رَهی نو

خانه توکلی شیراز

تعداد بازدید: ۱۶۷۴۵ ۶ آذر ۱۳۹۶

 

 

خانه‌های سنتی و تاریخی شهر شیراز شهرت جهانی دارند و حرف‌های زیادی از دوران قدیم بیان می‌کنند. خانه توکلی یکی از شگفتی‌های تاریخی و جاهای دیدنی شیراز است که زمان ساخت آن به دوران قاجار باز می‌گردد و بازدید از آن به همه توصیه می‌شود.

آشنایی با خانه توکلی شیراز

همانطور که در بالا ذکر شد، خانه توکلی شیراز از جمله خانه‌های تاریخی شیراز است که در دوران قاجار ساخته شده است. متولی اصلی این بنا محمد حسین کمپانی بوده که آن را در کنار خانه پدری خود برپا کرده است. این بنا یک حیاط مرکزی دارد که زیبایی آن با بنای اصلی چند برابر شده است. به هر سمت این حیاط که نگاه کنید می‌توانید عمارت و اتاق‌ها را مشاهده کنید. این بنا دارای یک ورودی است که در جبهه شرقی آن قرار دارد. این ورودی دارای یک هشتی است که مرز مشترک آن به حیاط به شمار می‌آید و به وسیله آن می‌توان به داخل حیاط راه پیدا کرد. به هر جای این ساختمان قدیمی که نگاه کنید می‌توانید تزئینات زیبایی را مشاهده کنید.

 

آشنایی با خانه توکلی شیراز

 

این تزئینات شامل آجرکاری، کاشی کاری هفت رنگ، درها و درک‌ها، سقف‌ها، تزئینات چوبی در شیرسرها و... می‌شود. این ساختمان یک زیر زمین و یک بنای اصلی دارد. ورودی زیرزمین دارای درهای چوبی است که فاصله کمی از زمین دارد. با طی چند پله می‌توان به طبقه بالا رفت. پنجره‌های این بنا همگی رنگی هستند و نور را به زیبایی وارد خانه می‌کنند. این بنا در 25 اسفند ماه سال 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و این یادگار دوران گذشته برای همیشه در قلب تاریخ ما ماندگار شد.

خانه توکلی شیراز کجاست؟

خانه توکلی شیراز در محله قدیمی گور عربان قرار دارد. این خانه درست در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. بعد از وارد شدن به این خیابان از مردمی که در این خیابان می‌بینید آدرس خانه را جویا شوید. آنها سریع به شما خواهند گفت که باید خود را به کوچه 184 برسانید. در این کوچه خانه‌ای با شماره پلاک 8 وجود دارد که همان خانه توکلی است. به همین سادگی!

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به راحتی میتوانید با رزرو هتل در رهی نو، در بهترین هتل های شیراز اقامت داشته باشید. 

معماری خانه توکلی شیراز

همین که نگاهی به خانه توکلی بیندازید، متوجه زیبایی معماری دوران قاجار خواهید شد. معماری این بنا بیانگر این حقیقت بوده که ساخت این بنا کار یک معمار با مهارت و با پشتکار است. کاشی کاری‌های هفت رنگ آرامش را به این بنا بخشیده‌اند و با پیوندی از درها آنها را به هم وصل کرده‌اند. باید اعتراف کرد که این کاشی کاری‌ها از دیگر بناهای تاریخی برتر بوده و زیبایی بنا گواه این حقیقت است و آن را به همه نشان می‌دهد. بر روی این کاشی‌ها می‌توان چهره و سیمایی از پادشاهان ایرانی را مشاهده کرد. زیرزمین خانه توکلی شیراز گذشته‌های دور را بیان می‌کند و نگاه بیننده را به داستان زندگی یوسف و زلیحا خیره می‌کند. کمی که دقت خود را بالا ببرید متوجه داستان دیگری نیز خواهید شد. این داستان مربوط به جنگ میان انگلیس و صولت الدوله بوده است. جنگی که شاهدی از تاریخ به شمار می‌آید و مانند برگ برنده‌ای است. بیشتر این کاشی‌هایی که در این مکان مشاهده می‌کنید متعلق به اصفهان هستند و به دست هنرمندان شیرازی به دیوار نقش بسته‌اند. روی درهای این بنا اشعاری وجود دارد که نام محمدحسین نیز در میان آنها می‌درخشد. ستون‌های سنگی خانه توکلی شیراز نشان دهنده ساخت بنا در دوران حکومت قاجار هستند، چرا که حجاری‌های زیادی دارند. این حجاری‌ها بسیار زیبا بوده اما طبق گفته‌های تاریخ‌دانان ناقص باقی مانده‌اند. این نقص به دلیل مرگ حجار این بنا به علت شیوع بیماری آنفلانزا در آن دوران بوده است. بر روی کاشی‌های این خانه تصویری از یک ماشین را مشاهده خواهید کرد. این ماشین نشان دهنده علاقه شدید سازنده بنا محمد حسن کمپانی به ماشین است. او در دوران زندگی خود یک ماشین فورد به همراه راننده از هند به ایران می‌آورد و دستور می‌دهد تصویر ماشین وی را بر روی کاشی‌ها ثبت کنند و علاقمند محمد حسین به ماشین برای همیشه بر روی کاشی‌ها ماندگار شود.

 

معماری خانه توکلی شیراز

 

ستون‌های سنگی خانه توکلی شیراز نشان دهنده ساخت بنا در دوران حکومت قاجار هستند، چرا که حجاری‌های زیادی دارند. این حجاری‌ها بسیار زیبا بوده اما طبق گفته‌های تاریخ‌دانان ناقص باقی مانده‌اند. این نقص به دلیل مرگ حجار این بنا به علت شیوع بیماری آنفلانزا در آن دوران بوده است. بر روی کاشی‌های این خانه تصویری از یک ماشین را مشاهده خواهید کرد. این ماشین نشان دهنده علاقه شدید سازنده بنا محمد حسن کمپانی به ماشین است. او در دوران زندگی خود یک ماشین فورد به همراه راننده از هند به ایران می‌آورد و دستور می‌دهد تصویر ماشین وی را بر روی کاشی‌ها ثبت کنند و علاقمند محمد حسین به ماشین برای همیشه بر روی کاشی‌ها ماندگار شود.

در سفر خود به شیراز سریه به این خانه بزنید، در میان حیاط و اتاق‌ها قدم بزنید و با معماری اصلی ایران زمین در دوران قاجاری آشنا شوید. اگر به عمارت های تاریخی مانند خانه توکلی شیراز علاقه‌مند هستید، به هیچ عنوان عمارت شاپوری شیراز را از دست ندهید! مخصوصا در شب که با نورپردازی به زیبایی این بنا افزوده میشود. 


اقامت در هتل الیزه شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...