رَهی نو

هتل های زنجان

اطلاعات مفید برای سفر به زنجان

استان زنجان با پایتختی شهر زنجان،  در آذربایجان واقع شده است و دارای مکان های تاریخی بسیاری است. گویش اصلی زنجانی ها، آذری است اما اکثر آنها به خوبی به زبان فارسی صحبت می کنند. زنجان یکی از مهمترین مراکز کشاورزی ایران است و از جمله صنایع دستی آن که شهرت زیادی دارد، چاقوی دست ساز زنجانی است. از غذاهای محلی زنجان می توان به خورشت آلوچه با مرغ، جغور بغور، پیازو و آش گندم اشاره کرد.

شهر سلطانیه یکی از شهر های مشهور این استان است.سلطانیه، که در حدود 240 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است، پایتخت پادشاهان مغول ایلخانی در قرن چهاردهم بود و  نام آن نیز به همین دلیل انتخاب شده است. در سال 2005، یونسکو سلطانیه را به عنوان میراث جهانی معرفی کرد. در تاریخ از شهر سلطانیه به عنوان "بزرگترین و با شکوه ترین شهر جهان" یاد کرده اند.

بهترین دیوار صخره نوردی خاورمیانه در مجتمع ورزشی انقلاب شهر زنجان،  یکی دیگر از جاذبه های این استان به شمار می آید.

 

سفر به زنجان

 

بهترین وسیله برای سفر به زنجان

برای حرکت به سمت زنجان می توان از اتوبوس، قطار استفاده کرد. اتوبوس به سمت زنجان از تمام شهرها حرکت می کند. برنامه حرکت اتوبوس ها از تهران هر نیم ساعت، از تبریز و اصفهان نیز به صورت روزانه است. فاصله تهران تا زنجان حدود چهار ساعت است. برای سفر از  تهران به زنجان، بین پنج تا ده قطار در روز حرکت می کنند که برای اطلاعات آنها باید به سایت رجا مراجعه کنید. پرواز هواپیمایی به زنجان،  تنها از مشهد و فرودگاه بین المللی نجف و جده امکان پذیر است. 

 

جاذبه های گردشگری زنجان

 

گردشگری در زنجان

 

1. غار کتله‌خور:

این غار در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است . با این که از غار علیصدر شهرت کمتری دارد اما یکی از بهترین غارهای غرب ایران است و ار نظر زیبایی بلورها و قندیل ها و تعداد طبقاتش به عنوان اولین غار آهکی جهان شناخته شده است. اسکلت های کشف شده در این غار نشان می دهد که محل سکونت انسان های اولیه بوده است.

2. قلعه بهستان:

قلعه بهستان در نزدیکی روستای بهستان در ۱۲۰ کیلومتری شمال شهر زنجان واقع شده است و در فهرستان آثار ملی به ثبت رسیده است. قدمت این قلعه به زمان ساسانیان می رسد اما در قرن پنجم تا هفتم هجری نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. این قلعه با حفاری در کوه ساخته شده و برخی از مردم محلی به دلیل شکل عجیب اتاق های آن، آن را تخت دیو یا دودکش جن می نامند.

3. بازار زنجان : 

این بازار طولانی ترین بازار سنتی ایران است و در زمان آغا محمد خان قاجار ساخت آن آغاز و تا زمان فتحعلی شاه ادامه داشت. ساختار بازار در ابتدا به صورت یک خط مستقیم بوده اما بعدها مسجد و گرمابه به آن اضافه شده است.  طاق های هلالی شکل، جناغی و ربی و آجر چینی هایی با طرح های هندسی و کاشی کاری های رنگی از خصوصیت سبک معماری خاص این بازار است . بازار زنجان نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 

4. رختشوی خانه زنجان: 

ساختمان رختشوی خانه زنجان در سال ۱۹۲۸ به دستور علی اکبر توفیقی شهردار زنجان خریداری شد. دلیل ساخت این مکان، فراهم کردن مکانی راحت و امن برای شستن لباس ها توسط زنان بود.  این رختشوی خانه در کل ایران منحصر به فرد  است و هیچ مشابهی نمی توان برای آن یافت . این مکان اکنون به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید ماکت خانم هایی را که با لباس و جواهرات سنتی در آن قرار گرفته اند، مشاهده کنید.

5. مرد نمکی : 

در زمستان سال ۱۹۹۳، شش مومیایی از معدن نمک شکر آباد استان زنجان کشف شد که به آنها را مرد نمکی می نامند. سه تا از مومیایی ها متعلق به زمان هخامنشیان و دو تا از آن به سلسله سامانی تعلق دارند. پس از کشف این مومیایی اولین موزه باستان شناسی در خانه ذوالفقاری ها در شهر زنجان افتتاح شد . خانه ذوالفقاری  یک بنای تاریخی است که فهرست میراث ملی ثبت شده است.

6. گنبد سلطانیه:

گنبد سلطانیه و  خانقاه حسام الدین چلپی در این شهر سلطانیه استان زنجان واقع شده اند. گنبد سلطانیه شاهکار معماری دوره ایلخانی است که تأثیر زیادی بر معماری جهان گذاشته است. گنبد سلطانیه بعد از کلیسای سنت ماریا در ایتالیا و گنبد جحیه سوفیا در ترکیه، سومین گنبد بزرگ جهان است. این گنبد درفهرست میراث ملی ایران و میراث جهانی یونسکو  ثبت شده است. 

7. موزه تاریخ طبیعی :

این موزه  زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در سال ۷۳ افتتاح گردید و در آن حایت وحش و پوشش گیاهی منطقه و تنوع زیست محیطی آن به نمایش گذاشته شده است. 

 

اطلاعات اقامت و هتل های زنجان 

مهمانسراهای زنجان

 

مانند اکثر استان های ایران، در استان زنجان نیز تنوع مناسبی از انواع مکان های اقامتی در دسترس است که با توجه به بودجه و برنامه سفر خود می توانید از میان گزینه های موجود، مکان مناسبی را انتخاب کنید.

 

هتل های ارزان قیمت زنجان 

برای اقامت ارزان در زنجان انواع مسافرخانه ها و مهمانپذیرها به وفور یافت می شوند مانند : مهمانسرای امیر کبیر،  مهمانپذیر سعدی ، مهمانپذیر فرد و ...

مهمانسرای جهانگردی: این مهمان سرای دو ستاره در نزدیکی پارک ملت شهر زنجان قرار دارد و عضو گروه هتل های جهانگردی است . برخی از اتاق های آن دارای چشم انداز جنگل هستند. اقامت برای کودکان زیر پنج سال در این هتل رایگان است. امکانات هتل شامل پارکینگ، کافی شاپ، فضای سبز و اینترنت است. 

هتل قصر : این هتل دو ستاره در سبزه میدان واقع شده است و برای کودکان زیر پنج سال رایگان و برای بازه سنی پنج تا ده سال نیم بهاست. امکانات هتل شامل اینترنت، صرافی و تاکسی سرویس بیست و چهار ساعته است. 

 

هتل های متوسط زنجان 

هتل آسیا : هتل سه ستاره آسیا در میدان استقلال زنجان واقع شده است . این هتل دو طبقه در سال ۷۸ بازسازی شده است و امکانات آن شامل پارکینگ، خدمات اداری، شبکه پخش فیلم، کتابخانه و اینترنت است. اقامت در هتل برای کودکان زیر سه سال رایگان و برای بازه سنی سه تا هفت سال نیم بهاست.

هتل پارک : این هتل سه ستاره قدیمی ترین هتل شهر زنجان است که در سال ۵۷ افتتاح شد و در سال ۸۸ مورد بازسازی قرار گرفت. این هتل در میدان آزادی شهر زنجان قرار دارد و امکانات آن عبارتند از : پارکینگ، کافی شاپ، شبکه پخش فیلم، تاکسی سرویس و مینی بار.

هتل سپهر :‌ این هتل سه ستاره در سال ۸۱ افتتاح و در سال ۹۱ مورد بازسازی قرار گرفت و در شهرک آزادگان واقع شده است و برای کودکان زیر پنج سال رایگان است. چشم انداز برخی از اتاق ها کوه است.  امکانات هتل شامل : پارکینگ، خدمات گردشگری،  تاکسی سرویس، آژانس مسافرتی، اینترنت و مینی بار است. 

 

بهترین هتل های لوکس زنجان

هتل بزرگ زنجان : هتل چهار ستاره بزرگ زنجان با وسعت هزار متر مربع در میدان بسیج واقع شده است و اقامت در آن برای کودکان زیر هفت سال رایگان است. امکانات هتل شامل پارکینگ، شبکه پخش فیلم، اینترنت، خودپرداز، رستوان بام، کافی شاپ، لاندری و مینی بار است. 
 

جاذبه های گردشگری زنجان


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...