رَهی نو

آرامگاه خواجوی کرمانی

تعداد بازدید: ۱۳۹۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

همه شیراز را به شهر شعر و ادب می‌شناسند و نام این شهر زیبا با حافظ و سعدی عجین شده است. ولی شعرای دیگری چون خواجوی کرمانی هم در شیراز هستند که آشنایی با آنها را نباید از دست بدهید. پس با هم سری به آرامگاه شاعر گرانقدر، خواجوی کرمانی می‌زنیم.
 

آرامگاه خواجوی کرمانی

 

آشنایی با آرامگاه خواجوی کرمانی

از دروازه قرآن که وارد می‌شوید، معماری سنگی و دلنشینی در اینجا مشاهده می‌کنید. دست چپ‌تان مجسمه‌ای از این شاعر کرمانی می‌بینید که شکوه این قسمت را بیشتر کرده است و دور تا دور آن در یک مربع شیشه‌ای قرار گرفته است. در کنار این مجسمه ستون سنگی بزرگی می‌بینید که ستون‌های تخت جمشید را به یادتان می‌آورد. به ورودی محوطه که قدم می‌گذارید با کتیبه یا سنگ یادبودی روبه‌رو می‌شوید که روی آن چند بیت شعر از خواجوی کرمانی نوشته شده است.

 

پس از گذشتن از چند پله به باغ سرسبزی به نام بوستان خواجو می‎رسید. جلوتر که می‌روید متوجه سنگ قبری می‌شوید که هیچ نشانی از خواجوی کرمانی ندارد و تنها در قسمت برآمدگی سنگ، عبارت "کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام" به خط ثلث نوشته شده است. در قدیم رسم بوده که در بالا و پایین آرامگاه عرفا و شعرا، ستون‌ سنگی کوتاه قرار می‌دادند. در اینجا هم می‌توانید این ستون‌های سنگی کوتاه را مشاهده کنید. دور تا دور مقبره را با محفظه شیشه‌ای پوشاندند. در سال 1337 یک اتاقی در سمت شمالی آرامگاه ساخته شد که سر در آن، همان ابیاتی نوشته شده که در ابتدای این مطلب خواندید. امروزه این اتاقک تبدیل به فرهنگسرای کوچکی شده است.

 

بر فراز کوه صبوی که می‌نشینید تا از آرامش و شکوهی که شهر را در مقابل‌تان قرار داده، لذت ببرید، چشم‌تان به سه غار می‌افتد. یکی از غارها محل عبادت خواجوی کرمانی بوده، غار دیگر که دهانه آن طاق ضربی از جنس سنگ و آجر است، آرامگاه خواجه عمادالدین معروف از وزرای شاه شیخ ابواسحاق است. برجستگی‌های جنگ شیر و رستم و تصویری نیمه تمام از فتحعلی شاه قاجار و پسرانش در کنار غار نیز به چشم می‌خورد.

آرامگاه خواجوی کرمانی در کجاست؟

در ابتدای جاده شیراز اصفهان، در دامنه کوه صبوی، سمت شمال شیراز، آرامگاه خواجوی کرمانی را می‌بینید. این آرامگاه به دروازه قرآن شیراز، مشرف است و از کنار آن، چشمه زلالی می‌بینید که مربوط به چشمه رکن آباد است. گفتنی است، شما می‌توانید در هتل بزرگ شیراز اتاق رزرو کنید و به جاذبه‌های گردشگری این شهر دسترسی  راحتی داشته باشید.
 

آشنایی با آرامگاه خواجوی کرمانی

 

مسیرهای دسترسی به آرامگاه خواجوی کرمانی

اگر با ماشین هستید، از خروجی شهر به سمت اصفهان حرکت کنید، کافیست ماشین‌تان را در پارکینگ دروازه‌ قرآن پارک کرده تا همزمان با بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی، به دیدن لسان الغیب و سعدی هم بروید.

 

خواجوی کرمانی که بود؟

نام اصلی خواجوی کرمانی، کمال الدین ابوالعطا محمد بن علی بن محمود کرمانی معروف به خواجه شارع است. او شاعر کرمانی قرن هشتم و علاقه مند به سفر بود و تجربه پرباری از سفر به کشورهایی همچون بیت المقدس، عراق، حجاز، مصر و شام داشت. خواجوی کرمانی که دارای ارتباط نزدیک با بزرگانی همچون عبید زاکانی و حافظ شیرازی بوده است، در نهایت در سال 752 قمری چشم از جهان می‌بندد.

 

آثار خواجوی کرمانی

جالب است بدانید که حضور خواجوی کرمانی در شیراز، الهام بخش حافظ شیرازی برای سرودن اشعارش بود. حال و هوای عرفانی را در اکثر شعرهایش می‌توانید حس کنید که اغلب به زبان عراقی است. در برخی از اشعار حافظ می‌بینید که عینا مصرع یا بیت اول خواجوی کرمانی را نقل کرده و در جواب آن مصرع و بیت جدیدی سروده است. در اصل، ارتباط معنوی و ادبی تاثیر گذار این دو شاعر خوش ذوق را از این ابیات خواهید فهمید.

 

از آثار شاعر اهل دل، خواجوی کرمانی، می‌توانید مثنوی سام نامه، مناظره نی و بوریا، سبع الثانی و خمسه خواجو که خودش از 5 مثنوی گوهرنامه، همای، همایون، کمال نامه و گل و نوروز را بخوانید و روح تان را با غزلیات او جلا دهید.

 

خواجوی کرمانی که بود

 

زمان و هزینه بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی

بازدید از این بنای زیبا، حدود یکی دو ساعتی زمان می‎برد. که در تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 12 شب یک روز جذاب و خاطره انگیز خود را در این محوطه بگذرانید. هزینه ورود به این جاذبه گردشگری زیبا 2 هزار تومان بوده و می‌توانید با خیال راحت در بوستان یا روی پله‌ها نشسته و کنار عزیزان‌تان عکس‌های خاطره انگیز بگیرید. در صورتی که با کسی از این محل بازدید کنید که به خوبی اینجا را می‌شناسد، لذت بازدید از این مقبره برایتان چند برابر می‌شود.

 

در سفرتان به شهر شعرا و بازدید از جاهای دیدنی شیراز ، حتما از دروازه قرآن دیدن کنید و در بوستان خواجو، از منظره‎ای سنگی و سرسبزی که پیش رویتان است لذت ببرید. بعد از آن سری به آرامگاه خواجه حافظ شیراز بزنید. تا اینجا هستید، بازدید از آرامگاه صاحب بوستان و گلستان، سعدی شیرازی را فراموش نکنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...