رَهی نو

معرفی تنگه دم اسب شیراز به همراه آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۵۸ ۲۶ دی ۱۴۰۲

تنگه   دم اسب یک آبشار زیبا و شگفت‌انگیز در استان فارس است که در منطقه کوهمره سرخی و در فاصله 50 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. سرسبزی و طراوت گل‌های رنگین آن در کنار باران‌های عطرآگینش، حس و حال عجیبی به انسان می‌دهد.
جاذبه‌های گردشگری شیراز، آنقدر زیاد است که با یکبار سفر به این شهر نمی‌توان از همه آن‌ها بازدید کرد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم رفتن به تنگ دم اسب را هم در برنامه خود قرار دهید. اگر هم نیاز به دریافت اطلاعات درمورد این منطقه دارید، تا انتهای این مطلب از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید.

همه چیز درمورد تنگه دم اسب شیراز

همه چیز درمورد تنگ دم اسب شیراز

تنگه دم اسب یکی از مناطق خوش آب‌وهوای شیراز است که بسیاری از گردشگران و حتی مردم مقیم شیراز نیز اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می‌کنند. وجود رودخانه خروشانی که در آن جریان دارد، بسیار شبیه به دم اسب است. 
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که تنگه دم اسب چگونه ایجاد شد؟ در سالیان دور در منطقه‌ای به نام دم اسب، رودخانه‌ای به همین نام وجود داشت. بعد از اتفاق افتادن یک زلزله بزرگ، این رودخانه به تنگه دم اسب و آبشار دم اسب تبدیل شد.
زمانی‌که در حال رفتن به این منطقه هستید، تمام طول راه شاهد درختان، بوته‌های کوهی و پوشش گیاهی وسیع خواهید بود. اگر به‌دنبال سفرهای هیجان‌انگیز هستید، این منطقه دقیقاً مناسب شماست.  برای رفتن به تنگه دم اسب، نیاز است تا کوهنوردی کنید و از بعضی شکاف‌ها و راه‌های باریک بگذرید. در برخی از قسمت‌های این تنگه، پهنای راه به‌اندازه‌ای است که فقط یک نفر می‌تواند از آنجا عبور کند. بسیاری از گروه‌های کوهنوردی این منطقه را برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند.  زمانی‌که به این منطقه می‌روید، صدای آبشار را می‌شنوید، آبشاری که حدود 30 متر ارتفاع دارد. شما می‌توانید با رعایت نکات ایمنی پا در آب بگذارید و با ریختن آب بر روی بدن خود، روح و جسم خود را جلا ببخشید.

تنگه دم اسب کجاست؟

تنگه دم اسب در 50 کیلومتری شهر شیراز در روستای کره بس و منطقه کوهمره سرخی قرار دارد. به‌دلیل اینکه این منطقه شبیه به دم اسب است، نام تنگه دم اسب را برای آن انتخاب کرده‌اند.

تنگه دم اسب کجاست

طبیعت و جانوران تنگه دم اسب

تنگه دم اسب را می‌توان قطعه‌ای از بهشت نامید. اعجاز و شکوه آبشارهای پر خروش، پوشش گیاهی زیبا، دریاچه آن با آب‌ زلال و درختان سربفلک کشیده‌‌اش، گردشگران را مجذوب خود می‌کند. از درختان این منطقه می‌توان به بلوط، انار، پونه وحشی و تعدادی از گیاهان دارویی اشاره کرد. در حین این سفر اعجاب‌انگیز و در مسیر خود شاهد حیواناتی مانند عقاب، سنجاب، مارمولک‌های کمیاب و دیگر حیوانات خواهید بود که شاید برایتان جالب باشد.

طبیعت و جانوران تنگه دم اسب

جاذبه های نزدیک تنگه دم اسب

اگر به شهر پر رمز و راز شیراز می‌روید، بهتر است در کنار سفر به تنگه دم اسب، از دیگر جاهای دیدنی نزدیک این منطقه نیز دیدن کنید. دریاچه‌های هفت برم، دریاچه مهارلو، روستای کره بس، سد درودزن، تنگه هایقر، تنگه تیزاب، آبشار مروارید خفر، تنگه براق، سد و دریاچه تنگاب، نرگس‌زار کازرون، بند بهمن، آبشار مارگون، دشت ارژن، پارک کوهستانی دراک و دریاچه پریشان از جاهای دیدنی نزدیک تنگه دم اسب هستند.

در زمان سفر به تنگه دم اسب کجا اقامت داشته باشیم؟

باتوجه به اینکه این منطقه در دل طبیعت است، قطعاً اقامتگاهی در آن نزدیکی وجود ندارد. بنابراین بهتر است که یکی از هتل‌های شیراز مانند هتل بزرگ شیراز را برای اقامت خود انتخاب کنید.

بهترین زمان رفتن به تنگه دم اسب

شاید با شنیدن نام شیراز به یاد آب و هوای گرم آن بیافتید. اما این شرایط آب و هوایی، شامل تنگه دم اسب نخواهد بود و متفاوت از سایر مناطق شیراز است. اگر می‎‌خواهید برای سفر خود برنامه تعیین کنید، بهتر است زمان مسافرت خود را به فصول بهار و تابستان موکول کنید. در این فصول، شاهد آبشار و رودخانه خروشان و پر آب این تنگه خواهید بود؛ پس حیف است که دیدن طبیعت بکر و بی‌بدیل این منطقه را از دست بدهید. در فصول سرد این منطقه، شاهد برف خواهید بود که قطعاً نمی‌توانید از بودن در این منطقه و دیدن زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. 

نکات مهم هنگام بازدید از تنگه دم اسب

در منطقه تنگه دم اسب امکانات گردشگری وجود ندارد. بنابراین بهتر است که لوازم اولیه رفاهی مانند لباس، خوراک و آب آشامیدنی را با خود به‌همراه داشته باشید. جالب است بدانید که این منطقه به‌قدری بکر است که برای رفتن به آنجا نمی‌توان با ماشین عبور کرد و باید این مسیر را پیاده رفت. بنابراین بهتر است که لوازم و حتی غذای سبک با خود به‌همراه داشته باشید تا راحت‌تر بتوانید این مسیر را طی کنید.
باتوجه به سختی نسبی این منطقه بهتر است که در زمان سفر، تجهیزات کوهنوردی، غذا، آب آشامیدنی، لباس و کفش مناسب به همراه خود داشته باشید. اگر قصد سفر به تنگ دم اسب را دارید، بهتر است که از یک راهنمای راه کمک بگیرید و یا به‌صورت گروهی به این منطقه بروید. چون در این منطقه حیوانات وحشی، پرندگان و خزندگان زندگی می‌کنند.

نکات مهم هنگام بازدید از تنگه دم اسب


سخن پایانی
تنگه دم اسب مکانی رویایی در دل طبیعت شیراز است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و حتی کشورهای دیگر به این منطقه سفر می‌کنند. قطعاً هر شخصی با دیدن این طبیعت به وجد می‌آید و تمایل دارد تا با ماجراجویی در این منطقه، ساعاتی را در این مکان بکر بگذراند.
آّبشارهای خروشان، درختان سرسبز و سربه‌فلک کشیده، پوشش گیاهی متنوع، دریاچه‌ای با آب زلال و شفاف همگی جزئی از این منطقه زیبا هستند که دیدن آن، روح انسان را جلا می‌دهد. اگر سفری به این نقطه از شیراز داشته‌اید، لطفاً خاطرات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد تنگه دم اسب شیراز

تنگه دم اسب کجاست؟

این منطقه گردشگری در منطقه کوهمره سرخی و در فاصله 50 کیلومتری شیراز قرار دارد.

کدام جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی تنگه دم اسب شیراز وجود دارد؟

 دریاچه‌های هفت برم، دریاچه مهارلو، سد درودزن، تنگه هایقر، تنگه تیزاب، آبشار مروارید خفر، تنگه براق، سد و دریاچه تنگاب، نرگس‌زار کازرون، بند بهمن، آبشار مارگون، دشت ارژن، پارک کوهستانی دراک و دریاچه پریشان.

در چه فصلی به تنگه دم اسب سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به تنگه دم اسب، فصل بهار است.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...