رَهی نو

معرفی صفر تا صد معروف ترین غارهای ایران

تعداد بازدید: ۴۲۱ ۸ مهر ۱۴۰۲

غارها از جمله اعجازهای طبیعت هستند که در طول زمان شکل گرفته‌اند. سفر به زیرزمین همواره یکی از ماجراجویی‌های جذاب انسان‌ها بوده است. کشور ایران نیز با تاریخچة بسیار کهن، به طور طبیعی دارای غارهای بسیار زیادی است. این غارها در سراسر ایران پخش شده‌اند و هرکدام دارای جلوه‌هایی بی‌نظیر از نظر زیبایی و طبیعت هستند.

در این مقاله قصد داریم تا معروف‌ترین غارهای ایران را به شما معرفی کنیم. هر یک از این غارها با زیبایی‌های بی‌نظیر خود، فرصتی بی‌نظیر جهت تفریح و تجربه یک سفر متفاوت هستند. اگر شما هم به دنبال یک مقصد جدید برای سفر می‌گردید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

زیباترین-غارهای-ایران

غار بورنیک استان تهران؛ معروف ‌ترین غار ایران

غار بورنیک یکی از طولانی‌ترین غارها در استان تهران و کشور ایران است که در روستای هرانده در شهرستان فیروزکوه قرار دارد. این غار که دارای ارزش باستانی و تاریخی است، به‌عنوان یکی از سکونتگاه‌های انسان‌های غارنشین شناخته می‌شود. این غار محلی بسیار دل‌چسب برای سفر یک‌روزه در اطراف تهران است. برای دیدن غار بورنیک، لازم است چند کیلومتری پیاده‌روی در طبیعت انجام داده و از روستای هرانده عبور کنید که تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. در سال ۱۳۸۱، غار بورنیک با شماره ثبت ۶۳۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این منطقه با طبیعت بکر و زیبا، کوچه‌باغ‌های دیدنی و نهرها و رودخانه‌های پرآب، ازجمله جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه به شمار می‌رود.

این غار سنگی و آهکی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و در دشت بورنیک واقع شده که با طول ۳۴۷۰ متر از سطح دریا،  عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران را به خود اختصاص داده است. نام بورنیک به معنی مکان امن و پناهنده بوده و احتمالاً به خاطر ویژگی‌های غار این نام انتخاب شده است. این غار درگذشته به‌عنوان محل زندگی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین به‌عنوان مکان پناهگاهی در مواقع خطر و تهدید شناخته می‌شده است.

بورنیک یکی از زیباترین غارهای ایران است که دارای چشم‌اندازهای متنوع و منحصربه‌فردی است. این غار دارای جاذبه‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به تخته‌سنگ‌ها، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها اشاره کرد. تخته‌سنگ‌ها یکی از جاذبه‌های خاص غار بورنیک هستند که با لایه‌های خاک رس پوشیده شده‌اند و تصاویر زیبایی ایجاد کرده‌اند. این تخته‌سنگ‌ها در طبقات اول و سوم غار قرار دارند و بعضی از آن‌ها با لایه‌های مرطوب خاک رس پوشیده شده‌اند.

غار-بورنیک

استالاکتیت‌ها نیز یکی دیگر از شاهکارهای طبیعی غار بورنیک هستند که به شکل قندیل یا استوانه‌ای بر روی سقف یا دیواره‌های غار ایجاده شده‌اند. این رسوب‌ها بسته به نوع موادشان، رنگ‌های مختلفی مانند نخودی را به خود می‌گیرند و در غار بورنیک نیز به‌صورت قندیل‌هایی با رنگ نخودی دیده می‌شوند. همچنین، استالاگمیت‌ها نیز از دیگر جاذبه‌های این غار محسوب می‌شوند. این ساختارها ناشی از چکیدن قطره‌های حاوی مواد معدنی و رسوب کلسیم کربنات هستند. استالاگمیت‌ها در غار بورنیک به رنگ‌های مختلفی نظیر گل‌کلمی، نخودی، سفید و صورتی و شکل‌های میخی دیده می‌شوند و با ظاهر منحصربه‌فردشان باعث تمایز این غار از دیگر غارها می‌شوند.

غار بورنیک با داشتن این جاذبه‌های فراوان، یک مقصد گردشگری مناسب برای علاقه‌مندان به زیبایی‌های طبیعی است و با دیدن این شاهکارهای طبیعی، لحظاتی شگفت‌انگیز و خاطره‌انگیز را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم اگر ساکن تهران هستید و به دنبال یک مقصد متفاوت برای گردشگری می‌گردید، حتماً سری هم به این غار زیبا بزنید.  همچنین اگر ساکن تهران نیستید و قصد سفر به شهر را دارید، می‌توانید غار بورنیک را نیز در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید. البته برای رزرو هتل و اقامت در این شهر نیز، پیشنهاد ما به شما هتل اسپیناس پالاس تهران است. این هتل لوکس و پنج‌ستاره یکی از بهترین هتل‌های ایران بوده و می‌تواند هرآنچه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد. 

غار چال نخجیر استان مرکزی؛ دومین غار معروف ایران

غار چال نخجیر یکی از کهن‌ترین و دیدنی‌ترین غارهای ایران و جهان است. این غار در دامنه کوهی به نام تخت واقع شده و در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان استان مرکزی قرار دارد. این غار که بیش از ۲۰ میلیون سال قدمت داشته و ۶ کیلومتر وسعت دارد، از جاذبه‌های اسرارآمیز و شگفت‌انگیزی برخوردار است.  بخشی از این غار، در حدود ۱ کیلومتر قابل بازدید بوده و با دالان‌های تودرتو و بلورهای کریستالی رنگارنگ، مزین شده است که هر بازدیدکننده‌ای را به حیرت می‌اندازد و تصاویر شگفت‌انگیز آن، هر گردشگری را ترغیب می‌کند تا به استان سفر کند.

چال نخجیر حدود ۱۶ تا ۳۴ میلیون سال عمر دارد و به‌عنوان یکی از کهن‌ترین غارهای کشور شناخته می‌شود. دیواره‌های این غار از رسوبات آهکی ساخته شده‌اند و برخی از تندیس‌های طبیعی حیوانات مانند کرگدن، لاک‌پشت و تمساح را به تصویر کشیده‌اند. هوا در داخل این غار بسیار مناسب است و تابستان‌های خنک و زمستان‌های گرم در آن دیده می‌شوند. همچنین نورپردازی مناسبی نیز برای دیدن جذابیت‌های این غار انجام شده و بازدید از آن لذت‌بخش است. غار چال نخجیر در نزدیکی برخی از جاذبه‌های دیدنی اراک قرار دارد. اسم این غار به دلیل تاریخچه شکار در این منطقه به چال نخجیر نام‌گذاری شده است که به معنای منطقه گود برای شکار است.

غار-چال-نخجیر

غار چال نخجیر یکی از غارهای زنده آهکی جهان است که رسوبات آهکی و کریستالی در آن به مدت چندین میلیون سال رشد می‌کنند و اشکال تماشایی را در داخل غار ایجاد می‌کنند. زمین‌شناسان باور دارند که در گذشته این غار، دارای آب بوده است، اما به دلیل تغییرات اقلیمی به شکل فعلی خود تبدیل شده است.  وجود یک دریاچه بزرگ در بخش انتهایی چال نخجیر، یکی از جذابیت‌های این غار است. جالب است بدانید که تاکنون فقط ۶ کیلومتر از وسعت این غار کشف شده و همچنان اسرار زیادی در این غار ناشناخته باقی مانده‌اند. شرایط داخل غار، به همراه عدم تابش نور خورشید، آن را به محیطی غیرقابل‌سکونت برای موجودات زنده تبدیل کرده است. این غار یکی از مقاصد اصلی سفر برای دوستداران غار در ایران شناخته می‎شود.

غار کتله خور زنجان، از غارهای معروف ایران

غار کتله خور، یکی از جاذبه‌های طبیعی فراموش‌نشدنی در نزدیکی شهرستان گرماب در شهر خدابنده، جنوب استان زنجان واقع شده است. این شهرستان زیبا، به‌عنوان یکی از استان‌ها با تاریخچة غنی و تنوع بالا در جاذبه‌های طبیعی شناخته می‌شود. اینکه چرا این غار به نام کتله خور شناخته می‌شود، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اولین دلیل می‌تواند مربوط به این باشد که در زبان ترکی، «کتله» به معنی پستی و بلندی‌های ناهموار بوده و «خور» به معنی آسان و سهل است. احتمالاً این غار به دلیل آسانی دسترسی به آن، کتله خور نام گرفته شده است.

دلیل دیگر می‌تواند مربوط به وجود کوه‌های کم ارتفاع در اطراف این غار باشد. در این مورد، کلمه کتله به کوه‌های کم ارتفاع اشاره دارد و همچنین با نمایش غروب آفتاب از پشت این کوه‌ها، عبارت خور به یاد می‌آید. به همین دلیل، احتمالاً این غار به نام کتله خور شناخته شده است. با وجود دلایل مختلف نام‌گذاری، غار کتله خور با قدمتی حدوداً ۲۷ تا ۳۰ میلیون سال، یکی از مکان‌های جالب و زیبای گردشگری است که می‌تواند ذهن‌ها را مسحور کند و تجربه جدیدی از سفر برای شما به همراه داشته باشد.

غار-کتله-خور

جالب است بدانید که این غار پس از غار ویتنامی سون دونگ، دومین غار وسیع جهان است. بازدید از غار کتله خور تجربه‌ای جذاب و دلنشین است؛ ورودی غار از دالانی باریک و دشوار شروع می‌شود، اما با ورود به داخل، نسیم خنک و طبیعت دل‌نشین آدم را استقبال می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استان زنجان، حتماً سری هم به این غار زیبا بزنید.

غار سهولان مهاباد؛ یکی از زیباترین غارهای ایران

غار سهولان یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین غارهای ایران است. این غار در ارتفاع ۱۷۵۱ متری از سطح دریا قرار دارد و در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این استان یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران است و دارای مقاصد گردشگری متنوعی است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان به این منطقه زیبا سفر می‌کنند تا از زیبایی‌ها و شگفتی‌های غار سهولان لذت ببرند. غار سهولان یک جاذبه گردشگری جذاب در استان آذربایجان غربی است. این غار دارای یک دریاچه درونی است که با قایق‌های رفاهی برای بازدیدکنندگان مجهز شده است.

موجودات زنده این غار شامل کبوترهای وحشی و خفاش‌ها هستند و به دلیل تاریکی و کمبود نور، موجودات زیستی غیر میکروسکوپی در آن یافت نمی‌شوند. اما رسوبات آهکی در داخل غار چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا را به وجود آورده‌اند. غار سهولان برای بازدید در فصل تابستان انتخاب بسیار مناسبی است، زیرا در این فصل، محیط خنک و خوشایندی را برای گردشگران فراهم می‌کند. این غار همچنین با داشتن تکه‌هایی از آهک در سقف و دیوارها به‌عنوان یکی از زیباترین آثار طبیعی گردشگری شناخته می‌شود. موقعیت آسان دسترسی و امکانات رفاهی غار سهولان، آن را به یک مقصد محبوب برای بازدیدکنندگان تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران از شهرهای مختلف ایران هرساله به این غار زیبا سفر نموده و از جاذبه‌های گردشگری آن لذت می‌برند.

غار-سهولان

غار سهولان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین غارهای ایران و جهان است که در روستایی به همین نام واقع شده و از طریق جاده‌ای سرسبز به آن دسترسی داریم. این غار در ارتفاع ۲۲۲۲ متری از سطح دریا قرار گرفته و به دو قسمت خشک و آبی تقسیم می‌شود. قسمت آبی این غار در ارتفاع ۱۷۵۱ متری از سطح دریا قرار دارد و با پله‌هایی مجهز برای دسترسی به آن، می‌توان به این محیط از غار دسترسی یافت. غار سهولان دارای دو ورودی است، اما بیشتر گردشگران از دهانه بزرگ‌تر و پوشیده از درختان و بوته‌های بزرگ وارد غار می‌شوند. وقتی که به داخل غار وارد می‌شویم، می‌توانیم تغییر دما و افزایش رطوبت را احساس کنیم. در اعماق غار، با استفاده از نورافکن‌های بزرگ، محیطی روشن و زیبا فراهم شده است.

غار سهولان از سال ۲۰۰۰ به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایران به فهرست اضافه شده و از آن زمان به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب برای بازدیدکنندگان عمومی تبدیل شده است. این جاذبه گردشگری با فضاهای طبیعی و تاریخی آن، محلی است که هر ساله گردشگران بسیاری را جذب می‌کند.

غار یخی چما؛ یکی دیگر از معروف ‌ترین غارهای ایران

این غار زیبا که در کنار کوه‌های زاگرس قرار دارد، با طبیعت بکر و زیبای خود، یکی از معروف‌ترین غارهای ایران شناخته می‌شود. غار یخی چما، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و دیدنی در استان چهار محال و بختیاری است. این غار در نزدیکی روستای شیخ علی خان و در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر چلگرد قرار دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع آب شیرین کشور نیز شناخته می‌شود. همچنین، قلة قنبرکش نزدیک به این غار قرار دارد که جذابیت بیشتری به این منطقه می‌بخشد و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند.

غار یخی چما، به دلیل واقع شدن در دره‌ای عمیق و تجمع برف به مدت طولانی، به وجود آمده است. این زمین‌ها بر اثر موقعیت جغرافیایی دره و مسیر تابش خورشید، از ذوب شدن برف‌ها جلوگیری کرده و به همین دلیل نیز در گذر زمان این غار شکل گرفته است. البته با گرم شدن آهستة کره‌ی زمین، بخشی از برف‌های این منطقه آب شده و جریان آب باعث شکل‌گیری غار یخی چما در کوهرنگ شده است. موقعیت جغرافیایی غار یخی  باعث می‌شود رودخانه‌ای که از این غار جریان می‌یابد، در تمام فصول سال دمای نزدیک به صفر داشته باشد و حتی در روزهای گرم تابستان نیز حرکت در آن مشکل شود.

غار-یخی-چما

قبلاً این رودخانه منبع تأمین آب برای عشایر اطراف کوهرنگ بوده و امروزه با پیوستن به سد کوهرنگ، یکی از بزرگ‌ترین منابع آبی جنوب کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در رونق کشاورزی و دام‌پروری منطقه ایفا می‌کند.
طول غار یخی کوهرنگ به حدود دو تا سه کیلومتر می‌رسد و بازدیدکنندگان می‌توانند بسته به توان و تجهیزات خود قسمت‌های مختلف آن را ببینند. اما باید به‌خاطر داشت که در فصل تابستان، گرما باعث کاهش ضخامت لایه‌های یخی غار می‌شود و بازدید از این غار، تا حدی خطرناک خواهد بود.

به‌طورکلی غار یخی چما در کوهرنگ، یک اثر طبیعی استثنائی و منحصربه‌فرد بوده و به عنوان سردترین غار ایران شناخته می‎شود. این غار دارای ویژگی‌هایی است که در سایر غارهای ایران نیست و حتی در سطح جهان نیز تنها چند نمونة مشابه در کشورهایی مانند روسیه و ایسلند وجود دارد.  سفر به این غار می‌تواند تجربه‌ای عجیب و فراموش‌نشدنی باشد. برگزاری مسابقات اسکی تابستانی در این منطقه، شاهدی بر جذابیت و منحصربه‌فرد بودن این منطقه است. همچنین، تنها نوشیدن از آب گوارای چشمة خارج شده از این غار، به‌تنهایی دلیل کافی و وسوسه‌انگیزی است که گردشگران زیادی را به سمت آن جذب کند. پیشنهاد می‌کنیم این غار یخی را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید.

غار نمکدان قشم؛ عجیب‌ترین غار ایران

غار نمکی یا غار نمکدان قشم در استان هرمزگان واقع شده‌ است. نمک‌های استخراج شده از این غار بهترین نوع نمک بوده و در مصارف پزشکی کاربرد بسیاری دارد. غار نمکی قشم، بزرگ‌ترین غار نمکی جهان است و احتمالاً دیدن آن برای همه افراد بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. در ایام سرد سال، سفر به قشم و بازدید از این غار، می‌تواند تصمیم خوبی باشد. این غار نمک در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی واقع شده است. این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی هرمزگان است و دارای مناظری بی‌نظیر است، از جمله رگه‌های سفید نمک بر روی بدنه کوه که چشم‌نواز هستند. این غار در فاصله ۲ کیلومتری از ساحل جاده‌ای همجوار خود قرار دارد.

این غار با عمری حدود ۵۰۰ میلیون ساله، دارای لایه‌های نمکی چند رنگی است که متعلق به دوره قبل از کامبرین به حساب می‌آید. این لایه‌ها، هر کدام به مدت ده‌ها هزار سال شکل گرفته‌اند و ارزش طبیعی بالایی دارند، بنابراین بهتر است از برداشتن یا تخریب آن‌ها خودداری کنیم. اثرات درمانی نمک‌های موجود در این غار جالب است، به‌طوری‌که حساسیت و آسم را تسکین می‌دهند. نفس کشیدن در این هوا نیز به افراد کمک می‌کند که این مشکلات را بهبود بخشند. این غار به‌نوعی مانند نمایشگاهی از هنر نمک‌هاست که تابلوها و آثار هنری آن از نمک ساخته شده‌اند.

غار-نمکدان-قشم

همچنین در غار نمک قشم، چشمه‌های آب‌نمک دیدنی دارد که چشم‌انداز زیبایی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. در نزدیکی غار نمکدان قشم، یک حوضچه طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از غار جاری می‌شود، در آن جمع شده و به‌صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می‌شود. این چشمه در طول سال همیشه جریان دارد و جریان آب در بخش‌های داخلی غار نیز قابل مشاهده است. یک نکته جالب دیگر این است که آب‌نمک معمولاً باعث انعکاس تصاویر مثل آینه می‌شود که به زیبایی و تمیزی منظره کمک می‌کند.

رنگ بستر این چشمه به سرخی شناخته شده و رسوبات خاک نسوز نیز در آن قابل‌مشاهده هستند که حاوی ترکیبات اکسید آهن و به‌خصوص هماتیت هستند.  بخش بالایی یا سقف غار نیز ساختار زیبا و دلنشینی از قندیل‌های بلورین به شکل‌های مختلف وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال یک مقصد گردشگری جذاب هستید، غار نمکدان را به‌عنوان یکی از معروف‌ترین غارهای ایران انتخاب کنید. 

غار علیصدر همدان

غار علیصدر یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران و جهان است که قابلیت قایقرانی دارد. دمای داخل و بیرون این غار بسیار متفاوت بوده و خنکی درون غار،  آن را به یک مقصد جذاب برای گردشگران در فصل تابستان تبدیل کرده است. همچنین مناظر خیره‌کننده‌ای در این غار وجود دارد که می‌تواند توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب ‌کند. اگر به شهر همدان سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از غار علیصدر به عنوان یکی از معروف‌ترین غارهای ایران را از دست ندهید. غار علیصدر با ارتفاعی برابر با ۲۱۸۰ متر از سطح دریا، شامل دالان‌ها، دهلیزها و تالارهای پیچ در پیچی است که توسط یک دریاچه بزرگ به یکدیگر متصل شده‌اند. به همین دلیل، برای دیدن بخش‌های دیگر غار نیاز به استفاده از قایق دارید. این غار زیبا در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

غار علیصدر که قدمت آن به دوره ژوراسیک برمی‌گردد، ترکیبی از آب باران و گاز دی‌اکسید کربن با نفوذ در لایه‌های آهکی ضخیم است که قدمت آن به حدود 136 میلیون سال قبل باز می‌گردد. این غار به دلیل ترکیب این عوامل از طریق فرایند بی‌کربنات کلسیم، سنگ‌های آهکی را شکل داده است. در طول زمان، فضاهای خالی غار به هم پیوسته‌اند و مردم روستای علیصدر از آب آن بهره‌برداری می‌کردند. اما به علت تنگی ورودی، مدتی امکان دسترسی به غار وجود نداشت، تا اینکه پس از زلزله‌ای مهیب، امکان ورود به غار فراهم شد. غار علیصدر دارای یک دریاچه بی‌رنگ و بی‌بو است که املاح زیادی دارد و آشامیدنی نیست. این دریاچه به عمق ۱۰ متری شفاف است و هیچ نشانه‌ای از حیات جانوری در آن مشاهده نشده است.

غار-علیصدر-همدان

در این غار، شکل‌های متنوع و جذابیت‌های بی‌نظیری وجود دارد که در طول سال‌ها شکل گرفته‌اند و هر بازدیدکننده‌ای را جذب خود می‌کنند. این اشکال شگفت‌انگیز دارای نام‌های مختلفی همچون گل‌کلمی، سوزنی، نی غار، برفک و... هستند. از سال‌ها پیش با کشف مسیرهای تازه، شکل‌های جدیدی نیز کشف شده است از جمله پنجه اژدها، میدان ستون‌ها، پنجه عقاب، آبشار سنگی، شیرغار، دروازه غار و تخت جمشید. میدان ستون‌ها، تخته‌سنگ بزرگی است که به شکل ستون از بالا تا کف غار ساخته شده است. پنجه اژدها، سنگی زرد رنگ است که مانند پنجه اژدهای افسانه‌ای از سقف غار به پایین آویزان شده است. آبشار سنگی نیز تخته‌سنگ بزرگی به شکل یک آبشار بزرگ و زیبا در داخل غار وجود دارد. شکل پنجه عقاب هم مانند پنجه یک عقاب زیبا و عجیب است. 

تالار قندیل بزرگ نیز در یکی از بخش‌های غار قرار دارد و قندیلی عظیم‌الجثه در میان آن دیده می‌شود. یکی از شگفتی‌های غار، علیصدر کلمه‌الله است که در دیواره‌های غار قابل مشاهده است و با نورپردازی برجسته‌تر شده است. همچنین، شکل تخت جمشید نیز شامل ستون‌هایی است که از زمین به بالا کشیده شده‌اند و سرستون‌ها شباهت زیادی به سازه‌های تخت جمشید دارند. به طور خلاصه غار علیصدر یکی از معروف ترین غارهای ایران بوده که با زیبایی‌های متنوع خود، هر بیننده‌ای را شگفت زده خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر همدان، حتما سری هم به این غار زیبا بزنید. همچنین برای اقامت در این شهر می‌توانید هتل پارسیان همدان را رزرو نمایید. این هتل با امکانات متنوع خود، یکی از بهترین هتل‌های همدان بوده و با رزرو آن، خیال خود را از بابت داشتن اقامتی باکیفیت، راحت خواهید کرد.

غار دانیال مازندران

یکی دیگر از معروف‌ترین غارهای ایران، دانیال نام داشته و در استان مازندران قرار دارد. این غار آبی در ایران در سال ۲۰۰۸ توسط یک تیم غارنوردی ایرانی و انگلیسی نقشه‌برداری شده است. غار دانیال در ۵ کیلومتری سلمان شهر و متل قو و همچنین در ۲ کیلومتری روستای دانیال قرار دارد. غار دانیال دارای ارتفاع ۷۴ متر از سطح دریا بوده و یک دالان اصلی و دو تالار بزرگ دارد. طول دالان اصلی تقریباً هزار و ۵۰۰ متر و پهنای آن یک و نیم متر است. دمای هوای غار حدود ۲۳ درجه و دمای آب ۱۷ درجه است و با پیشروی به سمت داخل غار، دما بیش از این کاهش خواهد یافت. این غار مکانی است پرهیجان که از دنیای بیرونی جدا شده و تنها با هد لامپ‌ها یا چراغ‌های قوه روشن می‌شود.

غار دانیال یک غار آبی است، به این معنا که پس از ورود به آن نمی‌توان به سادگی بیرون آمد، بلکه احتمالاً با لباس‌ها و سرتاپای خیس خواهید برگشت. در ورود به غار، ابتدا به حوضچه‌ای از آب سرد می‌رسید و با حرکت به سمت جلو، تماشای قندیل‌ها و شکستگی‌های روی سقف غار که از میلیون‌ها سال قبل به‌جامانده، می‌تواند شما را شگفت زده کند. وقتی به تالار خفاش می‌رسید، ممکن است این بخش از غار نه چندان جذاب به نظر بیاید، اما با صعود به بالا و نگاه به سقف، منظره‌ای از خفاش‌های خوابیده‌، قطعاً یکی از مناظر کمتر دیده شده در زندگی هر انسانی خواهد بود.

غار-دانیال-مازندران

تالار یزدان نیز دومین تالار درون این غار بوده که زیبایی‌های خاص خود را دارد. به‌طورکلی اگر قصد سفر به استان مازندران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری هم به این غار زیبا بزنید. همچنین اگر نگران پیداکردن یک محل مناسب برای اقامت هستید، پیشنهاد می‌کنیم به بخش «هتل های مازندران» در سایت  رهی نوسر بزنید و یک هتل مناسب را برای خود انتخاب کنید.

غار اسپهبد خورشید، از دیگر معروف ترین غارهای ایران

غار اسپهبد خورشید در منطقه سرسبز سوادکوه استان مازندران نیز یکی دیگر از غارهای زیبا و معروف این استان است. این غار در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن پل سفید و سرخ‌آباد قرار داشته و از جاذبه‌های گردشگری مهم استان مازندران به شمار می‌آید. سوادکوه با زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده‌اش، هرساله مسافران داخلی و خارجی زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. مردم این منطقه به زبان طبری و مازندرانی صحبت می‌کنند و لباس‌های سنتی و محلی را به‌عنوان یکی از آداب‌ورسوم معروف خود به کار می‌برند.

غار اسپهبد خورشید به عنوان بزرگ‌ترین طاق سنگی طبیعی - باستانی شناخته می‌شود و در نزدیکی آن، بازمانده‌ای از یک قلعه و برج ویران شده وجود دارد. این غار نه تنها یک غار طبیعی است بلکه به عنوان یکی از زیباترین و مهم‌ترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی استان مازندران شناخته می‌شود. به غار اسپهبد خورشید با نام‌های دیگری مانند طاق عایشه گرگیلی دژ، کرکیل دژ، لاپ کمر، دیو کالی، غار دربند کولا، دکان داوود و قلعه دیو سفید نیز شناخته می‌شود . غار اسپهبد خورشید، بلند‌ترین طاق طبیعی جهان، تاریخچه‌ای پر از اهمیت و جذابیت در مازندران دارد. این غار در دوره ساسانیان به‌عنوان قلعه‌ای مورد استفاده جنگی بوده و در اواخر پنجاه سال قبل، توسط هیئت غارشناسان ایران کشف شد. زیبایی‌ها و ارزش‌های تاریخی آن، باعث جذب کوهنوردان و گردشگران زیادی به این منطقه شده است. غار اسپهبد خورشید به‌عنوان یک آثار ملی ایران در فهرست ثبت شده است.

غار-اسپهبد-خورشید

معماری این غار نیز بسیار شگفت‌انگیز است؛ ساختار پیچیده شبکه آبراه و دفاعی‌اش منحصربه‌فرد و به دوران ساسانی بازمی‌گردد. آبراه‌های پنهان و مخازن آب ویژه‌ای که در این غار وجود دارد، آن را به یک دژ محکم تبدیل کرده است. همچنین، دهانه بزرگ غار اسپهبد خورشید از بزرگ‌ترین دهانه‌های غارهای طبیعی جهان است. غار دیگری که مقابل این غار قرار دارد، پرتگاهی ترسناک است که ورود به آن به دلیل مشکلاتی که دارد، چالش‌برانگیز است. در داخل غار، اتاق‌های باستانی با قدمت ساسانی و شاهکار معماری زمان خود وجود دارند. همچنین، قلعه‌ای چهار طبقه از سنگ و ملات ساخته شده که همچنان محکم و سالم باقی مانده‌اند.

معماری این غار نیز بسیار شگفت‌انگیز است؛ شبکه آبراه و ساختار پیچیده دفاعی‌ غار منحصر به فرد بوده و به دوران ساسانی بازمی‌گردد. آبراه‌های پنهان و مخازن آب ویژه‌ای که در این غار وجود دارد، آن را به یک دژ محکم تبدیل کرده است. همچنین، دهانه بزرگ غار اسپهبد خورشید از بزرگ‌ترین دهانه‌های غارهای طبیعی جهان است. غار دیگری که مقابل این غار قرار دارد، پرتگاهی ترسناک است که ورود به آن به دلیل مشکلاتی که دارد، چالش برانگیز است. در داخل غار، اتاق‌های باستانی با قدمت ساسانی و شاهکار معماری زمان خود وجود دارند. همچنین، قلعه‌ای چهار طبقه از سنگ و ملات ساخته شده که همچنان محکم و سالم باقی مانده‌اند. غار اسپهبد خورشید، یک جاذبه گردشگری فراموش‌نشدنی با تاریخچه برجسته است که ارزش بازدید و بررسی را دارد.

غار ایوب در کرمان

کرمان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های کویری ایران است. این استان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ارزشمندی هست. در این استان، شهری به نام بابک قرار دارد که دارای جاذبه‌های دیدنی و ارزشمندی زیادی است. یکی از این جاذبه‌های بسیار زیبا، غار ایوب است. غار ایوب که به‌عنوان غار خمیازه بلند نیز شناخته می‌شود، در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۴ هجری شمسی به شماره ثبت ۱۳۹۴۵ ثبت ملی شده است. آرشیو باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این غار درگذشته مکانی برای سکونت بوده است و آثار دوره اشکانی در آن یافت شده‌اند. غار ایوب در کوهی به نام ایوب واقع شده است که با ارتفاع ۳,۲۰۰ متر جزء رشته‌کوه‌های مرکزی ایران محسوب می‌شود. کف غار با شیب حدود ۶۰ درجه به‌سوی بالا ختم می‌شود.

در بخشی از دیوار شرقی غار، جریان باریکی از آب از سقف به حوضچه‌ای کوچک در پای دیوار می‌ریزد. این آب خنک و قابلیت شرب دارد. در بالاتر از این حوضچه، یک چاله کوچک هاونگی شکلی وجود دارد که به آن حوض آرزو یا جوقن معروف است. مردم محلی اعتقاد دارند که اگر خواسته‌ای را دارند، در کنار این چاله نیت کنند و سپس قطعه‌ای از سنگ را در آن بیندازند. اگر قطعه سنگ پس از برخورد با این چاله به بیرون پرتاب شود، آرزویشان برآورده می‌شود. یکی از ویژگی‌های متمایزکننده این غار، دهانه بسیار بزرگ آن با طول آن ۶۰ متر و ارتفاع آن ۸۰ متر است. این غار یکی از بزرگ‌ترین غارهای کشور بوده و ساختار سنگ‌شناسی آن، داسیت-آندزیت است. همچنین گفته می‌شود آب موجود در زیر گدازه‌های داسیتی، باعث شکل‌گیری این غار شده است. 

غار-ایوب-در-کرمان

در طول تاریخ، عوامل طبیعی مانند رطوبت و هوای سرد باعث انقباض و انبساط دیواره‌های غار شده و تکه‌های سنگ‌ بزرگ را جدا کرده که باعث افزایش وسعت غار شده است. همچنین، باد نقش مهمی در فرسایش و تماس دانه‌های ماسه با سنگ داسیت داشته و نتیجه‌اش حالت لانه زنبوری در فضای درونی غار است. در نزدیکی این غار نیز جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی همچون روستای صخره‌ای میمند، منطقه جوزم، دریاچه مخرگه، عمارت موسی خان و... قرار داشته که هر یک ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمان سری به معروف ترین غار این استان یعنی غار ایوب زده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. همچنین برای اقامت می‌توانید هتل پارس کرمان را به عنوان یکی از بهترین هتل‌های این شهر برای اقامت رزرو نمایید.

غار دنگزلو سمیرم

غار دنگزلو یکی از معروف ترین غارهای ایران در روستای دنگزلو، بخش پادنا سمیرم است. این غار به عنوان یک مقصد گردشگری مهم در منطقه شناخته می‌شود. روستای دنگزلو از جمله روستاهایی است که جذابیت‌های گردشگری متعددی دارد و به دلیل این جاذبیت‌ها به عنوان یکی از پایلوت‌های گردشگری در بخش پادنا شناخته می‌شود. از جمله این جذابیت‌ها می‌توان به غار یخی، چشمه نول و غار دنگزلو اشاره کرد که هر ساله گردشگران و غارنوردان زیادی برای بازدید از این غارها به این منطقه سفر می‌کنند.

غار دنگزلو در کنار رودخانه دنگزلو قرار گرفته و دارای مناظر طبیعی زیبا و دل‌نوازی است. ورود به این غار از دروازه‌ای به ارتفاع یک متر انجام می‌شود و طول آن حدود ۳۰۰ متر است. این غار به عنوان یکی از غارهای آبی آهکی زاگرس و کوه دنا شناخته می‌شود. غار دنگزلو یک غار زیبا و دیدنی با هفت تالاب و چندین آبشار است. عمق آب در برخی از تالاب‌ها تا ۷ متر و ارتفاع سقف تالاب‌ها تا ۱۰ متر می‌رسد. به دلیل سرد بودن آب درون غار، برای ورود به آن نیاز به تجهیزات ایمنی نظیر کلاه و لباس گرم مخصوص و قایق بادی است.

غار-دنگزلو-سمیرم

این غار در روستای دنگزلو واقع شده است که در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب سمیرم در دامنه کوه دنا قرار دارد. برای رسیدن به غار، باید ابتدا مسیر ۱۵۰ کیلومتری سمیرم به سمت پادنا را طی کرده و سپس به روستای دنگزلو بخش پادنا برسید. بعد از طی مسیری زیبا و دیدنی از بین باغ‌های سیب و حاشیه رودخانه دنگزلو، به دهانه غار خواهید رسید و می‌توانید وارد آن شوید. غار دنگزلو دارای چشم‌انداز بسیار زیبا و بی‌نظیری است. وجود رودخانه، تالاب‌ها و قندیل‌های سنگی به این غار جلال و جذابیت می‌بخشد و این غار باعث می‌شود که غارنوردان از نقاط مختلف کشور برای دیدن آن به این مکان سفر کنند. لذا در صورتی که به جاذبه‌های طبیعی همچون غارها علاقه‌مند هستید، حتماً سری هم به غار دنگزلو به‌عنوان یکی از زیباترین غارهای ایران بزنید.

غار سنگ ‌شکنان در استان فارس

غار سنگ شکنان یکی از بزرگ‌ترین غارهای مصنوعی جهان در ۳ کیلومتری جهرم قرار دارد. این غار به نام‌های سنگ اشکن، سنگ شکن، سنگ تراشان و سنگ شکنان شناخته می‌شود. این غار با بزرگی و زیبایی منحصر به فرد، از جمله معروف ترین غارهای ایران است. از طریق استفاده از ابزار سنتی سنگ شکنی، این غار طی سالیان زیادی شکل گرفته و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غارهای دستکند جهان شناخته می‌شود.  به همین دلیل، گردشگران زیادی از ایران و سراسر جهان برای دیدن این جاذبه طبیعی به شهر جهرم سفر می‌کنند. غار سنگ شکنان جهرم با ابعاد ۳۵۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض دارای بیش از یک‌صد ستون سنگی بزرگ و کوچک است. با پیشروی در طول غار، ارتفاع سقف به طور تدریجی کاهش می‌یابد و در انتهای غار به کمتر از یک متر می‌رسد.

جذابیت این غار برای گردشگران به دلیل خنکی نسبی محیط در تابستان و گرم بودن آن در زمستان نیز بیان شده است. غار سنگ شکنان در یک کوه قرار دارد که دارای سنگ‌های نرم آهکی و دولومیتی است. در طول سالیان، سنگ‌شکنان زیادی در این منطقه فعالیت کرده‌اند و سنگ‌های به دست آمده از این کوه دارای خاصیت شکل‌پذیری هستند. این سنگ‌ها در موارد تزیینی مانند مسجد عتیق شیراز، باغ ارم، حرم شاه‌چراغ، ژاندارمری لارستان و بیمارستان نمازی به کار برده شده‌اند. برای روشن نگه‌داشتن داخل غار، طاقچه‌هایی حفر شده‌اند، اما استفاده از چراغ نیز توصیه می‌شود.

غار-سنگ-‌شکنان

این غار زیبا توسط چندین سنگ‌شکن ایجاد شده است که همراه یکدیگر شروع به حفر و تراشیدن سنگ‌ها کرده‌اند. این فعالیت‌ها باعث ایجاد دالان‌های متعددی به‌موازات هم شده است و این غار مصنوعی و زیبا با ستون‌ها و دالان‌های پیچ‌درپیچ متعدد به وجود آمده است. تعداد زیاد ستون را ‌می‌توان از دیگر جاذبه‌های طبیعی این غار دانست. بااین‌وجود که استان فارس و شهر شیراز یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده در ایران و جهان است؛ اما متأسفانه این غار زیبا در بین ایرانیان کمتر شناخته شده است؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر شیراز، سری هم به این غار بزنید.

همچنین به دلیل فاصله کم میان جهرم و شیراز، شما می‌توانید با یک سفر یک سفر یک روزه، از جاذبه‌های گردشگری این منطقه لذت ببرید. درنهایت اگر قصد رزرو یک هتل در شهر شیراز را دارید، پیشنهاد ما به شما، هتل هما شیراز است. این هتل زیبا و باکیفیت با تنوع بالا در اتاق‌ها و سوئیت‌های خود، برای هر سبک و سلیقه‌ای مناسب است.

غار رودافشان در استان تهران

غار رودافشان فیروزکوه یکی از بزرگ‌ترین و بکرترین غارهای ایران است که در نزدیکی پایتخت و در شهرستان دماوند واقع شده است. این غار جذابیت بسیاری برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و غارنوردی دارد. ورودی غار، سومین ورودی بزرگ غارهای ایران محسوب شده و به دلیل قرار گرفتن در سراشیبی کوه، تا قبل از فاصله ۱۰۰ متری قابل مشاهده نیست. در غار رودافشان فیروزکوه می‌توان به قندیل‌های بلند، طاقدیس‌های تراشیده و سنگ‌های رسوبی با اشکال مختلف برخورد کرد که توجه غارنوردان و گردشگران را به خود جلب کرده‌اند. اگر به دیدن جاذبه‌های طبیعی بکر علاقه دارید یا علاقه‌مند به غارنوردی هستید، غار رودافشان فیروزکوه یک مقصد مناسب برای شما است.

غار-رودافشان

در این غار، قندیل‌های آویزان و آب زلال زیرزمینی از چاله‌های مختلف مشاهده می‌شوند. ورودی غار در میان صخره‌های کوهستانی قرار دارد و به دلیل فاصله کم و دیده نشدن آن تا فاصله‌ای کمتر از ۱۰۰ متر، غار رودافشان با نام غار پنهان شناخته می‌شود. این غار ورودی بزرگی به شکل بیضی دارد و تالارهای وسیعی که امکان بازدید آسان را فراهم می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر گردشگری خود به اطراف تهران، حتماً سری هم به این غار بزنید. همچنین شما می‌توانید هتل استقلال تهران را به عنوان یکی از هتل‌های باکیفیت تهران، برای اقامت انتخاب کنید.

غار پرآو کرمانشاه؛ از معروف ترین غارهای ایران

غار پراو، به‌عنوان عمیق‌ترین غار ایران واقع در ارتفاع ۳,۰۵۰ متری کوه پراو در رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. این جاذبه طبیعی به‌عنوان غار قاتل نیز شناخته شده و یکی از دیدنی‌های کرمانشاه به‌حساب می‌آید. غار پراو به عنوان یکی از غارهای عمودی و سخت‌العبور جهان شناخته می‌شود و در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد. این غار در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پرآو واقع شده و از بلندترین و دشوارترین غارهای ایران به‌حساب می‌آید. البته این کوهستان از تعدادی از کوه‌های دیگر نیز تشکیل شده است. موقعیت جغرافیایی غار پراو نسبت به فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه و ایستگاه قطار کرمانشاه به ترتیب ۲۰ کیلومتر و ۱۶ کیلومتر است و تا پایتخت ایران، تهران، حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

غار-پرآو-کرمانشاه

در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۵۰ شمسی)، گروهی از مهندسان و زمین‌شناسان انگلیسی در ارتفاعات زاگرس، غار پراو را کشف کردند. پس از چاپ کتاب جویبارهای زاگرس و اشاره به احتمال وجود غاری عمیق و بزرگ در منطقه، ۱۱ نفر از بهترین غارنوردان انجمن غارشناسی انگلستان به قصد کشف آن به کرمانشاه سفر کردند. بعد از آغاز عملیات اکتشاف در ۳۰ شهریورماه، غارنوردان انگلیسی پس از چند روز فعالیت سخت به انتهای چاه ۲۶ در عمق ۷۵۰ متری غار رسیدند.

در این نقطه غار، یک حوضچه‌ گلی به طول ۵۰ متر وجود داشت. عملیات پیمایش غار به دلیل نیاز به تجهیزات بیشتر به سال بعد موکول شد و غارنوردان انگلیسی پس از بازگشت به کشورشان به‌عنوان اولین کشف‌کنندگان غار پراو شناخته شدند. در حال حاضر نیز، پرآو به‌عنوان سخت‌ترین غار ایران شناخته شده و همه افراد نمی‌توانند از آن دیدن کنند. با این حال این غار مخوف رمز و رازهای خود را داشته و برای افراد حرفه‌ای در حوزه غارنوردی گزینه بسیار مناسبی است.

کلام پایانی

گفتنی است، غارهای ایران نه فقط به عنوان شگفتی‌های زمین‌شناسی، بلکه به عنوان بخش‌های جدا‌نشدنی از میراث ما شناخته می‎شوند. از گوشه و کنارهای گام‌های باستانی تا زمزمه‌های ستون‌های کلان، هر غار یک داستان است، داستانی که با هر ماجراجوی کنجکاو ادامه پیدا می‌کند.  شما می‌توانید پس از گشت و گذار در هر شهری و دیدن زیبایی‎های آن و معروف ترین غارهای ایران به دنبال اقامتگاه در آن شهر باشید. برای اقامت در این شهرها به سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو سر بزنید و اتاق مدنظرتان را با تخفیف رزرو کنید. 

سوالات متداول

معروفترین غار یخی ایران چه نام دارد؟

غار چما نام دارد که در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این غار یخی روبه روی دشت چما و در دره‌ای عمیق واقع شده است و یکی از منحصربه‌فردترین نقاط گردشگری ایران محسوب می‌شود. 

مهمترین ویژگی غار کتله خور چیست؟

کتله خور یکی از زیباترین و بزرگترین غارهای طبقاتی ایران محسوب می‌شود که سه‌طبقه دارد. از آنجا که نور خورشید از پشت بر دیوار کوه کتله می‌تابد، نام کتله خورشید یا کتله خور به غار داده اند.

غارهای معروف ایران کدامند؟

کتله خور، غار یخی چما، غار علیصدر، غار ایوب، غار رود افشان، غار سهولان، غار کرفتو، غار قوری قلعه و…

بزرگترین غار آبی ایران کدام است؟

غار علیصدر در همدان.

بیشترین غار در کدام استان قرار دارد؟

 بیشترین غار در استان کرمانشاه قرار دارد.

عمیق ترین غار ایران کجا است؟

غار پرآو کرمانشاه عمیق‌ترین غار ایران است.

بزرگترین غار دستکند ایران کدام است؟

غار سنگشکنان فارس بزرگترین غار دستکند ایران است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...