رَهی نو

معرفی صفر تا صد اسکلیم رود + عکس

تعداد بازدید: ۳۲۸ ۱۸ مهر ۱۴۰۲

اسکلیم رود کجاست؟

همانطور که می‌دانید استان مازندران دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است که در هربار رفتن به آن با مکان‌های دیدنی جدیدی روبرو خواهید شد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد یک مکان دیدنی به نام اسکلیم رود که قدمت بسیار طولانی دارد و به دوران ژوراسیک برمی‌گردد، صحبت کنیم. قطعا سفر به این نقطه ماجراجویی‌های زیادی باخود به همراه دارد؛ پس تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو با ما همراه باشید.

اسکلیم رود

معرفی اسکلیم رود

استان مازندران به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع همواره پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران بوده است. اسکلیم رود سوادکوه یکی از زیباترین روستاهای این استان است که با داشتن آبشارهای معروف خود، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

بنابراین چنانچه قصد دارید تا هم از تماشای آبشارهای چشم‌نواز لذت ببرید و هم تجربه رودخانه‌نوردی و جنگل‌نوردی در جنگل‌های زیبای هیرکانی را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از این روستای حیرت‌انگیز دیدن کنید.

قدمت روستای اسکلیم رود به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. این روستا در دهستان لفور که خود با داشتن 84 آبشار به عروس آبشارهای ایران معروف است، قرار دارد. دهستان لفور به دلیل نزدیکی بسیار زیاد با استان تهران، انتخاب خوبی برای سفرهای یک روزه به‌شمار می‌آید. 

یکی از آبشارهای اصلی لفور در اسکلیم رود است و ارتفاع آن به 32 متر می‌رسد. درون این آبشار املاح خاصی قرار دارد که سبب به‌وجود آمدن حوضچه‌های آهکی شده است. املاح آهکی به دلیل داشتن خواص درمانی می‌تواند محل خوبی برای رفع کسالت باشد.

آبشار اسکلیم رود کجاست؟

با توصیفی که از آبشار اسکلیم رود به شما داده‌ایم، احتمالا این سوال برای شما پیش بیاید که چطور به آبشار اسکلیم رود برویم؟ آبشار اسکلیم رود در استان مازندران و در شهرستان سوادکوه و دهستان لفور جای گرفته است. همانطور که گفته شد؛ این روستا فاصله زیادی با استان تهران ندارد و سفر به این روستای چشم‌نواز می‌تواند حال دلتان را خوب کند.

برای رفتن به آبشار آهکی اسکلیم رود از تهران، باید به فیروزکوه بروید، سپس وارد شیرگاه شده و بعد به سوادکوه بروید و در نهایت به جنگل لفور برسید. برای رسیدن به این آبشار از تهران باید مسافت 250 کیلومتری را طی کنید و برای رسیدن به آبشار زیبای اسکلیم رود، مسافت چند کیلومتری در پیش دارید.

برای رسیدن به اسکلیم رود یک جنگل‌نوردی 2 الی 3 ساعته در پیش دارید که البته میزان استراحت شما برای رسیدن به این آبشار نیز اهمیت دارد. زمانی که به سمت آبشار اسکلیم رود می‌روید، آبشارها و حوضچه‌های آهکی زیادی را در مسیر خود مشاهده می‌کنید که زیبایی‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند.

اسکلیم رود، بهشت گمشده

آبشار اسکلیم رود در یک جنگل تاریخی که قدمت آن به دوران ژوراسیک می‌رسد، قرار گرفته است که البته مردم این روستا به آن آبشار زیبا گالش کلا می‌گویند.  دهستان لفور به دلیل داشتن آبشارهای بسیار زیاد، به سرزمین آبشارها معروف است. در میان تمامی این آبشارها، آبشار اسکلیم رود طور دیگری خود را نشان داده و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. 

مردم بومی این دهستان بر این باورند که آب آبشار اسکلیم رود شفابخش است. اگر از دید علمی به این قضیه نگاه کنیم، این جمله چندان دور از منطق نیست؛ زیرا آب این آبشار به دلیل داشتن املاح آهکی خاص، خواص درمانی زیادی با خود به همراه دارد.

ارتفاع آبشار اسکلیم رود به 32 متر می‌رسد و به همین دلیل نام عروس آبشارهای سوادکوه را برای آن برگزیده‌اند. تغییرات به وجود آمده در آن موجب شده تا این آبشار به شکل پلکانی درآید و این موضوع توجه عکاسان را به خود جلب کرده است. 

جاذبه های دیدنی اسکلیم رود

اسکلیم رود علاوه‌بر آبشارهای معروف خود جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز برای نمایش دارد. یکی از این جاذبه‌ها، دریاچه شورمست است که شاید تابحال، مکانی به بکری آن ندیده باشید. چنانچه اهل قایق‌نوردی و دوچرخه‌سواری هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مکان دیدنی را از دست ندهید. 

دریاچه لفور، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که محل مناسبی برای ماهیگیری نیز به‌شمار می‌آید. علاوه‌برآن امکان قایق‌سواری نیز برای گردشگران وجود دارد .

دریاچه لفور

جنگل لفور، جزء جنگل‌های هیرکانی است که از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شود و قدمت آن به 40 میلیون سال قبل برمی‌گردد. این جنگل‌ با انبوهی از جنگل‌ها، آبشارها، رودها و درختان سربه فلک کشیده‌ چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. تنوع پوشش گیاهی در این جنگل‌ها بسیار زیاد است و درختان متنوعی مانند ممرز، راش، انجیلی، ازگیل و لیلکی به چشم می‌خورد.

در زمان سفر به اسکلیم رود شما سد لفور را نیز خواهید دید. سد خاکی لفور که به نام‌های البرز و صالحی مازندرانی نیز معروف هستند، ارتفاع 72 متری دارد و در نقطه تلاقی آذررود، اسکلیم رود و رودخانه کارسنگ رود قرار گرفته است. سد لفور از جاذبه‌های دیدنی مازندران است و به دلیل اینکه در نزدیکی جنگل لفور قرار گرفته، مناظر زیبایی را برای گردشگران مهیا کرده است.

از دیگر مکان‌های دیدنی این منطقه، روستای کمرپشت، غار اسپهبد، کوه لاکمر و معدن فلوری هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به اسکلیم رود

بهترین زمان سفر

طبیعت‌ در اغلب اوقات در فصل بهار زیبایی‌های خود را در معرض نمایش می‌‌گذارد. آبشار اسکلیم رود نیز از این قضیه مستثنی نیست. بهترین زمان سفر به اسکلیم رود در نیمه اول سال و در فصول گرم سال است. اگر در فصل بهار اقدام به مسافرت به این منطقه می‌کنید، بهتر است قبل از سفر اخبار هواشناسی را دنبال کنید، زیرا ممکن است بارندگی‌های شدید در این مناطق رخ دهد. 

البته که فصل پاییز نیز به دلیل تغییر رنگ درختان، زیبایی‌های خاص خود را دارد و مناظر چشم‌نوازی را به گردشگران هدیه می‌کند که البته لازم است تا اخبار هواشناسی را هم پیگیری کنید.

در سفر به اسکلیم شب کجا بمانیم؟

از آنجایی که این آبشار در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته، قاعدتا امکانات رفاهی در آن وجود نخواهد داشت. بنابراین لازم است که تمامی تجهیزات لازم برای سفر را با خود به همراه داشته باشید. 

برای اقامت در این جنگل‌ها هم می‌توانید کلبه‌های جنگلی و خشتی بومی را انتخاب کنید و هم اینکه در دل جنگل یا در کنار دریاچه، کمپ و چادر برپا کرده و با روشن کردن آتش یه شب رویایی برای خود به وجود بیاورید. چنانچه قصد دارید که شب را در هتل اقامت داشته باشید، می‌توانید بعد از گشت و گذار در این منطقه زیبا، به سمت هتل پارسیان خزر چالوس  بروید و در آن‌جا اقامت داشته باشید. 

اقامت در اسکلیم رود

لوازم مورد نیاز برای سفر به اسکلیم رود

اگر تصمیم به برپایی چادر در جنگل را دارید، باید نکات ایمنی را رعایت کنید. اینکه چه لوازمی برای سفر به این منطقه نیاز دارید، به فصل آن بستگی دارد. اما بطور کلی یک سری ملزومات برای سفرهای طبیعت گردی مورد نیاز است که شامل موارد زیر هستند:
•    کیسه خواب و پتو
•    چادر و زیرانداز
•    مواد غذایی و آب
•    کیسه زباله
•    کفش مخصوص پیاده‌روی
•    لوازم مورد نیاز برای روشن کردن آتش
•    کوله پشتی
•    لباس مناسب
•    چراغ قوه
•    اسپری دفع حشرات
•    لیوان، فلاسک و کتری

سخن آخر

آبشارهای اسکلیم رود و جنگل‌های آن یکی از مکان‌های بکر و زیبایی است که سفر به آن حال دلتان را خوب می‌کند. نکته بسیار مهم این است که برای سفر به این مناطق بهتر است که با تورهای گردشگری همراه شوید. نزدیکی این آبشار به تهران باعث شده تا تورهای گردشگری زیادی آماده خدمت‌رسانی به گردشگران باشند.

سوالات متداول

آبشار اسکلیم رود کجاست؟

آبشار اسکلیم رود یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران، در بخش سوادکوه شمالی و در دهستان لفور قرار گرفته است.

چگونه به آبشار اسکلیم رود برویم؟

 برای رفتن به این آبشار باید از جاده تهران-فیروزکوه به سمت شیرگاه بروید. در این مسیر مناطق دماوند، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب و شیرگاه را خواهید گذراند. 

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی اسکلیم رود چیست؟

دریاچه شورمست، روستای کمرپشت، غار اسپهبد، کوه لاکمر و معدن فلور از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند.

بهترین زمان سفر به آبشار اسکلیم رود چه زمانی است؟

برای رفتن به آبشار اسکلیم رود بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. 

در زمان سفر به آبشار اسکلیم رود در کجا اقامت داشته باشیم؟

برای اقامت در این منطقه هم می‌توانید در خانه‌های بومی اقامت داشته باشید و هم اینکه می‌توانید در جنگل یا کنار دریاچه کمپ و چادر برپا کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...