رَهی نو

دریاچه ولشت

تعداد بازدید: ۲۱۹۳۷ ۱۷ دی ۱۳۹۶

اطلاعات کامل در مورد خصوصیات دریاچه ولشت

روی یک کارت پستال عکس دریاچه بکری زده‌شده بود. مثل بقیه عکس‌های طبیعی که روی تقویم یا کارت پستال می‌زنند، احتمال دادم این عکس هم با این همه زیبایی قاعدتا ایران نباید باشد. اما دقت که کردم دیدم پایین تصویر نوشته شده: دریاچه ولشت مازندران. بله! درنزدیکی همین مرزن آباد خودمان است. یک دریاچه فوق العاده زیبا که دور تا دور آن را کوه احاطه کرده است. تا زمانی که ولشت ناشناخته مانده بود و هنوز مثل امروز پر از رفت‌وآمد نبود، طبیعت بکر و دست‌نخورده آن به شما آرامش می‌بخشید. اما امروز با تبدیل شدن به یک مجتمع تفریحی، علاوه بر آرامش، شرایطی را فراهم کرده است که برای تعطیلات یا حتی یک پنجشنبه و جمعه، لحظات خوشی را در این دریاچه بگذرانید و خستگی روزهای کاری را از تن‌تان درآورید. دریاچه ولشت در پاییز 1388 در میراث فرهنگی ثبت شده است. بعد از ثبت دریاچه، خیلی زود اسم آن چرخید و خیلی از کسانی که تا قبل از آن حتی نمی‌دانستند چنین جایی وجود دارد، به این مکان آمدند. تا قبل از ثبت میراث فرهنگی، اغلب افراد محلی طبق عادت برای گذراندن اوقات فراغت خود به این دریاچه سر می‌زدند. این دریاچه به علت نزدیکی به روستای سنار، در میان مردم محلی به دریاچه سنار هم معروف است. وقتی به دریاچه می‌روید، به خصوص اگر زمانی باشد که ابر و مه بالای دریاچه را گرفته، قطعا تحت تاثیر زیبایی و سکوت دریاچه و قطره‌های شبنم معلق در هوا که روی صورت‌تان می‌نشیند، قرار خواهید گرفت. در حالی‌که رطوبت ابر و مه را حس خواهید کرد، از بوی سوختن چوب و صدای آتش، مست می‌شوید. مرزن آبادی‌ها، به این محوطه زیبا بهشت گمشده می‌گویند. بهشتی که صبح زود با صحنه شنا کردن ماهی‌ها روبرو می‌شوید و تا حوالی ظهر و عصر صدای اسب‌ اهالی روستاهای اطراف به گوش‌تان می‌رسد و شما را برای حداقل یک شب، نمک‌گیر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مازندران | مکان‌های دیدنی و تفریحی مازندران + عکس و آدرس


دریاچه ولشت کجاست

 

چطور به دریاچه ولشت برویم؟

اگر اهل گشت‌وگذار به خصوص در نواحی شمالی کشور باشید حتما می‌دانید کلاردشت و اطراف آن یکی از زیباترین و دلنشین‌ترین مناطقی است که می‌توان در آن نفس کشید و زندگی کرد. دریاچه ولشت هم در سمت شمال شرقی کلاردشت قرار دارد. اگر از تهران بار وبندیل سفر را بستید، خود را برای طی فاصله تهران تا دریاچه ولشت که مسافت آن حدود 200 کیلومتری آماده کنید. برای رفتن به ولشت اگر با خودرو هستید از اتوبان تهران کرج به جاده چالوس بروید. جاده دل‌انگیز و پرخاطره چالوس را بگذرانید. در 25 کیلومتری جاده چالوس، به سمت مرزن آباد همچنان حرکت کنید. چهار کیلومتر نرسیده به مرزن آباد، قبل از پمپ بنزین دست چپ جاده وارد یک جاده آسفالت خواهید شد. بعد از طی کردن پیچ و خم و جنگل‌های کاج روستای کردی چال، تابلوی دریاچه را خواهید دید. حدودا 12 کیلومتر که برانید، به قسمت جنوبی دریاچه خواهید رسید. در فاصله تهران تا دریاچه ولشت 4 ساعت در راه هستید.

راه دیگر آن که البته جاده خاکی است، مسیر مرزن آباد به حسن کیف است. باید در 15 کیلومتری آن به سمت راست بپیچید. یک جاده خاکی می‌بینید که از روستای کلنو می‌گذرد. این مسیر معمولا دوراهی‌های زیادی دارد که اغلب هیچ کدام تابلو ندارد و خودتان باید حدس بزنید از کدام مسیر بروید. البته بعد از رد کردن روستای کلنو به دوراهی که رسیدید، سمت چپی را پیش بگیرید و بروید. بعد از طی این مسیر دشوار دریاچه نمایان خواهد شد. این مسیر در روزهای بارانی پر از گل و لای می‌شود که عبور را سخت‌تر می‌کند. دریاچه ولشت معمولا دارای تورهای یک روزه است که به راحتی می‌توانید در سایت‌های گردشگری آن را تهیه کنید و یک گشت یک روزه با تور لیدر تان داشته باشید.
وقتی به دریاچه می‌رسید هزینه ورودی آن 10 هزار تومان است. البته ورودی برای ساکنین و محلی‌ها نصف قیمت و برای افرادی که کارت جانبازی دارند رایگان است. دریاچه، یک گودال فرورفته در میان کوه است که وسعت 15 هزار متر مربع دارد. عمق 20 متری آن، دریاچه را تبدیل به زیستگاه پرندگان و ماهی‌ها کرده است. تهرانی‌ها! تا می‌توانید در هوای فوق العاده‌ اینجا نفس بکشید.

 

فاسله تهران تا دریاچه ولشت روی نقشه


بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به جاده چالوس و اطلاعات کامل یک طرفه شدن جاده


وسایل مورد نیاز سفر به دریاچه ولشت

 اگر اهل ماهیگیری هستید این دریاچه یکی از جاهای خوب برای ماهیگیری است. پس حتما تور ماهیگیری‌تان را با خود ببرید. این چند وقت اخیر شنا و آب تنی در دریاچه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است، اما شما همراه خود چند دست لباس هم ببرید که اگر امکان شنا بود، حتما تنی به آب شیرین دریاچه بزنید. بخاطر خزه و علف‌هایی که به راحتی در آب دیده نمی‌شود، پیشنهاد می‎کنیم اگر امکان شنا هم مهیا بود، در صورتی که شنا بلد هستید، این کار را انجام دهید.
در اطراف دریاچه، مجتمع تفریحی دریاچه ولشت و رستوران وجود دارد در نتیجه نگران غذا و سرویس بهداشتی نباشید. از آن‌جا که امکان برپایی آتش در اطراف دریاچه وجود دارد، غذای نیمه آماده یا سیب‌زمینی هم همراه خود ببرید که سیب‌زمینی ذغالی درست کنید و دلی از عزا در بیاورید. در صورتی که برای ماندن و اقامت، سوئیت و اتاق‌های اطراف دریاچه را انتخاب نمی‌کنید همراه خود چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و .. را هم ببرید. البته به علت مرطوب بودن هوا، سعی کنید حتما چادر مسافرتی ضدآب همراهتان باشد. کفش راحت حتما همراه خود داشته باشید. عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، لوازم بهداشتی و شخصی، دوربین و پاوربانک را هم همراه‌تان ببرید. کیوسک نگهبانی 24 ساعته دریاچه هم مراقب‌تان خواهد بود که از این بابت منطقه امنی است و نگران نباشید. راستی یک کیسه‌ برای جمع‌اوری زباله‌ها هم با خود بیاورید تا در نهایت، زباله‌هایتان را جمع آوری کنید.

بهترین فصل سفر به دریاچه ولشت

از آن‌جایی که دریاچه ولشت در میان کوه قرار گرفته است بهترین زمان رفتن به دریاچه، بهار و تابستان است که سرسبزی محیط اطراف، به زیبایی دریاچه اضافه کرده است. هوا در این دو فصل بسیار مساعد است و برای ماندن، دچار سرما نخواهید شد. بهترین فصل ماهیگیری در دریاچه ولشت و آب‌تنی فصل بهار و تابستان مناسب است. البته اگر خوش‌ شانس باشید، زیبایی و آرامش و لذت این دریاچه در زمان‌های خلوت چند برابر می‌شود. معمولا در تعطیلات عید و تابستان، جمعیت زیادی برای دیدن دریاچه می‌آیند. درنتیجه اگر در بهار می‌آیید سعی کنید عید نباشد و اگر در تابستان می‌آیید، سعی کنید وسط تابستان به این بهشت گمشده قدم بگذارید. در پاییز و زمستان که دمای هوا تا -30 درجه کاهش پیدا می‌کند، آب دریاچه یخ می‌زند و خطر سیلاب رودهای فصلی که به سمت دریاچه جاری هستند وجود دارد. هرچند برفی که روی کو‌ه‌ها نشسته است و دریاچه‌ای که از دل این کوه‌های برفی بیرون آمده، شما را برای درآوردن دوربین‌تان و عکس گرفتن، قلقلک می‌دهد.

 

ماهیگیری در دریاچه ولشت

 

ماهیگیری در دریاچه ولشت

ماهیگیرها بشتابید! خانه آبزیانی مانند اردک ماهی، قورباغه، مارماهی و شاه کولی است. گونه ماهی‌ها در این دریاچه به قدری است که برای اهالی روستاهای اطراف، یکی از مکان‌های ماهیگیری محسوب می‌شود. ماهی سفید، کولی یا اردک ماهی در این دریاچه وجود دارد که برای صید آن‌ها باید مجوز مسئولان دریاچه را داشته باشید. درنتیجه اگر ذوق و شوق ماهیگیری دارید، وسایل ماهیگیری‌تان را آماده کرده و در کنار دوستان یا خانواده، لذت ماهیگیری در دریاچه ولشت را تجربه کنید. تازه بعد از آن هم می‌توانید ماهی کباب میل کنید و یک دل سیر خاطره بسازید. اردک، یکی دیگر از گونه‌های این دریاچه است که می‌توانید به آن‌ها غذا دهید و از هیاهوی‌شان لذت ببرید. پوشش گیاهی این منطقه هم بیشتر از گیاهان نی بن تشکیل شده است.

خدمات و امکانات رفاهی دریاچه ولشت

اینجا رستوران و کافی شاپ دارد که تا ساعت 22 باز هستند و خدمات انجام می‌دهند. در کافی شاپ می‌توانید انواع آبمیوه‌های طبیعی، بستنی سنتی و میوه، کیک، نوشیدنی سرد و گرم، آش و..میل کنید. اگر هم گرسنه‌تان شد و همراه‌ خود غذا نیاورده بودید اصلا نگران نباشید. رستوران اسکله با انواع غذاهای خوشمزه شمالی از جوجه توش و میرزا قاسمی گرفته تا انواع فست فود از شما پذیرایی خواهد کرد. اگر لوازم سفر هم همراهتان نیاوردید، سوپر مارکت دریاچه، انواع لوازم را دارد که البته قیمت آن شاید نسبت به بازار خودمان در تهران بالاتر باشد!

نمازخانه و سرویس بهداشتی و بوفه هم دارد که از جنبه‌های مختلف خیالتان را راحت می‌کند. در یک طرف دریاچه، مجتمع تفریحی دریاچه ولشت، دو اسکله در اطراف دریاچه به وجود آورده است که یکی برای قایق سوار شدن و دومی برای نشستن و لذت بردن از طبیعت است. در آن محل کمپینگ و برپایی چادر و اسکان هم مشخص است. اطراف دریاچه تعدادی درخت سایه کرده است که فقط عده کمی گردشگر می‌تواند از آن استفاده کنند. بنابراین خودتان را آماده کنید چون ممکن است در کنار دریاچه دقیقا در زیر آسمان بنشینید.(یعنی وسط تابستان و نور آفتاب باشید یا زیر باران بهاری و هوای مه گرفته دریاچه). البته از آلاچیق‌های کنار دریاچه هم می‌توانید استفاده کنید منتها متعلق به مجتمع رفاهی دریاچه است.

 گل‌کاری محیط و کاشت گیاه در اطراف دریاچه همچنان ادامه دارد. بعضی‌ها معتقدند اضافه کردن امکانات رفاهی دریاچه ولشت باعث شده دریاچه ولشت از حالت بکری خود خارج شود اما با اضافه کردن امکانات تفریحی و آبی، علاوه بر اینکه سیستم اکولوژی منطقه حفظ می‌شود، اقامت برای مسافران هم راحت‌تر شده و محوطه نیز تمیز باقی می‌ماند. راستی اگر اهل والیبال هستید، زمین والیبال هم در محوطه طراحی شده است که هرچند به اندازه صفای والیبال ساحلی کنار دریا لذت‌بخش نیست، اما می‌توانید یک دست والیبال جانانه با دوستان‌تان در هوای زنده دریاچه و روی ماسه‌های طبیعی زمین داشته باشید. اطراف دریاچه هم زمین مخصوص و هموار برای گروه‌های دوچرخه سواری آماده شده است که رکاب زدن برایتان در این فضا دلچسب‌تر خواهد بود.

 

امکانات رفاهی دریاچه ولشت

 

اقامت در دریاچه ولشت

اگر قصد اقامت لاکچری‌طور داشته باشید، سوئیت آپارتمان‌های اطراف دریاچه گزینه مناسبی خواهد بود. هتل‌ها و خانه‌های محلی نزدیک کلاردشت، شرایطی را برایتان رقم خواهد زد که از زیبایی و صفایی که دارند، و نمای دریاچه که در مقابل‌تان است، به عمرتان اضافه ‌کنند. در چالوس و مرزن آباد هم سوئیت وجود دارد. مثلا رزرو هتل پارسیان آزادی خزر چالوس که می‌توانید تا لحظه آخر از طبیعت و دریا استفاده کنید. یک اقامت لاکچری در یکی از بهترین هتل های چالوس می تواند خاطرات خوشی از سفر در ذهن شما ثبت کند. اگر هم دلتان می‌خواهد همچنان شب را نیز در طبیعت بگذرانید، می‌توانید در محل‌هایی که برای برپایی چادر تعبیه شده است، خودتان چادر بزنید و زیر آسمان و میان انعکاس عکس ماه در دریاچه و سکوت شب، لحظات آرامش بخشی را تجربه کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم در این طبیعت، چادر را به جای خانه برای اقامت انتخاب کنید. هزینه هر شب اقامت کمپینگ حدود 20 هزار تومان درمی‌آید. اگر گزینه شب خواب شناور هم به دریاچه اضافه شود می‌توانید با پرداخت 500 تا 700 هزار تومان سوار شناور مخصوص شده و به زیر آب روید و شب را در کنار آبزیان کف دریا بگذرانید.

تفریحات آبی دریاچه ولشت

بهترین و جذاب‌ترین بخش سفر، تفریحات آن است. حالا تصور کنید شما به یک سفری بیایید که در آن دریا یا دریاچه باشد. قاعدتا اگر جزو خوش‌سفرها باشید حتما به تفریحات آبی آن سری خواهید زد. این‌جا با وجود اینکه دریاچه است، مجهزترین تفریحات آبی را برایتان به ارمغان آورده است. توپ آبی که داخلش بر سطح دریاچه می‌غلطید، قایق پدالی، قایق موتوری، سه چرخ آبی، دونات، آفرود با لندرور، موتورسواری، تریل سواری، جت اسکی از جمله تفریحات آبی دریاچه ولشت است که لحظات خاطره‌انگیزی را برایتان بوجود می‌آورد. شاتل و بنانا هم دارد که حدود ده دقیقه استفاده از آن برای هر نفر 30 هزار تومان آب می‌خورد. اگر اهل جت اسکی و قایق موتوری نیستید، می‌توانید از قایق پدالی استفاده کنید و با پرداخت 40 هزار تومان با یک نفر دیگر بر سطح آرام دریاچه 30 دقیقه پدال بزنید و عکس بگیرید و از طبیعت دریاچه لذت ببرید. بیگ بال هم تجربه باحالی برای ده دقیقه خواهد بود. اگر قصد سوار شدن قایق موتوری را دارید، با 100 هزار تومان شما را دور تا دور دریاچه می‌‌چرخاند.

شاید مسیر رسیدن به دریاچه ولشت کمی سخت باشد اما به دیدن آن می‌ارزد. اگر خوش شانس باشید، زمانی که به دریاچه می‌روید، افراد کمی باشند و سکوت و آرامش دریاچه حفظ شود، خاطره شیرینی در کنار عزیزان‌تان خواهد ساخت. کافیست دمی کنار دریاچه بنشینید و در حالی که پاهایتان را داخل آب خنک دریاچه کرده‌اید از این همه زیبایی لذت ببرید. دریاچه همچنان در حال ساخت‌وساز و اضافه کردن خدمات رفاهی است. اگر شما هم تجربه رفتن به بهشت گمشده را دارید، برایمان از تجربه‌هایتان بنویسید. راستی گذر از جاده‌های رویایی کلاردشت را فراموش نکنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
کوروش ۱۴۰۲/۹/۱۸

دریاچه ولشت واقعا زیباست ولی اینبار که مارفتیم بقدری شلوغ و متاسفانه انقدر برای غذا درست کردن اطراف دریاچه بساط پهن کرده بودن و مثل همیشه تولید زباله میکردن چی بگم اخه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۹

کوروش عزیز ما هم متاسفیم که در برخی موارد رعایت حفظ محیط زیست نشده و به زیبایی و سلامت آن صدمه وارد میشود امیدواریم که همه هموطنان عزیز آگاهی لازم را در این زمینه کسب نمایند

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...