رَهی نو

تنگه بستانک ؛ بهشت گمشده در شیراز

تعداد بازدید: ۳۸۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲

شیراز، شهری است که هرکسی با شنیدن نامش، به یاد آثار تاریخی، ادبی و فرهنگی آن می‌افتد. اما شاید بسیاری از ما ندانیم که در نزدیکی این شهر، منطقه‌ای زیبا وخیره‌کننده وجود دارد که به‌عنوان بهشت گمشده شیراز شناخته می‌شود. این منطقه که نام اصلی آن تنگ بستانک است، در شهرستان مرودشت قرار دارد و از جمله مناطق حفاظت‌شده کشورمان به‌شمار می‌آید.  در این مقاله قصد داریم با شما سفری به این بهشت گمشده داشته باشیم و از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن بگوییم. پس تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید.

آشنایی با بهشت گمشده شیراز

آشنایی با بهشت گمشده شیراز.

بهشت گمشده شیراز یا تنگ بستانک، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان فارس است که در شهرستان مرودشت قرار دارد. این منطقه دارای پوشش گیاهی انبوه، آبشارهای روان، رودخانه‌های خروشان، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و دشت‌های سرسبز است. 
تنگه بستانک در فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده و مساحت آن حدود 20 هزار هکتار است. تنگ بستانک در سال 1387 به‌عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی ثبت‌شده و محلی مناسب برای کوهنوردی، جنگل‌نوردی، عکاسی و کمپینگ محسوب می‌شود. این منطقه را به‌دلیل زیبایی‌های چشم‌نواز و منحصربفردش، به بهشت گمشده می‌شناسند.

چرا به تنگه بستانک ، بهشت گمشده می گویند؟

باتوجه به اینکه تنگه بستانک در یک منطقه گرمسیر قرار دارد، وجود رودهای روان و درختان پر میوه در کنار طبیعت سرسبزش، آن را به یک منطقه خاص و منحصربفرد کرده است. چنین مواردی باعث شده تا مردم و طبیعت‌گردان نام بهشت گمشده و برخی نیز بهشت پنهان را برای آن برگزینند.
تنگ بستانک تا قبل از سال 1360 برای بسیاری از افراد ناشناخته بود، اما دارا بودن آب‌‌وهوای دلپذیر در کنار طبیعت بکرش باعث شد تا از طرف مردم بومی و همچنین گردشگران بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

پوشش گیاهی تنگه بستانک

این منطقه به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مناسب، مکان بسیار مناسبی برای رشد انواع گیاهان و درختان است. در این منطقه درختان و درختچه‌هایی از قبیل زرشک، بادام، پسته، بلوط، چنار، زالزالک، بومادران و آویشن رشد می‌کنند. همچنین گیاهانی مانند خارشتر، شیرین بیان، درمنه، گون و گرامینه نیز در تنگه بستانک یافت می‌شوند. وجود چنین پوشش گیاهی موجب می‌شود که بهشت گمشده در هر فصلی از سال زیبایی خود را به رخ طبیعت‌گردان و گردشگران بکشد.

جاذبه های دیدنی اطراف تنگ بستانک شیراز

اگر برای دیدن تنگ بستانک به شیراز می‌روید، حتماً بازدید از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر را هم در برنامه سفر خود بگنجانید. مکان‌های زیر، از جاهای دیدنی نزدیک تنگه بستانک هستند:

تخت جمشید

تخت جمشید

یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های تاریخی نزدیک تنگ بستانک، تخت جمشید است که در فاصله 120 کیلومتری این منطقه قرار دارد. 

نقش رستم

/نقش رستم

مجموعه نقش رستم از دیگر مکان‌هایی است که می‌توانید در زمان سفر به این شهر، از آن بازدید کنید. این مکان تاریخی نیز 104 کیلومتر از بهشت گمشده فاصله دارد.

نقش رجب

نقش رجب

جاذبه دیدنی دیگری که در تنگه بستانک می‌توانید آن را ببینید، منطقه نقش رجب است. برای رفتن به این منطقه که یکی از مکان‌های باستانی ایران است، باید یک مسیر 116 کیلومتری را طی کنید.

رود کر

رود کر

یکی از بزرگترین رودهای استان فارس است که از رشته‌کوه دنا سرچشمه می‌گیرد و از کنار تنگ بستانک می‌گذرد. این رودخانه دارای آبی زلال و خنک است و می‌توان در کنار آن از طبیعت چشم‌نوازش نیز لذت برد.

سد درودزن

/سد درودزن

یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که در 25 کیلومتری تنگه بستانک قرار دارد. این سد بر روی رود کر ساخته شده و در لیست دریاچه‌های بزرگ و زیبا به‌شمار می‌آید. در این منطقه امکان انجام فعالیت‌هایی مانند قایق‌رانی و ماهیگیری برای گردشگران وجود دارد.

روستای دشتک ؛ ماسوله ای دیگر

روستای دشتک، ماسوله ای دگیر

روستای دشتک یکی از روستاهای شهرستان کامفیروز است که در نزدیکی بهشت گمشده شیراز قرار دارد. این روستا در گوشه‌ای از رشته‌کوه دنا واقع شده و آب و هوای آن خنک است. چشمه دشتک و قلعه دشتک از مکان‌های دیدنی این روستا است که در زمان گشت‌وگذار از تنگه بستانک می‌توانید از آنها تنگه نیز بازدید کنید.

دشت کامفیروز

دشت کامفیروز

دشت کامفیروز یکی از دشت‌های زیبا و خوش آب‌وهوا در استان فارس و نزدیک به تنگه بستانک است. در اطراف این دشت، درختان بلوط و شالیزارهایی را می‌بینید که با زیبایی‌های خاص خود به طبیعت عرض اندام می‌کنند.

آبشار مارگون

آبشار مارگون

یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران را می‌توانید در 70 کیلومتری تنگه بستانک و در مرز استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد ببینید. این آبشار دارای ارتفاع 40 متر و عرض 100 متر است و از رشته‌کوه دنا سرچشمه می‌گیرد. آبشار مارگون در میان جنگل‌های بلوط و گردو واقع شده و منظره‌ای بسیار دیدنی را ایجاد می‌کند.

دره تنگ براق

دره تنگ براق.

یکی دیگر از دره‌های استان فارس، دره تنگ براق است که در فاصله 45 کیلومتری تنگ بستانک قرار دارد. این دره دارای پوشش گیاهی متنوع و آبشارهای کوچک است که می‌توان در آن از کوهنوردی، طبیعتگردی و عکاسی لذت برد.

تنگ گمبیل

تنگه گمبیل.

در استان فارس به‌غیر از تنگ بستانک و دره تنگ براق، دره‌های زیبای دیگری نیز وجود دارد که تنگ گمبیل یکی دیگر از آنهاست. این تنگه یکی از دره‌های رشته‌کوه دنا است که در روستای ساران‌بهشت‌مکان واقع شده است.

بهترین زمان سفر به بهشت گمشده شیراز

در این شهر مکان‌های تاریخی و طبیعی زیادی است که نیاز به اقامت چند روزه در شیراز دارد. به‌همین جهت بهتر است که یکی از هتل‌های این شهر مانند هتل بزرگ شیراز را قبل از مسافرت خود رزرو کنید. در فصل‌های بهار و تابستان نمی‌شود از سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی آن گذشت. بهترین زمان رفتن به این منطقه اوایل اردیبهشت تا اواخر مرداد است. در این فصل می‌توانید از زیبایی‌های بهاری و تابستانی این منطقه لذت ببرید و از آب خنک و شفاف آن استفاده کنید.  اما اگر به دیدن برگ‌های رنگارنگ پاییزی علاقه دارید، این فصل را از دست ندهید. زیبایی بهشت گمشده به‌حدی است که گویی شما به یک تابلو نقاشی می‌نگرید.
البته زمستان بهشت گمشده هم زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما شاید سرمای هوا در این تنگه برای بسیاری از افراد، آزاردهنده باشد. اما اگر کوه‌های پر از برف تنگه بستانک برایتان جذاب است، حتماً از آن دیدن کنید. نکته مهم این است که در هنگام سفر در این فصل باید لباس گرم، کفش مناسب و تجهیزات با خود به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک

برای رسیدن به تنگ بستانک یا بهشت گمشده شیراز، شما می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید. 
مسیر شیراز – یاسوج: این مسیر حدود 150 کیلومتر است و شما باید از شیراز به سمت یاسوج حرکت کنید. و بعد از رسیدن به روستای بیضا، به سمت نگ بستانک پیش بروید. در طول این مسیر، شما می‌توانید از مناظر زیبای دریاچه سد درودزن، جنگل‌های انبوه بلوط و معماری روستاهای این منطقه لذت ببرید.

مسیر شیراز – مرودشت:

 این مسیر حدود 120 کیلومتر است و شما باید از شیراز به سمت مرودشت حرکت کنید. بعد از رسیدن به شره برزگی، به سمت کامفیروز و سپس تنگه بستانک پیش بروید. در طول این مسیر، شما می‌توانید از باغات و شالیزارهای سرسبز، روستای دشتک و جنگل‌های پسته و بادام کوهی منطقه بازدید کنید.

امکانات بهشت گمشده شیراز

در نزدیکی تنگه بستانک امکانات رفاهی اولیه مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق، نیمکت‌های سیمانی برای گردشگران قرار داده شده است. همچنین این منطقه، بوفه‌هایی برای خرید مواد غذایی دارد تا گردشگران بتوانند مواد غذایی خود را خریداری کنند. چنانچه به  این منطقه گردشگری می‌روید، برای حفاظت از طبیعت، لطفاً از ریختن زباله در این مکان بی‌نظیر خودداری کنید.

سخن پایانی

تنگه بستانک یا بهشت گمشده شیراز، یکی از زیباترین مناطق طبیعی استان فارس است که در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت قرار دارد. این منطقه دارای جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های زلال، چشمه‌ها و آبشارهای خیره‌کننده، کوه‌ها و دره‌های عمیق است. در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کاملی درمورد این منطقه گردشگری بسیار خوش آب‌وهوا و بکر به شما ارائه کنیم. باشد که با سفر به این مکان رویایی بتوانید خاطرات خوش و بی‌نظیری را برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول درباره‌ی بهشت گمشده شیراز

بهشت گمشده شیراز کجاست؟

بهشت گمشده یا تنگه بستانک در مرودشت و در فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است.

چه جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی تنگه بستانک قرار دارد؟

دره تنگ براق، تنگ گمبیل، آبشار مارگون، سد درودزن رود کر، دشت کامفیروز، نقش رجب، تخت جمشید، روستای دشتک.

بهترین زمان سفر به بهشت گمشده شیراز چه ماه‌هایی است؟

بهترین زمان سفر به این منطقه، اوایل اردیبهشت تا اواخر مرداد است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...