رَهی نو

خانه اعیانی

تعداد بازدید: ۴۴۰۴ ۴ آذر ۱۳۹۶

جزیره کیش بهترین نقطه گردشگری کشور بوده و با سواحل بی‌نظیر خود فرصتی بیادماندنی برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است. یکی از جاهای دیدنی کیش، خانه اعیانی به شمار می‌آید که در شهر حریره قرار دارد. این خانه گذشته‌های ایران را نشان می‌دهد که چند خانواده در کنار هم زندگی می‌کردند و یک زندگی متفاوت داشته‌اند.

 

خانه اعیانی کیش در دوره ایلخانیان ساخته شده و به نظر می‌رسد افراد زیادی در آن زندگی می‌کرده‌اند. وجود کاشی‌کاری‌های ستاره‌ای نشان دهنده خانه‌های سنتی ایلخانیان است که یکی از مدل‌های رایج آن دوران بود. به همین دلیل است که آن را به یک خانه ثروتمند اعیانی نسبت می‌دهند. این کاشی‌کاری‌های ستاره‌ای در نمای بیرونی خانه بکار رفته که از آن برای ساخت تخت سلیمان و سلطانیه استفاده می‌شده است. البته این نکته را در نظر بگیرید که در آن دوره ایلخانی، کاشی‌ها یکی از کالاهای وارداتی بوده و از مناطق دیگر به این جزیره آورده شده است. وجود این کاشی‌ها در خانه اعیانی نشان دهنده اهمیت صاحب خانه به شمار می‌آید.

 

خانه اعیانی کیش

 

یکی از دلایل احداث این خانه نزدیکی آن به دریا است تا که از آن برای فعالیت صیادی استفاده کنند. بعضی از منابع حاکی از این دارد که ساخت این خانه برای مقابله با هجوم تهاجم اهالی شهری است که مانند کانال نفوذی و خروجی عمل می‌کرده است. بهتر است بدانید که در کنار این خانه چندین مجموعه تاریخی ساخته شده که می‌توان به مسجد، حمام و قنات‌ها اشاره کرد.

 

خانه اعیانی کیش کجاست؟

همانطور که گفته شد خانه اعیانی کیش در شهر باستانی حریره قرار دارد. این شهر باستانی در 10 کیلومتری از کیش و در ساحل شمالی واقع شده که دسترسی به آن بسیار آسان است. برای اینکه به این خانه بروید می‌توانید از تاکسی‌های جزیره که در هر جای شهر یافت می‌شوند استفاده کنید. در هر جای جزیره که باشید در مدت زمان بسیار کوتاهی با اجاره یک خودرو می‌توانید به خانه اعیانی برسید و از آن دیدن کنید. در صورتی که بخواهید می‌توانید از تورهای یک روزه گشت در جزیره استفاده کنید و به خانه اعیانی بروید.

 

تاریخچه خانه اعیانی کیش

همانطور که گفته شد این خانه در دوره ایلخانیان ساخته شد. این خانه نمونه‌ای از تاریخ گذشتگان است و حرف‌های زیادی از دوره ایلخانی و نحوه زندگی آنها بیان می‌کند. سبک خانه اعیانی را بیشتر می‌توان در شیراز، کرمان، اصفهان و یزد مشاهده کرد. تمام کاشی‌های استفاده شده در ساخت این خانه وارداتی هستند و از آنها فقط در مصارف خاص یعنی بناهای سلطنتی استفاده می‌شده است. استفاده از این کاشی‌ها نشان می‌دهد که صاحب این خانه فردی بسیار ثروتمند بوده که از تمام وسایل زمان خود برای ساخت این خانه استفاده کرده است. نقوشی از ماه و خورشید را می‌توان در این خانه مشاهده کرد که بیانگوی تاریخ هستند. به طور کل می‌توان گفت که سبک معماری بکار رفته در این خانه بسیار زیبا و شاخص است.

 

بخش‌های مختلف خانه اعیانی

این خانه وسعت زیادی دارد و بیشترین فضا در آشپزخانه، محل سکونت بانوان، مهمان‌خانه و ایوان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اتاق‌های دور تا دوری، بخش شاه نشین، حوض، حرمسرا و .. از دیگر بخش‌های خانه اعیانی هستند. بیشتر سقف‌ها و پوشش کلی این خانه و اتاق‌های آن در طی سال‌ها از بین رفته و چیز زیادی از آنها باقی نمانده است. در این مکان قسمت‌هایی از طاق‌های سنگی هنوز پا برجا بوده و حاکی از گذشته است.

 

بخش‌های مختلف خانه اعیانی

بهترین زمان بازدید از خانه اعیانی کیش

جزیره کیش یکی از مناطقی است که دارای آب و هوای گرم و خشک است و تقریبا می‌توان گفت که آب و هوای بیابانی دارد. تابستان‌ها در این جزیره هوا بسیار گرم بوده و زمستان‌ها هوا معتدل و گاهی خنک است.

 

اگر شما علاقمند بازدید از خانه اعیانی کیش هستید و می‌خواهید در یک فرصت عالی از آن بازدید کنید، بهتر است فصل‌های خنک سال یعنی از اواسط پاییز تا اواسط بهار تصمیم سفر به این جزیره بگیرید و از آب و هوای معتدل و خنک منطقه لذت ببرید. این زمان بهترین فرصت برای گشت و گذار در میان جاذبه‌های منطقه و مخصوصا خانه اعیانی کیش است.

 

بازدید از این خانه همه روزه امکان پذیر است و برای بازدید از آن نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. در بازدید از این خانه دوربین خود را فراموش نکنید تا که بتوانید دوباره تاریخ را در زندگی خود ثبت کنید و از تماشای آنها در آینده لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نازنین ۱۴۰۲/۴/۱۳

چه جالب اصلا فکر نمیکردم که در قدیم تو این جزیره زندگی میکردند خانه اعیانی کیش انهم دوره ایلخانی تاریخچه ش جالب بود مرسی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۴/۲۵

نازنین عزیز بله سرزمین ایران سرزمینی کهن هست که در تمام نقاط این مرز و بوم زندگی و حیات وجود داشته و دارای تاریخ و داستانهای زیبا هست . زنده باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...