رَهی نو

معرفی زیباترین باغ های شیراز که باید بروید | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۹۴ ۱۶ دی ۱۴۰۲

کوچه باغ‌های شیراز و عطر مست‌کننده درختان بهار نارنج چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از آن گذشت. تصور کنید در باغ‌هایی قدم می‌زنید که بوی عطرآگین بهارنارنج با کالبد و روان شما یکی شده است. در تمام این لحظات چیزی زیباتر از این حس برایتان لذت‌بخش نخواهد بود. 
روح شهر شیراز با شاعران و ادیبان پیوند خورده، به همین دلیل نامش را شهر شعر و ادب نهاده‌اند. قدمت شیراز بیش از چهارهزار سال است که همین امر باعث شده اماکن باستانی و باغ‌های سرسبز کم‌نظیرش به‌همراه درختان سربفلک کشیده در آن خودنمایی کنند. باغ‌های شیراز به‌‍ قدری سحرانگیز هستند که می‌خواهیم این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی آن‌ها اختصاص دهیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.  

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین باغ‌های شیراز را معرفی کنیم، اجحاف است اگر نامی از باغ دلگشا شیراز نبریم. این باغ سه دوره حکمرانی ساسانیان، صفویان و قاجاریان را به خود دیده است. لازم است بدانید که این باغ، نخستین عمارت کلاه فرهنگی در ایران است که در دو طرف آن دو درب ورودی و یک تالار بسیار بزرگ وجود دارد. زمانی‌که در باغ دلگشا قدم می‌زنید، بوی بهشتی درختان نارنج شما را جادو می‌کند. اگر می‌خواهید شکوفه‌های درختان نارنج را ببینید، بهترین زمان رفتن به این باغ، اردیبهشت ماه است.
می‌توانیم بگوییم که باغ دلگشا همواره در طول تاریخ توجه تمامی پادشاهان را به‌خود جلب کرده بود. زیبایی و حیرت‌انگیز بودن این باغ به‌اندازه‌ای بود که تیمور گرگانی دستور داد تا باغی مشابه به باغ دلگشا را در سمرقند ایجاد کنند.
باغ دلگشا مساحتی نزدیک به 6 هکتار دارد که در وسط آن آب‌نماهای بی‌نظیر و جوی‌های آب چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. همچنین عمارتی در این باغ وجود دارد که زمان ساخت آن مربوط به دوره زندیه است و معماری دوره ساسانی در آن به‌چشم می‌خورد. 

آدرس باغ دلگشا: شیراز، دامنه کوه فهندژ، نزدیک آرامگاه سعدی

باغ عفیف آباد (باغ گلشن)

باغ عفیف آباد

یکی دیگر از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد، باغ عفیف آباد شیراز است. پادشاهان دوره صفوی این باغ را یکی از مقاصد تفریحی خود انتخاب می‌کردند. باغ عفیف آباد را به‌علت داشتن گل‌های رنگارنگ و متنوعش به باغ گلشن نیز می‌خواندند.
مساحت باغ گلشن نزدیک به 127 هزار مترمربع است که در آن عمارتی قدیمی به چشم می‌خورد. در دوره قاجار شخصی به نام میرزا علی خان قوام‌الملک آن را خریداری کرد و سپس کار بازسازی و ساخت عمارت آن را به‌دست گرفت. در حال حاضر در این عمارت دو موزه عبرت و موزه سلاح‌های نظامی در آنجا دیده می‌شود که بزرگ‌ترین موزه ارتش خاورمیانه به‌شمار می‌آید. اگر برای دیدن این باغ به شیراز می‌روید، حتماً از قهوه‌خانه سنتی و حمام تاریخی آن هم بازدید کنید.
آدرس باغ عفیف آباد: شیراز، خیابان قصرالدشت، بالاتر از باغ رحمت آباد، خیابان عفیف آباد

باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز با قرار گرفتن در دسته قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز، یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. این باغ در چهارراه حافظیه و روبروی آرامگاه حافظ قرار دارد. باغ ملی شیراز در قرن هشتم هجری ساخته شد که صحرای جعفرآباد و مصلای قدیم شیراز فقط بخشی از این باغ بودند. 
به‌تدریج بخش زیادی ازاین باغ به بناهای مسکونی تغییر کاربری دادند و فقط قسمت کوچکی از آن به باغ تبدیل شد. اما در دوره پهلوی و در سال 1315، مجدداً درختکاری‌های زیادی در آن انجام شد و روح تازه‌ای به‌خود گرفت.
زمانی که وارد باغ ملی شیراز می‌شوید، در وسط آن میدانی را خواهید دید که یک ستون در وسط آن و چهار حوض دیده می‌شود. بر روی این ستون شعر شاعرانی همچون حافظ و سعدی به‌چشم می‌خورد. فصل اردیبهشت، این باغ با درختان نارنج خود غوغایی به پا می‌کند، گویی که در قسمتی از بهشت هستید.
آدرس باغ ملی شیراز: شیراز، چهارراه حافظیه.

باغ مینو شیراز

باغ مینو

در دوران پهلوی و در حدود هشتاد سال پیش، باغی به نام مینو به سبک اروپایی در شیراز ساخته شد. بنا و باغ‌های مینو توسط معمار معروفی به نام ابوالقاسم مهندسی ساخته شد.  باتوجه به اینکه این باغ به سبک اروپایی ساخته شده، اما در زمان ورود به عمارت باغ مینو، می‌توانید ویژگی‌های سبک معماری ایرانی را هم در آن ببینید.
این باغ در زمان‌های مختلف تاریخ، تغییرات زیادی به خود دید که در نهایت به‌دلیل کم توجهی به آن، اکنون درختان بسیار کمی در آن دیده می‌شود. باغ مینو در سال 1382 در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.
آدرس باغ مینو شیراز: شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، روبروی شهرک گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان

باغ ارم شیراز

باغ  ارم شیراز

به احتمال بسیار زیاد باغ ارم شیراز به گوش شما خورده است. این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. به درختان بهارنارنج، سروناز و رز در کنار عمارت تاریخی و شگفت‌انگیز، مجموعه‌ای بی‌بدیل را به‌وجود آورده است. پیشینه باغ ارم به دوره سلجوقیان برمی‌گردد که در دوره زندیه مورد مرمت قرار گرفت.  باغ ارم در یکی از زیباترین خیابان‌های شیراز به نام ارم قرار دارد که به علت گوناگونی پوشش گیاهی، از آن به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی یاد می‌کنند.
آدرس باغ ارم شیراز: شیراز، خیابان ارم شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

در سال‌های 1257 تا سال 1267 در شیراز و در دوره قاجار، باغی بسیار بزرگ به دستور علی محمدخان قوام ساخته شد. عمارت این باغ دارای دو بخش بیرونی و اندرونی است که بخش بیرونی آن به باغ نارنجستان شهرت دارد. قسمت اندرونی آن را نیز به خانه زینت الملوک می‌شناسند. اما اینکه چرا به این باغ، نارنجستان می‌گویند، به‌دلیل وجود درختان بسیار زیاد نارنج در آن است. 
زمانی‌که وارد عمارت نارنجستان می‌شوید، تالارهای آینه‌کاری شده به همراه منبت‌کاری‌های آن، چشمان شما را به خود خیره می‌کند. مهم بودن و قدمت طولانی این باغ موجب شده تا در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد.
آدرس باغ نارنجستان شیراز: شراز، خیابان لطفعلی خان زند، فلکه غدیر

باغ جهان نما

باغ جهان نما

اگر به شهر شیراز سفر می‌کنید، در کنار بازدید باغ‌های این شهر، از  مشاهده باغ جهان نما که قدمتی بالغ بر 700 سال دارد، غافل نشوید. در گذشته، زیبایی این باغ به‌اندازه‌ای بود که به آن زینت الدنیا می‌گفتند. زمانی‌که سلسله صفویه سقوط کرد، کم‌توجهی به این باغ موجب ویرانی آن شد. اما خوشبختانه در دوره کریم خان زند، این باغ مورد مرمت قرار گرفت. سپس دستور داد تا در این باغ عمارتی هشت ضلعی بسازند. همچنین در سال 1185 هجری قمری و در دوره قاجار به دستور وکیل‌الرعایا، در اطراف آن نیز درختکاری‌های وسیعی انجام شد.
آدرس باغ جهان نمای شیراز: شیراز، چهارراه حافظیه، خیابان قرآن

باغ هفت تنان

باغ هفت تنان

اگر برای دیدن آرامگاه حافظ به این شهر سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از باغ هفت تنان که در نزدیکی آرامگاه و بر روی دامنه کوه چهل مقام قرار دارد، دیدن کنید. زمان ساخت این باغ مربوط به دوره قبل از حکومت زندیه است که البته عمارت آن به دستور کریم خان زند ساخته شده است. شاید کنجکاو شده‌اید تا بدانید که چرا این باغ را هفت تنان نامگذاری کرده‌اند؟ بودن هفت گور از هفت عارف علت نامگذاری این باغ بود. کریم خان زند دستور داد تا بر روی هرکدام از این گورها، سنگ بزرگی قرار دهند.
البته دیدن باغ‌های شیراز که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم، زمان زیادی می‌برد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که چند روزی را مهمان این شهر زیبا کنید. چنانچه از شهرهای مختلف به شیراز می‌روید، می‌توانید یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل بزرگ شیراز را رزرو کنید.
آدرس باغ هفت تنان شیراز: شیراز، بلوار هفت تنان، مقابل چهل مقام

باغ و عمارت شاپوری

باغ و عمارت شاپوری

در سال‌های 1310 تا 1315 باغ بزرگی به نام باغ و عمارت شاپوری در شیراز ساخته شد. معمار این عمارت ابوالقاسم مهندسی بود که دستور ساخت آن را تاجری به نام عبدالصاحب شاپوری داد. زمانی‌که وارد این عمارت می‌شوید، حوض بزرگی به همراه درختان سربفلک کشیده نظر شما را به خود جلب می‌کند. خاندان شاپوری تا سال 1370 این باغ را در تملک خود داشتند که البته بعد از متروکه شدن آن، میراث فرهنگی آن را خریداری کرد.
آدرس باغ و عمارت شاپوری شیراز: شیراز، خیابان انوری، مقابل خیابان اهلی

باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز

تخت شیراز یا تخت قراچه یکی از باغ‌های تاریخی شهر شیراز است که زمان ساخت آن به قرن پنجم هجری قمری برمی‌گردد. دستور ساخت این باغ را فردی به نام اتابک داد. این باغ بر روی دامنه کوه بابا کوهی واقع شده که در روزگاران قدیم بسیار سرسبز و پوشیده از درختان سربفلک کشیده بود.
در داخل این باغ، عمارتی 9 طبقه خودنمایی می‌کند که با داشتن باغ‌های بسیار منحصربفرد، شمایلی زیبا از خود نشان می‌دهد. در گذشته استخری بود که مردم در آن قایق‌سواری می‌کردند. اما در دوره پهلوی این استخر و درختان بی‌نظیر آن خشک شدند و امروز این باغ در اختیار نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

سخن پایانی

شهر شیراز به داشتن آب‌وهوای مطبوعش به‌خصوص در ماه اردیبهشت و باغ‌‌های بی‌بدیلش زبانزد خاص و عام است،  چیزی که باعث شده از این شهر به‌عنوان بهشت کوچکی یاد شود. دیدن باغ‌ها و عمارت‌های منحصربفرد که در زمان خود و چه بسا امروز، بی‌نظیر است، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده و زبان را به تحسین وامی‌دارد.
همانطور که می‌دانید شهر شیراز جاذبه‌های دیدنی و تاریخی زیادی دارد که پیشنهاد می‌کنیم در زمان سفر به این شهر، حتماً از باغ‌هایی که در این مقاله آن‌ها را معرفی کردیم، دیدن کنید. اگر خاطره‌ای از سفر به این شهر شعر و ادب و تماشای این باغ‌ها دارید، لطفاً خاطرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد  باغ‌های شیراز 

 باغ دلگشا مربوط به چه دوره‌ای است؟

این باغ قدمت بسیار طولانی دارد، به طوری‌که سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان را به خود دیده است. 

در نزدیکی باغ تخت شیراز چه مکان‌های دیدنی وجود دارد؟

باغ ارم شیراز و آرامگاه بابا کوهی.

آیا می‌توان از باغ تخت شیراز بازدید کرد؟

باتوجه به اینکه این باغ به‌عنوان مرکز علوم و فنون مکانیزه نزاجا استفاده می‌شود، در حال حاضر امکان بازدید از آن وجود ندارد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...