رَهی نو

دشت میشان همدان ؛ نگینی در دامنه کوه الوند | رهی نو

تعداد بازدید: ۸۱ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

همدان است و تاریخش؛ همدان است و طبیعت بکر، بی‌بدیل و خوش آب‌وهوایش که آوازه آن در سراسر ایران پیچیده و به‌دلیل داشتن کتیبه‌های تاریخی به‌جا مانده از دوره هخامنشیان، شهری جهانی به‌شمار می‌رود. از طرفی دیگر، جاذبه‌های طبیعی آن نیز کم نیستند. دشت میشان این شهر مانند نگینی درخشان در دامنه کوه الوند جاخوش کرده و گردشگران بسیاری را از شهرهای مختلف به خود می‌خواند.
آیا تابه‌حال نام این دشت سرسبز به گوشتان خورده است؟ آیا تمایل دارید تا سفری متفاوت را تجربه کنید؟ همراه ما در سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو باشید تا با اطلاعات بیشتری سفر خود را به این طبیعت بی‌نظیر آغاز کنید.

درباره دشت رویایی میشان همدان

دشت پهناور میشان، دشتی سرسبز و وسیع در دامنه کوه الوند و در 12 کیلومتری شهر همدان واقع شده است. این دشت، با چشم‌اندازهای بی‌بدیل، بکر و آب‌وهوای خنک، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان همدان شناخته می‌شود. دشت سرسبز میشان با چمنزارهای سرسبز، درختان تنومند، چشمه‌های خنک و رودخانه‌ای که از میان آن عبور می‌کند، طبیعتی مسحورکننده و چشم‌نواز دارد.

درباره دشت میشان همدان

دشت زیبای میشان کجاست؟

زمانی‌که قصد صعود به کوه الوند را دارید، در مسیرتان با دشت زیبای میشان روبرو خواهید شد. چنانچه قصد رفتن به  این دشت را دارید، ابتدا باید یک کوهپیمایی که درجه سختی آن نیمه‌سنگین است، آغاز کرده و بعد از گذر از دره عباس آباد به این دشت برسید.
آدرس: استان همدان، شهر همدان، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه

دشت زیبای میشان کجاست

مسیر دسترسی به دشت سرسبز میشان

بعد از ورود به شهر همدان، باید بعد از ورود به خیابان مهدیه، به سمت دانشگاه بوعلی سینا حرکت کنید. سپس از چهارراه دانشگاه به طرف میدان قائم رفته و بعد از گذر از میدان، به سمت راست بروید. در اینجا با یک دوراهی روبرو می‌شوید که یکی از این راه‌ها به سمت کتیبه گنجنامه راه پیدا می‌کند. 
در مسیر خود قبل از اینکه به گنجنامه برسید، مسیر کوهپیمایی به سمت دشت رویایی میشان را در سمت راست خود می‌بینید. یک راه دیگر نیز برای رفتن به این دشت وجود دارد و آن استفاده از تله‌کابین گنجنامه است.

مسیر دسترسی به دشت سرسبز میشان

جاهای دیدنی دشت رویایی میشان

زمانی‌که وارد دشت هزار رنگ میشان می‌شوید، بخش‌های مختلفی را خواهید دید. همانطور که گفتیم، رسیدن به این دشت نیازمند یک پیاده‌روی تقریباً طولانی است که احتمالاً هرکسی تحمل این میزان پیاده‌روی را نداشته باشد. در میان راه از دو دره عبور خواهید کرد که باغ‌های میوه را در اطراف آن شاهد خواهید بود. در ادامه این بخش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی دشت رویایی میشان

آبشار گنجنامه

در نزدیکی گنجنامه یک آبشار نسبتاً طولانی که ارتفاع آن نزدیک به 12 متر است، وجود دارد. به‌دلیل سرد بودن هوا، این آبشار دائمی در زمستان یخ زده و مسیر مناسبی برای کوهنوردان به‌شمار می‌آید. همچنین در بهار نیز می‌توان در کنار این آبشار به سنگ‌نوردی و آبشارنوردی پرداخت. این آبشار در رده بیست و یکمین اثر طبیعی ملی ایران قرار دارد.

آبشار گنجنامه

کوهستان الوند

از دیگر مکان‌های دیدنی دشت بی‌همتای میشان، کوهستان الوند است که با داشتن قله‌های مرتفع، از دیگر مکان‌های مورد علاقه کوهنوردان محسوب می‌شود.

کوهستان الوند

سنگ نوشته های باستانی گنجنامه

باتوجه به اینکه همدان، یکی از شهرهای بسیار قدیمی ایران به‌شمار می‌آید، کتیبه‌هایی از دوران پادشاهان هخامنشی نیز در آنجا کشف شده است. دو کتیبه از این دوران در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان دیده شده که نوشته‌های مربوط به آن به سه زبان عیلامی، پارسی باستان و بابلی نو هستند. 
دستور حک کردن این کتیبه‌ها توسط دو پادشاه هخامنشی یعنی داریوش اول و پسرش خشایارشا انجام شد که مفهوم آنها درمورد ستایش اهورامزدا، جلال اجدادشان و باورهای قلبی‌شان است.

سنگ نوشته های باستانی گنجنامه

دره عباس آباد

در قسمت‌های پایانی دشت بهشت میشان، دره‌های سرسبز عباس آباد را می‌بینید که زیبایی چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای دارند.

دره عباس آباد

جاذبه های تفریحی نزدیک دشت پهناور میشان

اگر قصد سفر به جاذبه های گردشگری همدان مانند دشت رویایی میشان را داشته باشید، ممکن است این تصور برایتان پیش بیاید که شما فقط با جاذبه‌های طبیعی این شهر روبرو خواهید شد. اما باید یادآور شویم که علاوه‌بر این مکان‌های طبیعی، جاذبه‌های تفریحی مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح کامل آنها خواهیم پرداخت.

پیست اسکی تاریک دره

پیست اسکی تاریک دره که به نام پیست اسکی الوند شهرت دارد، در 10 کیلومتری جنوب غربی همدان و در دامنه کوه ‌های الوند واقع شده است. این پیست که به‌عنوان سومین پیست اسکی ایران شناخته می‌شود، با امکانات و تجهیزات مدرن، مکانی ایده‌آل برای علاقمندان به ورزش‌های زمستانی است.
پیست تاریک دره در سال 1364 افتتاح شد که از آن زمان تاکنون، گردشگران و اسکی‌بازان زیادی را به خود جلب کرده است. برای سفر به این پیست بهتر است که ماه‌های آذر تا فروردین را انتخاب کنید؛ چرا که در این ماه‌ها برف لازم برای اسکی وجود دارد و شما با خیال راحت به اسکی کردن در این مکان بکر می‌پردازید.

پیست اسکی تاریک دره

تخت نادر

یکی از دشت‌های واقع در کوه الوند است که در ادامه مسیر صعود به قله الوند قرار دارد. این دشت زیبا در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا قرار دارد و با چشم‌اندازهای خیره‌کننده و طبیعت ناب خود، هرساله پذیرای گردشگران و کوهنوردان است. 
در مورد وجه تسمیه تخت نادر، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که این دشت به‌دلیل وسعت و زیبایی، به تخت پادشاهان تشبیه شده و به نام نادرشاه افشار، پادشاه نامدار ایران، نامگذاری شده است.
از جاذبه‌های تخت نادر می‌توان به چمنزارهای سرسبز، چشمه‌های طبیعی، مناظر کوهستانی و غار علیصدر اشاره کرد. کوهنوردان بسیاری این مکان را به‌عنوان نقطه شروع برای صعود به قله الوند انتخاب می‌کنند. عکاسی و پیک‌نیک هم از دیگر فعالیت‌هایی است که در زمان گذراندن اوقات فراغت خود در این منطقه می‌توانید به آن مشغول شوید.

تخت نادر

دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه

از دیگر مکان‌های تفریحی دشت بهشت میشان، دهکده تفریحی گنجنامه است. این دهکده جهت رفاه حال گردشگران، امکانات تفریحی نظیر اقامتگاه، شهربازی، تله‌کابین، سورتمه ریلی، غار آکواریوم و غیره را در خود دارد. تله‌کابین گنجنامه دارای دو ایستگاه در دره گنجنامه و دشت وسیع میشان است. این تله‌کابین برای افرادی که قصد پیاده‌روی برای رفتن به دشت را ندارند، قرار داده شده است.
از دیگر تفریحات این مجموعه گردشگری می‌توان به کوه‌پیمایی، بانجی جامپینگ، صخره‌نوردی و تیرول اشاره کرد. چنانچه به رستوران و کافی‌شاپ نیاز داشتید، می‌توانید وارد این دهکده شده و از غذاهای لذیذ و نوشیدنی‌های آن بهره ببرید.

دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه

روستای دیوین 

دیوین یا دیوجین نام روستایی ییلاقی و خوش آب‌وهوا در دامنه کوه الوند و در 10 کیلومتری شهر همدان است. این روستا با طبیعت بکر، باغ‌های سرسبز و چشمه‌های خنک، به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری در استان همدان شناخته می‌شود. علت انتخاب نام این روستا، این بوده که در این منطقه غارها و صخره‌های عجیبی وجود داشت. به‌همین دلیل نام این روستا را دیو نامگذاری کرده‌اند.

روستای دیوین

بهترین زمان سفر به دشت طبیعی میشان

رفتن به دشت خوش آب‌وهوای میشان به اهداف گردشگران بستگی دارد. چنانچه قصد کوهنوردی در این دشت را ندارید، بهتر است که فصول تابستان و بهار را برای سفرتان انتخاب کنید. در فصل بهار می‌توانید به تماشای شکوفه‌های بهاری نشسته و از بودن در این مکان دل‌انگیز لذت ببرید. همچنین در فصل تابستان که عطر میوه‌های تابستانه در این فضا جا خوش کرده را به ریه‌های خود بکشید و خود را از طعم میوه‌های نوبرانه آن محروم نکنید.
اما اگر قصد صخره‌نوردی و آبشارنوردی را دارید، می‌توانید در فصول سرد سال که آبشارهای آن یخ‌زده است، از بودن در این مکان لذت ببرید. به‌دلیل سرد بودن هوا، گردشگران اندکی به این منطقه سفر می‌کنند و این زمان بسیار مناسبی است که از هوای مطبوع آن در فضای ساکت و بکرش فیض ببرید.

بهترین زمان سفر به دشت طبیعی میشان

لوازم لازم برای رفتن به دشت بی کران میشان

اگر به قصد پیاده‌روی و کوهنوردی، دشت بی‌بدیل میشان را برای سفر خود  انتخاب می‌کنید، حتماً به لوازمی ازجمله کفش مخصوص پیاده‌روی و یا کوهنوردی، لباس گرم، تجهیزات کوهنوردی، زیرانداز، آب آشامیدنی و مواد غذایی نیاز خواهید داشت. 

سخن پایانی

قطعاً دیدن جاذبه‌های گردشگری روح و جسم آدمی را جلا می‌دهد؛ به‌خصوص اگر این مکان‌ها جدید باشند. دشت میشان یکی از مکان‌های گردشگری و در دسته جاذبه‌های طبیعی و ملی شهر همدان است که بودن در آنجا و تنفس در هوای مطبوع آن، سفری خاطره‌انگیز را برای شما به‌ارمغان خواهد آورد.
سرسبزی و طراوت، هوای پاک و چشم‌اندازهای بی‌نظیر این دشت سبب می‌شود که خود را چند روزی میهمان این شهر کرده و در یکی از هتل‌های همدان مانند هتل پارسیان همدان اقامت داشته باشید. اگر تجربه و یا خاطره‌ای از رفتن به این دشت در ذهنتان، درخشان مانده، لطفاً در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد دشت میشان

دشت میشان کجاست؟

استان همدان، شهر همدان، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه

بهترین زمان سفر به دشت سرسبز میشان چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به این دشت، فصول بهار و تابستان است.

چه جاذبه‌های دیدنی در دشت بکر میشان وجود دارد؟

آبشار گنجنامه، کوهستان الوند، سنگ نوشته های باستانی گنجنامه، دره عباس آباد

جاهای دیدنی نزدیک دشت طبیعی میشان کدامند؟

پیست اسکی تاریک دره، تخت نادر، دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه، روستای دیوین.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...