رَهی نو

تکیه هفت تنان (موزه سنگ)

تعداد بازدید: ۱۶۷۲۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

اگر بخواهیم از همان ابتدای شهر، بعد از اینکه دروازه زیبای قرآن را رد کردیم، شروع به بازدید از جاهای دیدنی شیراز کنیم، باید مسیرمان را به سمت موزه سنگ هفت تنان بچرخانیم.

آشنایی با موزه سنگ شیراز

از جمله عمارت‌های تاریخی زمان کریم خان زند موزه سنگ شیراز است. جایی که به خاطر وجود 7 مقبره بی نام و نشان به موزه هفت تنان معروف شده است. اما این موزه هم مانند سایر بناهای تاریخی، حکایت خودش را برای گفتن دارد. جایی که قرار گرفتید نزدیک کوه چهل مقام است. سال‌ها پیش هفت تن از عارفان شیرازی به این کوه رفته و در همین جا دفن می‌شوند، اما به علت گمنام بودن‌شان هرگز اثری از آن‌ها روی سنگ‌‌ها نمی‌بینید. این عمارت با مساحت 3388 متر مربع، محل مقدسی برای اهل شیراز محسوب می‌شد. مردم قدیمی شیراز به این مکان می‌آمدند تا دعایشان مستجاب شود. با این که این محل زمانی در دامنه کوه بنا شده بود، اما امروز کوچه و خیابان جای کوهپایه قدیم را گرفته است. با وجود فضای کوچک باغ همچنان زیبایی و صفای باغ‌های شیراز را در خود دارد. اگر دیوارهای باغ جهان نما را دیده باشید، دیوارهای این عمارت هم با طاق‌های آجری شبیه به دیوار جهان نما است. آجرهای بنا و با حوض مستطیلی جلوی عمارت، کافیست تا شما را مجذوب جایی کند که در آن حضور دارید.

 

موزه سنگ شیراز

موزه سنگ شیراز کجاست؟

بعد از اینکه از دروازه قرآن گذشتیم، بلوار هفت تنان را تا انتها می‌رویم. در ضلع شمالی آرامگاه حافظیه، این عمارت را خواهید دید. جایی که موزه سنگ قرار گرفته است، با مکان‌های تاریخی و گردشگری دیگر احاطه شده است. بنابراین می‌توانید پس از بازدید از اینجا به حافظیه رفته و سری به بوستان خواجوی کرمانی بزنید. برای بازدید از موزه سنگ می‌توانید برنامه گردشگری روزانه‌تان را از ساعت 7:30 صبح آغاز کنید. موزه تا ساعت 19:30 بعد از از ظهر میزبان شما است.

 

مسیرهای دسترسی به موزه سنگ هفت تنان شیراز

اگر وسیله نقلیه همراه‌تان است می‌توانید از داخل شیراز خود را به بلوار هفت تنان برسانید و یا از خارج شیراز پس از عبور از دروازه قرآن شیراز تا انتهای بلوار پیش روید. اگر می‌خواهید گرفتار جای پارک و ترافیک‌های نوروزی نشوید، می‌توانید با اتوبوس به ایستگاه مسجد آمده و بعد از کمی پیاده‌روی به موزه سنگ برسید. همچنین می‌توانید از نزدیک‌ترین خط مترو استفاده کرده و در ایستگاه ولیعصر پیاده شوید. از اینجا تا موزه حدود 3 کیلومتری فاصله است که اگر اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید پیاده یا با تاکسی خود را به این مکان برسانید.

 

آشنایی با موزه سنگ شیراز

 

معماری موزه سنگ و باغ هفت تنان شیراز

عمارت شبیه به خانه‌های دوران زندیه ساخته شده است. وارد باغ که می‌شوید، تا انتهای باغ پیش روید. هفت سنگ قبر بی نام و نشان را می‌بینید که شش سنگ قبر در یک ردیف و موازی هم و یک سنگ قبر در ردیف پایین‌تر قرار گرفته است. از این مزارها عبور کرده و چشم‌تان به یک حوض آبی رنگ مقابل یک ساختمان قدیمی دو طبقه می‌خورد. ضلع شمالی طبقه دوم به واسطه دو ستون سنگی نقاشی شده، استوار مانده است. به ستون‌ها که دقت می‌کنید، طرح‌هایی به جا مانده از دوران زندیه را می‌بینید. کف ایوان عمارت با کاشی‌های سنگی قدیمی پوشانده شده است.

 

در طاقچه‌های ایوان توجه‌تان به 5 نقاشی به چشم می‌خورد که هر کدام حکایت خود را دارد. صاحب نقاش، اثر رنگ روغن آقا صادق معروف است. یک درویش با کشکول، حضرت موسی به همراه گوسفندانش در حال شبانی، شیخ صنعان و دختر ترسا، حضرت ابراهیم در حال قربانی کردن اسماعیل و یک درویش جوانی که می‌گویند شاه عباس در لباس درویشان برای کمک به مردم است. از سر تا سر باغ تا گرفته تا ایوان و طاقچه‌های قدیمی‌اش، در دل نقاشی‌های تاریخی، سنگ‌های با قدمت و ارزشمند یافت شده است. نمای این ساختمان در کنار حوض آبی رنگ و سنگ‌کاری‌های باغ، مکان زیبایی برای عکس گرفتن به شما می‌دهد.

 

معماری موزه سنگ و باغ هفت تنان

 

جاهای دیدنی اطراف موزه سنگ شیراز

کنار باغ جهان نما در نزدیکی موزه سنگ، می‌توانید از بقعه چهل تنان بازدید کنید. چهل سنگ مزار در اینجا می‌بینید که همچون هفت تنان بدون نام و کتیبه هستند. این چهل مزار هم متعلق به درویشان زمان قدیم است. بعد از آن سری به موزه پارس بزنید. آثار و جاذبه‌های دینی آن در عمارت، به همراه آرامگاه کریم خان زند، دیدن دارد. از عمارت زیبای کلاه فرنگی غافل نشوید. جایی که ترکیب عطر بهار نارنج و درختان باغ، جان تازه‌ای به شما می‌بخشد و به سمت عمارتی چند ضلعی در وسط باغ هدایت‌تان می‌کند.

 

در سفرتان بهتر است برای دیدن جاهای دیدنی شیراز به اندازه کافی وقت گذاشته و روح و جان تازه‌ای از این مکان‌های تاریخی بگیرید، که شما را برای بازدید دوباره نمک گیر می‌کنند. همچنین بهتر است پیش از سفر خود بسته به بودجه ای که برای سفر خود مشخص کرده اید، یکی از هتل های شیراز را رزرو کنید. برای هر روزی که در این شهر هستید برنامه ریزی کنید و محل هتل را به نحوی انتخاب کنید که در نزدیکی مکان های دیدنی قرار داشته باشد تا بتوانید در سریع ترین زمان به بازدید از زیبایی های شیراز بروید. هتل الیزه شیراز یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت شماست. این هتل در فاصله 16 کیلومتری و در بازه زمانی 20 دقیقه‌ای از تکیه هفت تنان قرار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...