رَهی نو

خانه شوریده شیرازی شیراز

تعداد بازدید: ۱۳۷۷۹ ۴ آذر ۱۳۹۶

خانه شوریده شیراز یکی از بناهایی است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد و تاریخ آن دوران را دوباره برای همه زنده می‌کند. اگر جز تاریخ به معماری هم علاقه دارید، هرگز فرصت تماشای این خانه را از دست ندهید.

 

شیراز و خانه‌های تاریخی آن

در هر گوشه شهر شیراز خانه‌ای متعلق به دوران قدیم وجود دارد که چشمان بیننده را غرق خیال می‌کند و عظمت و شگفتی آنها هوش را از سر بیننده می‌برد. خانه‌های تاریخی شیراز کم نیستند و هر کدام معماری باشکوهی دارند. این خانه‌ها با کاشی‌ کاری‌ها و تزئینات خاص خود برای همه شناخته شده‌اند و حرف اول را در بین سایر بناها می‌زنند. مجموعه‌ای از تندیس و مجسمه‌ها در این خانه‌ها با ظرافت خاصی ساخته و قرار داده شده‌اند. برای مثال در خانه زینت الملوک که ساخت آن به سال 1290 باز می‌گردد، مجموعه‌ای از پرندگان، گل، گیاهان، حیوانات و... را روی دیوارهای آن مشاهده می‌کنیم که ذوق و سلیقه هنرمند را در آن دوران نشان می‌دهد. یا در خانه منطقی نژاد، موزه‌ی موسیقی شیراز برپا گشته که پذیرای افراد علاقه‌مند به فرهنگ و موسیقی است.

 

خانه شوریده شیرازی

 

در بعضی از خانه‌ها مانند خانه صابر که قدمت زیادی دارد، می‌توان گچ‌بری‌هایی مشاهده کرد که با تزئینات قرینه‌اش شگفتی آفریده است و نظیر ندارد. یا در خانه سعادت که با نام خانه خاتم نیز شناخته می‌شود ستون‌های گچ‌بری شده و حجاری شده‌ای مشاهده می‌کنیم که فوق‌العاده زیبا هستند. روی این ستون‌ها تصاویر زیادی حک شده که بهتر است به دقت همه را موشکافی کنیم و از نزدیک ببینیم.

 

بیشتر این خانه‌ها بخش‌های زیادی داشته و دارای قسمت‌هایی مانند آشپزخانه، پاسدارخانه، شاه نشین، اندرونی، بیرونی، حوض خانه، حمام و .. بوده‌اند. خانه فروغ الملک با مساحتی برابر با 1020 در سال 1310 ساخته شد و با داشتن تمام این بخش‌ها اکنون تبدیل به موزه شده است. یا اینکه بعضی از این خانه‌های تاریخی به سبک معماری اروپایی ساخته شده‌اند و نشانه‌هایی از آنها را می‌توان در معماری دید. خانه منطقی نژاد در کنار نقوش گل و بوته، نقش‌هایی از معماری اروپایی نیز دارد که نشان دهنده ذوق و سلیقه سازنده آن است. با وصف این اوصاف این خانه‌های تاریخی که نشان دهنده سرگذشت مردم گذشته هستند، اکنون بیشتر آنها بازسازی شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

 

خانه شوریده شیرازی کیست؟

شوریده شیرازی یا همان محمد تقی شیرازی یکی از شعرای معروفی است که در دوران صوفیه در سال 1276 چشم به جهان گشود و زندگی خود را در شهر شیراز آغاز کرد. او بر اثر ابتلا به بیماری آبله در سن 7 سالگی نابینا شد و در سن 9 سالگی پدر خود را از دست داد. باید بدانید که نابینایی او مانع پیشرفت وی نشد و محمد تقی با گذراندن موانع زیادی یکی از دانشمندان و فرهیختگان ایران زمین شد.

 

او در سال 1309 به شهر تهران آمد و نزد ناصرالدین شاه جایگاه خاصی پیدا کرد. شوریده یا همان محمد تقی در دربار لقب مجدالشعرایی را گرفت که سپس لقب فصیح الملک به او داده شد. در سال 1314 شوریده به شیراز بازگشت و در همین شهر ازدواج کرد. اولین فرزند پسر او که به دنیا آمد، چنان ذوق زده شده بود که در وصف او چند بیت شعر سرود. او صاحب 4 فرزند پسر به ترتیب با نام‌های حسین فصیحی، حسن فصیحی، حیدر علی فصیحی، نصرت الله فصیحی و یک دختر به نام اقدس الملوک شد. شوریده شیرازی اشعاری در مضامین بدیع و تازه و ترکیبات نو سروده است که می‌توان در اشعار وی اصلاحات عامیانه را مشاهده کرد که با مهارت زیادی به کار برده شده‌اند. او در سال 1345 هجری قمری درگذشت و آرامگاه وی در کنار سعدی قرار دارد. البته بهتر است بدانید که نام شوریده به این دلیل روی گذاشته شد، چرا که کوری تاثیر زیادی بر روی او گذاشته و او را افسرده کرد و به تاریکی کشاند.

 

آشنایی با خانه شوریده شیرازی

خانه شوریده شیرازی یکی از بناهای بسیار مهم و به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که در گذشته محل رفت و آمد اشراف و بزرگان شهر شیراز بوده است که با شوریده رابطه بسیار نزدیکی داشته‌اند. خانه شوریده در دو طبقه ساخته شده است که در ابتدای کوچه هفت پیچ شیراز قرار دارد. در این خانه می‌توان المان‌های تزئینی از جمله کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا، ارسی‌های چوبی، گچ‌بری‌های خیره کننده و سقف‌های چوبی دید. بهتر است بدانید که این بنا به دستور سازمان میراث فرهنگی کشور مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در سال 1355 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

در صورتی که به شیراز سفر کرده و قصد بازدید از این مکان تاریخی را دارید، می‌توانید در هتل الیزه شیراز اقامت کنید. این هتل در فاصله 12 کیلومتری و در بازه زمانی 18 دقیقه‌ای از خانه شوریده شیرازی قرار دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...