رَهی نو

کوه های آلاداغ لار ، رنگی ترین کوه های زنجان

تعداد بازدید: ۴۴۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۲

همواره دیدن جاذبه‌های طبیعی و کوه‌های رنگی در کشورهای خارجی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ اما جالب است بدانید که نمونه بسیار زیبایی از این کوه‌ها در کشور خودمان و در استان زنجان وجود دارد. این کوه‌های رنگی که به آن تپه های آلاداغ لار هم می‌گویند، در جاده زنجان به ماهنشان قرار دارند. خارق‌العاده بودن این تپه‌ها به اندازه‌ای است که تصور می‌کنید بر روی کره زمین نیستید و بر روی نقطه دیگری از جهان قدم می‌زنید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو  قصد داریم تا درمورد کوه های آلاداغ لار یا تپه های رنگی اطلاعاتی به شما بدهیم؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی کوه‌های آلاداغ لار 

احتمالا در ابتدا بخواهید با معنای کلمه آلاداغ لار آشنا شوید. آلا در زبان ترکی، رنگارنگ معنا شده و داغ هم معنای کوه را دارد. 
طبق گفته‌های گذشتگان به این نقطه ماد نشان می‌گویند، زیرا در این مکان، آثار به‌جا مانده از قوم ماد کشف شده که به مرور زمان، تغییر نام یافته و به ماه نشان معروف شده است. 
قوم ماد سال‌های طولانی در روستایی به نام ماد آباد (که در فاصله 15 کیلومتری ماهنشان امروزی است)  زندگی می‌کردند. باستان‌شناسان با دیدن آثاری مانند ستی قلعه و قلعه بهستان که از دوره ساسانیان بجا مانده بود، توانستند نظریه وجود مادها در این منطقه را اثبات کنند.
تعداد این کوه‌های رنگی در سراسر دنیا بسیار کم است و به‌همین دلیل امکان ثبت جهانی شدن آنها زیاد است. در برخی شرایط در میان این کوه‌های رنگی، آبراهه‌هایی جریان پیدا می‌کند که ترکیبش با کوه‌ها را تبدیل به یکی از خارق‌العاده‌ترین تصاویر دنیا می‌کند.

تپه های آلاداغ لار کجاست؟

این طبیعت حیرت‌انگیز در 25 کیلومتری شمال شرق تبریز و در شهرستان ماهنشان واقع شده است. کوه بلقیس یکی از مرتفع‌ترین قسمت‌های آن است که ارتفاعی نزدیک به 3300 متر دارد و وسعت آن نیز تقریبا 70 کیلومتر مربع است.

رنگ ‌های کوه‌های آلاداغ لار

شهر ماهنشان پر از مواد معدنی است و به‌همین دلیل کارخانه‌های زیادی در این اطراف، فعالیت‌های معدنی انجام می‌دهند. زمین‌شناسان براین باورند که دلیل ایجاد این کوه‌های رنگی به 15 میلیون سال پیش برمی‌گردد. در زمان تشکیل این کوه‌ها و حوضچه‌های اطرافش، رسوبات آهنی وجود داشت. تغییر نوع آنها و همینطور املاحشان، موجب شد رنگ رسوبات تغییر پیدا کرده و سبب به‌وجود آمدن تپه های آلاداغ لار شود.
هرکدام از رنگ‌های تپه‌های آلاداغ لار یک ماده معدنی خاص دارند. برای مثال رنگ سبز این کوه‌ها به معنای وجود ماده معدنی مس است که به جهت کربناته شدن به رنگ سبز تبدیل شده است. رنگ قرمزی هم که در این کوه‌ های رنگی دیده می‌شود، نشان از شرایط اکسیدان و زیاد شدن اکسیژن به جهت ترکیب با اکسیژن است.

مکان های گردشگری در اطراف کوه‌های آلاداغ لار 

اگر برای دیدن کوه های آلاداغ لار به زنجان می‌روید، بهتر است که از مکان‌های گردشگری اطراف آن که در ادامه به آنها می‌پردازیم، دیدن کنید. از آنجایی که در این اطراف اقامتگاهی برای مسافران وجود ندارد، بهتر است که برای دیدن این مکان‌ها برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید تا بتوانید به موقع به محل اقامت خود برگردید. اگر محل اقامت خود را انتخاب نکرده‌اید، سایت رهی نو به شما کمک می‌کند تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان یکی از هتل‌‌ها مانند هتل پارس ائل گلی تبریز را رزرو کنید.

قلعه بهستان

 

قلعه بهستان

 

کهن دژ یا همان قلعه بهستان از مکان‌های دیدنی نزدیک تپه‌های آلاداغ لار است که در نزدیکی رودخانه قزل اوزن قرار دارد. این قلعه ظاهری شبیه به قارچ دارد و در طول زمان به مناره‌های مرتفع تبدیل شده که با دیگر قلعه‌ها متفاوت است. بر روی هریک از این مناره‌ها یک سنگ بزرگ قرار دارد که به آن دودکش جن می‌گویند.

قلعه لک لک ها

قلعه لک لک ها

از جاهای دیدنی دیگر در نزدیکی آلاداغ لار، می‌توان به قلعه لک لک ها اشاره کرد که در نزدیکی روستای شکورچی قرار دارد. در این قلعه و در بالای صخر‌ه‌‌ها، لک لک‌ها را مشاهده می‌کنید که لانه ساخته و در آنجا زندگی می‌کنند.

روستای علم کندی

روستای علم کندی

روستای علم کندی از دیگر مکانهای دیدنی است که در ماهنشان زنجان قرار دارد. اگر قصد گشت‌وگذار در یک منطقه ییلاقی و خوش آب‌وهوا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از روستای علم کندی دیدن کنید. فصل بهار و تابستان، بهترین زمان برای دیدن چشمه‌سارهایی است که از کوه‌های برقی قارقالان به سمت رود راور سرازیر شده و یک فضای دل‌انگیز و زیبا را به‌وجود آورده‌اند.

بهترین زمان بازدید از کوه های آلاداغ لار

در تمامی فصول سال می‌توانید از دیدن این کوه های رنگی لذت ببرید، اما بهترین زمان برای رفتن به این مکان رویایی، فصل بهار است. در این فصل هوا بسیار دل‌انگیز بوده و قطعا از بودن در این مکان لذت فراوان خواهید برد.

لذت عکاسی از کوه های رنگی

عکاسی از کوه های رنگی

در طول مسیر، دیدن کوه‌هایی با رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سبز، سفید و نارنجی این حس را به شما می‌دهد که انگار کسی آنها را نقاشی کرده است. اگر اهل عکاسی هستید، بهترین زمان است که خودروی خود را در کنار جاده نگه داشته، دست‌به‌کار شوید و این جاذبه بی‌بدیل و منحصربفرد را در دوربین خود ثبت کنید.
برای اینکه بتوانید بهترین عکس‌ها را از این مکان حیرت‌انگیز بگیرید، باید بدانید که چه زمانی برای عکاسی مناسب‌تر است. برای اینکه ثبت عکس‌ها با کیفیت عالی و جذاب انجام شود، بهتر است زمانی شروع به عکاسی کنید که نور و گرما در این مکان وجود داشته باشد. هرچه میزان نور و دمای هوا بیشتر باشد، عکس‌های شما بسیار جذاب‌تر و مشخص‌تر خواهد شد.

سخن پایانی 
کوه های آلاداغ لار پدیده‌ای است که زمانی که از نزدیک آن را می‌بینید، اعجاز آن شما را درگیر خود می‌کند. رنگ این کوه‌ها چنان است که گویی یک نقاش چیره‌دست با نهایت توانایی و مهارت خود، آنها را رنگ‌آمیزی کرده تا هر کسی که آن را می‌بیند، از دیدن زیبایی آن به وجد بیاید. اگر می‌خواهید با یک مکان بی‌نظیر و حیرت‌انگیز روبرو شوید، پیشنهاد می‌کنیم به این منطقه سفر کرده و تجربه بودن در میان کوه های رنگی را داشته باشید.
سوالات متداول
 

کوه های آلاداغ لار در کجا قرار دارد؟

تپه های آلاداغ لار از ماهنشان زنجان شروع شده و تا شهر میانه در تبریز ادامه دارد.

برای بازدید از کوه های آلاداغ لار چه لوازمی نیاز داریم؟

برای بازدید کوه‌های رنگی  لوازم شخصی، آب کافی، کفش مناسب، عینک آفتابی، کوله‌پشتی، ضدآفتاب، غذای کافی و مقوی و دوربین عکاسی را حتما به همراه خود داشته باشید.

چه زمانی برای بازدید از کوه های آلاداغ لار مناسب است؟

فصل بهار بهترین فصل برای دیدن این کوه‌های رنگی است.

کوه های آلاداغ لار چقدر با زنجان فاصله دارد؟

با گذراندن مسیری به طول 112 کیلومتر از زنجان و گذشتن از ماهنشان، می‌توانید به کوه های آلاداغ لار برسید.

محل اقامت در کوه های آلاداغ لار به چه صورت است؟

باتوجه به اینکه در این کوه‌ها محلی برای اقامت وجود ندارد، بهتر است که از قبل و از طریق سایت رهی نو، هتل لاله پارک تبریز را رزرو کنید.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...