رَهی نو

جاده چالوس

تعداد بازدید: ۸۷۳۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۶

اطلاعات سفر به جاده چالوس

این جاده یکی از زیباترین جاده‌های کشور است و مسیری است که هر ساله در تعطیلات و مناسبت‌های خاص تعداد زیادی مسافر و گردشگر با استفاده از آن به سمت شهرهای شمالی کشور به خصوص مازندران می‌روند؛ اما سفر به جاده چالوس خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری فوق‌العاده است که حتی برای گذراندن وقت در روزهای عادی هفته نیز خانواده‌ها را به این جاده می‌کشاند تا در کنار رودخانه و مکان‌های سرسبز و فضاهای دیدنی آن گشت و گذار کنند.

 

جاده چالوس کجاست

 

جاده چالوس کجاست؟

این جاده از استان البرز شروع شده و تا شهر چالوس در جنوب مازندران ادامه دارد و در راه‌های پر پیچ و خم رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. چالوس که از جاهای دیدنی کرج در شرق شهر کرج و غرب استان تهران قرار دارد و با گذراندن حدود 20 کیلومتر در اتوبان تهران کرج می‌توانید به این جاده برسید. پر بیراه نیست اگر بگوییم جاده چالوس زیباترین مسیر جاده‌ای ایران است و بسیاری از شگفتی‌ها و زیبایی‌های آن هنوز توسط بسیاری از کسانی که بارها از این جاده تردد کرده‌اند کشف نشده است. چالوس از همان ابتدای مسیر مکان‌های دیدنی خاصی دارد که برای رسیدن به آن‌ها از تهران و یا کرج راه زیادی را طی نخواهید کرد و به همین دلیل حتی در زمان‌هایی مثل عصر جمعه و یا 13 به در که یک مسافرت نیمروزه خانوادگی معمول است با 20 الی 30 دقیقه رانندگی می‌توانید به تفرجگاه‌های جذاب و دیدنی این جاده برسید و آخر هفته خوبی را با عزیزانتان در این مسیر سرسبز بگذرانید.

 

جاده چالوس از چه ساعتی یک طرفه می‌شود؟

این جاده شمالی یک جاده فوق‌العاده شلوغ است که هرساله افراد زیادی از طریق آن به شمال کشور مسافرت می‌کنند. به همین دلیل گاهی اوقات برای سبک‌تر کردن ترافیک مسئولان مربوطه اقدام به یک طرفه کردن مسیر می‌کنند. مسافرانی که به این جاده آشنا هستند و رفت و آمد زیادی دارند، می دانند که جاده چالوس چه زمانی یک طرفه می شود. معمولا در انتهای روزهای تعطیلات طولانی و یا جمعه‌های آخر هفته بهتر است وضعیت جاده چالوس و ساعت یکطرفه شدن جاده را بررسی کنید. اغلب عصر و اطراف ساعت 14 الی 17 چالوس به سمت تهران یک‌طرفه می‌شود.
 

چه ساعتی جاده چالوس یکطرفه می شود

 

بهترین فصل سفر به جاده چالوس

این که بهترین فصل سفر برای گشت و گذار در این جاده چه زمانی است کاملا بستگی به روحیات افراد دارد و نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام مردم پیچید؛ اما ویژگی منحصر به فرد این جاده زیبایی 4 فصل آن است. به دلیل وجود انبوه درختان در این جاده هر فصلی نمای جذاب خاص خودش را دارد که سلایق مختلف را پوشش می‌دهد. برای مثال اگر در بهار و به خصوص اردیبهشت به این جاده سری بزنید با هوای مطلوب بهاری و شکوفه‌های فراوان روی درختان تازه به بار رسیده مواجه می‌شوید که بسیار روح‌نواز است. هوای معتدل و نه زیاد گرم و نه زیاد سرد جاده چالوس در این فصل باعث شده است که بهار به یکی از محبوب‌ترین فصل‌های سفر به چالوس و یا از طریق آن به شمال کشور شده است. رودها در این فصل برخلاف تابستان پر آب بوده و برخلاف فصل‌های سرد سال زیاد سرد نیستند و می‌توانید از دمای مناسب آن لذت ببرید. شاید در نظر بسیاری از افراد که تجربه سفر به این منطقه را داشته‌اند تابستان بهترین زمان و فصل برای رفتن به این جاده باشد و نظر این افراد نیز کاملا اشتباه نیست؛ زیرا در تابستان با انبوه درختان سبز و هوای فوق‌العاده خوب مواجه خواهید شد و دیدن مناظر جذاب در سر راه می‌تواند شما را بسیار سر ذوق بیاورد. آب‌تنی در رودخانه حاشیه جاده و گشت و گذار در روستاهای سرسبز و زیبای واقع در این جاده در تابستان یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در یک منطقه کوهستانی و جنگلی داشته باشید. 

 

خود من اما از آن دسته از افرادی هستم که معتقدند سفر به جاده چالوس در پاییز نه تنها برای سفر به این جاده بلکه برای تمام مناطق بهترین فصل است. باران‌های نم نم و خیسی جاده به همراه تاریکی نسبی‌ای که به خاطر وجود حجم زیادی ابر در منطقه کوهستانی به وجود آمده است یک منظره فوق‌العاده نفس‌گیر را برای شما ترسیم می‌کند که اگر در پاییز به چالوس سرزده باشید. حتی الان که هوا گرم است کمی احساس خنکی و آرامش را حس می‌کنید. خوردن آش داغ در نزدیکی پل کندوان و یا نوشیدن چای در بستر رودخانه و در کنار مکان‌های سرسبز، سردی نسبی هوا و شاید کمی نم باران یک ترکیب خارق‌العاده برای از بین بردن استرس و به دست آوردن آرامش است.

 

در نهایت به زمستان می‌رسیم که شاید محبوبیت چندانی برای سفر کردن نداشته باشد و بسیاری از گردشگران دردسرهای مسافرت در زمستان را به جان نخرند؛ اما باز هم این جاده در این فصل هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد که می‌تواند شما را جذب کند. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم محبوبیت زمستان خطرناک بودن مسیر در این فصل است. سفر به جاده چالوس به دلیل کوهستانی بودن جاده و وجود پیچ و خم‌های بسیار در صورتی که برف و باران شدید در میانه راه گریبانگیر شما شود، کار خاصی از دستتان بر نمی‌آید و با لیز بودن جاده‌ نیز امکان تصادف در فصل زمستان بالا می‌رود. با این حال با فکر کردن به مناظر کوه‌های پوشیده از برف و رودهای پر آب ممکن است ما را به سفر به این جاده حتی در این فصل هم ترغیب کند. برای اینکه بتوانید از شب های جاده چالوس و قدم زدن در مه که در اکثر شب ها وجود دارد لذت ببرید، بهتر است هتل خود را از قبل رزرو کرده باشید. در جاده اقامتگاه هایی وجود دارند که شاید از نظر تمیزی و راحتی اتاق ها چندان به مزاج شما خوش نیایند. بهتر است قبل از سفر خود بسته به بودجه ای که کنار گذاشته اید و فرصتی که در دسترس دارید یکی از هتل های چالوس را رزرو کنید. اگر با گروه هتل های پارسیان آشنا هستید بد نیست بدانید که هتل خزر چالوس یکی از هتل های این گروه است که در شهر چالوس ساخته شده و امکانات عالی در اختیار مسافران قرار می دهد.

 

سفر به جاده چالوس در فصل پاییز


بیشتر بخوانید: مرداب هسل یا مرداب صورتی؛ جاذبه‌ای متفاوت در جنگل‌های چالوس


مهم‌ترین جای دیدنی جاده چالوس

مکان‌های تفریحی این جاده بسیار زیاد هستند که توضیح در مورد همه آن‌ها در یک مقاله کوتاه امکان پذیر نیست. اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سد کرج در کیلومتر 25 این جاده که پذیرای بسیاری از مسافرانی است که قصد دارند مدتی را در این مکان استراحت کرده و یا کمپ کنند. ولشت از دیگر جاذبه‌های این جاده است که تا عمق 20 متری و مساحت 5 هکتاری مکان مناسبی برای استراحت و تفریح است و در کیلومتر 25 چالوس قرار دارد و از دریاچه‌های آب شیرین کشور است. روستاهای جذاب و زیبا در مسیر وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به روستای کندلوس، سپهسالار و... اشاره کرد. آبشارهای جذاب و دیدنی این جاده از جمله آبشار اکاپل، آبشار سواسره با ارتفاع 100 متر آبشار هریجان و... یک فضای عالی برای گذراندن وقت همراه دوستان و خانواده است. هوای اطراف این آبشارها رو به خنکی می‌رود که آرامش خاصی دارد. باغ لاله با وجود انواع گل‌های لاله و مساحت یک هکتاری منظره زیبایی را ایجاد کرده است که حتما پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به جاده چالوس از باغ لاله در کیلومتر 54 چالوس قبل از پیست اسکی دیزین دیدن کنید. پارک جنگلی نمک‌آبرود و فین نیز مکان‌هایی هستند که برای استراحت و تفریح می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

 

معرفی بهترین رستوران جاده چالوس

یکی دیگر از جاذبه‌های این جاده وجود رستوران‌های با کیفیت با غذاهای عالی است. این رستوران‌ها تقریبا از همان ابتدای مسیر قابل مشاهده هستند و حتی برای یک ناهار ساده دو ساعته نیز می‌توانید به باغ رستوران‌های متعدد ابتدای جاده چالوس سر بزنید. به طور کلی لذت خوردن غذا در هوای خوب و در کنار مکان‌های سرسبز و رودخانه بسیار ارزش دارد. انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلف در جاده شمال قرار دارند که نمی‌توان همه آن‌ها را در این مطلب مورد بررسی قرار داد. اما بهرحال خوردن غذاهای جذاب یک جزو جدایی ناپذیر از مسافرت به شمال کشور و چالوس است. اما چند رستوران در این منطقه وجود دارند که شاید بیش از بقیه معروف شده‌اند و خدمات مناسبی به مسافران می‌دهند. 

  • رستوران میرزایی: شاید بتوان لقب با سابقه‌ترین رستوران این جاده را به رستوران میرزایی داد که تقریبا 32 سال است مشغول خدمت‌رسانی به مسافران است. رستوران میرزایی تخت‌هایی را هم کنار آب دارد که لذت میل کردن وعده‌های غذایی را دو چندان می‌کند. منوی رستوران بیشتر شامل غذاهای سنتی مثل انواع کباب است و برخی خورشت‌ها نیز در این رستوران تهیه می‌شود؛ ولی در کل بخاطر سابقه بسیار طولانی، کیفیت غذاها بالا می‌باشد و رستوران در کیلومتر 9 چالوس واقع شده است.
  • رستوران ارکیده: رستوران ارکیده جاده چالوس نیز از رستوران‌های خوشنام و جذاب است که حتما بارها نام آن به خاطر وجود شعبه‌های متعدد در سراسر کشور به گوشتان خورده است. ارکیده نیز تخت‌هایی در داخل و کنار رودخانه کرج دارد و کباب شاندیز آن بسیار معروف است. این رستوران در کیلومتر 12 چالوس قرار دارد.
  • رستوران لاله: از دیگر رستوران‌های با کیفیت که در این جاده رستوران لاله می‌باشد که باز هم به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه خوش آب و هوا و در کنار درختان سرسبز حس خوبی از خوردن غذاها به شما می‌دهد و آرامش خاطر خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورد. رستوران لاله را در کیلومتر 5 چالوس پیدا می‌کنید.

 

جاده چالوس رستوران خوب

 

چرا جاده چالوس محبوب است؟

همان‌طور که قبلا در این مقاله گفته شد این جاده به خودی خود یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری است. ولی می‌توانید رسیدن به شهرهای شمالی کشور از طریق این جاده را نیز به دلایل محبوبیت جاده چالوس اضافه کنید. وجود استراحتگاه‌ها و مکان‌های تفریحی فوق‌العاده زیاد و جذاب مثل پارک جنگلی چالوس، روستای سپهسالار، روستای کندلوس، سد کرج، دریاچه ولشت، پل خواب و... به محبوبیت این جاده افزوده‌اند. زیبایی بی‌نظیر این جاده در تمام فصول سال هر ساله مسافران زیادی را به این منطقه می‌کشاند که محدودیت ترافیک جاده چالوس و شلوغی و خطرناک بودن تردد از این مسیر را به جان می‌خرند و سوار بر خودروهای خود به چالوس می‌آیند.

 

از جاده چالوس چی بخریم؟

سرتاسر چالوس مغازه‌ها و واحدهای تجاری مختلفی وجود دارند که می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را بخرید. از انواع مواد خوراکی و سوغاتی‌ها گرفته تا وسایل مورد نیاز برای مسافرت به شمال کشور. تعداد مغازه‌ها در نزدیکی خود چالوس و مرزن‌آباد بسیار بیشتر است و می‌توانید انواع ترشیجات، زیتون، کلوچه و لواشک‌های محلی را از این مغازه‌ها خریداری کنید. نکته مهم اینجاست که قیمت این مواد نسبت به انواع بسته‌بندی شده کم‌تر است و کیفیت بالاتری دارند زیرا اکثرا خانگی هستند. انواع وسایل حصیربافی و وسایل حصیری نیز در این مغازه‌های موجود در جاده چالوس یافت می‌شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...