رَهی نو

بازار مسگرهای شیراز

تعداد بازدید: ۱۶۸۷۳ ۶ آذر ۱۳۹۶

صدای چکش که روی ظروف و لوازم مختلف مسی می‌خورد را در هر بازاری که یک مغازه مسگری داشته باشد، می‌توان از دور دست‌ها شنید. هر چکش بیانگر حس و حال هنرمند با ذوق و سلیقه‌ای است که مهارت خود را روی ظروف به یادگار می‌گذارد. بازار مسگرهای شیراز حال و هوایی از دوران گذشته را به مشام می‌رساند و عطر و بوی تاریخ می‌دهد. این بازار یادگاری از تاریخ شیراز بوده که دست به دست تا به امروزه رسانده شده است.

معرفی بازار مسگرهای شیراز

بازار مسگرهای شیراز

 

در زمان‌های گذشته شهر شیراز کارخانه مس داشت و به هر کجا که چشم می‌افتاد دست سازه‌های مسی را مشاهده می‌کردید مردم با ذوق و علاقه آنها را تهیه می‌کردند تا در زندگی خود از این ظروف استفاده کنند. تعداد این مغازه‌ها در گذشته بسیار زیاد بود، اما اکنون تعداد آنها کاهش یافته و فقط می‌توان شماری از آنها را در بازارهای اطراف مشاهده کرد. بازار مسگرهای شیراز شباهت بسیار زیادی به بازار وکیل دارد و به گونه زیبایی طراحی شده است. باید گفت که سقف این بازار بسیار هنرمندانه ساخته شده و هنر دست معمارانی زیادی است. سقف بازار مسگری طراحی و معماری بسیار چشم نواز و خیره کننده‌ای دارد. در این سقف از تویزه استفاده شده و دارای دریچه‌های زیادی است. این دریچه‌ها نور آفتاب را به داخل راه می‌دهند و نقطه خوبی برای جابه جایی هوا در محیط داخل با محیط بیرون هستند. مغازه و یا همان حجره‌های مسگری کمی پایین‌تر از سطح زمین و یا هم سطح آن هستند. ارتفاع این حجره‌ها در بازار بر اساس نوع استفاده آنها تعین می‌شد.

امروزه این بازار زیاد پر سر و صدا نیست و تعداد کمی از حجره‌ها باقی مانده است. بیشتر حجره‌ها تبدیل به مغازه‌های لباس فروشی و پارچه فروشی شده‌اند و از حجره‌های مسگری قدیمی نشانی نیست. باید اشاره کرد که این مغازه‌های باقی مانده مکان بسیار مناسبی برای دیدن سیر تحولاتی است که بر روی ظروف مسی رخ می‌دهد. نه تنها می‌توان از نزدیک شاهد تحولات ظروف بود، بلکه می‌توان بهترین ظروف را انتخاب کرد و از میان آنها تعدادی خرید. با این کار می‌توان هنر و ظرافت دست هنرمندان یا همان مسگران را در هر زمانی بر روی ظروف مختلف مشاهده کرد و هنر آنها را ستود. یکی از لذت‌های اصلی این بازار گشت‌وگذار در میان دالان‌های تو در توی آن است که برای هر فرد هیجان انگیز خواهد بود. همین موضوع این مکان را به یکی از زیباترین مکان های دیدنی شیراز بدل کرده است.

هنر مسگری در بیشتر شهرها مشاهده می‌شود و پدران آن را نسل به نسل به فرزندان خود آموزش می‌دهند. اما در حال حاضر بیشتر افرادی که در بازار مسگرها حضور دارند و کار مسگری را انجام می‌دهند، افراد مسن هستند که جوانی خود را در این مسیر طی کرده‌اند. جوانان دیگر به این هنرد علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و حضور آنها کمرنگ شده است.

بازار مسگرهای شیراز کجاست؟

ادرس بازار مسگرهای شیراز

 

بازار مسگرهای شیراز در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد و در واقع باید گفت که در محله درب شاهزاده واقع شده است. این بازار از سمت راست به قیصریه می‌رسد. بازار مسگرهای شیراز دو بازار مرغ و اردو بازار را به هم متصل می‌کند.

تاریخچه بازار مسگرهای شیراز

تاریخچه بازار مسگرهای شیراز

 

همانطور که می‌دانید بازار مسگرها در محله درب شاهزاده قرار دارد. طبق سندهای تاریخی این بازار بقایایی از بازار قیصریه است. بازار قیصریه توسط امام قلی خان در غرب مدرسه خان ساخته شد. این بازار معماری بسیار زیبایی دارد و مواد سازنده آن از آجر و گچ هستند. بازار مسگری شیراز حوادث زیادی در طی تاریخ دیده است که یکی از آنها زلزله‌ای است که در دوران قاجار روی داد. این زلزله صدمات زیادی به بازار وارد کرد. در سال 1261 خورشیدی این بازار مرمت و بازسازی شد و مانند روز اول صدای چک در آن شنیده شد.

جاهای دیدنی اطراف بازار مسگرهای شیراز

در اطراف بازار مسگرها چند مکان دیدنی وجود دارد که با رفتن به این بازار می‌توان یا تیر چند نشان زد و همه آنها را نیز مشاهده کرد. مدرسه خان در فاصله کمی از بازار قرار دارد و با پای پیاده در مدت زمان کمتری از 6 دقیقه می‌توان به آن رسید. دستور ساخت این بنا توسط الله قلی خان در سال 992 خورشیدی داده شد. این مدرسه طراحی هنرمندانه‌ای دارد. گفته می‌شود که ملاصدرا مدت زمانی در این مدرسه حضور داشته و به شاگردان خود در آن تدریس کرده است. این بازار در فاصله کمی از آرامگاه حافظ قرار دارد که می‌توان با 15 دقیقه ماشین سواری به آن رسید.

کمی آنطرف‌تر از بازار مسگرها ما شاهد بازار وکیل هستیم که در کمتر از 5 دقیقه با پای پیاده می‌توان به آن رسید. این بازار شهرت زیادی در میان گردشگران داخلی و خارجی دارد و مکانی برای بازدید و البته خرید است.

خانه منطقی نژاد نیز در فاصله کمی از این بازار قرار دارد. این خانه در اواخر دوران قاجار ساخته شده و دارای حوض، گلدان و کاشی کاری‌های زیادی است. در سال 1384 این خانه موزه آواها و نواها بود، اما بعد موزه هنرهای اسلامی شد. درهای منبت و معرق کاری شده، پنجره‌های مشبک چوبی رنگی، گچ‌بری‌ها و... زیبایی این بنا را چند برابر کرده‌اند.

حمام وکیل شیراز یکی از مکان‌های بسیار جالب و زیبای شیراز است که گرمابه‌ای سنتی و تاریخی محسوب می‌شود. در حال حاضر این مکان موزه‌ است که با نمایش مجسمه‌ها سعی بر این دارد تا ما را سبک و روش زندگی مردم گذشته آشنا کند.

ظروف مسی می‌توانند بهترین سوغاتی از شهر شیراز برای شما باشند. در سفر خود به این شهر حتما سری به بازار بزنید و نه تنها با تاریخچه بازار آشنا شوید، بلکه سوغاتی نیز بخرید و اجازه ندهید این هنر به فراموشی سپرده شود. بهتر است پیش از سفر خود بسته به بودجه ای که برای سفر خود مشخص کرده اید، یکی از هتل های شیراز را رزرو کنید. برای هر روزی که در این شهر هستید برنامه ریزی کنید و محل هتل را به نحوی انتخاب کنید که در نزدیکی مکان های دیدنی قرار داشته باشد تا بتوانید در سریع ترین زمان به بازدید از زیبایی های شیراز بروید. هتل الیزه شیراز یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت شماست. این هتل در فاصله 16 کیلومتری و در بازه زمانی 22 دقیقه‌ای از بازار مسگرهای شیراز قرار دارد.


اقامت در هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل هما شیراز را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...