رَهی نو

دریاچه نئور

تعداد بازدید: ۴۱۵۶ ۴ آذر ۱۳۹۶

اگر به دنبال بازدید از طبیعت بکری هستید که همچون زیباترین نقاشی‌های هنری، اثری دلنشین و بینظیر به نمایش بگذارد، دریاچه نئور را از دست ندهید. در این مطلب از رهی نو قصد داریم با هم سری به این منطقه بکر و دلپذیر بزنیم و چشم‌مان را به زیبایی دلنشینی که پیش روی ما است، صفا دهیم. همراه رهی نو باشید.

 

دریاچه زیبا و دیدنی نئور از آن دست مناطق بکری است که به‌خاطر موقعیت قرارگیری‌اش خوشبختانه همچنان بکر و دست ‌نخورده باقی‌مانده است. در نظر داشته باشید در بازدیدتان از این طبیعت زیبا، بکر بودن این منطقه را دست ‌نخورده باقی بگذارید.

 

دریاچه نئور

 

دریاچه نئور کجاست؟ 

در دامنه کوه‌های تالش و مرز بین شهرهای گیلان و اردبیل، زمانی که از مسیر جاده اسالم به خلخال می‌گذرید، در ضلع شمال غربی کشور می‌توانید این طبیعت زیبا را ببینید. از هر دو شهر گیلان و اردبیل نیز به این دریاچه خواهید رسید منتها از سمت استان اردبیل و خلخال به‌ خاطر مسیر آسفالتی که دارد، دسترسی‌تان به دریاچه راحت‌تر است.

 

مسیر را به سمت تالش ادامه دهید. برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیر دامنه کوه‌های تالش بگذرید. از کوه‌های تالش بالا رفته و به این منطقه بکر برسید. از دریاچه نئور تا ییلاق زیبای سوباتان که پیاده‌روی کنید، می‌توانید لذت گردشگری‌تان را با گذشتن از این مسیر سرسبز و زیبا بیشتر کنید. 

 

در ادامه لازم است بگوییم در هر فصلی از سال که از این دریاچه دیدن کنید، شاهد طبیعت دلنشینی هستید که چشم و روحتان را نوازش می‌کند. سکونتگاه‌های ییلاقی را در نیز در اطراف اینجا می‌توانید ببینید. بنابراین اگر می‌خواهید چند روزی فارغ از روزمرگی و گرفتاری‌های زندگی به طبیعت بکر و به دور از هیاهو پناه ببرید، به کنار دریاچه نئور بروید و نفسی تازه کنید.

 

مسیر دسترسی به دریاچه نئور اردبیل 

برای رسیدن به دریاچه نئور، از مسیر جاده اردبیل به خلخال که عبور کنید، در میانه جاده، دریاچه را خواهید دید. در صورتی که از سمت تهران یا دیگر شهرهای خارج از آذربایجان شرقی و غربی به سمت دریاچه حرکت می‌کنید در نظر داشته باشید ابتدا بایستی خود را به زنجان برسانید و از آن جا ادامه مسیر جنوب به شمال جاده خلخال به اردبیل را پشت سر بگذارید.

 

مسیر دسترسی به دریاچه نئور اردبیل

 

مسیر را ادامه دهید تا به ۴۰ کیلومتری اردبیل برسید. روستای بودالالو را روبرویتان می‌بینید که در شرق جاده اردبیل خلخال قرار دارد. با طی مسیر پر پیچ و خمی که پیش رویتان است، می‌توانید به دریاچه نئور و روستاهای اطراف از مسیر روستای بودالالو برسید. مسیر را ادامه دهید بعد از طی ۱۲ کیلومتر به خروجی می‌رسید که شما را به روستای داش بلاغ هدایت می‌کند. با طی این مسیر به جنوب دریاچه نئور می‌رسید.

اگر از سمت گیلان می‌خواهید به سمت دریاچه روید، به ییلاق سوباتان و جنگل‌های لیسار رفته، بعد از طی مسیر پر پیچ‌وخم، به دریاچه نئور خواهید رسید. با وجودی که مسیر پرپیچ‌وخم و نه چندان راحتی پیش رویتان است، اما می‌توانید از طبیعت و مسیر کوهستانی زیبایی که در اطرافتان می‌بینید، نهایت لذت را ببرید.

 

تفریحات در دریاچه نئور 

نوبتی هم که باشد نوبت تفریح و خاطره‌سازی در حوالی دریاچه نئور است. از همان ابتدا که به دریاچه رسیدید، می‌توانید خودتان را به قدم زدن در حوالی دریاچه دعوت کنید و از تماشای مناظر بی‌نظیر و زیبای اطراف لذت ببرید. چند عکس یادگاری زیبا در اطراف دریاچه انداخته و خاطرات دریاچه گردی‌تان را ثبت کنید. اگر در زمستان و حوالی ماه‌های سر سال که آب دریاچه یخ می‌زند، به اینجا بیایید می‌توانید یک پیست اسکی روی یخ را تجربه کنید و بر روی دریاچه یخ‌زده نئور راه بروید. 

 

اگر پایه کوهنوردی هستید، قله‌های اطراف دریاچه شما را فرامی‌خواند تا به زیباترین چشم‌اندازهای شمال کشور دعوت‌تان کند. قله بغروداغ معروف‌ترین قله‌ای است که در این مسیر وجود دارد و با ارتفاع ۳۲۰۰ متری که دارد شما را به چشم‌انداز جنگل‌های زیبای شمال کشور می‌رساند. البته همان حوالی هم می‌توانید بساط پیک نیک‌تان را راه انداخته و در طبیعت و کنار دریاچه بنشینید و چای معطر و کلوچه‌های خوشمزه فومن را میل کنید.

 

تفریحات در دریاچه نئور

 

اگر عاشق دوچرخه‌سواری آن هم در کوهستان هستید، می‌توانید در فضای اطراف دریاچه دوچرخه سواری کنید. اینجا به‌ خصوص در فصل بهار و تابستان میزبان ورزشکاران زیادی می‌شود که مسیر دریاچه تا ییلاق سوباتان را با دوچرخه طی می‌کنند. امکانات رفاهی تفریحی دیگری نیز در اینجا وجود دارد. می‌توانید اسب‌سواری کرده یا با قایق بادی که همراه خود می‌برید، قایق‌سواری کنید و خاطره به یادماندنی بسازید.

 

در برخی قسمت‌های دریاچه وضعیت گل ولای موجود در آب آن را باتلاقی کرده است؛ بنابراین قید شنا کردن در این دریاچه را بزنید. در عوض از رقص پرندگان مهاجری که بر فراز دریاچه پرواز می‌کنند، لذت ببرید.

 

اگر از ماهیگیری لذت می‌برید، پس در بازدیدتان از این دریاچه قلاب و وسایل ماهیگیری‌تان را نیز همراه خود بیاورید. در پایان تابستان موقعیت مناسبی برای صید ماهی‌های قزل‌آلای کوچک از این دریاچه است. این ماهی‌های خوش طعم و خوشمزه با سرد شدن هوا از بین می‌روند. بنابراین اواخر تابستان بهترین موقعیت برای صید ماهی و کباب کردن آن‌ها در کنار دریاچه است. البته علاوه بر ماهی، آبزیان دیگری همچون قورباغه، سمور آبی، حلزون و صدف دریایی و انواع نرم‌تنان نیز در اینجا وجود دارد.

 

بهترین زمان سفر به دریاچه نئور 

نئور در یک منطقه کوهستانی و سردسیر قرار گرفته است که در اکثر روزهای سال پرآب می‌ماند. اگر در فصل پاییز و زمستان به این منطقه سفر می‌کنید، حتماً لباس گرم بپوشید. در فصل پاییز پادشاه رنگ‌ها در این مناطق، معجزه‌ای دیدنی به پا می‌کند که حیف است تماشای آن را از دست دهید. البته برای بازدید از دریاچه فصل بهار و تابستان را پیشنهاد می‌کنیم که زمین‌های اطراف سرسبز و پرگل می‌شود و برای عکاسی صحنه فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زند. در تابستان رطوبت و دمای هوای اطراف دریاچه بالاتر می‌رود اما نهایتاً از ۲۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر نخواهد رفت. روزهای بلند تابستان موقعیت خوبی برای اتراق و کمپ کردن حوالی دریاچه رقم می‌زند. در بهار نیز می‌توانید شاهد طبیعت سر سبز و منظره‌ای بی‌نظیر باشید. به طور کلی ۶ ماه اول سال شرایط و موقعیت مناسب‌تری برای بازدید از دریاچه دارد.

 

دیدنی‌های اطراف دریاچه نئور 

برای تماشای یک منطقه بکر و دیدنی در حوالی دریاچه نئور از خود دریاچه آغاز کنید و به کوه‌ها و مناطق اطراف بروید. با هم سری به این طبیعت بکر می‌زنیم و عیش‌مان را تکمیل می‌کنیم:

ییلاق سوباتان: این قسمت از آن دست مکان‌های خوش آب‌وهوایی است که عاشقان طبیعت و گردشگران را به وجد می‌آورد تا با پای پیاده یا دوچرخه راهی ییلاق شوند. این مسیر ۲۰ کیلومتری شما را به ییلاق تماشایی سوباتان می‌رساند. البته اگر ماشین آفرود داشته باشید راحت‌تر خواهید بود. 

 

دیدنی‌های اطراف دریاچه نئور

 

دامنه‌های کوه تالش: یکی از زیباترین مسیرهای کوهنوردی که روحتان را صفا می‌دهد، دامنه‌های پر دار و درخت کوه‌های تالش است. در طول جاده نئور به سوباتان از دامنه‌های کوه‌های تالش عبور خواهید کرد و زیباترین دامنه‌های پرگل، چشمه‌های پر آب و دشت‌های سرسبز را خواهید دید. در منطقه ییلاقی سوباتان نیز جاذبه‌های طبیعی زیبایی وجود دارند که لذت سفر شما را دوچندان می‌کنند.

 

آبشار ورزان: در ضلع شمال غربی ییلاق سوباتان، آبشار زیبای ورزان را می‌بینید. این رودخانه از لیسار سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به ورزان می‌رسد. ارتفاع ۳۰ متری رودخانه شما را با صخره‌های پرشیب و حوضچه‌ای در پایین آن آشنا می‌کند که می‌توانید در آن تنی هم به آب بزنید و شنا کنید.

 

آبشار ورزان از دیدنی‌های اطراف دریاچه نئور

 

گردنه الماس: در مسیر جاده اسالم به خلخال، گردنه زیبای الماس توجه‌تان را جلب می‌کند. در این گردنه در هر دو سمت، درختان تناور و زیبایی را می‌بینید که خانه‌های روستایی را در زیر سایه خود به آغوش کشیده است. ترکیب این گردنه در کنار درختان و خانه‌های روستایی قاب زیبایی درست کرده که تماشای آن جان تازه‌ای به شما می‌بخشد.

 

جنگل لیسار: سراغ بخش دیدنی جنگل‌های سرسبز لیسار می‌رویم که در شرق دریاچه نئور قرار گرفته است. اینجا با تنوعی از درختان افرا، ممرز، راش، توسکا، صنوبر و درختچه‌های دیگر توانسته از دل گردشگران دلبری کند و آن‌ها را هر سال به اینجا بکشاند.


جنگل لیسار از دیدنی‌های اطراف دریاچه نئور

 

اقامت در دریاچه نئور

اگر شما هم قصد دارید در بازدیدتان از دریاچه نئور حداقل یک شب را در کنار آب‌های زلال دریاچه استراحت کنید و زیر آسمان پرستاره شب را صبح کنید، برای اقامت بهتر است به روستاهای اطراف همچون خلخال یا سوباتان بروید. البته اگر اهل کمپ کردن و چادر زدن هستید می‌توانید در کنار دریاچه چادر برپا کرده و شب را به صبح برسانید. کیسه‌ خواب و لباس گرم فراموش نکنید.

 

با هم سری به دریاچه زیبا و بکر نئور زدیم و کنار دریاچه چادر برپا کردیم تا با تماشای رقص ستاره‌ها در آب به خواب شیرین برویم. سری به مناطق و جاذبه‌های اطراف زدیم و آب‌تنی کردیم، عکس‌های به یادماندنی انداختیم و خاطره‌سازی کردیم. تجربه شما از سفر به این منطقه چه بوده است؟ برایمان بنویسید که آیا شما تا به حال به این سرزمین بکر و دست نخورده سفر کرده و از تماشای ابهت دریاچه سرمست شده‌اید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مهنام ۱۴۰۲/۲/۱۳

عاشق شنا و اب تنی در چنین مکانهایی که انگار روح و جسم را پاکیزه میکند خدایا روزی ما کن این مکان هارو کاش میشد در تابستان هفقته ای یکبار رفت خوشبحال اردبیلی ها

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۳

آفرین به شما و احسنت کاملا موافقیم و واقعا خوش به حالشون

منوجهر ۱۴۰۲/۲/۱۳

ووواااااااو چه جای زیبایی خدایا بسی لذت بردم از اطلاعات جامع و مفییدتون امیدوارم بتونم در اولین فرصت سفرکنم به اونجا سپاس فراوان

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۳

بسیار خوشحالیم منوچهرعزیز امیدورایم به زودی سفری به انجا داشته باشید و خاطره های خوشی بسازید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...