رَهی نو

پیست اسکی و تله کابین توچال

تعداد بازدید: ۳۹۷۹۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

اطلاعات جالب و مفید در مورد توچال تهران

 

بام تهران به بخش بالایی ولنجک و قسمت ابتدای تله کابین توچال گفته می‌شود. مجموعه‌ بام تهران در بالاترین نقطه خیابان ولنجک در ارتفاع ۱۸۳۰ متری در انتهای خیابان ولنجک تهران آغاز و در ارتفاع ۱۹۱۰ متری از سطح دریا در ایستگاه ۱ تله کابین توچال به پایان می‌رسد. جاده‌ای که از پارکینگ تا ایستگاه اول به صورت آسفالت ساخته شده است به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران برای پیاده‌‌روی استفاده می‌شود.
 

توچال تهران


بهترین جاذبه های گردشگری ایران کدام است؟ برای اطلاع از جاهای دیدنی ایران این مقاله را از دست ندهید.


این مسیر پیاده‌روی به طول 2 کیلومتر است، مسیر کوهپیمایی نیز از ایستگاه اول شروع و تا قله توچال ادامه می‌یابد. باشگاه بانجی جامپینگ ولنجک اولین باشگاه جامپینگ در ایران بوده که شامل سکوی 40 متری پرش و همچنین پیست اسکیت است. باشگاه تنیس این منطقه ۶ زمین استاندارد دارد که در سال ۸۱ تأسیس شده است. باشگاه تیراندازی با کمان با مساحت 1500 مترمربع، در مسیر جاده سلامتی و مقابل بوستان سلامتی 1 واقع شده است که با تمامی تجهیزات مورد نیاز تیراندازی با کمان و دارت پذیرای مراجعین می‌باشد. مسیر توچال جدای از مسیر کوهنوردی دارای تله کابین نیز می‌باشد. این تله کابین هفت ایستگاه داشته و تا نزدیکی قله توچال می‌رسد و چشم‌اندازهای کوهستانی زیبایی را در مقابل دیدگان مسافران خود قرار می‌دهد. علاقمندان به اسکی نیز می‌توانند از پیست اسکی آن استفاده کنند.

 

هیجان شما در تله کابین توچال تنظیم می‌شود

تهران را همه با ترافیک و شلوغی‌های تمام نشدنی‌اش می‌شناسند اما تهران فقط ادارات و برج‌های بلند نیست. تهران یک شهر تاریخی است که به خاطر قرار گرفتن در دامنه رشته کوه البرز، طبیعت خوبی دارد. 


اگر عصر یک روز  زمستانی به تهران بیایید و گذرتان به حوالی شمیرانات و شمال شهر  بیفتد، حتما یکی دو ماشین برفی را می‌بینید که مسافرانشان با هیجان در حال گپ و گفت هستند. کمی که سر بچرخانید قله توچال و ارتفاعات البرز به شما سلام می‌کنند. اگر دوست داشتید در هوای پاک کوهستان تنفس کنید، کمی با رفقا برف‌بازی کنید و البته در کنارش هزار و یک‌جور تفریح هیجان‌انگیز دیگر را هم تجربه کنید و در پیستی هم سطح با بهترین پیست‌های جهان اسکی کنید؛ بهتر است راهی توچال شوید.

 

بام توچال تهران

قصه توچال از کجا شروع شد؟

داستان توچال و تبدیل شدنش به یکی از مهمترین پیست‌های اسکی کشور به سال 1353 برمی‌گردد، درست وقتی که بهمن باتمان قلیچ با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی « دوپل مایر»، دست به کار شدند و یکی از بهترین پیست‌های اسکی ایران را ساختند. پیست اسکی توچال در حال حاضر هفت ایستگاه دارد که مرتفع‌ترین آن‌ها ایستگاه هفتم با ارتفاعی حدود  3850 متر است و در کنار پیست اسکی آلوارس اردبیل، نخستین ایستگاه‌های برفی کشور هستند که بیش از هشت ماه در سال قابل استفاده‌اند، پس اگر اسکی باز حرفه‌ای هستید یا دوست دارید برای یک بار هم که شده، چند متری اسکی کنید بهتر است به سراغ توچال بروید.

 

پیست اسکی توچال

 

پیاده روی کجا بروم؟ توچال!

هیچ یک از ما کوهنورد ذاتی نیستیم اما گاهی دلمان کمی هوای کوهستان می‌خواهد؛ این‌جاست که راهی توچال می‌شویم و همان‌طورکه به قله‌ها نگاه می‌کنیم، مسیر پیاده‌روی آرام خودمان را پیش می‌گیریم. جاده تندرستی مجموعه کوه توچال تهران از پارکینگ شروع شده و تا ایستگاه اول ادامه دارد؛ بعد از آن اگر تجهیزات کوه‌نوردی داشته باشید می‌توانید به مناطق بالاتر هم صعود کنید.

 

صعود به کوه توچال تهران

 

بعد ازکمی قدم زدن به بوستان سلامتی اول می‌رسید که در مساحتی حدود 3350 متر مربع با امکاناتی مثل نورپردازمحیطی، فضای سبز و آلاچیق فرصتی را برای استراحت فراهم کرده است. پس از استراحت تا به بوستان سلامتی دوم راه زیادی نیست، در بوستان دوم کمی به پاهای‌تان استراحت بدهید  اگر حس می‌کنید این پیاده‌روی را در هر جای دیگری می‌توانستید تجربه کنید سخت در اشتباهید. دیدن آبشاری زیبا در کنار پلکان سنگی که به یک غار جذاب منتهی می‌شود؛ تجربه‌ای نیست که هر روز بتوانیم تکرارش کنیم. اگر توانستید از آبشار و غار خداحافظی کنید و دوست داشتید چند عکس به یاد ماندنی از تهران را به البوم عکستان اضافه کنید، بهتر است سری به بام تهران بزنید؛ جایی که حس می‌کنید تهران زیر پای شما است. رستوران‌ها و کافی شاپ‌های زیادی در این منطقه هستند و می‌توانید حسابی از خودتان پذیرایی کنید اگر روزهای غیر تعطیل به این منطقه بروید قطعا می‌توانید از سکوت و آرامش فضا لذت ببرید. کمی بعد از بام تهران  به ایستگاه اول می‌رسید در این ایستگاه مجموعه‌ای از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها انتظارتان را می‌کشند تا خستگی راه را از تن به در کنید.

 

تفریحات توچال که از آن بی خبرید

اگر به دنبال گذراندن یک روز سراسر هیجان با جمعی از رفقا هستید باز هم می‌توانید روی توچال حساب ویژه‌ای باز کنید. 

در باشگاه تیراندازی توچال رابین هود شوید: باشگاه تیر اندازی توچال در سال 1380 افتتاح شد. در این باشگاه می‌توانید تیراندازی با کمان وهمچنین پرتاب دارت را تجربه کنید. اگر موفق به کشف رابین هود درونتان هم شدید می‌توانید در کلاس‌های باشگاه ثبت نام کنید و زیر نظر مربیان بین‌المللی آموزش ببینید.

 

در باشگاه پینت بال توچال رنگی بجنگید: دوست دارید تجربه‌ای متفاوت از جنگیدن را تجربه کنید؟ به باشگاه پینت بال توچال بروید و تا می‌توانید به دوستانتان تیرهای رنگی شلیک کنید.

 

با سینما پنج بعدی توچال طوفان را در سینما تجربه کنید: همه ما حداقل یک بار گذرمان به سینمای سه بعدی افتاده است اما تجربه سینمای پنج بعدی قطعا تجربه جدیدی خواهد بود.  در سینما پنج بعدی توچال که در ایستگاه اول قرار دارد، می‌توانید طوفان و باران را در سینما تجربه کنید و به معنی واقعی کلمه با نقش اول فیلم همذات‌پنداری کنید.

 

با زیپ لاین توچال، مثل پرنده‌ها پرواز کنید: پرواز یکی از آرزوهای قدیمی بشر بوده است و با اختراع هواپیما، حس پرواز کردن را تا حدودی تجربه کرده‌ایم. اما تجربه معلق بودن در هوا و بادی که مستقیم به صورتمان می‌خورد، قطعا تجربه متفاوتی است. با زیپ لاین می‌توانید ادعا کنید که  واقعا پرواز کرده‌اید. در این ورزش با چیزی شبیه به حلقه به یک کابل متصل می‌شوید و مسافتی را رو به پایین دره پرواز می‌کنید. آزاد و  رها درست مثل پرنده‌ها. زیپ لاین توچال را می‌توانید در حوالی بوستان دوم سلامتی پیدا کنید.

 

زیپ لاین توچال

 

سورتمه‌سواری کنید: دوست دارید تهران را از بالا ببینید؟ از کمی سرعت هم استقبال می‌کنید؟ خب باید به سراغ سورتمه توچال بروید. این سورتمه که حدود 1420 متر طول دارد توسط یک شرکت آلمانی طراحی شده است و تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز را به شما هدیه می‌کند. نکته مهم در رابطه با سورتمه این است که به راحتی می‌توانید با بچه‌ها از آن استفاده کنید و تجربه یک تفریح لذت‌بخش خانوادگی را به لیست تجربیاتتان اضافه کنید.

 

در کیب کلاب توچال، شرلوک هولمز شوید: از حل کردن معما خوشتان می‌آید؟ همیشه دوست داشتید حس قهرمانان فیلم‌ها هنگام تعقیب و گریز را تجربه کنید؟ در اسکیپ روم توچال شما می‌توانید به همراه دوستانتان به دل یک ماجرای هیجان انگیز سفر کنید و در زمانی حدود یک ساعت با مجموعه‌ای از چالش‌ها و حوادث دست و پنجه نرم کنید.

 

با تله کابین و تله سیژ توچال، به قله‌ها سلام کنید: برای رسیدن به قله کوه لازم نیست حتما کوه نورد حرفه‌ای باشید می‌توانید به راحتی روی صندلی‌های گرم و نرم تله‌کابین بنشینید و مناظر زیبا را تماشا کنید. اگر هم دوست دارید همان‌طور که مشغول تماشای طبیعت هستید از هوای کوهستان لذت ببرید می‌توانید از تله سیژ استفاده کنید.

 

تله کابین و تله سیژ توچال

 

تله کابین و تله سیژ توچال یکی از جاذبه‌های اصلی منطقه توچال است. تله کابین توچال به همراه تله سیژ دارای سه خط اصلی است و مجموعا حدود 7500 متر طول دارد و از این نظر یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین در جهان است. سرعت تله‌کابین توچال حدود 4 متر بر ثانیه است. قیمت بلیت آن با توجه به مسافت‌های طی شده متفاوت است.

 

در بگ جامپ توچال آدرنالین را به هزار برسانید: اگر ترس از ارتفاع ندارید و دوست دارید در یک لحظه فوران آدرنالین خالص را در رگ‌هایتان حس کنید بهتر است به سراغ بگ جامپ بروید. در بگ جامپ شما از روی سکوهایی با ارتفاع‌های مختلف روی کیسه‌های هوا سقوط می‌کنید. البته این تفریح برای خانم‌های باردار و کودکان زیر دوازده سال ممنوع است و برای بار اول هم می‌توانید از کم ارتفاع‌ترین سکو بپرید.

 

راهنما: لیستی از بهترین تفریحات تهران برای سنین مختلف را اینجا ببنید. 

 

زمانی که می خواهید برای اقامت چند روزه به تهران سفر کنید و از بین هتل های تهران یکی را انتخاب کنید. بهتر است قبل از سفر به رزو هتل اقدام کنید. رهی نو سایتی است که امکانات هتل های چهار ستاره تهران و هتل های پنج ستاره تهران را مانند هتل پارسیان آزادی تهران، هتل اسپیناس پالاس تهران و هتل پارسیان استقلال را در اختیار شما قرار داده است تا با کمک آن بتوانید هتل مناسب خود را آنلاین رزرو کنید. شما در رهی نو می توانید بهترین هتل های تهران را با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
محسن ۱۴۰۲/۲/۱۸

توچال چون در تهران هست امکان تفریحی بسیار عالی است برای ساکنین تهران و پیشنهاد میکنم به همه همشهریان عزیز که از این امکان نهایت استفاده و بهره راببرن برای یک شب هم که شده در ارتفاعات توچال شب را سپری کنند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۸

همره عزیز رهی نو خیلی لطف کردید که نظرتون رو برای ما ثبت و پیشنهاد عالی دادید همیشه اوقات خوشی داشته باشید

کسری ۱۴۰۲/۲/۱۸

درسته که مسیر پیاده روی تا ایستگاه اول تله کابین 2 کیلومتر هست ولی چون شیب زیاد هست خیلی باید اهسته و پیوسته بریم که خسته نشیم و لذت بردن از اب و هوای توچال رو از دست ندیم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۸

همره عزیز رهی نو بسیار سپاسگزاریم از راهنمایی و توجه تون امیدورایم همه برای سلامتی خود زمانی برای ورزش و استفاده از هوای خوب، در نظر بگیرند

تام ۱۴۰۲/۲/۱۲

چه آب و هوایی هرچقدر که اب و هوای تهران بد باشه ولی اونجا برو نفس بکش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

خب خداروشکر که میتوانیم از نعمت های خداوند استفاده کرده و سلامتی خود را حفظ نماییم پیروز باشید

حامد ۱۴۰۲/۲/۱۲

کسایی که اسکی بلد هستن چه بهتر که برای اسکی به نزدیکترین مکان برن تا شمشک و دیزین خیلی عالی هست مرسی از توضیحاتتون

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

ممنون از اظهار نظر مفیدتون حامد عزیز خوشحال شدیم شاد و سلامت باشید

نوشین ۱۴۰۲/۲/۱۲

زیپ لاین توچال هیجانش عالی مرسی که یادآوری کردید پیشنهاد میکنم اگر هیجان رو دوست دارید و طبیعت را حتما یکبار امتحان کنید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۲

خیلی لطف نمودید که تجربه خود را بیان کردید سپاس از شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...