وجود داشته که با گذشت زمان از بین رفته‌اند و چیزی از آنها باقی نمانده است. در ابتدا که این بنا ساخته شد جنس پنجره‌های آن چوبی بوده، اما بعدها مالک خصوصی آنها را با پنجره‌های آهنی عوض کرده است. باغ جهان نمای شیراز رابطه بسیار عمیق و خوبی بین فرهنگ و طبیعت ایجاد کرده است. این باغ را می‌توان نمونه باشکوهی از اثر هنری دانست که در یک بستر طبیعی ایجاد شده است. باغ جهان نمای در مسیر جوی آب قرار دارد و بهترین عمارت تابستانی بوده که با دیوارهای بلند سر به فلک کشیده محصور شده است.

 

شیراز یکی از بهترین مناطق گردشگری کشور به شمار می‌آید که سالانه پذیرای مسافرین زیادی است. در زمان سفر به این شهر حتما سری به این باغ نیز بزنید و بعد از بازدید از آن به خیابان‌های اطراف بروید و از جاذبه‌های دیگری مانند حافظیه، هفت خان، باغ ملی و... نیز دیدن کنید.

بخش های مختلف باغ جهان نما
 


اقامت در هتل الیزه شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
ساناز ۱۴۰۲/۳/۹

باغ جهان نمای شیراز فکرکنید تو این باغ جشن عروسی بگیریم چی میشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۹

همره رهی نو پیشنهاد جذابی بود با آرزوی بهترین ها برای شما

میثم ۱۳۹۸/۵/۱۸

اطلاعات خیلی کمی گذاشتید. حداقل آدرس این مکان دیدنی رو میزاشتید.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...