رَهی نو

آب انبار کیش

تعداد بازدید: ۳۳۱۹ ۴ آذر ۱۳۹۶

کیش جزیره‌ای در میان آب‌ها است که با سواحل بی‌نظیرش هر فردی را شیفته و مجذوب جاذبه‌های گردشگری خود می‌کند و یک سفر رویایی و بیادماندنی برای مسافران به ارمغان می‌آورد. این جزیره محبوب تلاقی سنت، طبیعت، هنر و تکنولوژی است که با چشم اندازهای دلنشین خود همه را مجذوب خود می‌کند. جاذبه‌های زیادی در کیش واقع شده است که آب آنبار آن، یکی از جاذبه‌های تاریخی این جزیره به شمار می‌آید که در شمال جزیره قرار دارد.

 

این آب انبار دوقلو در فصل گرم تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفت تا در زمان خشکسالی و کمبود آب بتواند ذخیره آب آشامیدنی و خنک مردم منطقه باشد. آب انبار کیش با معماری زیبای خود یادگاری از روزگار گذشته است. این آب انبار در کنار جاذبه‌هایی مانند شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز کیش قرار دارد و با حضور در این منطقه می‌توان از همه آنها در کنار هم بازدید کرد.

 

آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش کجاست؟

آب انبار کیش در شمال جزیره و در منطقه حریره قرار دارد. علاقمندان به بازدید از این مکان می‌توانند با ماشین شخصی و یا با دوچرخه به این مکان بروند و از آن دیدن کنند.کیش مکانی عالی برای دوچرخه سواریست و به همین منظور میتوان از مسیر ویژه دوچرخه سواری کیش استفاده نمود. مدت زمان بازدید از آن یک تا دو ساعت است تا که بتوان با زیروبم مجموعه آشنا شد. در این مدت زمان می‌توان به داخل آب انبار رفت و محیط داخلی این مجموعه با روزنه‌های بالایی آن را دید. البته امکان بالا رفتن بر پشت بام این آب انبار نیز وجود دارد تا که از بالا محیط داخلی آن را مشاهده کرد.

 

تاریخچه آب انبار کیش

این آب انبار در سال 1372 خورشیدی ساخته شد. آب انبار دو قولوی کیش در مکان یک آب انبار قدیمی بنا شد و به طور کلی مرمت شده یک مدل باستانی است. هدف اصلی ساخت آن جمع آوری آب‌های سطحی بود تا در فصول گرم آب مردم را تهیه کند. آب انبار کیش دارای دو گنبد و 5 بادگیر است که شیوه معماری بسیار زیبایی دارد. معماری آن به سبک معماری سنتی یزد است. در این شیوه معماری شاهد ساخت بادگیرها هستیم که از آن برای خنک کردن فضای داخلی بنا استفاده می‌شود. این خنکی هوا فقط در محیط داخلی این آب انبارها احساس می‌شود.

 

آب انبار دوقلوی کیش

پلان آب انبار کیش

ایران در یک منطقه کم باران قرار دارد و در بیشتر مواقع مردم با مشکلات کم آبی مواجه می‌شدند. به همین منظور مردم اقدام به احداث آب انبارها کردند تا که بتوانند آب آشامیدنی خود را ذخیره کنند. همانطور که گفته شد این بنا به سبک معماری یزد ساخته شده است. در بالای قسمت ورودی این مکان که وارد می‌شویم روزنه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که از این روزنه‌ها برای ایجاد جریان هوا در داخل استفاده می‌شود تا که در هوای گرم محیط آب انبار متعادل بماند. در اصل روزنه‌ها به بادگیرها کمک می‌کنند تا این محیط خنک بماند و آب داخل مخزن گرم نشود. اما اکنون در این آب انبار هیچ آبی وجود ندارد و به همین دلیل دیگر محیط داخلی این مکان خنک نیست و کمی گرم به نظر می‌رسد.

 

نمای داخلی آب انبار کیش

روی این آب انبار چندین روزنه قرار دارد که هر کدام از آنها عمل تهویه هوا را انجام می‌دهند. اکنون از این آب انبارها دیگر استفاده نمی‌شود، اما می‌توان بقایای زیادی از این آب انبارها را در گوشه و کنار ایران زمین مشاهده کرد. درست است که شیوه زندگی مردم تغییر کرده است و مردم از آب لوله کشی استفاده می‌کنند، اما این آب انبار نشان تاریخ، فرهنگ و معماری این دیار است. آب انبار دوقلوی کیش هم مثل خانه اعیانی کیش یکی از جاهای دیدنی کیش است. پس شما نیز اگر به جزیره کیش سفر کردید حتما بازدید از این آب انبار را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید تا که بتوانید با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...