رَهی نو

بازار تهران

تعداد بازدید: ۱۶۶۹۴۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

اطلاعات کامل در مورد بازار تهران

کتاب سرگذشت بازار بزرگ تهران شاید یکی از جذابترین کتب منتشر شده در باب تاریخ و سرگذشت بازار بزرگ تهران است. این کتاب از گونه جدیدی برای روایت تاریخ بهره میگیرد و آن تاریخ شفاهی است. در این مقاله قصد نداریم صرفاً یک کتاب درباره تاریخ بازار تهران معرفی کنیم. بلکه میخواهیم نگاهی گذرا به گوشه ای از تاریخ این بازار بیاندازیم.

درباره نحوه و زمان ساخت بازار دو روایت را میتوان یافت یکی آنکه در زمان ناصرالدین شاه این بازار ساخته شده و دیگری ساخت آن را به دوران شاه تهماسب صفوی نسبت میدهد. سفرنامه ای از سر توماس هربرد در سال 1108 قمری موجود است که در آن بازار تهران نیز توصیف شده است. با توجه به این سفر نامه میتوان اینگونه دریافت که بازار در زمان صفویان بصورت بدون سقف ساخته شده و احتمالاً مسقف کردن بازار در دوران ناصرالدین شاه توسط یک معمار فرانسوی انجام شده است.

درباره نحوه تکمیل بازار توسط پادشاهان دوران قاجار هم اختلافاتی در اسناد تاریخی مشاهده می‌گردد. عده ای پادشاهان قاجار را در تکمیل بازار دخیل میدانند و عده ای دیگر وقف زمین و خانه توسط مردم و بازاریان به قصد توسعه تجارت را عامل تکمیل بازار بر می‌شمارند. با توجه به سبک معماری بازار احتمال آنکه معماران ناشی بازار را ساخته باشند نیست. و گمان میرود که این معماری ها به دستور پادشاهان قاجار و توسط معماران خارجی و یا استادکاران داخلی ماهر ساخته شده باشد.

اطلاعات کامل در مورد بازار تهران

مترو و دسترسی های بازار تهران

امروزه برای دسترسی به بازار اغلب از متروی پانزده خرداد استفاده می شود. بازار خیابان ناصر خسرو جزئی از ساختار اصلی بازار تهران نیست. ولی با توجه به بافت سنتی و نزدیکی آن به بازار اصلی تهران همواره جزئی از این بازار قلمداد میشود. البته نباید فراموش کرد که تفاوت های معماری در این دو بازار کاملاً مشهود است. که نشان می‌دهد بازار خیابان ناصر خسرو بیشتر یک بازار ساخته مردم برای کاسبی و بهره از شلوغی و ازدحام جمعیت بازار بزرگ تهران بوده است.

با توجه به آنکه مقصد شما کدام بخش از بازار باشد میتوانید از هر یک از دو ایستگاه متروی نامبرده برای دسترسی به بازار استفاده کنید. متروی امام خمینی به بازار ناصر خسرو نزدیک تر است و متروی پانزده خرداد در شمال بازار اصلی تهران قرار دارد و با چند دقیقه پیاده روی میتوان از آنجا به بازار اصلی راه یافت.همچنین ایستگاه مترو خیام برای دسترسی به بخش جنوبی بازار مسیر بهتری محسوب میشود.

ساعت کار بازار بزرگ تهران :

همه روزه از شنبه تا چهارشنبه :  از ساعت 9 تا 17  بخش های داخلی بازار و از ساعت 9 تا 19 بازار رضا و بخش های خارجی بازار در حال فعالیت هستند.

روز پنج شنبه : از ساعت 9 تا 2 بعداز ظهر بخش های داخلی بازار و تا ساعت 17 بازار رضا و بخش های خارجی بازار

روز جمعه : داخل بازار بسته است و تنها بخش های خارجی و پاساژ های منتهی به خیابان اصلی بازار در حال فعالیت هستند. (این ساعت ها برای ایام پیک چون عید گاها ساعت بیشتری خواهد بود. )

راهنما : چی رو از کجا بخرم، لیستی از پاساژ ها و مراکز خرید انواع محصولات و اجناس در تهران : بهترین راهنما مراکز خرید تهران

مترو نزدیک به بازار بزرگ تهران

چند مورد از مهم ترین بخش های بازار بزرگ تهران

با توجه به میزان بازدید فراوان از بازار تهران در خیابان های منتهی به بازار نیز در دوره های مختلف تاریخی بازارهایی شکل گرفته است. نمونه آن را میتوان در جنوب بازار در خیابان مولوی مشاهده کرد. این خیابان در طول تاریخ رفته رفته تبدیل به یک بازار عمده فروشی مهم گشت و امروزه بعنوان یکی از بازارهای مهم تهران شناخته می شود.

در جنوب بازار تهران گذرگاهی به نام لوطی صالح قرار دارد. این گذرگاه را محل تولد لوطی صالح میدانند. درباره اینکه این لوطی دقیقاً که بوده و چه کرده که تاریخ ساز شده مطالب زیادی آمده است. آنچه که با اطمینان میتوان گفت این است که در دورانی از تاریخ، زمانی که قاجارها قدرت کنترل نظم پایتخت را از دست دادند، مردم لاجرم خود دست به ابتکار برای کنترل نظم کوچه و خیابان و بازار زدند. اینگونه بود که فرهنگ لوطی ها شکل گرفت و رفته رفته ارتقاء یافت.

برخی از این لوطی ها با توجه به کارهایی که انجام داده اند معروف گشته اند. شهرت لوطی صالح به مرام و جوانمردی و دستگیری از ضعفا بوده است. فرهنگ لوطی گری در دوران رضا شاه با توجه به قحطی های سراسری در مملکت با یک رشد چشمگیر روبرو شد. با کم شدن سهمیه آرد نانوایان و در دسترس نبودن نان در زمان جنگ جهانی دوم، بخشی از بدنه بازار دست به کار شدند تا با اندک سرمایه خود مردم را از این فقر نجات دهند و اینگونه بود که لوطی ها شهرت و محبوبیت خود را بین مردم بیشتر کردند.

اما این برای شاه مملکت ناخوشایند بود و دستور داد که سازمانهای اطلاعاتی آن دوره کسانی را تربیت و یا استخدام کنند تا این شهرت را خدشه دار کنند. اما مردم فریب این عده را نخوردند و لوطی و لات در فرهنگ ایران همواره از هم سوا بوده و هرگز این دو قشر در یک ظرف جمع نشدند.

بازار چهارسوق 

بازار چهارسوق از مجموعه های بازار بزرگ تهران است که تغییرات معماری آن کمتر از بخش های دیگر بوده و همچنان می‌توان در گوشه گوشه آن تاریخ این بازار را مشاهده کرد. چهار سوق دارای گچ بری های تاریخی بسیار زیبایی می‌باشد. بازار چهار سوق به عنوان یک اثر ملی ثبت گردیده است که امیدواریم این موضوع باعث شود که توجه ویژه ای به مرمت این بازار صورت گیرد.

بازار چهارسوق 

لباس فروشی های بازار

 هر بیننده‌ای که برای بار اول به بازار تهران برود و بدون شناخت بازار بخواهد درون تک بازارها قدمی بزند متوجه دو چیز می‌شود. بازار بسیار تو در تو ساخته شده و گذرگا ههای آن به کوچه های تنگ قدیمی تهران می‌مانند. دوم آنکه فروش انواع لباس زنانه در بازار رونق زیادی دارد. شاید بتوان گفت از هر 10 فروشگاهی که در بازار به فروش لباس مشغول هستند 8 تای آنها لباس زنانه و 2 تا لباس مردانه می‌فروشند.

دلیل این امر هم روشن است. بازار تهران از قدیم محلی برای خرید های عمده بازارهای دیگر کشور بوده است. و میزان خرید البسه زنانه از البسه خانگی تا البسه مهمانی جشن بسیار بالاست و این امر موجب شده است که بازار تهران نیز از این خواست بازار تبعیت کند. همچنین برای هر خرید و هر نوع لباسی که مد نظر داشته باشید محدوده‌ای از بازار برای صنفی مشخص دسته بندی شده. از شلوار گرفته تا لباس های زنانه ، تا شال و روسری محدوده ای خاص را به خود اختصاص داده اند. 

لباس فروشی های بازار

اغذیه و خوراک در بازار

جدا از ساندویچ فروشی‌هایی که در اقصی نقاط بازار سبز شده‌اند، هنوز هم می‌توان فروشگاه هایی را یافت که به فروش محصولات غذایی سنتی ایرانی مشغولند. در ابتدا و انتهای بازار میتوان سراغ این فروشگاه‌ها را گرفت.
 

اغذیه و خوراک در بازار

مسجد جامع بازار تهران

در قلب بازار تهران یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی تهران قرار دارد. مسجد جامع تهران قدمتی 1000 ساله دارد. درباره شبستان ایت اله شاه آبادی گفته شده است که قدمت سازه آن به 700 سال پیش باز می‌گردد. بخش‌های گرمخانه مسجد قدمت کمتری دارند و حدود 400 تا 500 سال قبل ساخته شده‌اند. این گونه به نظر می‌رسد که مسجد جامع تهران به یک باره ساخته نشده است و بخش‌های مختلف آن نیز در طول تاریخ مرتب مرمت و بازسازی گشته اند و بدین ترتیب نمی‌توان تاریخ دقیق ساخت آن را محاسبه کرد.

اهمیت سیاسی تاریخی مسجد: مسجد جامع یکی از محل‌هایی بود که امامان جمعه آن برای شکل گیری انقلاب کبیر ایران تلاش کردند. روشنگری ائمه جمعه این مسجد در طرفداری بازاریان از امام خمینی تاثیر بسیاری داشت و باعث شد که بازار به عنوان حامی سنتی روحانیت شناخته شود. بزرگ ترین و عظیم ترین گنجینه قرآن دنیا در مسجد جامع تهران گردآوری شده است.

این کتابخانه حدود2600 متر زیربنا دارد و سالن مطالعه ی آن 900 متر مربع است. کتابخانه در سه طبقه، حدود 40 هزار کتاب مختلف را در خود جای داده است و از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر برای مطالعه پژوهشگران و علاقمندان باز میباشد. مسجد جامع در جنوب خیابان پانزده خرداد قرار دارد این مسجد دارای سه درب ورود از غرب، شمال شرق و جنوب شرق است. درب اصلی مسجد از سمت خیابان پانزده خرداد و پله نوروزخان قابل دسترسی است.

مسجد جامع بازار تهران

طلافروشی در بازار بزرگ تهران

از قدیم الایام تا کنون طلافروشان بزرگی در بازار تهران فعال بوده اند. برخی از این طلافروشان بر روی شمش های طلا انگ میزدند. انگ زدن بر روی شمش طلا به معنی حک کردن نام طلافروش بر روی شمش است. اینکار به منظور اطمینان خریدار از کیفیت طلای خریداری شده صورت میگرفت.

امروزه با وجود انواع فاکتور و غیره همچنان انگ زدن بر روی شمش های طلا رایج است. کافیست که یک لحظه به نکته ای که در اینکار قرار دارد توجه کنید. نام شخص روی طلا است که اصالت طلا را تعیین می کند. اعتباری بیش از طلا داشتن، قطعاً آسان بدست نیامده است و حاصل سالیان سال نان حلال خوردن و عدم غش در معامله است.

طلافروشی در بازار بزرگ تهران

بازار زرگرها

قدیمیترین بازار طلا و جواهر ایران است که در خیابان پانزده خرداد نرسیده به سبزه میدان قرار دارد. این بازار به دلیل قیمت مناسب شهرتی سرتاسری در ایران دارد و خانواده ها در مناسبت های مختلف برای خرید طلا و جواهر به این بازار مراجعه می کنند.

امروزه میتوان انواع طلا از طلای سفید تا  طلای زرد را در این بازار یافت در ضمن کالاهای زینتی مانند ساعت طلا با مارک های معروف را از این بازار میتوان به قیمتی بسیار مناسب تهیه کرد. اجرت ساخت طلا در این بازار بسیار مقرون به صرفه است.حال که قصد خرید طلا از تهران را دارید نمونه جواهرات سلطنتی ایران را اینجا ببینید. 

بازار زرگرها

خرید ظروف و چینی آلات

تیمچه حجاب الدوله قطعاً یکی از بازارهایی است که قیمت بسیار مناسبی دارد. در این تیمچه(حیاطی که در اطراف آن دکان یا حجره و یا اتاق قرار دارد) انواع ظروف و لوازم آشپزخانه را میتوان یافت. بسیاری از زوج های جوان برای خرید جهیزیه به این بازار مراجعه می کنند. تنوع بالا و قیمت مناسب این بازار از دلایل اصلی توجه مشتریان به این بازار میباشد.  اگر بدنبال لوازمی مانند تلویزیون و جاروبرقی و ... هستید بهتراست بجای بازار بزرگ تهران سری به سه راه امین حضور بزنید.

خرید ظروف و چینی آلات

لوازم آرایش در کوچه مروی

کوچه مروی، کوچه‌ای است شرقی-غربی که از سمت غرب از خیابان ناصرخسرو مقابل شمس العماره شروع شده و به خیابان پامنار منتهی می شود. کوچه مروی محلی است که عراقی ها (معاودین، ایرانیانی که در زمان رضا شاه از  شدت قحطی به عراق فرار کردند و در زمان محمد رضا شاه توسط صدام حسین به ایران بازگردانده شدند) در آن فعالیت اقتصادی بسیاری دارند.

کوچه مروی محلی برای خرید عمده لوازم آرایشی و بهداشتی است. در کوچه مروی علاوه بر لوازم آرایشی، بهداشتی انواع چای و قهوه نیز به فروش می رسد. چند فروشگاه نیز در این بازار به پخش عمده اسباب بازی مشغول هستند. کوچه مروی در خیابان ناصر خسرو فاصله یکسانی از ایستگاه متروی امام خمینی و پانزده خرداد دارد و میتوان از ماشین دودی و درشکه برای تردد در این مسیر نیز استفاده کرد که قطعاً خالی از لطف نیست.

لوازم آرایش در کوچه مروی

جذابیت‌ها و مشکلات بازار بزرگ در تهران

با گسترش جمعیت شهر ها و افزایش خرید از بازار تهران و ساختار سنتی و عدم امکان برقراری برخی از امکانات یک فروشگاه مدرن مانند سیستم اطفاء حریق گاه و بیگاه شاهد حادثه در بازار تهران هستیم. هم اکنون اگر به بازار بروید در تیمچه های مختلف می توانید شاهد سیم کشی های لانه کبوتری مغازه ها و دکان ها باشید که خود گرمای زیادی را تولید و در تابستان خطر حریق را افزایش می‌دهد. شهرداری تهران سالیان سال است که تلاش می کند بازار تهران را به سیستم های جدید مجهز کند ولی این مهم بدون معاونت و همکاری کسبه این بازار ناممکن گردیده است.

بازار قدیم با تمام آن سقف های گچ بری شده و دالان های تنگ خود جذبه و شکوه خاص خود را دارد و قطعاً هر بیننده ای برای ساعت ها می‌تواند در این بازار به گشت و گذار بپردازد ولی کافیست که به بازار آشنا نباشید و ساعت ها خود را در حال چرخ زدن به دور خود ببینید.

عدم قرار دادن راهنما در بخش های مناسب در بازار و تو در تو بودن ساختار خود بازار، خارج شدن برخی از دکان ها از فعالیت اصلی راسته خود و فروش کالاهای نامرتبط به آن راسته همگی دست در دست هم داده  تا مشتری و مخاطبی که بازار را به خوبی نشناسد بعد از ساعتی گشت زدن خود را خسته و درمانده یافته و ترجیح دهد عطای قیمت پایین بازار را به لقاء سردرگمی آن ببخشد و از جای دیگری کالای مد نظر خود را تهیه کند.

جذابیت‌ها و مشکلات بازار بزرگ در تهران

کلام پایانی

اگر برای خرید از بازار تهران مجبور به ماندن در پایتخت شدید بهتر است برای رفع این خستگی با کمی هزینه در یکی از بهترین هتل‌های نزدیک بازار بزرگ اقامت کنید؛ فاصله هتل فردوسی تهران تا بازار ، 3/3 کیلومتر است و حدودا 17 دقیقه زمان نیاز دارید تا به مقصد برسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سحر ۱۴۰۲/۵/۷

معمولا برای خرید بری اونجا بهتر تنوع و قیمت مناسب تر مگر بخوای برند بگیری

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۸

سحر جان از ثبت نظرت در رهی نو سپاسگزاریم همینطور که اشاره نمودی بازار از بهترین های مکان خرید در تهران است

مستانه ۱۴۰۲/۳/۲۴

الحق که از شیرمرغ تا جون آدمیزادتو بازار تهران پیدا میشه فقط باید یا بازاری باشی یا عمری در رفت و امد به بازار باشی تا بدونی چی رو از کجا بخری و الحق هم که جنس خوب با قیمت مناسب میشه خرید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۲۴

بانوی گرامی از ثبت نظرتون در سایت رهی نو بسیار سپاسگزاریم و همینطور که فرمودید برای خرید در بازار زمان بیشتری رو باید صرف کرد. شاد و سلامت باشید

ماهک ۱۳۹۹/۱۱/۱۶

سلام واقعامطلبتون عالی بود.پله نوروزخان روزهای جمعه فعال هست؟

  مدیر سایت۱۳۹۹/۱۱/۲۰

دوست عزیز رهی نو سلام، از اینکه تونستیم رضایت شما رو جلب کنیم خیلی خرسندیم. روزهای جمعه بعضی از اصناف باز هستند، مانند صنف پخش پلاستیک یا صنف پخش شکلات.

هانیه ۱۳۹۹/۱۰/۱۲

سلام ممنون از مطالب عالیتون برای خریدعمده لباس زیر و لباس راحتی ازکدوم پاساژ های بازار بزرگ می‌تونم راحت خرید کنم؟؟

  مدیر سایت۱۳۹۹/۱۰/۱۳

دوست عزیز رهی نو سلام، شما میتونید از بازار عباس آباد، که نزدیک ایستگاه مترو خیام هست خرید کنید.

Salehiz ۱۳۹۹/۱۰/۹

سلام برای پوشاک زنانه میخام خرید کنم معازه ها بازن؟

  مدیر سایت۱۳۹۹/۱۰/۱۰

دوست عزیز سلام با توجه به تغییر وضعیت تهران از شرایط قرمز به نارنجی بازار تهران در حال فعالیت می باشد

سمانه ۱۳۹۹/۸/۳۰

سلام، آیا در بازار قسمتی برای خرید لباس‌های محلی وترکمنستانی وجود دارد؟

  مدیر سایت۱۳۹۹/۹/۳

سلام دوست عزیز رهی نویی . در موردلباس محلی مد نظر شما یک مغازه در (ایران مال) وجود دارد که لباس های محلی شهر های مختلف رو برای فروش دارند .

مصطفی ۱۳۹۹/۸/۲۹

سلام برای خرید عمده روسری کجا رو پیشنهاد میدید؟

  مدیر سایت۱۳۹۹/۹/۳

سلام رهی نویی عزیز ادرس های متفاوتی در بازار برای خرید روسری عمده هست که یکی از لوکیشن ها رو براتون قرار میدیم، شما میتونید به بازار 15خرداد تهران، بازار جعفری ها مراجعه کنید، البته دوست عزیز برای راهنمایی بیشتر از بنک داران بازار هم سوال بفرمائید کاملا راهنماییتون می کنند

بهار ۱۳۹۹/۷/۲۴

سلام برای خرید عمده لباس بچه کجا رو پیشنهاد میدید1

  مدیر سایت۱۳۹۹/۷/۲۷

دوست عزیز سلام برخلاف گذشته در حال حاضر عمده فروشی های مختلف در اصناف به صورت پراکنده فعالیت می کنند هر چند تولیدی های خیابان بهار هم می تونن در خرید عمده ی لباس کودک به شما کمک کنند

الناز ۱۳۹۹/۶/۲۹

جایی که لوازم تولد بادکنک میفروشن کحاس؟

  مدیر سایت۱۳۹۹/۷/۲۳

سلام الناز عزیز برای خرید حضوری لوازم تولد و تم تولد قدیمی ترین و بزرگترین جایی که وجود داره بازار تهرانه. بازار نوروزخان یا پله شیرازی بزرگترین بورس لوازم تولد در ایران محسوب میشه. برای رفتن به آنجا کافی است پس از خروج از مترو پانزده خرداد به سمت مسجد امام بروید .پس از گذر از مسجد امام آدرس پله شیرازی یا پله نوروزخان را بخواهید در این راسته و در پاساژ هایی همچون بقایی به فروش لوازم تولد می پردازند، شما برای تم تولد می توانید به پاساژ بقایی و طبقه زیر زمین آن مراجعه کنید.

ناشناس ۱۳۹۹/۳/۱۳

سلام می‌خوام چرخ بخرم کجای تهران برم برای خرید

الهه ۱۳۹۸/۱۲/۲۹

با سلام، در ایام عید بازار باز است یا خیر؟

  مدیر سایت۱۳۹۹/۱/۶

سلام خدمت شما. اگر در حالت عادی ایام عید منظورتونه، بازار روزهای تعطیل رسمی تقویمی تعطیله. اما اگر در شرایط خاص عید 99 با توجه به ویروس کرونا می‌فرمایید بسیاری از مغازه‌ها تعطیل هستند.

فرشاد ۱۳۹۸/۱۲/۲۵

سلام بازار چرم ۱۵ خرداد این روزا باز هستن چه ساعتی شروع و چه ساعت پایان کارشونه اگه راهنمای کنین ممنونتون میشم

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۲/۲۶

با سلام این روزها بیشتر مغازه‌های بازار بسته هستند.

محسن ملکی ۱۳۹۸/۱۲/۲۴

من یه سوال مهم دارم. الان با وجود وضعیت پیش آمده بازار باز هستش؟ می تونیم برای خرید بریم؟

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۲/۲۵

سلام دوست عزیز برخی از مغازه‌ها باز هستند و برخی بسته. پیشنهاد ما اینه که در این شرایط شیوع کرونا اگر کار خیلی واجبی ندارید اصلا نرید و جون خودتون و اطرافیانتون رو به خطر نندازید :)

هادی ۱۳۹۸/۱۲/۱۶

سلام. امروز بازار تهران که جمعه هستش باز هستش یا نه0؟؟

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۲/۱۹

سلام. خیر متاسفانه بازار روزهای جمعه تعطیله.

عمو علی ۱۳۹۸/۱۲/۱۱

بازار ۱۵ خرداد اینروز ها با وجود شایعه ویروس تعطیل است یا نه

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۲/۱۱

سلام. بازار تعطیل نیست اما شاید مراجعه‌کننده‌هاشون کمتر باشند.

رضا ۱۳۹۸/۱۱/۲۴

سلام وقت خوش ساعت کاری بازار پنج شنبه تا چه ساعتی هست؟

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۱/۲۶

سلام. تا ساعت 5 عصر :)

محمد زینعلی ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

بازار تهران روز جمعه بازه ؟

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۱/۱۶

روزهای جمعه داخل بازار بسته است و فقط پاساژ های منتهی به خیابان اصلی بازار فعالیت می کنند.

زهرا اویسی ۱۳۹۸/۱۱/۲

سلام، مطلبتون بسیار عالی و کامل بود. من یه سوالی دارم، بازار طلای ۱۵ خرداد کدوم راسته است؟

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۱/۵

سلام و وقت بخیر، برای خرید طلا پیشنهاد می کنیم که به راسته بازار زرگرها در بازار بزرگ تهران مراجعه کنید. بازار زرگرها یکی از قدیمی ترین بازارهای طلای ایران است که انواع طلای زرد و سفید و سنگ های قیمتی عرضه می کند. البته نزدیک بازار رضا هم یک پاساژ زیر زمینی وجود دارد که می توانید به آنجا هم سری بزنید.

پارمیدا ۱۳۹۸/۵/۱۲

سلام ، راهنماییتون عالی بود. اما بهترین قسمت برای خرید پوشاک کجای بازاره؟ (بخش شمالی یا جنوبی)

  مدیر سایت۱۳۹۸/۱۱/۲

سلام و روز بخیر، خوشحالیم که مطلب برای شما مفید واقع شده. بخش پوشاک بازار تهران در ضلع جنوبی بازار واقع شده. برای خرید پوشاک از بازار میتوانید به سرای ملی مراجعه کنید که بازار مانتو و سایر انواع پوشاک هم در نزدیکی همین بخش قرار گرفته اند. برای بررسی دقیق تر پیشنهاد می کنم که نقشه آدرس بازار تهران که در همین صفحه قرار دادیم را مشاهده نمایید.

علی امیری ۱۳۹۷/۱۲/۹

ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

عاطفه ۱۳۹۷/۹/۱۰

بسیار عالی !!!

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...