رَهی نو

خانه سعادت شیراز

تعداد بازدید: ۱۴۷۱۹ ۴ آذر ۱۳۹۶

خانه سعادت شیراز یکی از این مجموعه‌های تاریخی جذاب این شهر است که حرف های زیادی از گذشته دارد. زمان آن رسیده است که کمی بیشتر با این خانه‌ی زیبا آشنا شویم.

 

خانه سعادت شیراز

آشنایی با خانه سعادت شیراز

خانه سعادت شیراز یکی از زیباترین بناهای تاریخی شهر شیراز است که به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد. این خانه متشکل از بخش‌های گوناگونی است که مهم‌ترین آنها حیاط مرکزی، اتاق‌های سه دری و اتاق‌های پنج دری است. گچ‌بری‌های این مکان بی نظیر هستند و با کاشی کاری‌ها و آجرکاری‌ها منحصر به فرد خود زیبایی این بنا را چند برابر کرده‌اند. گفته می‌شود که نام این بنا با همکاری شخصی به نام حاج میراز آقا سعادت انجام شد و برای همیشه این نام بر روی این بنا باقی ماند. بر اثر گذشت زمان این خانه دچار آسیب‌هایی زیادی شده و فرسودگی‌ بنا باعث شد چهره اصلی آن دچار تغییراتی شود. به همین منظور در سال 1384 هجری شمسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیراز قسمت‌هایی از این بنا را مرمت و بازسازی کردند تا که بتوانند این بنای تاریخی با ارزش را احیا کرده و برای همیشه ماندگار کنند. در مدت زمان کوتاهی پوشش سقف طبقه همکف ضلع‌های شمالی، غرب و جنوب تعویض شد، پی‌های ساختمان تقویت شد، کف فرش ضلع جنوبی و حیاط خلوت تعویض و تغییراتی دیگری بر روی این ساختمان انجام شد. بعد از مرمت و بازسازی خانه سعادت در این مکان موزه برپا شد تا که با یک تیر چند نشان زده شود. با این کار مردم و علاقمندان به هنر و تاریخ نه تنها می‌توانستند از این خانه تاریخی بازدید کنند، بلکه قادر بودند هنرهای سنتی و صنایع دستی ایرانی را نیز بازدید کنند. این بنای تاریخی با معماری باشکوه‌ش در سال 1382 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به شیراز را دارید به راحتی می‌توانید با رزرو هتل در رهی‌نو، در بهترین هتل‌های شیراز اقامت داشته باشید. 

هتل الیزه شیراز: در فاصله 14 کیلومتری و بازه زمانی 24 دقیقه‌ای از خانه سعادت شیراز قرار دارد.

هتل زندیه شیراز: این هتل در فاصله 2/2 کیلومتری و بازه زمانی 9 دقیقه‌ای از این مکان تاریخی قرار دارد.

خانه سعادت شیراز کجاست؟

خانه سعادت در خیابان 9 دی قرار دارد و در محله سنگ سیاه شیراز در کنار کوچه مسجد شهدا واقع شده است. این خانه را می‌توانید در کنار آرامگاه سیبویه پیدا کنید و از زیبایی‌های چشم‌نواز تاریخی آن بازدید کنید.

 

خانه سعادت شیراز کجاست

 

بنای خانه سعادت شیراز

همانطور که گفته شد خانه سعادت شیراز دارای پلان حیاط مرکزی و اتاق‌های سه دری و پنج دری است. در این خانه شاهد تزئینات کاشی ‌کاری، آجر کاری، گره چینی، سنگ‌های حجاری شده و سقف‌های چوبی بسیار زیبا و باشکوهی هستیم که در کنار هم این مجموعه باشکوه را شکل داده‌اند که از جاهای دیدنی شیراز است. خانه سعادت دارای دو ورودی است. برای دسترسی به این ورودی‌های باید از ضلع شرقی و ضلع جنوبی خانه وارد شد. بهتر است بدانید که ورودی دوم این خانه در امتداد ورودی اول قرار دارد. این ورودی از طریق اندرونی و سپس از طریق راهرو ( این راهرو به زیرزمین که در ضلع شرقی قرار دارد ارتباط دارد) به بنا دسترسی دارد. یکی از شگفت‌های بی نظیر این بنا رخ بام خورشیدی آن است که بالای قسمت شاه نشین این بنا قرار دارد. این رخ بام تقریبا شبیه مجسمه‌های سر در تخت جمشید است. برای تزئینات داخل خانه از کاشی‌های رنگارنگ و پر نقش و نگار استفاده شده که این خانه بیش از بیش جذاب کرده است. این فضای داخلی بر ارزش تاریخی و فرهنگی این بنا افزوده است. کاشی‌هایی با طرح گل با رنگ‌های جذاب در کنار ایوان‌ها نصب شده‌اند که تنوع رنگ خوبی دارند.

 

نقش‌های روی ستون‌های خانه سعادت

نگاهی که به ستون‎های خانه سعادت که بیندازید به هنر اصلی معماران این بنا پی خواهید برد. این ستون‌ها گچ‌بری شده هستند و ذوق و سلیقه هنری ایرانی را به همه نشان می‌دهند. نقش و نگارهای روی ستون‌ها بسیار ظریف و هنرمندانه بوده که بر روی آنها تصاویری از شخصیت‌های داستان‌های ایرانی و پادشاهان و افراد صاحب نام را می‌توان مشاهده کرد. نام افرادی مانند شاه سلطان حسین، شاه عثمانی و شاه عباس بر روی این ستون‌ها دیده می‌شود. شما نیز در سفر خود به شهر زیبای شیراز بازدید از خانه سعادت را در راس امور خود قرار دهید و با معماری زیبایی این خانه آشنا شوید.

 

بنای خانه سعادت شیراز

 


اقامت در هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...