رَهی نو

فاصله تهران تا اردبیل

تعداد بازدید: ۲۲۳۸۵۱ ۲۴ شهریور ۱۳۹۸

بهترین مسیر تهران تا اردبیل از نظر مسافت و زمان

اردبیل یکی از شهرهای زیبای ایران است که به‌علت داشتن آب‌وهوا، طبیعت و آثار تاریخی منحصربه‌فرد مورد توجه شهروندان سایر نقاط ایران قرار گرفته است. اردبیل از نظر جغرافیایی جایی بین شمال تا شمال‌غربی ایران قرار گرفته است. اگر قصد عزیمت یا داشتن یک سفر تفریحی در فاصله تهران تا اردبیل را دارید می‌توانید را‌ه‌های زمینی که شامل ماشین شخصی، قطار و اتوبوس می‌شود را انتخاب کنید. به این شکل از مسیر لذت کامل را خواهید برد. بهترین زمان سفر از نظر آب‌وهوایی به اردبیل از شروع اردیبهشت تا شهریور ماه است. با ما در ادامه از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو  همراه باشید تا با نحوه سفرهای زمینی، هوایی، جاذبه‌های مختلف مسافت تهران تا اردبیل شما را بیشتر آشنا کنیم.

بهترین مسیر تهران تا اردبیل از نظر مسافت و زمان

فاصله تهران تا اردبیل چند کیلومتر است

لازم است بدانید مسیر تهران تا اردبیل 590 کیلومتر، 6 ساعت و 48 دقیقه است. اگر زمان کافی برای مسیر زمینی را ندارید همچنین هزینه پرداخت بلیط هواپیما برای شما زیاد نیست می‌توانید از راه هوایی استفاده کنید. البته باید گفت برای رفتن به اردبیل نمی‌توانید از قطار استفاده کنید. استفاده از راه‌آهن برای عزیمت به اردبیل در آینده نزدیک میسر خواهد شد.

فاصله تهران تا اردبیل از مسیر رشت

 از شروع راه تا قزوین مسیر اول و دوم یکی است. اما مسیر اول از جاده قزوین به رشت شروع می‌شود. در این راه به اولین شهری که می‌رسید رودبار است. رودبار یکی از شهرهای قدیمی است که گذشته آن به قبل از ورود اسلام به ایران بازمی‌گردد و رودخانه سفیدرود از این شهر گذر می‌کند. از جاذبه‌های تاریخی این شهر به پل لوشان می‌توان اشاره کرد.

اما از جاذبه طبیعی رودبار نیز نباید گذشت. دریاچه اوان که از قله‌ای به همین نام سرچشمه می‌گیرد. در ادامه راه و با گذر کردن از رودبار به رشت می‌رسید. برای ورود به مرکز شهر از بزرگراه امام علی وارد می‌شوید اما اگر تمایل رفتن به مرکز شهر را ندارید می‌توانید از طریق بزرگراه شهید بهشتی به مسیر خود ادامه دهید. 
اما برای لذت بردن از مسافت تهران تا اردبیل از جاده رشت بدون شک دیدن کردن از رشت به شما توصیه می‌شود. رشت یکی از زیباترین و خوش‌ آب‌وهواترین شهرهای ایران است. البته آب‌وهوای آن به فصلی که در حال سفر هستید هم بستگی دارد. رشت با معماری و شهرسازی زیبا در کنار بازار جذاب و پر تردد خود دل هر مسافری را به‌دست می‌آورد.

از آثار تاریخی در شهر رشت می‌توان به مقبره میرزا کوچک‌خان جنگلی اشاره کرد.  با نمای آجری مورد توجه گردشگران است. در ادامه و با خروج از رشت در جاده رشت به آستارا قرار می‌گیرید. که ابتدا به بازار جمعه می‌رسید و بعد از گذشت ۳۷ کیلومتر و ۴۰ دقیقه رانندگی وارد صومعه‌سرا می‌شوید. این شهر نیز مانند خیلی از شهرهای دیگر گیلان از طبیعت زیبا و هوای پاک برخوردار است. پل‌های زیبای این شهر که از دوران قاجاریه و صفویه به‌جا مانده است جلب توجه می‌کند.

مسافت تهران تااردبیل

فاصله تهران تا اردبیل از جاده سرچم

از شروع راه تا قزوین هر دو مسیر یکی است، اما اگر از قزوین به ابهر، تاکستان، خرم‌دره و بعد زنجان بروید راهی جدید را برای خود انتخاب کرده‌اید. در ادامه با عبور از سرچم به اردبیل می‌رسید. با پیمودن ۱۷۸ کیلومتر به شهر زیبا و تاریخی زنجان می‌رسید. از جاذبه‌های تاریخی در این شهر می‌توان به گنبد سلطانیه، موزه رختشوی‌خانه، بازار سنتی زنجان، قلعه بهستان و دودکش جن و... اشاره کرد و از جاذبه‌های طبیعی آن هم از تپه‌های آلاداغ‌لار، دریاچه پری (خندقلو)، آبشار شارشار و... را نام برد. با ادامه مسیر و در جاده‌ای بین زنجان-میانه یک سه راهی است که پس از طی کردن مسیری ۸۹ کیلومتری به منطقه زیبا و بکر سرچم می‌رسد. این منطقه با جاذبه‌هایی مانند روستای کجل و گزج که با فرهنگ، زبان، معماری منحصربه‌فرد و صنایع دستی مورد توجه هستند از جاذبه‌های این منطقه به‌حساب می‌آیند. در فاصله تهران تا اردبیل که در حال طی کردن هستید، روستای پیرتقی با پل معلق خود از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. شما بعد از گذشت ۱۸۳ کیلومتر به شهر اردبیل می‌رسید که در مجموع با طی کردن مسیری ۶۰۶ کیلومتری به اردبیل می‌رسید. بعد از طی کردن فاصله تهران تا اردبیل از جاده اسالم بهتر است شب را در یکی از هتل‌های اردبیل مانند هتل دریا اردبیل،  با قیمت مناسب سپری کنید تا روز بعد با خیالی آسوده به بازدید جاهای دیدنی اردبیل بروید.

روش‌های سفر از تهران تا اردبیل

یکی از مزیت‌های سفر زمینی لذت بردن از مسیر و شهرهای موجود در راه است که البته باید گفت فقط این نیست. سفر با خودرو شخصی موجب می‌شود تا شما ابتکار عمل در زمان و مکان را در دست بگیرید. در کنار این‌ها البته باید گفت هزینه این‌گونه سفر از سفر هوایی ارزان‌تر خواهد بود.

فاصله تهران تا اردبیل با ماشین

برای شروع ابتدا به کرج می‌رویم جایی که برای اکثر ما تهرانی‌ها آشناست. در ادامه مسیر به قزوین می‌رسیم یکی از شهرهای تاریخی و زیبا که در ۱۴۴ کیلوکتری غرب تهران واقع شده است. با توجه به قدمت شهر قزوین وجود مکان‌های تاریخی در این شهر بدیهی است. سردر عالی‌قاپو که به دوران صفوی تعلق دارد، قلعه لمبسر که در دو طرف آن نینه‌رود و لمه‌در در جریان هستند.

آرامگاه حمدالله مستوفی که بازمانده از دوران مغول است و کلیسای کانتور که به برج ناقوس معروف است و در اواخر دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است. این‌ها همه جاذبه‌های سفر زمینی فاصله تهران تا اردبیل است که شما در قزوین می‌توانید ببینید. بعد از عبور از قزوین شما برای رسیدن به اردبیل دو راه در پیش روی خود دارید. یک راه از مسیر رشت و دیگری با رفتن به مسیر سرچم است که شما را به مقصد می‌رساند.

فاصله تهران تا اردبیل با ماشین

مسافت تهران تا اردبیل با اتوبوس

سفر با اتوبوس از تهران همچون سفر با خودرو شخصی است، البته شما دیگر این چنین در مسیر اختیاردار خود نیستید و باید ببینید اتوبوس از کدام مسیر شما را به اردبیل می‌رساند. البته تقریباً از همین مسیرهایی که با خودرو شخصی گفته شد با اتوبوس نیز به اردبیل خواهید رسید.

مدت زمان سفر: 7 ساعت

مسافت تهران تا اردبیل با اتوبوس

مسافت تهران تا اردبیل با هواپیما

سفر هوایی راحت‌ترین، سریع‌ترین و البته گران‌ترین راه سفر از تهران تا اردبیل است که با گذشت زمان یک ساعت و ۲۰ دقیقه، مسیر ۳۹۷ کیلومتری را طی کرده و به مقصد می‌رسید. برای سفر هوایی باید از فرودگاه مهرآباد پرواز کنید.

مسافت تهران تا اردبیل با هواپیما

فاصله تهران تا اردبیل از شمال

البته باید گفت اگر علاقه‌ای برای ورود به شهر را ندارید، از کمربندی بهشتی می‌توانید صومعه‌سرا را دور بزنید و به مسیر خود در جاده رشت-آستارا ادامه دهید. در ادامه مسیر به پونل می‌رسید که البته به این شهر وارد نمی‌شوید و از طریق مسیر خلخال-اردبیل- خیابان هشتم شهریور به مسیر خود ادامه می‌دهید. البته این مسیر را پونل-خلخال نیز می‌نامند.

درمسیر اول فاصله تهران تا اردبیل از شمال، بعد از گذشت ۱۱۶ کیلومتر و دو ساعت و پانزده دقیقه رانندگی از صومعه‌سرا وارد خلخال می‌شوید. خلخال شهری بکر و زیبا در جنوب‌شرقی استان اردبیل است که نظر خیلی از مسافران را به خود جلب می‌کند. از مکان‌های طبیعی خلخال می‌توان به دریاچه نئور، آبشار نره‌گر، آبشار نوده، خلخال سویی، غار هفت‌خانه، تفرج‌گاه اندبیل، آب‌گرم گیوی، قله آق‌داغ و... اشاره کرد.

خلخال از جاذبه‌های گردشگری تاریخی نیز برخوردار است.  پل تاریخی پردیس، گورستان تاریخی شمس آباد، قلعه خشتی گیلوان، حمام تاریخی نصر و... از این قبیل هستند. فاصله تهران تا خلخال که اولین شهر استان اردبیل است ۴۷۱ کیلومتر است. بعد از گذشت از خلخال وارد جاده خلخال-میانه-سرچم می‌شوید.

در ادامه به یک دوراهی می‌رسید که باید به سمت راست بروید تا وارد جاده اردبیل-خلخال-سرچم شوید. بعد از گذشت ۱۲۱ کیلومتر و یک ساعت و پنجاه دقیقه رانندگی از خلخال وارد شهر زیبای اردبیل که مقصدتان بود می‌رسید. ۵۹۲ کیلومتر فاصله تهران تا اردبیل از جاده اسالم به خلخال است که باید مسافت هشت ساعت و سی دقیقه بدون توقف رانندگی کنید تا به مقصد برسید.

اگر به ‌دنبال یک مسیر ساحلی هستید می‌توانید با عبور از رشت و طی مسیر ۴۰ کیلومتری به انزلی بروید. انزلی یک شهر ساحلی با آب‌هوایی معتدل و مرطوب است که از جاذبه‌های اصلی آن به‌حساب می‌آید. تالاب انزلی را می‌توان به‌عنوان دیگر جاذبه‌ طبیعی این شهر نام برد. از جاذبه‌های تاریخی انزلی می‌توان به فانوس دریایی که متعلق به دوران قاجاریه است اشاره کرد.

با طی یک مسیر ۶۲ کیلومتری در زمانی معادل یک ساعت و پانزده دقیقه‌ای به اسالم می‌رسید. در اینجا دوباره دو راه دارید یکی رفتن به خلخال و دیگری ادامه به سفر ساحلی و رفتن به آستارا است. به جرأت می‌توان گفت جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده‌ها و نقاط ایران است این مسیر پر از جنگل، آبشار، دشت سرسبز، کوه‌ها و تپه‌های مه‌آلود و کلبه‌هایی که می‌توانید در آن اقامت داشته باشید.فاصله تهران تا اردبیل از شمال را که طی می‌کنید، مناطقی همچون جنگل اسالم، منطقه ییلاقی متش اسالم، گردنه الماس و منطقه شکار ممنوع ناو و... برخی از مکان‌های زیبا در مسیرتان هستند. این جاده به‌علت آب‌وهوایی که دارد حتی در تابستان هم سرد است. مسیر اسالم به خلخال ۸۱ کیلومتر است. مسافت تهران تا خلخال اردبیل به این شکل ۵۱۲ کیلومتر می‌شود.

بعد از رسیدن به خلخال نیز با ادامه مسیر آشنا هستید. با رفتن به این جاده مسافت تهران تا اردبیل به ۶۳۳ کیلومتر می‌رسد. اما اگر بعد از اسالم به مسیر ساحلی خود ادامه دهید بعد از گذشتن از تالش، لیسار، چوبر در نهایت به آستارا که شهری در مرز ایران و آذربایجان است می‌رسید. با طی کردن مسیری ۸۳ کیلومتری از اسالم به آستارا می‌رسید.

زیبایی‌های این منطقه مثال زدنی است. جاذبه‌های طبیعی این شهر چشم هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. تالاب بین‌المللی استیل، روستای دربند از مکان‌های بی‌نظیری است که باید ببینید. اما گردنه و تله‌کابین حیران از جاذبه‌های معروف و شناخته شده این منطقه است. بعد از گذشت ۵۲ کیلومتر از آستارا به نمین می‌رسید. از تهران تا نمین را با طی کردن ۵۶۵ کیلومتر طی کرده‌اید. نمین یکی از شهرهای استان اردبیل است که در ۲۶ کیلومتری اردبیل قرار دارد. و با گذشت ۵۹۱ کیلومتر از تهران به اردبیل می‌رسید.

فاصله تهران تا اردبیل از جاده اسالم به خلخال

شهرهای بین مسیر تهران اردبیل

اما برای دانستن فاصله تهران تا اردبیل و دیگر شهرهای بین مسیر بهتر است به فاصله آن‌ها تا اردبیل اشاره کنیم تا اگر تصمیم به عزمیت به آن شهرها داشتید بتوانید مسافت خود را محاسبه کنید.

فاصله تهران تا سرعین اردبیل

برای رفتن از تهران به سرعین که یکی از توریستی‌ترین نقاط ایران و استان اردبیل است باید در ابتدا به رشت بروید. در ادامه آن با گذشتن از صومعه‌سرا و خلخال وارد شهر اردبیل شده و آن‌جا هم راهی سرعین شوید. به این شکل ۶۲۰ کیلومتر را در ۹ ساعت پشت سر گذاشته‌اید. اما اگر از رشت به انزلی بروید و از جاده اسالم به خلخال خود را به اردبیل و در نهایت سرعین برسانید مسافت طی کرده شما به ۶۶۰ کیلومتر و مدت زمان آن هم ۱۰ ساعت و ۲۵ دقیقه خواهد بود.
راه دیگری هم هست که فاصله تهران تا اردبیل را برای رسیدن به سرعین می‌توانید با سرعت بیشتری طی کنید. با گذشتن از استان زنجان و جاده سرچم شما را به خلخال و اردبیل می‌رساند که می‌توانید از آن‌جا به سرعین بروید. در این صورت شما باید فاصله تهران تا سرعین اردبیل را در حدود ۶۲۰ کیلومتر و در ۷ ساعت بپیمایید تا به سرعین برسید. همچنین شما می‌توانید برای اقامت در سرعین یکی از بهترین هتل های سرعین  مانند هتل لاله سرعین را رزرو کرده و در آن اقامت داشته باشید. برای رزرو هتل می‌توانید به سایت رهی نو مراجعه کنید. 

فاصله تهران تا سرعین اردبیل

فاصله تهران تا پارس آباد اردبیل

پارس‌آباد یکی دیگر از شهرهای استان اردبیل است که در شمال این استان و در مرز ایران و آذربایجان واقع شده است. راه اول برای رفتن از تهران به پارس‌آباد از مسیر رشت-صومعه‌سرا-خلخال-اردبیل-پارس‌آباد می‌گذرد که چیزی در حدود ۷۸۴ کیلومتر را در ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا به مقصد برسید.

راه بعدی تهران به پارس‌آباد از مسیر رشت-انزلی-اسالم-خلخال-اردبیل-پارس‌آباد می‌گذرد.در این صورت فاصله تهران تا پارس آباد اردبیل مسافتی معادل ۸۱۹  کیلومتر و مدت زمان این مسیر ۱۲ ساعت و۴۰ دقیقه است. فراموش نکنید که اگر قصد سفر به هر نقطه ای اردبیل را داشته باشید به راحتی می توانید با رزرو آنلاین هتل  رهی نو محل اقامت خود را رزرو کنید.

اما راه دیگر تهران به پارس‌آباد در گذر از فاصله تهران تا اردبیل، از مسیر استان زنجان می‌گذرد که با عبور از جاده سرچم به اردبیل راهی پارس‌آباد می‌شوید. این راه ۹۵۱ کیلومتر است و چیزی در حدود ۹ ساعت ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. اما راه دیگری هم برای رفتن از تهران به پارس‌آباد بدون عبور از اردبیل هست.

بعد از عبور کردن از زنجان وارد آزادراه زنجان-تبریز شوید و به سمت بستان‌آباد بروید و در نهایت با گذشتن از مشگین شهر به پارس‌آباد می‌رسید. در این صورت مسافت تهران تا پار آباد اردبیل در حدود ۹۰۱ کیلومتر و زمان آن ۱۰ ساعت و نیم خواهد شد.

فاصله تهران تا پارس آباد اردبیل

فاصله تهران تا مشگین شهر اردبیل

برای رفتن از تهران به مشگین‌شهر از مسیر رشت، صومعه‌سرا، خلخال، اردبیل، مشگین‌شهر چیزی در حدود ۶۸۵ کیلومتر را باید در ۱۰ ساعت رانندگی کنید تا به مقصد برسید. مسیر ساحلی هم در فاصله تهران تا مشگین شهر اردبیل وجود دارد که از راه رشت، انزلی، اسالم، خلخال، اردبیل، مشگین‌شهر می‌گذرد که مسافتی معادل ۷۲۴  کیلومتر است و مدت زمان این مسیر ۱۱ ساعت و ۱۰ دقیقه است. اما مسیر بعدی تهران به مشگین‌شهر از استان زنجان و جاده سرچم به اردبیل می‌گذرد و در نهایت به مشگین‌شهر می‌رسید.

این راه ۶۹۱ کیلومتر است و چیزی در حدود ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه زمان می‌برد تا به مقصد برسید. یک راه دیگر در فاصله تهران تا اردبیل برای رفتن از تهران به مشگین‌شهر وجود دارد که از اردبیل عبور نمی‌کند. بعداز عبور کردن از زنجان وارد آزادراه زنجان-تبریز شوید و به سمت بستان‌آباد بروید و در نهایت با گذشتن از هریس و شیران به مشگین‌شهر می‌رسید. به این شکل مسافت تهران تا مشگین‌شهر اردبیل ۷۱۸ کیلومتر و زمان آن ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه خواهد شد.

فاصله تهران تا مشکین شهر اردبیل

فاصله تهران تا نمین اردبیل

نمین یکی از شهرهای استان اردبیل است که با مرکز آن فاصله زیادی ندارد و در نزدیکی مرز ایران و کشور آذربایجان واقع شده است. برای پیمودن فاصله تهران تا نمین اردبیل باید ابتدا به اردبیل رفته و بعد از آن‌جا به نمین بروید. اگر بخواهید مسیر تهران-رشت-صومعه‌سرا-اردبیل-نمین را انتخاب کنید باید مسافت ۶۲۲ کیلومتری را در مدت زمان ۹ ساعت بپیمایید تا به نمین برسید. یک راه دیگر هم برای رفتن از تهران به نمین از رشت-انزلی-اسالم-خلخال-اردبیل-نمین است که با این انتخاب مسافت تهران تا نمین اردبیل ۶۶۳ کیلومتر و مدت زمان شما هم ۱۰ ساعت و ۱۵ دقیقه می‌شود.

فاصله تهران تا نمین اردبیل

فاصله تهران تا گرمی اردبیل

برای پیمودن فاصله تهران تا گرمی اردبیل که یکی دیگر از شهرهای استان اردبیل است که در غرب استان واقع شده است سه راه پیش‌رو دارید. مسیر اول با رفتن به رشت شروع شده در ادامه با رفتن به صومعه‌سرا و خلخال ادامه پیدا می‌کند و با رسیدن به اردبیل و گرمی خاتمه می‌یابد. این مسیر ۷۰۰ کیلومتر است که ۱۰ ساعت نیز پیمودن آن زمان نیاز دارد.

مسیر دوم هم با رفتن به رشت شروع می‌شود اما این‌بار به انزلی و اسالم می‌روید. در ادامه هم با رفتن به خلخال و در نهایت هم با رسیدن به گرمی به پایان می‌رسد. این‌بار شما باید مسافت تهران تا گرمی اردبیل را در حدود ۷۴۰ کیلومتر ودر مدت زمان ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بپیمایید.

اما راه سوم که میتوانید فاصله تهران تا اردبیل را برای رسیدن به گرمی طی کنید بدین صورت است که دیگر نیازی به شمال و رشت رفتن ندارید. شما با رفتن به استان زنجان و جاده سرچم و در ادامه با رفتن به خلخال، اردبیل و گرمی به پایان می‌رسد. برای رفتن از این راه باید ۷۰۰ کیلومتر را طی کرده و زمانی معادل ۸ ساعت وقت بگذارید.

فاصله تهران تا گرمی اردبیل

فاصله تهران تا بیله سوار اردبیل

بیله‌سوار یکی دیگر از شهرهای استان اردبیل است که در شمال‌غربی استان و در مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته است. اگر از تهران به سمت رشت و در ادامه به صومعه‌سرا، خلخال و اردبیل بروید می‌توانید از آن‌جا خود را به بیله‌سوار برسانید.

فاصله تهران تا بیله سوار اردبیل در راه ۷۵۳ کیلومتر و مدت زمان آن ۱۱ ساعت خواهد بود. اما در فاصله تهران تا اردبیل، اگر مسیر ساحلی را دوست دارید به‌جای صومعه‌سرا به انزلی بروید و در ادامه هم با عبور از جاده اسالم به خلخال به اردبیل می‌رسید از آن‌جا هم می‌توانید راهی بیله سوار شوید.

به این شکل با گذشتن ۷۹۳ کیلومتر و ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه به بیله‌سوار می‌رسید. اما راه بعدی از استان زنجان و جاده سرچم می‌گذرد که در ادامه به خلخال و اردبیل می‌رسد و در نهایت هم با گذشت ۷۵۳ کیلومتر و ۸ ساعت و ۵۱ دقیقه به مسافت تهران تا بیله سوار اردبیل را طی خواهید کرد.

فاصله تهران تا بیله سوار اردبیل

کلام پایانی

 ما در این مقاله از رهی نو  قصد داشتیم تا اطلاعات مفیدی در زمینه سفر به این شهر در اختیار شما قرار دهیم.  همانطور که گفتیم اردبیل پر از مکان‌های دیدنی  مانند دریاچه نئور،  محوطه باستانی قلعه خسرو  و...  است. شماهم از تجربه سفر خود به اردبیل برایمان بنویسید.

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حسین ۱۴۰۲/۹/۹

قزوین شهر قدیمی و مکان های تاریخی زیاد داره که عزیزان علاقمند به تاریخ ایران به راحتی میتونن به این سفر بروند

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۱

حسین عزیز خیلی هم عالی دقیقا همینطوره که شما فرمودید شاد و پیروز باشید

آیدین ۱۴۰۲/۲/۳۰

Ok

کوروش ۱۴۰۰/۷/۲۱

سوال این است که چه مشکل فنی وجود دارد که نمی توانند بین اردبیل واستارا راه آهن بسازند وتا حالا کسی آن را مطرح نکرده

  مدیر سایت۱۴۰۰/۷/۲۴

دوست عزیز این مورد را باید از شرکت راه و آهن آن شهر سوال داشته باشید. باتشکر از شما

رویا ۱۴۰۰/۱/۱۳

عالی بود👌😍

  مدیر سایت۱۴۰۰/۱/۲۴

  مدیر سایت۱۴۰۰/۱/۲۴

ناشناس ۱۳۹۹/۶/۲۶

مطالب بدک نیست

  مدیر سایت۱۳۹۹/۷/۲۳

سلام دوست عزیز خوشحالیم که مطالب مورد پسند شما قرارگرفته است

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...