رَهی نو

روستا مازیچال

تعداد بازدید: ۴۹۲۸ ۶ مهر ۱۴۰۱

در منطقه کلاردشت استان مازندران روستایی زیبا به نام مازیچال با مناظر دیدنی فراوان وجود دارد. این روستا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد به دلیل موقعیت و زیبایی شگفت‌انگیزش مشهور است. دهکده‌ای ییلاقی که مردمان نیکوکار و مهربان به طور موقت در آن زندگی می‌کنند.

 

از جاهای دیدنی و گردشگری عباس آباد، امکان تجربه پیاده‌روی در میان جنگل‌های زیباست که می‌توانید در مسیر آن هوای تازه ‌نفس بکشید و با انرژی به زندگی شهری خود برگردید. در این مقاله از رهی نو به معرفی و بررسی جاذبه‌های گردشگری روستای مازیچال خواهیم پرداخت.

 

روستای مازیچال

معرفی روستای مازیچال

روستای مازیچال در کلاردشت و از توابع استان مازندران است که طبیعت زیبا و دیدنی‌اش شهرت و محبوبیتی شگرف بین مسافران و گردشگران ایجاد کرده است. در روستای مازیچال اگر از درختان به‌هم‌پیوسته جنگل عبور کنید، می‌توانید به مراتع زیبای ارتفاعات برسید. اینجاست که می‌توانید چادرهایتان را برای اسکان برقرار کنید و شب را با گوش‌دادن به صدای جیرجیرک یا نوای باران بگذرانید و صبح با صدای پرندگان از خواب بیدار شوید.

 

 

دلیل نام‌گذاری این روستای بهشت‌مانند به این نام، وجود تعداد زیاد درختان شاه‌بلوط در این منطقه است. مازی در گویش محلی به معنی شاه بلوط و چال به معنی دره است؛ بنابراین نام مازیچال به طبیعت منطقه اشاره دارد، دره‌ای مملو از درختان شاه بلوط. زیباست، این‌طور نیست؟ وجود جنگل‌های انبوه و ابرهای سفید دوست‌داشتنی که مدام تغییر شکل می‌دهند، این روستا را به مقصدی خاص و منحصر‌به‌فرد برای سفر تبدیل کرده است.

 

شاید کلمه «اقیانوس ابر» را شنیده باشید. یکی از ویژگی‌های روستای مازیچال چشم‌انداز آن به اقیانوس ابر است که این منطقه را به مکانی بکر و شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند.

 

ارتفاعات مازیچال، تماشای ابرهایی که گویی پایین آمده‌اند و شما را در آغوش می‌کشند، گردش در طبیعت بکر و دست‌نخورده این منطقه ییلاقی شمال کشور، احساسی فوق‌العاده و خاطره‌انگیز را برایتان به همراه خواهد داشت. کلبه‌های چوبی، درختان بلوط، گل‌های رنگارنگ تنها بخشی از زیبایی‌های روستا مازیچال است.

 

جالب است بدانید، کلبه‌های ییلاقی روستاییان که در تابستان فقط توسط ساکنان استفاده می‌شود، در میان فضای سبز و آسمان آبی، تصویری آرامش‌بخش و رؤیایی برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. در فصل بهار رشد گل پامچال و بنفشه خاطرات خوشی را برای بازدیدکنندگان از این روستا به جا می‌گذارد.

 

مازیچال بهشتی است در زمین برای سفر و طبیعت‌گردی، اما به یاد داشته باشید که این سفر را به‌تنهایی تجربه نکنید و بهتر است در کنار گروه‌های بوم‌گردی حرفه‌ای باشید.

 

مازیچال کجاست؟

مازیچال روستایی زیبا با آب‌وهوای مطبوع و مناظر سرسبز که در 20 کیلومتری جنوب شرقی کلاردشت در استان مازندران و در فاصله حدود 50 کیلومتری از چالوس در شمال ایران است. این روستای زیبا و کوچک، بدون امکانات مدرن مانند برق، آب لوله‌کشی، جاده‌های آسفالت و تلفن است؛ اما تجربه‌ای آرامش‌بخش برای بازدیدکنندگانی است که به‌دنبال فرار از آلودگی و شلوغی زندگی شهری هستند. تعداد کل خانوارهای روستای مازیچال بین 50 تا 120 خانوار است که بیشتر آن‌ها کشاورز یا دامدار هستند. این افراد در تابستان در روستا زندگی می‌کنند و در زمستان به ارتفاعات پایین مهاجرت می‌کنند.

 

مسیرهای دسترسی به روستا مازیچال

درصورتی‌که قصد سفر به این بهشت زیبا و دوست‌داشتنی را دارید، باید پس از عبور از جاده چالوس و رسیدن به مرزن‌آباد، مسیر را تغییر دهید و به سمت کلاردشت بروید. پس از طی 7 کیلومتر در جاده عباس‌آباد، به جاده مازیچال می‌رسید. از اوایل جاده خاکی حدود 17 کیلومتر طی کنید تا خود را در بهشت شمال ایران، ببینید. حومه شهر بر فراز کوهی است که توسط ابرها احاطه شده است.

 

البته چون روستای مازیچال در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا واقع شده است، وسایل نقلیه نمی‌توانند به‌راحتی در جاده‌های آن رانندگی کنند؛ ازاین‌رو برخی از بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند، ماشین‌های خود را رها کنند و پیاده به روستا بروند.

 

رسیدن به این روستا از کلاردشت از طریق جنگلی جذاب که شامل درختانی مانند شاه بلوط و بلوط است، تقریباً یک‌ساعتی طول می‌کشد.

 

جاهای دیدنی اطراف مازیچال

مردم ایران، شهرها و روستاهای مناطق شمالی کشور را به دلیل طبیعت زیبای آن دوست دارند و به همین دلیل، بیشتروقت‌ها به آنجا سفر می‌کنند؛ اگرچه تعداد این روستاها به‌قدری زیاد است که امکان بازدید از همه آنها وجود ندارد. در مازیچال هم می‌توانید شاهد زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده باشید که شاید در کمتر نقطه‌ای از جهان، وجود داشته باشند.

 

از زیباترین و پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی که در اطراف مازیچال در منطقه سرسبز کلاردشت قرار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آبشار هریجان

این آبشار در روستایی به همین نام در نزدیکی تنگه هزارچم در جاده تهران چالوس قرار دارد. ارتفاع آن بیش از 9 متر است و یکی از آبشارهای زیبای رشته‌کوه البرز است. چشم‌انداز اطراف آبشار هریجان تصویری زیبا و رنگارنگ را تشکیل می‌دهد و با سقوط این آبشار زیبایی هرچه‌تمام‌تری می‌یابد. دسترسی به مجاورت این منطقه با وسیله نقلیه امکان‌پذیر است. اما بدون اجازه اداره محیط‌زیست، ورود به روستای هریجان ممکن نیست.

 

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت دریاچه‌ای تنها و زیبا در دل جنگل‌های شمال ایران است. دریاچه ولشت در دامنه شمالی رشته‌کوه البرز و در شمال شرقی کلاردشت در استان مازندران واقع شده است. دریاچه در دره‌ای قرار دارد که آن را از بیرون پنهان کرده است و تا زمانی که از دره عبور نکنید، زیبایی آن را کشف نخواهید کرد. این پدیده طبیعی که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین استان مازندران است، پذیرای بازدیدکنندگانی است که به ورزش‌های آبی مانند قایق‌سواری و ماهیگیری علاقه دارند.

 

دریاچه ولشت

 

جنگل مِجِل

جنگل مجل یکی از مکان‌های طبیعی خیره‌کننده در منطقه کلاردشت است. این جنگل که نزدیک به آبادی به همین نام است، بدون شک یکی از خیره‌کننده‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران و کلاردشت است. جنگل مجل روی تپه‌هایی قرار دارد که مشرف به روستای مجل است. برای رسیدن به آنجا ابتدا باید به روستای رودبارک بروید و سپس تابلوهای روستای مجال را دنبال کنید. با اندکی گشت‌زدن در این منطقه، خانه‌هایی را خواهید دید که در ورودی این جنگل دوست‌داشتنی قرار دارند و علاوه بر این، منظره‌ای شگفت‌انگیز از طبیعت را در مقابل خود خواهید دید.

 

مجتمع تفریحی باغ چمن

باغ چمن، یک مجتمع تفریحی در نزدیکی کلاردشت است که پذیرای مسافران و گردشگران است. میهمانان می‌توانند دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، اسب‌سواری و... را در این مجتمع تفریحی تجربه کنند. ضمن اینکه رودخانه‌ای در باغ چمن جریان دارد که با شنیدن صدای آرامش‌بخش آن، روحی تازه خواهید کرد. 

 

کاخ اجابت

در فاصله کمی از کلاردشت بنایی قدیمی بازمانده از دوران حکومت پهلوی وجود دارد که به نام کاخ اجابت شهرت یافته است. این کاخ با معماری جذاب و منحصر‌به‌فرد خود، نظر گردشگران و بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند پس تماشای این بنای دیدنی، خالی‌ازلطف نیست.

 

بهترین زمان و فصل سفر به مازیچال

پاییز را فقط در روستای مازیچال باید دید و حس کرد! با رنگ‌های گرم پاییزی که در این مکان وجود دارد و با اضافه‌شدن اندکی نور خورشید، زیبایی خارق‌العاده‌ای رقم می‌خورد. اگر قصد بازدید از این روستای زیبا را دارید فصل پاییز می‌تواند یکی از بهترین زمان‌ها باشد.

 

جالب است بدانید که مردم محلی در فصل زمستان روستا مازیچال را ترک می‌کنند. اما گردشگران به برف و سرما اهمیتی نمی‌دهند و می‌خواهند از زیبایی آن لذت ببرند. پس از این موهبت آفریده خداوند نهایت لذت را ببرید. بسیاری از کوهنوردان و دوستداران طبیعت، تعطیلات زمستانی مازیچال را به‌خاطر زیبایی و منحصربه‌فرد بودن آن انتخاب می‌کنند. البته اگر این فصل را برای سفر انتخاب کردید، باید برای چالش‌های آن نیز آماده باشید. اگرچه برخی از مردم مازیچال را در پاییز دوست دارند، برخی دیگر بیشتر سرما و برف را ترجیح می‌دهند.

 

بهترین زمان و فصل سفر به مازیچال

 

روستای مازیچال و اطراف آن در فصل بهار و تابستان مملو از گل‌های بهاری است که منظره‌ای دلپذیر و رؤیایی و همچنین هوای معتدل و باطراوت را فراهم می‌کند.

 

برای سفر به روستای مازیچال به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه برای درامان‌ماندن از سرما و برف‌وباران، بهترین زمان برای لذت بردن از طبیعت روستا، نیمه دوم بهار و تابستان است. در این زمان، زیبایی طبیعت در کنار فضای مطبوع، ترکیبی لذت‌بخش از سفری خاطره‌انگیز را در ایرانگردی شما فراهم می‌کند.

 

اقامت در سفر به روستا مازیچال

برخی از گردشگران تنها برای یک روز به این منطقه سفر می‌کنند. بااین‌حال، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان در مکان‌های اطراف چادر می‌زنند و شب را آنجا سپری می‌کنند. شب‌ها هوا کاملاً سرد می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید منطقه بکر مازیچال بمانید، بهتر است یک کیسه‌خواب همراه خود داشته باشید.

برخی از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، ترجیح می‌دهند به‌جای اقامت در هتل‌ها در آن منطقه، تمام لحظات خود را در طبیعت روستای مازیچال بمانند و چادر بزنند. اما اگر دوست دارید روز خود را در روستای مازیچال بگذرانید و شب‌ها در هتل بخوابید، باید در هتل‌ های کلاردشت اقامت کنید یا در ویلاها و اقامتگاه‌های عباس‌آباد ساکن شوید. همان‌طور که حدس می‌زنید، این روستا هیچ هتل و مهمان‌پذیر ندارد.

 

ازاین‌رو می‌توانید از طریق وب‌سایت رهی نو جهت رزرو آنلاین اقامتگاه در کلاردشت کمک بگیرید. پس از بررسی توضیحات کامل و عکس‌های اقامتگاه‌های اطراف روستای مازیچال، می‌توانید مناسب‌ترین مورد را انتخاب و رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نسترن ساغی ۱۴۰۲/۸/۱

دریاچه ولشت در یک شب مهتابی به همراه تیم جنگل نوردی موندیم یک شب چادر زدیم بسی خوش گذشت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲

نسترن عزیز بسیار عالی خوشحالیم که خاطره خوشی براتون ساخته شد و امیدواریم بهترین سفرها رو در پیش داشته باشید

زهرا ۱۴۰۲/۵/۲۰

سلام برای دسترسی به این منطقه حتما لازم هست ماشین آفرود داشته باشید. بدون ماشین آفرود دسترسی به این منطقه به دلیل جاده کاملا خاکی و نامناسب، عملا ممکن نیست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۲۲

زهرای عزیز خیلی ممنون از ثبت نظرتون حتما دوستان از نظرتون بهره مند میشوند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...